OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 648 van 19.566 resultaten
nieuws
Economie
9 december 2013
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Gary Vaynerchuk is de ultieme verkoper. Op zijn dertiende verdiende hij vierduizend dollar per weekend met een handeltje in honkbalplaatjes, als twintiger bouwde hij de wijnwinkel van zijn vader uit tot een webshop met een omzet van 45 miljoen dollar per jaar. Hij is daarnaast een kei in zelfpromotie: in 2009 sloot hij een deal voor maar liefst tien boeken om de sleutel tot zijn succes aan de man te brengen.
recensie
Psychologie
9 december 2013
Daniëlle de Jonge
'Het einde van de man en de opkomst van de vrouw'. Leg dit boek op tafel of op uw bureau en u bent verzekerd van zeer interessante reacties. Snuivende geluiden aangevuld met hoongelach van menige man. Gegrinnik en instemmend geknik van veel vrouwen. Om over de discussies die kunnen ontstaan nog maar te zwijgen, ik spreek in deze uit ervaring. Hoe dan ook, dit boek van Hanna Rosin brengt veel teweeg.
recensie
Psychologie
9 december 2013
Daniëlle de Jonge
2-3 minuten leestijd
Het beïnvloeden van de hersenen om te bereiken wat u voor ogen heeft. Dat klinkt interessant. En er is niks mis mee zolang u de juiste intenties heeft. Bovendien: het is makkelijker dan u denkt.
recensie
Organisatiekunde
6 december 2013
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
Met 'Verdraaide organisaties' bieden Wouter Hart en Marius Buiting houvast aan iedereen die met minder krampachtige beheersbaarheid betere resultaten wil halen. Met herkenbare voorbeelden en een krachtig basismodel. Wat vinden de klanten van Managementboek.nl van dit boek?
recensie
Economie
6 december 2013
Nico Jong
2-3 minuten leestijd
Economie als wiskundige efficiencybenadering heeft ons een enorme welvaart gebracht. Maar door jarenlang uitsluitend technocratisch te focussen op cijfers en efficiency zijn we ook in een diepe economische crisis terecht gekomen. Reden voor de Tsjechische econoom Tomáš Sedlácek om een breder kleurenpalet van zijn vakgebied te schetsen dan slechts zwart en wit.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
6 december 2013
Sandra Kok
Als ondernemer ben ik iedere dag bezig met het herkennen van kansen en mogelijkheden. Dat vraagt om creativiteit, om anders denken. De titel van 'Buiten de lijntjes' van Ken Robinson gaf mij het idee dat het aansloot op wat ik doe. Het was iets anders dan verwacht waardoor het eerste hoofdstuk even doorbijten was. Daarna werd ik echter blij verrast en bracht het nieuwe inzichten.
recensie
Werk en loopbaan
5 december 2013
Marc Janssen
3-4 minuten leestijd
'Investeer in jezelf, boost je carrière en oogst succes' staat te lezen op de cover van 'Project jij'. De schrijvers Reid Hoffmann (medeoprichter LinkedIn) en Ben Casnocha hebben me daarmee – als werkzoekende – weten te inspireren om dit boek te lezen.
recensie
Marketing
5 december 2013
Janneke van Bemmel
Moet je een merk zomaar verzinnen en is het er dan of komt er meer bij kijken? Suzanne van Gompel heeft in haar boek 'het no-nonsense boek over Merken bouwen' duidelijk aangetoond dat er veel meer bij komt kijken dan alleen het verzinnen van een naam. In een prachtig kleurrijk uitgevoerd boek neemt ze je mee naar de wereld van de merken.
column
Algemeen management
4 december 2013
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
‘Eigenlijk doen we wat in de wereld van de grote thema’s niet meer dan usance is: kijken, zoeken, vergelijken en meten, en vervolgens het format kiezen dat past. Met wellicht een vleugje hype maar niet meer dan een vleugje.’ Zo begeleidde ik de februari editie van Managementboek Magazine in 2012, de editie waarin we afscheid namen van het oude ‘krantenformaat’ en waren overgegaan op een handzamer en meer standaard ‘magazine formaat’.
interview
Organisatiekunde
4 december 2013
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Het bedrijf van de toekomst is een ‘connected company’, een lerend organisme dat doelbewust de interactie aangaat met zijn omgeving. Dat zichzelf continu verbetert, op basis van experimenten en feedback van klanten. Dat is het credo van de Amerikaanse consultant Dave Gray in zijn boek De Connected Company.
