OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 631 van 19.582 resultaten
recensie
Algemeen management
26 mei 2014
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
Als ondernemer moet je vijf disciplines onder de knie hebben, betoogt Aad Ouborg in Anders Ondernemen, juist nú: sales, marketing, productinnovatie, creativiteit, en onderscheidend vermogen. Pas als je op al die disciplines een aanpak hebt ontwikkeld die past bij jouw persoonlijkheid, bij jouw product, bij jouw klanten - dàn ga je echt succes hebben.
recensie
Non-profit
26 mei 2014
Mark Hooftman
De afgelopen jaren is marktwerking op allerlei plekken in de samenleving een toverwoord geweest. Er was weinig wat de tucht van de markt niet beter, of in ieder geval goedkoper, zou kunnen maken.
recensie
Economie
26 mei 2014
Simone Wevers
Groen is hip. Ieder zichzelf respecterend bedrijf claimt tegenwoordig allerlei maatregelen om zuiniger te worden of minder afval te produceren. Nog afgezien van de vraag of het wel oprecht is, heb ik me regelmatig afgevraagd: helpt het eigenlijk allemaal wel? Kunnen we de klimaatcrisis oplossen als we overstappen op groene energie en waterbesparende toiletten? Dat is toch nooit voldoende? En als dit het niet is, wat moeten we dan wel? Kan ik zelf iets doen, iets dat verder gaat dan afval scheiden en doneren aan het WNF, of zijn we afhankelijk van de goodwill van grote bedrijven?
recensie
Projectmanagement
26 mei 2014
Milou Engelaer
Na een intensieve training Projectmatig Werken, een workshop van een goeroe op dit vlak en een kijkje in de keuken bij verschillende projecten, liep ik met de vraag hoe het kan dat iets dat in de boeken zo simpel lijkt, in het echt toch nog zo vaak problemen oplevert. Net op dat moment kwam het boek ‘Het Perfecte Project’ van Bart Flos op mijn pad.
nieuws
26 mei 2014
Ger Post
1-2 minuten leestijd
In de onderwijsspecial van De Groene Amsterdammer stond een interessante analyse van de war on talent. Oftewel: ‘Hoe landen én hun onderwijs wereldwijd in de greep kwamen van een "mythe".’
recensie
Communicatie en media
26 mei 2014
Nico Jong
Communicatie mislukt vaak. Zeker als je ervan uitgaat dat het de ontvanger is die uiteindelijk betekenis aan een communicatieboodschap geeft. En dat is nogal eens een andere betekenis dan de zender bedoelt. Er kan veel mis gaan in de interactie tussen mensen, vooral als communicatieprofessionals blijven doen wat ze al jaren doen en de ontwikkelingen in en rond hun vakgebied niet bijhouden en gebruiken. Reden voor Harrie van Rooij een boek te schrijven met de prikkelende titel ‘Stop met communiceren!’
recensie
Verandermanagement
26 mei 2014
Nico Jong
In onze economie zit al langdurig geen beweging en er is steeds minder sprake van dienstbaarheid en durf. Het aantal fraudegevallen neemt schrikbarend toe. Wij lijken te kampen met een mentale energiecrisis, veroorzaakt door een gebrek aan gemeenschapszin, verbeeldingskracht, realiteitszin en moed.
interview
Algemeen management
26 mei 2014
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Daniel Ofman is meer dan de bedenker van het kernkwadrant. Hij was ook een van de eersten die het belang benadrukten van spirituele waarden in een door technocraten gedomineerde managementcultuur. Naar aanleiding van zijn nieuwste boek Inspiratie en inzet in organisaties vertelt hij hoe hij daartoe kwam en waarom hij dat nog steeds nodig vindt. ‘Het leven is te kort om je te verliezen in één dimensie.’
opinie
Financieel management
23 mei 2014
Haiko van der Voort
3-4 minuten leestijd
Managementsystemen suggereren vaak meer beheersing dan kan worden waargemaakt. Dit is niet slechts te verklaren met window dressing door bedrijven. Managementsystemen worden extra kwetsbaar naarmate wij er meer garanties aan willen ontlenen. Onder druk zullen ze leiden tot een onvruchtbare strijd tussen managers en professionals, met alles behalve beheersing tot gevolg.
