OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 683 van 19.560 resultaten
recensie
Marketing
28 maart 2013
Max Kohnstamm
3-5 minuten leestijd
Paul Postma heeft zijn Handboek Direct Marketing aangepast aan de vele ontwikkelingen binnen ons vakgebied. Met name de spectaculaire evolutie op online gebied heeft geleid tot een ingrijpend herziene druk met als titel: Het Handboek Direct Marketing 3.0.
recensie
Marketing
28 maart 2013
Max Kohnstamm
Steven van Belleghem publiceerde in 2010 'De Conversation Manager'. Het boek was een doorslaand succes en van Belleghem werd in recordtijd een veelgevraagd spreker en adviseur op het gebied van social media. Eind 2010 won van Belleghem ook nog eens de marketingliteratuurprijs. Steven van Belleghem heeft zichzelf niet de tijd gegund om op zijn lauweren te rusten, integendeel. Dit voorjaar verschijnt 'De Conversation Company'. De vraag is natuurlijk of de auteur er in is geslaagd het niveau van zijn vorige boek vast te houden.
recensie
Marketing
28 maart 2013
Max Kohnstamm
'Miss Marketing' gaat over 'wat vrouwen willen'. Vanuit marketingoptiek een bijzonder relevant onderwerp. Vrouwen bepalen immers grotendeels hoe we ons geld spenderen; van de auto voor de deur tot het eten in huis, van het kopen van een huis tot alles wat we er inzetten.
recensie
Coaching en trainen
28 maart 2013
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
Met het boek 'Mindfulness in coaching' van Renske van Berkel heb je een boek in handen dat stap-voor-stap beschrijft hoe je mindfulness in een coachingstraject kunt toepassen. De theorie is aangevuld met veel praktijkvoorbeelden, tips en oefeningen. Als je op zoek bent naar een naslagwerk over coaching, maar vooral als je wilt weten hoe je mindfulness in een coachingstraject kunt toepassen, dan kun je niet om dit boek heen.
nieuws
Marketing
28 maart 2013
Justin van Lopik
Klaas Weima’s Verdiende aandacht gaat vergezeld van een app voor iPhone en iPad, blog en social media. Tijdens het E-Reading & Tablet Event in Bussum zijn deze bekroond met de Media App Award 2013. Verdiende aandacht werd door de jury verkozen uit een shortlist van 10 apps, met daarop onder andere NRC Reader, NU.nl en Voetbal International.
recensie
Leiderschap
28 maart 2013
Paul Schollaardt
Mark van Vugt en Max Wildschut leveren met 'Gezag' een prima bijdrage aan de leiderschapslectuur. 'Gezag' is een praktisch boek met een wetenschappelijke basis en die combinatie overtuigt. De auteurs zijn psycholoog en baseren zich op de evolutionaire leiderschapstheorie. Deze theorie maakt duidelijk waarom in hiërarchische organisaties natuurlijk leiderschap moeilijk waar te maken is. Zonder te wetenschappelijk te worden geven ze een basis aan gedragsobservaties die in vele leiderschapsboeken – en in de praktijk – gedaan worden. Deze basis maakt dat dit boek iets toevoegt en een aanrader is voor allen die met gezag leiding willen geven.
recensie
Algemeen management
28 maart 2013
Jeanine Dijkhuis
Uitgeverij Het Boekenschap is een serie over klantgericht ondernemen gestart. In het najaar van 2011 verscheen het eerste boek. Dat boek ging over Karel van Eerd ofwel over Jumbo, een bedrijf dat zich binnen de supermarktbranche heeft onderscheiden op het gebied van klantvriendelijkheid.
recensie
Marketing
28 maart 2013
Max Kohnstamm
3-4 minuten leestijd
In 2006 publiceerde Fred Reichfeld 'The Ultimate Question'. In dit boek werd de door Reichfeld en zijn team bij Bain & Company ontwikkelde 'Net Promotor Score' toegelicht.
achtergrond
Leiderschap
28 maart 2013
Pierre Pieterse
6-8 minuten leestijd
Op nummer 80 in de top-100 vinden we Onze ijsberg smelt! van John Kotter, een parabel over hoe een kolonie pinguïns een smeltende gletsjer probeert te redden. In eerste instantie komt elke pinguïn met zijn eigen oplossing, totdat duidelijk wordt dat samenwerking de enige manier is om de problemen duurzaam het hoofd te bieden. Onder leiding van koppige pinguïn Fred wordt een klein team samengesteld van soortgenoten die met verschillende persoonlijkheden en leiderschapskwaliteiten de rest van de kolonie beweegt om een doordacht plan te implementeren.
recensie
Marketing
28 maart 2013
Jeanine Dijkhuis
2-3 minuten leestijd
Het economisch model waarop onze samenleving stoelt moet radicaal om', vindt Jim Stolze. 'In plaats van sturen op Return on Investment moeten we sturen op Return on Attention.'
