OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 412 van 19.601 resultaten
nieuws
Marketing
29 november 2017
Justin van Lopik
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft dinsdagavond 28 november de winnaar van de PIM Marketing Literatuurprijs 2017 Rob Beltman gehuldigd. Hij won met zijn boek De marketingorganisatie van de toekomst.
preview
Persoonlijke effectiviteit
29 november 2017
Frits Gubbels
2-3 minuten leestijd
In deze tijd van economische voorspoed ook ‘last’ van dagelijkse stress en toenemende werkdruk? Daar is nu een eenvoudige en relatief goedkope oplossing voor beschikbaar, het boek Effectieve Hulpmiddelen Bij Overbelasting. Een preview.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
29 november 2017
Bram van Vliet
2-4 minuten leestijd
Hoe werk je samen met iemand die tegengestelde denkbeelden of werkwijzen hanteert als jij? Of: hoe werk je samen met iemand die jij beschouwt als tegenstander van waar jij voor staat? Daarover schrijft adviseur Adam Kahane in Collaborating with the Enemy.
recensie
Algemeen management
28 november 2017
Han van der Pool
1-2 minuten leestijd
De uitdrukkingen; ‘Komt tijd komt raad’, ‘alles op zijn tijd’ en ‘de tijd vliegt’ zijn zomaar een paar voorbeelden waarin het begrip tijd centraal staat. In het boek Mens, werk en economie in het licht van de tijd, wordt een gedifferentieerde oriëntatie op tijd uitgewerkt.
interview
Algemeen management
28 november 2017
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
Wantrouw managementboeken met modellen die enorme veranderingen, revoluties en paradigmashifts in een organisatie voorspellen. ‘Het is wishful thinking’, zegt adviseur Gyuri Vergouw, auteur van het boek De Managementmonologen. ‘Een manager in de VS kan elke dag kiezen uit zeven nieuwe managementmodellen, neergelegd in managementboeken.’
preview
Psychologie
28 november 2017
Gwenda Schlundt Bodien
3-5 minuten leestijd
Herinner jij je de gesprekken die je wel eens hebt gevoerd waarmee je echt verder kwam? Van die gesprekken waarin je je op nieuwe ideeën kwam, waarin je vooruitkwam met wat je belangrijk of interessant vond?
recensie
Projectmanagement
28 november 2017
Rudy Kor
3-4 minuten leestijd
In zes hoofdstukken nemen zes auteurs de lezer mee in heden, verleden en toekomst van wat we nu een project noemen en wat de rol van de projectmanager daarbij was, is en wordt.
column
Algemeen management
28 november 2017
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
‘Managementboeken geven heel goed een tijdsbeeld weer. Zo moet je ze eigenlijk ook lezen. Als je een lijst van alle nieuwe managementboeken scant, zie je heel goed een ontwikkeling.
preview
Algemeen management
27 november 2017
Frans van Loef
3-4 minuten leestijd
Organisaties zijn volop in beweging, ze proberen zich continu aan te passen aan externe ontwikkelingen en nieuwe kansen te grijpen. Aan mogelijkheden en ambities geen gebrek.
interview
Organisatiekunde
27 november 2017
Hans van der Klis
8-11 minuten leestijd
We roepen met z’n allen heel hard dat we af willen van de controledwang en bureaucratie, maar is dat wel echt zo? Thijs Homan heeft zijn twijfels. In zijn In control? zet hij vraagtekens.
nieuws
Algemeen management
27 november 2017
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
Historicus Philipp Blom belooft in zijn meest recente boek Wat op het spel staat om vanuit de toekomst naar onze huidige tijd te kijken. ‘Wat als een historicus over vijftig jaar terugkijkt naar onze huidige tijd? Zij zal versneld staan dat wij onze twee grootste bedreigingen niet zagen aankomen: de klimaatcrisis met haar verstrekkende gevolgen, en de digitalisering van arbeid leidde tot massawerkloosheid en een algemeen verlies van zin en betekenisgeving.’ Het laatste zal in hoge mate veroorzaakt worden door de inzet van robotica in onze samenleving.
preview
Strategisch management
27 november 2017
Bill Gates
3-5 minuten leestijd
Ik ken Satya Nadella al meer dan twintig jaar. Ik ontmoette hem halverwege de jaren negentig. Ik was ceo van Microsoft en hij werkte aan serversoftware, iets wat net begon op te komen.
recensie
27 november 2017
Marjan Maandag
1-2 minuten leestijd
Kolja werd doofstom geboren. Een schijnbaar uitzichtloze handicap in het tsaristische Rusland van rond 1870. Maar Nikolaj Hermanovitsj Konradi, zoals hij voluit heette, was de zoon van een rijke grootgrondbezitter, die het zich kon permitteren een privéleraar voor hem te zoeken.
interview
Personeelsmanagement
27 november 2017
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Ieder team loopt er tegenaan: wie doet wat? En waarom staat de neuzen van de teamleden niet allemaal dezelfde kant op? De oplossing: ga samen aan de slag met een business model voor het eigen team, zegt Tim Clark. Hoe je dat doet, beschrijft hij in Business Models for Teams.
recensie
24 november 2017
Peter van den Boom
4-6 minuten leestijd
Floris Cohen stelt zich de vraag hoe de moderne wetenschappen in de 17e eeuw in Europa konden ontstaan én voortbestaan. Het is een mirakel want het ‘normaal patroon’ laat zien dat na een relatief kort Gouden Tijdperk van wetenschapsbloei een steil verval inzet.
recensie
recensie
Algemeen management
24 november 2017
Pierre Spaninks
1-2 minuten leestijd
Effectief veranderen vraagt dat u als het ware op drie schaakborden tegelijk speelt. U moet niet alleen ‘het vraagstuk dienen’ en ‘de omgeving gidsen’ maar ook nog eens zelf zien te ‘groeien als veranderaar’. Dat is de rode draad, of liever de kapstok, in Iedereen verandert van Hans Vermaak.
preview
Algemeen management
24 november 2017
Gytha Heins
5-7 minuten leestijd
Wil jij ook dat jouw collega’s hun afspraken nakomen, dat iedereen actief meedoet aan de vergadering (en dus niet op zijn mobiel de mail gaat zitten lezen), dat er direct gecommuniceerd wordt (dus geen geroddel) en dat iedereen eerlijk zegt wat hij vindt en doet wat-ie zegt?
preview
Non-profit
24 november 2017
Max Herold
2-3 minuten leestijd
Het startpunt van dit onderzoek, en het boek Omgaan met ongeschreven regels dat er uit is ontstaan, is verwondering over het functioneren van de overheid in relatie tot de buitenwacht. Een preview.
interview
Marketing
23 november 2017
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
We bevinden ons in een nieuwe fase van de digitale evolutie, schrijft Steven Van Belleghem in zijn nieuwe boek Customers the day after tomorrow. Artificiële intelligentie gaat de komende jaren een gigantische invloed hebben op de relatie met klanten. ‘We krijgen binnen afzienbare tijd faster than real time customer service, de hyperpersonalisatie en een ongekend gebruiksgemak.’