recensie
Algemeen management
23 mei 2014
Dick Bos
‘Het geheim van groeikracht’ van René Savelberg is een heerlijk boek om te lezen. Hier is een schrijver aan het woord met een schat aan ervaring en met een heel duidelijke boodschap: ‘De klant is geen onderdeel van je werk, de klant is je werk!’ Een boek dat je gelezen moet hebben!
recensie
Marketing
23 mei 2014
Iris van Maurik
Allemaal komen we dagelijks in aanraking met reclamespotjes en marketingcampagnes. De ene campagne is sterker dan de andere, de een blijft beter hangen dan de ander. Zo blijft momenteel het (irritant) vrolijke deuntje van ‘Autotaalglas’ gemakkelijk in mijn hoofd hangen. Ik kan het inmiddels van begin tot eind helemaal meezingen. Dat reclames de interesse van veel mensen hebben blijkt ook wel uit de tentoonstelling ‘100 jaar reclame’ in de Beurs van Berlage die onlangs nog, wegens succes, is verlengd.
recensie
Leiderschap
23 mei 2014
Douwe Hatenboer
Een paar dagen geleden stond ik na een lange werkdag in de file op weg naar huis. Een ‘lange’ werkdag, omdat die dag een nieuwe rapportagestructuur was geïntroduceerd. Dit leverde veel weerstand op bij projectleiders in de organisatie. Kortom, het was een dag van vragen beantwoorden, brandjes blussen en te proberen de weerstand weg te nemen.
recensie
Marketing
23 mei 2014
Robbert Timman
3-4 minuten leestijd
Dat de klant de spil is waar alles om draait, is anno 2014 toch wel bekend. Maar doen we hier dan ook iets mee, halen we hier wel het optimale uit? Het boek ‘Customer Experience in de praktijk’ van Manfred van Gurchom, geeft handvatten over het formuleren van een optimale klantenstrategie en klantbediening.
interview
Organisatiekunde
23 mei 2014
Ronald Buitenhuis
6-8 minuten leestijd
Facility Management staat op een kantelpunt. Belangrijkste taak van facility management 2.0: toegevoegde waarde bieden, meedenken met de core business. ‘Toiletten moeten al in twee minuten schoon zijn vandaag de dag. Nog sneller gaat niet', vertelt George Maas. ‘Dat oude model van facility management waarin snelheid en laagste kosten domineerden, is failliet.’
interview
Algemeen management
23 mei 2014
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Bazen hebben veel te veel macht. Ze zadelen afdelingen op met torenhoge ambities en veel te strakke doelstellingen. En dus adviseert de Deen Lars Kolind in zijn boek Unboss: Weg met de bazen, richt afdelingen heel anders in, en geef medewerkers veel meer de vrije hand.
column
22 mei 2014
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
‘Er is een man die vindt dat management dé grote uitvinding van de twintigste eeuw is.’ Zoiets liet ik me laatst op een verjaardag ontvallen.
opinie
Algemeen management
22 mei 2014
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Luk Dewulf is pedagoog en adviseur bij Kessels & Smit, the Learning Company. Hij verdiepte zich in waarderend onderzoek, positieve psychologie en talentontwikkeling. Zijn boek Help, mijn batterijen lopen leeg! is Learning & Development-boek van het jaar 2012.
recensie
Algemeen management
22 mei 2014
Justin van Lopik
2-3 minuten leestijd
Iedereen weet hoe het principe van wederkerigheid werkt: wat u geeft, krijgt u terug. Een krachtig principe, dat vrijwel altijd en overal opgaat.
interview
Organisatiekunde
22 mei 2014
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
De crisis heeft menig corporate university aan de rand van de afgrond gebracht, of deze zelfs over de rand geduwd. Maar juist in tijden van crisis kan een corporate university zorgen voor strategische vernieuwing. Zelfs een verklaard tegenstander als Steve Jobs richtte vlak voor zijn dood nog een corporate university op om de unieke Apple-cultuur te borgen. ‘Er zit een enorm afbreukrisico aan het opheffen van je corporate university.’
interview
Verandermanagement
22 mei 2014
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Managers weten vaak niet hoe ze een effectieve strategische conversatie moeten voeren, zegt de Amerikaanse adviseur Lisa Kay Solomon in Moments of Impact. Bedrijven verliezen daardoor tijd en geld en komen soms tot rampzalige beslissingen. ‘Goede strategie is een open proces waarbij de hele organisatie betrokken is.’