OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 248 van 19.556 resultaten
recensie
Algemeen management
21 augustus 2020
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
De managementliteratuur kent genoeg thema’s met een minder softe uitstraling dan ‘werkgeluk’. ‘Lean’, ‘agile’ of ‘artificial intelligence’ (‘AI’) bijvoorbeeld. Ook ‘strategisch HRM’ klinkt een stuk steviger. Toch blijkt er al jaren serieus, wetenschappelijk onderzoek naar werkgeluk gedaan te worden. De Erasmus Universiteit Rotterdam heeft zelfs een leerstoel ‘Sociale condities voor menselijk geluk’.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
20 augustus 2020
Elly Stroo Cloeck
3-4 minuten leestijd
Minimale inspanning, maximaal resultaat. Dat lijkt me wel wat, helemaal nu ik deze recensie zit te schrijven: het is 32 graden. Minimale inspanning, maximaal resultaat is de ondertitel van Micro-gewoontes van Stephen Guise, een vertaling van de bestseller Mini Habits uit 2013.
recensie
Organisatiekunde
20 augustus 2020
Elly Stroo Cloeck
Zelfsturend Rijnlands ondernemen houdt het midden tussen een biografie en een overdrachtsdocument. Auteur Jan Bergman was CEO (en aandeelhouder) van Beijer Transport en Logistics; hij droeg de leiding in 2018 over.
achtergrond
Mens en maatschappij
20 augustus 2020
Marjan Maandag
2-3 minuten leestijd
Oude boeken, nieuwe boeken... er is zoveel moois om te lezen. Deze week vertellen Managementboekcollega's Irene, Karin, Fred en Marjan welk boek hen pakte.
preview
Strategisch management
20 augustus 2020
Niels Faber
4-5 minuten leestijd
Dat organisaties moeten verduurzamen is onderhand wel duidelijk. Na de zoveelste zogeheten ‘super hittegolf' van deze zomer, na de dringende waarschuwing dat het water op rantsoen gaat is voor iedereen de klimaatverandering voelbaar. Het roer moet dus om, nu, maar hoe dan?
recensie
Marketing
20 augustus 2020
Rick Lindeman
1-2 minuten leestijd
Elke manager ‘moet' tegenwoordig iets met storytelling. Een mededeling wordt immers begrepen als medewerkers worden meegenomen in de context, en de beweegredenen erachter. Een verhaal vertellen is echter nog niet zo makkelijk.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
19 augustus 2020
Mylene Bouwman
2-3 minuten leestijd
Verfrissend. Dat is het boek Het leven, dat is pas topsport van Sanne van Paassen. Ik heb al enorm veel boeken gelezen over ondernemen en mindset én toch weet dit boek me op een nieuwe manier te raken.
recensie
Strategisch management
19 augustus 2020
Elly Stroo Cloeck
Steeds meer hangt de reputatie van een bedrijf af van haar ‘purpose’, bedoeling, en hoe zij dat naleeft, zo stelt het boek Purpose – het verhaal van de moraal van Paul Stamsnijder.
recensie
Leiderschap
19 augustus 2020
Elly Stroo Cloeck
4-5 minuten leestijd
Gewèldig vond ik het vorige boek van Martin van Staveren: Risicoleiderschap. En dus las ik vrijwel direct na publicatie het vervolg: Iedereen risicoleider. In dit boek gaat hij verder in op onze denkpatronen en overtuigingen, die ons belemmeren onze risicoleidersvaardigheden te ontwikkelen.
recensie
18 augustus 2020
Dave van Ooijen
6-8 minuten leestijd
Het coronavirus heeft de afgelopen maanden een hevige storm veroorzaakt. Een pandemie van ongekende omvang. Als gevolg van die storm waren er begin juli wereldwijd al meer dan tien miljoen besmettingen en honderdduizenden doden.
recensie
Algemeen management
18 augustus 2020
Elly Stroo Cloeck
Gewoon doen. Dat is het geheim van innoveren, volgens veel van de experts die de auteur Kim Spinder interviewde voor Het kleine innovatieboek. Gewoon proberen wat voor jouw organisatie werkt en wat niet, en zeker niet een blauwdruk van een andere organisatie volgen.
recensie
Marketing
18 augustus 2020
Elly Stroo Cloeck
4-6 minuten leestijd
Dit boek is niet grappig, zegt auteur Jos Burgers over zijn boek Thuis ben ik niet zo leuk, het is bedoeld om je te leren hoe je humor kunt inzetten in je klantcontacten. En hoe je dat vooral niet moet doen.
recensie
Marketing
17 augustus 2020
Eric van Arendonk
1-2 minuten leestijd
Op jacht naar de perfecte klant is het nieuwste boek in de serie van de makers van Sprout. Sprout gelooft dat ondernemers zorgen voor een betere wereld en wil ze daarbij helpen met kennis, inspiratie en een netwerk van ambitieuze groeiondernemers.
recensie
Organisatiekunde
17 augustus 2020
Christel Deckers
1-2 minuten leestijd
Risicomanagement voor bestuurders en toezichthouders is voor meer doelgroepen een ‘must have and must read’ dan de titel doet vermoeden.
achtergrond
Organisatiekunde
17 augustus 2020
Pierre Pieterse
3-4 minuten leestijd
In 2008 verraste Rob van Es de managementwereld met Veranderdiagnose. Dat in het jaar erop meteen tot Managementboek van het Jaar werd gekroond. Ik schreef indertijd dat de jury met die keuze ‘vermoedelijk onbedoeld een verrassend actueel boek heeft bekroond’.
recensie
Strategisch management
14 augustus 2020
Marianne Eussen
2-3 minuten leestijd
Met The Invincible Company hebben Alex Osterwalder en Yves Pigneur (e.a.) een boek geschreven dat hun eerdere bestsellers als Business Model Generation en Testing Business Ideas integreert. Ze grijpen terug op deze ideeën en maken transformatie en innovatie bijna tot een invuloefening.
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
14 augustus 2020
Jeroen Ansink
3-5 minuten leestijd
Wat leest Amerika en wat waait waarschijnlijk over naar Nederland? 'Onze man in de VS' Jeroen Ansink doet maandelijks een rondje boekwinkels in New York.
achtergrond
Mens en maatschappij
14 augustus 2020
Dave van Ooijen
7-10 minuten leestijd
'De Black Box Democratie' uit het boek met dezelfde titel is een zelflerend politiek systeem; een systeem waarin politici geen winnaars of verliezers meer zijn, waarin burgers directe inspraak hebben, waarin wetenschap een plek heeft en waarin tegengestelde opvattingen worden geïntegreerd.
recensie
Marketing
14 augustus 2020
Daniëlle de Jonge
2-3 minuten leestijd
Commercieel succes heb je zelf in de hand is mijn standpunt. Want als jij weet hoe je jezelf onderscheidend profileert op het vlak van klantgerichtheid, je verkoopvaardigheden op orde hebt én de aansluiting weet te vinden met jouw doelgroep dan is succesvol zakendoen een logisch gevolg.
recensie
Algemeen management
13 augustus 2020
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
De titel Reframe wordt verklaard door de ondertitel: breng je klant in beeld met perceptiemanagement. Reframe staat voor mij persoonlijk voor opnieuw kaderen.