OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 678 van 19.560 resultaten
    recensie
    Organisatiekunde
    24 april 2013
    Richard van der Lee
    'The Fuzzy Firm' is een interessant boek. De auteur A. van den Born schetst op heldere wijze de mogelijke bouwstenen voor toekomstige organisatievormen en dan specifiek voor kennisorganisaties. Dit gebaseerd op zaken als de ontwikkelingen in de markt en samenleving, de invloed van technologie, de rol van het menselijk kapitaal en leiderschap en bijvoorbeeld het fenomeen van de klusseneconomie. Leesadvies: Interessant boek voor een ieder die de durf heeft vooruit te denken en niet wil blijven hangen in de ingeslepen denk- en gedragspatronen, wanneer het gaat over de ontwikkeling van de mens, leiderschap en organisatievormen!
    interview
    Verandermanagement
    24 april 2013
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    De menskant van veranderen is ongetwijfeld de belangrijkste, boeiendste én lastigste kant van ieder verandertraject. Niet voor niets rijken boeken over ‘hoe je ze meekrijgt’ en ‘gedoe’ tot hoog in de top 10 van menige hitlijst. Eén van de instrumenten die zich daartoe bij uitstek lenen, is de Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI) van Kim Cameron en Robert Quinn. Befaamd, wereldwijd gewaardeerd, maar niet eenvoudig toe te passen. Daarom schreef Marcella Bremer van Ocai-online.nl een nuttige handleiding: Organizational Culture Change.
    column
    24 april 2013
    Michel Hoetmer
    3-4 minuten leestijd
    Waar draait het om in de marketing en verkoop? Stel deze vraag aan meerdere professionals en u krijgt even zoveel antwoorden als er professionals zijn. Overigens ga ik nu een beetje kort door de bocht. Aardige kans dat de meeste professionals iets zeggen over het pamperen van klanten. Naar klanten luisteren en ze veel service geven en vooral vreselijk van klanten houden.
    nieuws
    Marketing
    24 april 2013
    Ger Post
    1-2 minuten leestijd
    Waar zit De koopknop in het brein? Het is de vraag die verschillende auteurs proberen te beantwoorden. Zoals Martin de Munnik in De koopknop.
    recensie
    Internet en social media
    24 april 2013
    Peter Jansen
    Bedrijven besteden meer en meer van hun tijd en budget aan social media. Maar om welke reden gebruiken zij social media eigenlijk? Zijn social media een doel op zich? Op welke wijze pakt men social media aan? Is de wijze waarop social wordt ingezet media effectief? Of komt het bedrijf er een jaar na het opzetten achter dat het budget eigenlijk in een bodemloze put is gegooid? Sjef Kerkhofs en Robbert Gangadin geven in het boek 'Social Media Marketing – Van strategie naar operatie' een zeer goede handleiding voor het opzetten van een social media strategie, zodat deze vervolgens succesvol in praktijk kan worden gebracht.
    recensie
    Algemeen management
    24 april 2013
    Sven Laudy
    2-3 minuten leestijd
    'Het geheim van Teamwork' is een parabel over een team dat je meeneemt op haar zoektocht naar de sleutel van teamsucces. De hoofdpersoon Daphne heeft ervaring met werken in teams en krijgt de grootste uitdaging uit haar loopbaan: maak van de teams in ons bedrijf excellerende teams. Dat is geen kleine opgave, aangezien de organisatie waar Daphne voor werkt wereldwijd vestigingen heeft. Daphne moet hiervoor heel wat weerstanden overwinnen en nautuurlijk eindigt de parabel met een daverend succes. Wat kunnen wij hiervan leren?
    recensie
    Economie
    24 april 2013
    Has Bakker
    3-4 minuten leestijd
    Een nieuw perspectief op globalisering. Dat was het thema van de jaarlijkse Marchantlezing van de Hans van Mierlo Stichting die ik eind 2012 bijwoonde. Spreker was Pankaj Ghemawat, een Amerikaan, geboren in India en woonachtig in Barcelona waar hij doceert aan de IESE Business School. 
    recensie
    Organisatiekunde
    24 april 2013
    Yolanda van Heese
    De maatschappij is in beweging - door onder andere globalisatie en technologische ontwikkelingen. Voor organisaties heeft dit fundamentele gevolgen: de structuur, werkwijze en cultuur van organisaties komt er anders uit te zien dan we de afgelopen jaren gewend waren. In 'The Fuzzy Firm' legt Arjan van den Born op een heldere manier uit hoe organisaties zich zullen ontwikkelen. Een aanrader voor iedere leidinggevende die zich daarop wil voorbereiden.
    interview
    Organisatiekunde
    24 april 2013
    Ronald Buitenhuis
    5-6 minuten leestijd
    Al tien jaar werken Twynstra Gudde-adviseurs Edwin Kaats en Wilfrid Opheij aan het thema ‘samenwerken’. Samen uiteraard. Ze hebben nu een soort magnum opus uitgebracht: Leren samenwerken tussen organisaties. Verplichte managerskost in een wereld die steeds meer opereert in netwerken, en juist daar is samenwerken een even belangrijk als heikel thema. ‘Samenwerken is niet vrijblijvend meer, maar wezenlijk voor de toekomst van organisaties.’
