OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 639 van 19.574 resultaten
recensie
Economie
27 februari 2014
Sonja van Vuren
Bankieren zoals het hoort! Maar ehh.... hoe hoort het ook alweer? Banken. Ik heb er nooit zo veel mee gehad. Al ben ik er vele jaren geleden mijn 'carrière' begonnen. Verder dan een spaarrekening en een hypotheek ben ik nooit gekomen. Heb ik daardoor niet zoveel te klagen? Waarom ik dan in vredesnaam als zo'n leek 'Heartful Banking' van Owen de Vries lees, en sterker nog, zelfs recenseer?!
nieuws
27 februari 2014
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Na de eerste selectieronde is het nu de jurytaak om de shortlist van zes titels samen te stellen. Vanaf de burelen van Mainpress in Schiedam hebben alle juryleden een verrassingsdoos ontvangen. De doos bevat een selectie van de longlist zodat elk boek daarvan drie keer gelezen wordt. Eén keer in de eerste ronde, en door twee juryleden in de tweede ronde.
recensie
Financieel management
27 februari 2014
Martin van Staveren
‘Dat is het risico!’ Het is de nieuwste titel van Frits Bosch over omgaan met risico’s in de financiële wereld. Het accent van het boek ligt op het vermogensbeheer voor Nederlandse pensioenfondsen, met als primaire doelgroep bestuurders en professionals in de financiële sector. De vier aspecten risico, gedrag, toezicht en ethiek komen achtereenvolgens aan de orde en worden in de epiloog bij elkaar gebracht. Wat is het risico van een dergelijk boek?
nieuws
Psychologie
26 februari 2014
Ger Post
1-2 minuten leestijd
Twee van de voorlopers van het atheïsme, Daniel Dennett en Sam Harris, zijn elkaar in de haren gevlogen. Op de site van Sam Harris hebben beide schrijvers een lang essay geplaatst waarin ze elkaar niet sparen. ‘Achter en tussen bijna elk woord van je essay zit een explosie van professorale ijdelheid.’
interview
Internet en social media
26 februari 2014
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Dominantie op de smartphone-markt is maar één aspect in het bikkelharde gevecht tussen tech-giganten Apple en Google, zegt de Amerikaanse Wired-journalist Fred Vogelstein in Titanenstrijd - Apple vs Google en de revolutie in de mediatechnologie. Met een gezamenlijk vermogen van 200 miljard dollar in cash staan er veel grotere belangen op het spel. ‘Het gaat in essentie om het bouwen van het televisienetwerk van de 21e eeuw.’
recensie
Werk en loopbaan
26 februari 2014
Sandra Kok
Wanneer je 45+ bent en met ontslag te maken krijgt, dan voel je je aan de kant gezet, afgeserveerd. In deze tijd vraag je je ook af of je nog wel een nieuwe baan zult vinden.
column
Algemeen management
25 februari 2014
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
De longlist die via de shortlist uiteindelijk leidt tot het Managementboek van het Jaar is altijd een weerspiegeling van dat boekenjaar. En die weerspiegeling laat zien dat de crisis het boekenvak niet heeft overgeslagen. De tijd dat gegarandeerde winnaars al in de voorfase over elkaar heen buitelden, ligt even achter ons.
interview
Marketing
25 februari 2014
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Traditionele marketing en sales zijn passé. Klanten zijn kritischer en benutten heel andere informatiekanalen dan voorheen. Het wordt dan ook tijd voor een slimmere commerciëlere agenda. Daarin spelen volgens Paul Hassels Mönning digitale middelen, neuromarketing en klantpsychologie een belangrijke rol. Br@inbound marketing noemt hij het en het succes ervan is al meerdere keren bewezen.
nieuws
25 februari 2014
Pierre Pieterse
De longlist van het Managementboek van het Jaar 2014 is bekend. 45 titels dit jaar.
interview
Reclame en verkoop
25 februari 2014
Hans van der Klis
5-6 minuten leestijd
De telefonische verkoop lijkt uit de gratie geraakt. Maar in het nieuwste deel van zijn serie ultrapraktische salesboeken, Maak van de telefoon je vriend, breekt expert Michel Hoetmer een lans voor die goeie, ouwe koude acquisitie. ‘Het kán werken, mits je het goed aanpakt. Een succesratio van één op tien is reëel.’
