OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 669 van 19.562 resultaten
recensie
Marketing
11 juni 2013
Daniëlle de Jonge
Als het gaat om e-mailmarketing dan is mijn interesse snel gewekt. Ik zie veel bedrijven die er 'iets' mee doen. Heel verstandig als u het mij vraagt, want het is een uitstekende manier om contact te leggen en houden met klanten.
recensie
Non-profit
10 juni 2013
Henk den Uijl
In een wereld die gedomineerd wordt door negatieve media-aandacht, politieke druk en hoge salarissen voor bestuurders is dit boek een verademing. Alleen daarom al is het aardig om te lezen hoe verschillende organisaties hun best doen om voor hun patiënten en cliënten te zorgen.
recensie
Algemeen management
10 juni 2013
Henk den Uijl
2-3 minuten leestijd
De oudere recensie bij 'The Management Mythe' van Matthew Stewart vond ik weinig recht doen aan de boodschap van Stewart, dus even een ander geluid. Hoewel de andere recensent natuurlijk helemaal gelijk heeft dat Stewart zelf er wel erg goed vanaf komt en de hele wereld om hem heen zichzelf voor de gek houdt, zitten in zijn betoog toch een aantal zeer waardevolle analyses. Het is natuurlijk ook op zijn minst verdacht als een adviseur dit geen goed boek vindt.
recensie
Marketing
10 juni 2013
Max Kohnstamm
4-5 minuten leestijd
Vijf jaar geleden publiceerden Marc van Eck, Niels Willems en Ellen Leenhouts 'Internal Branding in de praktijk'. Nu is er een nieuwe versie: 'Het succes van Internal Branding'. De grote vraag is uiteraard of 'Het succes van Internal Branding' een wat opgelapte tweede editie is van 'Internal Branding in de praktijk' of een volwaardige opvolger zoals de subtitel 'Een sterk merk bouwen en onderhouden' doet geloven.
recensie
Marketing
10 juni 2013
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Hoe kan je als merk nog opvallen tussen alle concurrenten die om de aandacht van de consument schreeuwen? Na uitvoerige analyse van een groot aantal cases heeft Roland van der Vorst een origineel antwoord geformuleerd: je moet de concurrentie wegcamoufleren.
recensie
Reclame en verkoop
10 juni 2013
Max Kohnstamm
Fons van Dyck heeft zichzelf – bij het schrijven van Reclame: Dood of Levend – een ambitieus doel gesteld. Hij wil in zijn boek de volgende vragen beantwoorden: wat is de functie van reclame in de marketing van merken vandaag en wat is de impact van reclame op consumenten in een digitaal tijdperk? Je zou dus eigenlijk kunnen stellen dat de auteur in dit boek duidelijk wil maken wat 'la raison d' être' van reclame in dit digitale tijdperk nog is.
recensie
Reclame en verkoop
10 juni 2013
Corien Plaisier
De recessie en de veranderende wereld zorgt ervoor dat bedrijven zich meer gaan verdiepen in wat de klant wil. Simpel een boodschap de wereld insturen, 'koop bij mij, want ik ben de beste of de goedkoopste' werkt niet meer. Door de komst van het internet is de wereld kleiner en transparanter geworden en zijn dit soort boodschappen heel makkelijk te controleren. Het lezen van 'Verleid de klant' is een mooie voorbereiding als u wilt weten hoe uw bedrijf de klant optimaal kan bedienen.
nieuws
10 juni 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
‘Er is een speciale plek in de hel voor vrouwen die andere vrouwen niet helpen.’ Zo verwoordde voormalig Amerikaans minister van Buitenlandse Zaken Madeleine Albright in 2006 haar frustratie over wat zij ervoer als een gebrek aan vrouwelijke solidariteit.
recensie
Reclame en verkoop
7 juni 2013
Aad van Endhoven
Als Managing Partner en Consultant W&S heb ik veelvuldig contact met zowel mijn vaste klanten/opdrachtgevers als met prospects. Dit contact vindt op alle denkbare manieren plaats (zowel telefonisch als fysiek) en ik probeer natuurlijk altijd een positieve en professionele indruk achter te laten.
column
Leiderschap
7 juni 2013
Michel Hoetmer
4-5 minuten leestijd
De laatste tijd zie ik met enige regelmaat artikelen verschijnen in navolging van het boek 'Begin met het Waarom' van Simon Sinek. De auteur poneert in dit boek het idee dat uw klanten geïnteresseerd zouden zijn naar uw waarom. Het zou allemaal draaien om 'waarom u doet wat u doet' in uw bedrijf.
opinie
Organisatiekunde
7 juni 2013
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Aty Boers is als organisatiedeskundige al twintig jaar betrokken bij grote verandertrajecten op het raakvlak van business en ICT. Sinds 2011 is zij partner bij Valuebridge. Ook is ze bestuurslid van het BPMforum Nederland. Zij is medeauteur van de Coachingskalender en schrijft veel over de menselijke factor in procesmanagement. Wat leest zij zoal?
