OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 689 van 19.560 resultaten
nieuws
25 februari 2013
Kees Visser
Op zondag 17 februari overleed geheel onverwacht Remko van der Honing, op slechts 39-jarige leeftijd. De afgelopen 15 jaar is Remko een enthousiaste en zeer betrokken recensent geweest voor Managementboek.nl.
recensie
Non-profit
25 februari 2013
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
De deregulering van de gezondheidszorg is ten koste gegaan van de kwaliteit van de zorg, schrijft organisatieantropoloog Annemarie van Dalen in haar boek Zorgvernieuwing. Maar het is mogelijk om je aan die ontwikkeling te onttrekken, blijkt uit de twee intensieve case study’s die zij heeft gedaan bij de zorginstellingen Esdégé-Reigersdaal en Buurtzorg Nederland.
preview
Verandermanagement
25 februari 2013
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Alle organisatieveranderingen geven gedoe. Dat geldt voor klassieke bureaucratieën in beweging, maar net zo goed voor de moderne organisaties die het moeten hebben van samenwerking en innovatie. In hun nieuwe boek Gedoe op tafel laten Jacqueline Jansen en Joop Swieringa zien waarom gedoe vaak taboe is, hoe je gedoe op tafel krijgt en waarom het goed omgaan met gedoe tot betere organisaties leidt.
column
Marketing
22 februari 2013
Michel Hoetmer
2-3 minuten leestijd
Welke auteur heeft niet de heimelijke wens een bestseller te schrijven? Natuurlijk niet vanwege de financiële voordelen die zoiets met zich meebrengt of de eeuwige roem die men er mee kan vergaren. Nee, auteurs zijn net dominees, ze verkondigen een boodschap en hoe meer mensen die boodschap kopen, des te groter is de kans dat mensen die boodschap oppikken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
22 februari 2013
Martijn Anderson
Over de werking van het brein is veel gezegd en geschreven. 'Breinwijzer' van John Cliteur serveert de krenten uit de pap. Inclusief een paar goed bewaarde geheime ingrediënten.
recensie
Marketing
22 februari 2013
Johan Bel RM
Wat een uitstekend boek is dit, één van de betere marketingboeken van de laatste jaren. De schrijver van 'Transformeren om te overleven' is Herman Toch. Deze Belg is in staat geweest om een heldere visie op de ontwikkeling van het marketingvak te geven en handvaten aan CEO's en marketeers aan te reiken om te werken aan echt duurzame groei.
recensie
Werk en loopbaan
22 februari 2013
Yvette Bartholomée
2-3 minuten leestijd
Een boek dat de 'schatkamer van het menselijk weten over werk plundert' en tegelijkertijd een heel praktische aanpak biedt, dat is 'Werk vinden dat bij je past' van Roman Krznaric. Het combineert intelligente analyses met concrete stappen die je kunt zetten in de zoektocht naar werk dat bij jou past. Een zelfhulpboek dat ruimte biedt in plaats van de enig juiste benadering voor te schrijven.
interview
Algemeen management
22 februari 2013
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Al meer dan tien jaar maken Marc van Eck en zijn collega’s van het adviesbureau Business Openers gebruik van een methode om businessplannen op één A4’tje te zetten: OGSM heet dit ooit in Japan ontwikkelde model, dat zij zelf hebben doorontwikkeld met een eigen, specifieke aanpak. Nu hebben ze het op papier gezet: Businessplan op 1 A4 - Word succesvoller met OGSM.
opinie
Leiderschap
22 februari 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Als senior trainer bij Nieuwe Dimensies begeleidt Carin Suurenbroek organisaties in veranderingen waarin leiderschap en teamontwikkeling centraal staan. Vanuit een diepgaande interesse in wat mensen beweegt, zit zij in het trainersvak. Haar top 3: Kun je een rups leren vliegen?, De vijf frustraties van teamwork en Synchroniciteit. Dat vraagt om haar uitleg...
recensie
Personeelsmanagement
21 februari 2013
Richard van der Lee
3-4 minuten leestijd
Inspirerend, fascinerend en zorgt voor het in werking zetten van de grijze massa. Gewoon een aantal gedachten die naar voren komen bij het lezen van 'De Werkrevolutie' van Lynda Gratton. Dit is wat mij betreft één van de betere managementboeken van de afgelopen jaren. De auteur geeft op basis van scenario's haar beeld over de toekomst van werken op globaal niveau. Het boek leest makkelijk weg en is voor eenieder die gebruik wenst te maken van de glazen bol, wanneer het gaat over organiseren in de breedste zin van het woord, een 'Must Read'!