interview
Algemeen management
25 februari 2014
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Wanda Kraal en Tanja Smid schreven met Leidinggeven doe je zo! een wegwijzer voor resultaat- én mensgerichte managers. Veel van de vaardigheden die je in dat vak nodig hebt, kun je leren. Maar je moet er ook de kans voor krijgen. ‘De bedrijfsleiding zou managers best wat vaker en vooral ook eerder mogen betrekken bij de te varen koers.’
recensie
Verandermanagement
25 februari 2014
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
In de managementliteratuur wordt vaak de indruk gewekt dat organisaties het resultaat zijn van wat managers allemaal willen, besluiten en aansturen. Hoogleraar Thijs Homan herkent de populaire gangbare managementverhalen met hun aannames en modellen in de dagelijkse praktijk nauwelijks. Reden voor hem om uit te werken hoe de organisatiewereld echt functioneert. Dit resulteerde in Het et-cetera-principe.
interview
Algemeen management
25 februari 2014
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Veel organisaties zitten vast en groeien niet meer. Als gevolg van de crisis, maar vooral ook als gevolg van de veranderingen in de samenleving. In Het geheim van groeikracht heeft serieondernemer en voormalig topman van McDonald’s Nederland René Savelberg een antwoord geformuleerd. Hij introduceert een nieuwe aanpak waarmee bedrijven weer kunnen groeien.
nieuws
Economie
24 februari 2014
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
De Amerikaan Douglas Rushkoff (Life Inc. en Program or be Programmed) is een van de meest interessante (en in het Nederlands nog onvertaalde) nieuwe mediadenkers van het moment. Hij schrijft sinds begin jaren negentig over het internet, muntte de term social currency en viral media en voorspelde al in 1997 het barsten van de dotcom-zeepbel.
column
Internet en social media
24 februari 2014
Jarno Duursma
2-3 minuten leestijd
Vorige week werd het nieuws bekend dat Whatsapp is overgenomen door Facebook voor het duizelingwekkende bedrag van 13,8 miljard euro. Deze overname zou op zich al column waard zijn, bijvoorbeeld over het strategische belang van Whatsapp voor Facebook. Maar goed, daar wil Jarno Duursma het in deze column niet over hebben. Wel over Telegram de schijn van privacy.
column
Algemeen management
21 februari 2014
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
In 1990 interviewde ik de vermaarde Amerikaanse econoom John Kenneth Galbraith (1908-2006). Aanleiding om hem in Boston op te zoeken was de presentatie die hij die zomer had gegeven op een door het Nobelcomité georganiseerde conferentie over het einde van de Koude Oorlog. Galbraith had in Oslo gewezen op het verband tussen economische ontwikkeling en vrede aan de ene kant, en armoede en oorlog aan de andere kant.
recensie
Strategisch management
20 februari 2014
Hans Arnouts
In 'Klantgestuurde businessmodellen' zetten de auteurs Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers hun kijk op businessmodellen uiteen. Een snel en makkelijk lezend boek met een handzaam en goed georganiseerd overzicht van actuele en klassieke modellen en theorieën. Dat maakt het tot een handig naslagwerk en handzaam boek voor de (lijn)manager die structuren en modellen zoekt om nieuwe plannen en ideeën in zijn organisatie te ontwikkelen. Wat tegenvalt, is de uitwerking van het aspect klantgestuurd. Een gemiste kans om de invloed van de klant op business modellering echt invulling te geven.
nieuws
Algemeen management
20 februari 2014
Justin van Lopik
The Ten Principles Behind Great Customer Experiences (Engels), het debuut van Matt Watkinson, is bekroond met de CMI Managementbook of the Year Award 2013/2014.
interview
Marketing
20 februari 2014
Pierre Pieterse
4-6 minuten leestijd
Route Mobiel versus de ANWB. Brand New Day versus Aegon. Tango versus Shell. Het is direct duidelijk welk merk de meeste sympathie opwekt. De verhalen van de Klein Duimpjes die het onverschrokken opnemen tegen de grote jongens, zijn inspirerend en leerzaam. Erwin Wijman beschrijft de cases en de regels voor challengers in Vlinder in de boksring, samen met reclamemakers José Evers en Piet Hein Smit.
recensie
Marketing
20 februari 2014
Johan Bel RM
Wat een heerlijk boek is dit, het leest als een jongensboek. ‘Vlinder in de boksring’ komt van de hand van Erwin Wijman, José Evers en Piet Hein Smit. Het gaat over challengers in de markt, over bedrijven die de regels van het spel weten te veranderen. Echte rebellen dus. Stiekem hoop je dat dat jezelf nog eens overkomt, maar in je hart weet je dat daar heel veel lef, creativiteit of soms heel diepe zakken voor nodig zijn.