achtergrond
Algemeen management
6 juni 2013
Aart G. Broek
6-9 minuten leestijd
Mensen hunkeren in wezen overal naar hetzelfde. Het maakt niet uit of je lid bent van een raad van commissarissen of van een streetgang of van een terreurorganisatie We worden allen gevoed door een hartstochtelijk verlangen naar koesterende waardering (geborgenheid) en, de keerzijde, een driftige angst voor vernederende afwijzing (schaamte). Deze emoties hebben een kracht waarmee we ernstig rekening moeten houden.
nieuws
Algemeen management
6 juni 2013
Ger Post
2-3 minuten leestijd
Volgens Malcolm Gladwell zijn ‘onderzoekers overeengekomen wat het magische nummer voor echte expertise is: tienduizend uur’. Maar is dat wel zo. Recent onderzoek plaatst minimaal serieuze vraagtekens bij deze ‘overeenkomst’.
preview
Persoonlijke effectiviteit
6 juni 2013
Hedwyg van Groenendaal
5-7 minuten leestijd
Als je een boodschap wilt overbrengen, moet je beide hersenhelften aanspreken. Met het gesproken woord spreek je hoofdzakelijk de linker hersenhelft aan en door middel van beelden spreek je vooral de rechter hersenhelft aan. De makers van Prezi hebben dit goed begrepen en lieten zich inspireren door mindmappen. Prezi is dan ook een uitermate geschikte tool om ons complete brein aan te spreken en te overtuigen.
recensie
Leiderschap
5 juni 2013
Marcel Millenaar
Niet ontvangen complimenten zijn dodelijk voor een relatie. Elk mens heeft er dus belangen bij om aardig te vinden en gevonden te worden. Complimenten zijn een goed middel om dit te bereiken. Maar nog belangrijker dan dit: om complimenten te kunnen geven, moet je eerst weten hoe ze te ontvangen. 'Het groot complimentenboek' van Frank van Marwijk & Hans Poortvliet, helpt zeker om hierin een weg te zoeken.
interview
Economie
5 juni 2013
Annegreet van Bergen
3-5 minuten leestijd
Voordat Robert Skidelsky eind maart in Nederland was, sprak hij in Polen en Duitsland over het boek dat hij met zijn zoon Edward Skidelsky schreef How Much is Enough? In Amsterdam was er geen tijd voor een interview met Managementboek Magazine. Daarna reisde hij naar China, Rusland en de Verenigde Staten. Voor hij opnieuw vertrok, naar Frankrijk dit keer, had hij in Londen even tijd voor onderstaand interview.
nieuws
Mens en maatschappij
5 juni 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Donald Rumsfeld staat bekend als een van de meest controversiële Amerikaanse Ministers van Defensie aller tijden. Zijn oorlogen in Irak en Afganistan worden alom gezien als een fiasco, en de ondervragingstechnieken in het leger werden onder zijn verantwoordelijkheid zo ver opgerekt dat ze de grenzen van marteling naderden. Wat heeft zo iemand te onderwijzen over leiderschap?
recensie
Organisatiekunde
5 juni 2013
Martin Walraven
2-3 minuten leestijd
Systemen dreigen anno 2013 vast te lopen. Dit uit zich in allerlei problemen. Om deze problemen het hoofd te bieden komen Bakker en Hardjono met 'Horizontaal organiseren'. Dat is organiseren met het devies: zorgen voor tegelijkertijd en in samenhang interveniëren in het denken, construeren, besturen en samenwerken in de organisatie. Het is echter de vraag of organisaties zich op een dergelijke manier laten vormen.
recensie
Algemeen management
5 juni 2013
Leonard Feis
3-4 minuten leestijd
De titel van ´De omweg naar Succes´ lijkt te verwijzen naar de zoveelste doe-het-zelfmethode voor managers. Niets is minder waar. Geen tienstappenplan naar succes, maar een nieuwe en inspirerende mindset. John Kay, hoogleraar aan de London School of Economics, houdt een krachtig pleidooi voor de indirecte benadering.
recensie
Internet en social media
5 juni 2013
Tanja Beugelsdijk
Al in 2000 schreef Steve Krug zijn meesterwerk(je) met de titel 'Don't make me think'. Dit boek heeft de status van 'Usability Bijbel' verworven. In 2005 heeft hij in navolging van zijn eigen advies – dus op basis van een gebruikerstest – een tweede editie uitgebracht. Op basis van de uitkomsten van dezelfde gebruikerstest heeft hij ook een tweede boek uitgebracht in 2010 met als titel 'Rocket surgery made easy'. Dit tweede boek leert je om zelf usability tests uit te voeren. Beide boeken kunnen prima los van elkaar gelezen worden.