    nieuws
    Werk en loopbaan
    23 april 2013
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    Oprah Winfrey noemt het al 'het nieuwe manifest van de werkende vrouw'. Lean in - Vrouwen werk en de weg naar succes van Facebook-topvrouw Sheryl Sandberg is kort na het verschijnen een ware sensatie in de Verenigde Staten, en zal de komende jaren ongetwijfeld een inspiratiebron voor menig carrièrevrouw blijven.
    recensie
    Verandermanagement
    23 april 2013
    Hans van der Klis
    2-3 minuten leestijd
    Joop Swieringa en Jacqueline Jansen houden niet van ingewikkeld doen. Zijn er problemen, dan moeten we daar niet omheen draaien. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Op tafel ermee en uitpraten, is hun devies. Kortom: Gedoe op tafel.
    recensie
    Leiderschap
    22 april 2013
    Hennie de Haan
    2-3 minuten leestijd
    Wie op een verfrissende wijze nieuwe inzichten wil krijgen in de ware betekenis van leiderschap, het nut en de noodzaak van middenmanagement en de rol die relaties daarbij spelen, leest: 'De leider voor wie we het doen', van Arnold Blits. Het boek geeft een kennismaking met het gedachtegoed van de auteur wat hij al vele jaren in trainingen en adviestrajecten in het bedrijfsleven succesvol toepast. De verhalen zijn uitvergrotingen van praktijkvoorbeelden en staan haaks op regerende managementopvattingen. Het boek is in korte hoofdstukken opgedeeld die elk een thema behandelen, het leest prettig en is voorzien van bijpassende illustraties.
    recensie
    Verandermanagement
    22 april 2013
    Nico Jong
    Tweederde van alle verandertrajecten binnen organisaties slaagt niet. Daar liggen twee misvattingen aan ten grondslag.
    recensie
    19 april 2013
    Mady Meijer
    3-4 minuten leestijd
    In het boek '40 Vragen voor 2020' staan zes thema's centraal: fun, speed, life, clean, safe en smart. Aan de hand van 40 vragen bieden een aantal ingenieurs onder leiding van Frank de Winne een kijkje achter de schermen van de technologie en brengen zij toekomstige uitdagingen in beeld. De wereld staat onder druk en de hoofdvraag lijkt te zijn: 'hoe houden we onze manier van leven duurzaam en betaalbaar?'
    recensie
    Economie
    19 april 2013
    Wardy Poelstra
    4-6 minuten leestijd
    Van een boek met de titel 'Het belastingparadijs' verwacht je misschien dat het een roman is die op de Kaaimaneilanden speelt, of een thriller met Monaco als decor. Totdat je de ondertitel leest: 'Waarom niemand hier belasting betaalt – behalve u'. Het belastingparadijs waar het in dit boek over gaat, heet Nederland. En dat het geen fictie betreft, wordt ook al snel duidelijk.
    nieuws
    IT-management / ICT
    19 april 2013
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    Tijdens het tiende Managementboekengala, op donderdag 18 april, is Leren samenwerken tussen organisaties van Edwin Kaats en Wilfrid Opheij gekozen tot Managementboek van het Jaar 2013. ‘Wij hadden al het gevoel dat dit onderwerp steeds meer in de aandacht komt te staan’, zeiden winnaars Kaats en Opheij. ‘Deze bekroning zal daar hopelijk aan bijdragen.’
    opinie
    Financieel management
    19 april 2013
    Nienke van Oeveren
    1-2 minuten leestijd
    Jeanet Bathoorn is spreker en auteur op het terrein van sociale media als Facebook, LinkedIn en Twitter. Zij ontdekt de vele mogelijkheden van internet graag. Vanuit passie en deskundigheid vertelt ze hierover aan anderen. Daarnaast verzorgt ze trainingen en presentaties over social media. Wat leest zij? Dit is haar top 3.
    nieuws
    IT-management / ICT
    18 april 2013
    Nienke van Oeveren
    Vanavond wordt het Managementboek van het Jaar 2013 bekendgemaakt. Een onafhankelijke jury maakt de winnaar bekend. Houd @MgtboekMagazine en Facebook in de gaten. 
    recensie
    Algemeen management
    18 april 2013
    Bert Peene
    4-5 minuten leestijd
    Storytelling is zo waardevol in organisatieverandering dat het maar beter tot de standaarduitrusting van verandermanagers en communicatieadviseurs kan behoren, schrijft Annet Scheringa ergens halverwege haar boek Storypower (‘Verhalen die je organisatie veranderen’). En terecht!
    nieuws
    Psychologie
    18 april 2013
    Ger Post
    1-2 minuten leestijd
    Het ondiepe van Nicholas G. Carr zorgde voor een wereldwijde discussie of internet inderdaad ons brein aan het veranderen was, zoals de auteur schreef. En was het eigenlijk wel erg dat iemand halverwege een artikel op internet afhaakte? Was dit een teken van een slechte concentratie of juist dat die persoon wel wat beters te doen had?

      Personen

        Trefwoorden