recensie
Communicatie en media
28 maart 2013
Gemma Schoot
In de zomer verscheen 'Met het oog op communicatie' van Betteke van Ruler, emeritus-hoogleraar corporate communicatie en communicatiemanagement. 'Reflecties op het communicatievak', staat er in kleinere letters onder. Maar eigenlijk had dit regeltje best de status van titel mogen krijgen, zo chirurgisch scherp denkt en schrijft ze over het vak in al zijn verscheidenheid.
recensie
Ondernemen
28 maart 2013
Max Kohnstamm
2-4 minuten leestijd
'Businessplan op 1 A4' staat al een aantal weken op nummer 1 van Managementboek.nl. Een uitzonderlijke prestatie voor een boek(je) dat door marketing- & merkenexperts geschreven is. De enige andere 'marketing-auteur' die er in slaagt deze nummer 1 positie te behalen is Jos Burgers. Jos is wegens de lichtzinnigheid van zijn boekjes in deze rubriek de Saskia Noort of Kluun van de marketingliteratuur genoemd, hetgeen uiteraard niet als compliment was bedoeld. Hebben Marc van Eck, Ellen Leenhouts en Judith Tielen deze nummer 1 positie ook aan lichtzinnigheid en oppervlakkigheid te danken?
opinie
Algemeen management
27 maart 2013
Martijn Leijten
3-4 minuten leestijd
In deze rubriek analyseren bestuurskundigen van de TU Delft patronen en wetmatigheden waar zo veel managementboeken soms wat lichtvoetig aan voorbij gaan, of gewoon voor vanzelfsprekend aannemen. In deze aflevering vist Martijn Leijten de paarse krokodil vanachter de informatiebalie op. Want die staat er nog steeds!
interview
Marketing
27 maart 2013
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Aan aandacht voor social media geen gebrek. Maar in de uitvoering van hun social media strategie maken bedrijven de nodige blunders, constateert Sjef Kerkhofs. Hoe het beter kan, beschrijft hij samen met Robert Gangadin in Social Media Marketing.
achtergrond
Algemeen management
27 maart 2013
Arnold Blits
6-8 minuten leestijd
De Nederlandse middenmanager is eigenlijk een meewerkend voorman. Hij bewaakt de KPI’s en bemant de systemen. Niet meer en niet minder. Contraproductief, zo betoogt Arnold Blits, want het krachtige Duitse middenmanagement stuwt het bedrijfsleven aldaar naar grote hoogten. Waarom veronachtzamen Nederlandse bedrijven dat potentieel dan toch? Een pleidooi voor moderne sergeanten!
recensie
Marketing
27 maart 2013
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
Joris Merks geeft in Schizofrene marketing feilloos aan waarom en hoe de online en offline wereld beter kunnen samenwerken. Hoe ze dezelfde taal kunnen spreken en wat ze van elkaar kunnen leren. Communicatiewetenschapper Merks werkte eerder als media-analist, reclamestrateeg en marktonderzoeker, zodat hij ook nog eens de onderlinge verbanden tussen deze disciplines weet te leggen.
interview
Strategisch management
27 maart 2013
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Veel organisaties in Nederland, vooral in de dienstensector, hebben nauwelijks kaas gegeten van hoe zij innovatie in hun activiteiten kunnen incorporeren. Maar nu hun markten in hoog tempo veranderen, zullen zij meer dan ooit ondernemerschap moeten tonen en gaan innoveren. In hun Groot Innovatie Modellenboek hebben innovatie-experts Frank Kwakman en Ruud Smeulders veertig modellen samengebracht die daarbij kunnen helpen.
interview
Algemeen management
27 maart 2013
Ronald Buitenhuis
12-16 minuten leestijd
Teleurstelling en blijdschap over het al dan niet halen van de longlist en shortlist. Een boekenbal dat geen bal mag heten. De jaarlijkse discussie over de winnaar. Jury’s die ter discussie staan. Een prijs waar ‘als ware het Gouden Kalveren’ in de zaal mee wordt gedold: ‘Wil dan niemand dit beeldje?’. Als er zoveel reuring is rond een prijs, dan moet die wel serieus genomen worden. En dat wordt hij dan ook! ‘De impact is groot.’
interview
Strategisch management
27 maart 2013
Pierre Spaninks
4-6 minuten leestijd
Nederlandse ondernemingen die jaar in jaar uit een gezond rendement op hun investeringen behalen. Daar zijn er niet zo veel van. Zo weinig zelfs dat Gerard Brockhoff spreekt van 'Witte raven'. Dat is ook meteen de titel van zijn boek. Daarin geeft hij een verklaring voor het succes van de een - en het falen van de ander.
nieuws
Algemeen management
27 maart 2013
Justin van Lopik
4-6 minuten leestijd
Westerse economieën staan steeds meer onder druk. De koopkracht van zowel overheden als particulieren krimpt alweer een paar jaar en dat zorgt voor een terugval in de vraag. De toenemende schaarste op het gebied van grondstoffen, steeds kortere productlevenscycli en een consument die zich steeds makkelijker kan informeren over prijs/kwaliteitsverhouding, zorgen er daarnaast voor dat de marges sterk onder druk staan. Kun je nog innoveren als het speelveld er zo uitziet?