interview
Persoonlijke effectiviteit
21 februari 2013
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Elke werkdag verspillen we met z'n allen zeeën van tijd, stelt Harvard-docent Robert C. Pozen in Ultieme productiviteit. Dergelijke inefficiënties kunnen met een paar simpele ingrepen verholpen worden. 'Werknemers moeten het gevoel hebben om de baas te zijn over hun eigen winkel.’
nieuws
Marketing
21 februari 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Waarom wordt een maf Youtube-filmpje als Gangnam Style een wereldwijde hit en blijven massa’s ogenschijnlijk even onnozele filmpjes steken op hooguit een paar honderd views? Hoe kan het dat duizenden mensen naar Haren afreizen voor een verjaardagsfeestje van een meisje die ze niet eens persoonlijk kennen?
recensie
Leiderschap
20 februari 2013
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
Ondernemingen zijn te veel bezig met hun strategie en te weinig met hun cultuur, vindt Karel Noordzij. In Op weg naar nieuw leiderschap dringt de voormalig topman van Schiphol, NS en PGGM aan op meer aandacht voor integriteit en zingeving. Al was het maar om te voorkomen dat schaars talent zijn heil elders zoekt.
nieuws
Psychologie
20 februari 2013
Ger Post
2-3 minuten leestijd
Is iemand verantwoordelijk voor zijn successen? En voor zijn nederlagen? Of is hij slechts een slachtoffer van zijn brein? Het zijn vragen die vaak komen bovendrijven als de resultaten van hersenonderzoek worden besproken. Onlangs laaide de discussie weer op in hoeverre we ons brein zijn.
recensie
Internet en social media
19 februari 2013
Jeroen Medema
3-4 minuten leestijd
'Wij moeten iets met social media.' De eerste zin in de inleiding van 'Social media op het werk' van Jeanet Bathoorn. Deze situatie komt helaas maar al te vaak voor. Bedrijven horen links en rechts over de successen en het enorme potentieel dat verschillende social media met zich meebrengen. Dat willen zij ook. Dus moeten ze iets met social media. Vervolgens beschrijft Bathoorn dat er wordt besloten om een stagiair in te huren die dit klusje wel even gaat klaren. Hoewel dit natuurlijk het schoolvoorbeeld is van hoe het niet moet, kom ik als organisatieadviseur deze situatie ook tegen. Het is mede daarom dat ik zeer geïnteresseerd was in dit boek over social media op het werk.
column
19 februari 2013
Michel Hoetmer
2-3 minuten leestijd
Men dicht schakers de meest idiote eigenschappen toe. Een bekende misvatting is ‘schakers zijn goed in wiskunde’. De oorzaak hiervan is ongetwijfeld Max Euwe. Hij is de enige wereldkampioen die wij ooit hebben voortgebracht. In het dagelijks leven was hij wiskundeleraar.
interview
Organisatiekunde
19 februari 2013
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Bij verbeteren, veranderen en vernieuwen grijpen we tegenwoordig graag naar instrumenten. Managementtools als invuloefening om processen te verbeteren. ‘Het beklijft zelden’, betoogt Adriaan Bekman. ‘Je moet een laag dieper.’ Die diepere laag biedt de oprichter van het Instituut voor Mens- en Organisatieontwikkeling (IMO) in zijn nieuwste boek: Vensters op organisaties. Een snoeppot, een bijbel, een kookpot, of gewoon het Rode Boekje over hoe veranderen echt kan landen in organisaties.
nieuws
Internet en social media
18 februari 2013
Bertrand Weegenaar
Verne Harnish staat bekend als groeigoeroe. Geïnspireerd door de biografie Titan van Ron Chernow over het leven en werk van John D. Rockefeller schreef hij het boek De Rockefeller-strategie. Verne ontwikkelde de Gazelle methode, een groeifilosofie en groeimethode voor kleine bedrijven. Verne is ook inspirator geweest voor de FD Gazelle Award. Elk jaar organiseert hij de Leadership Summit en omringt zich met gelijkgestemde vrienden.
recensie
Leiderschap
18 februari 2013
José Otte
2-3 minuten leestijd
Wat hebben grote, inspirerende leiders als Steve Jobs en Martin Luther King met elkaar gemeen? Ze weten allebei waarom ze doen wat ze doen. In 'Begin met het Waarom' vertelt Simon Sinek waarom organisaties en leiders die het waarom als uitgangspunt nemen succesvoller, invloedrijker en innovatiever zijn.
recensie
Leiderschap
18 februari 2013
Henk Hogeweg
Veranderen is mensenwerk. Jan Bultsma benadrukt in 'Dynamiek doorzien' waarom menselijke dynamiek cruciaal is voor het veranderkundig proces. Een mooi en toegankelijk boekje over menselijke dynamiek.