nieuws
Internet en social media
4 december 2013
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
Modellen die de industrie definitief veranderen. Zonder dat we er echt bij stiltaan, leven we al tien jaar in een bijzonder tijdperk. Google heeft de manier waarop we informatie zoeken veranderd. Apple’s smartphones en tablets hebben de manier waarop we media consumeren definitief gewijzigd. En Amazon heeft de retail industrie op haar grondvesten laten schudden.
recensie
Strategisch management
4 december 2013
Nico Jong
Sommige studieboeken beschrijven strategisch management als een rationeel, formeel en geordend proces. Deze simplistische, economische benadering oogst inmiddels echter veel kritiek. Het strategisch managementproces is veel rommeliger door politiek, cultuur, interpretatieverschillen en de invloed van emoties. Organisatiedynamiek gaat over bewegende patronen in de tijd die te vinden zijn in de interactie tussen de mensen die samen de organisatie vormen. Bijvoorbeeld regelmatige patronen van afhankelijkheid en conformiteit of onafhankelijke patronen van agressie en niet naleven.
recensie
Algemeen management
4 december 2013
Fimke Vellekoop
'Ondernemers boegbeelden. 30 succesvolle ondernemers in beeld' van Jacco van den Berg is een toegankelijk boek vol ondernemerservaringen. 30 succesvolle ondernemers komen in aparte hoofdstukken aan het woord en geven een kijkje in de keuken van succesvol ondernemerschap. De interviews zijn openhartig, eerlijk en laten je zien dat ondernemen een kwestie is van vallen en opstaan, succes en falen, hard werken en focus.
achtergrond
Algemeen management
4 december 2013
Paul Postma
11-15 minuten leestijd
De kern van neuromarketing ligt besloten in het feit dat de voorkeuren en emoties op basis waarvan we handelen - waaronder kopen en in het algemeen geld uitgeven - nadrukkelijk afwijken van wat we anderen en onszelf daarover vertellen. En ook van wat we in alle eerlijkheid zelf denken. We houden onszelf en anderen een andere werkelijkheid voor dan wat blijkt uit ons handelen.
interview
Personeelsmanagement
3 december 2013
Pierre Spaninks
6-9 minuten leestijd
Mensen, organisaties, strategie en verandering. Daarom draait het voor de gebroeders Ten Have. Zij ontwikkelen visies op verandering waar mensen in de praktijk wat mee kunnen en die wetenschappelijk hout snijden. Hun nieuwste boek gaat over wat er nodig is voor een effectief veranderingsproces. ‘Als je Veranderkracht tekortschiet, moet je hem verder ontwikkelen.’
recensie
Marketing
3 december 2013
Yolanda van Heese
Wat maakt veel mensen in een periode praten over een incident, een reclame, een product of dienst? In zijn boek 'Buzz' gaat Jonah Berger (professor marketing aan Wharton) daar op in en werkt hij op duidelijke en enthousiaste wijze uit hoe mond-tot-mond reclame werkt. Daarmee krijg je goed zicht op welke factoren je moet letten wanneer je je eigen idee aan grote groepen mensen wilt overbrengen - online of offline!
recensie
Reclame en verkoop
3 december 2013
Lex Beijersbergen
3-4 minuten leestijd
In het licht van de al maar sneller veranderende marktomstandigheden is het van belang dat organisaties en al helemaal alle ingrediënten van het verkoopproces, zich continu en succesvol weten aan te sluiten op deze veranderingen van buitenaf. In de huidige tijd geldt immers voor ondernemingen het credo 'change or die'.
recensie
Organisatiekunde
2 december 2013
Dick Bos
3-4 minuten leestijd
Een bijzonder boek, een bijzondere theorie en een bijzondere aanpak die verder gaat dan de celfilosofie van Eckart Wintzen. 'De connected company' van Dave Gray zet je aan het denken. Moet je deze aanpak echt volgen om als organisatie te kunnen overleven?, 'om te veranderen voor je moet veranderen'? Het boek boeit en is het meer dan waard om de komende wintermaanden te lezen.
nieuws
Algemeen management
2 december 2013
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Met dozen boeken onder de arm (soms in een charmante trolley) arriveerden de juryleden op het kantoor van de juryvoorzitter. Locatie: Nyenrode Business Universiteit. Eén jurylid kreeg mobiliteitspech. De exacte details ontbreken. De jury verwacht op 2/3 van alle titels voor dit jaar te zijn. Dus startte de voorzitter met het opstellen van de algemene opmerking die u 17 april 2014 in de Rode Hoed misschien gaat horen.
nieuws
Marketing
29 november 2013
Justin van Lopik
Schizofrene marketing van Joris Merks is bekroond met de PIM Marketing Literatuurprijs 2013. Dat maakte de jury bekend op 28 november 2013, tijdens een avond die in het teken stond van marketingboeken.