OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 241 van 19.551 resultaten
recensie
Economie
6 oktober 2020
Elly Stroo Cloeck
5-7 minuten leestijd
We denken inmiddels bijna allemaal wel dat het kapitalisme van vandaag niet zo door kan gaan. Maar hoe dan wel? Daar heeft hoogleraar Dirk Bezemer goed over nagedacht en het nog beter opgeschreven.
recensie
Organisatiekunde
6 oktober 2020
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Je moet het maar durven om in de wereld van de positieve psychologie, en de wereld waarin we aan elkaar hoop bieden en die wereld waarin we geen problemen zien maar uitdagingen, een boek te schrijven die een tegengeluid laat horen en de Onmacht van de (werkende) mens illustreert.
nieuws
Personeelsmanagement
6 oktober 2020
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Na het lezen van het eerste hoofdstuk bekroop me het gevoel dat titel en inhoud elkaar niet dekken. Denk als een rebel van Matthew Syed geeft de suggestie dat rebelleren een individuele keuze is. En ook een voornamelijk individuele set eigenschappen vereist. Het Robin Hood idee eigenlijk.
recensie
Psychologie
6 oktober 2020
Charlotte Krol
3-4 minuten leestijd
Al jaren worden hele rekken in de boekwinkel gevuld met zelfhulpboeken, en het wemelt van de cursussen persoonlijk leiderschap en timemanagement. Als je nog geen coach hebt gehad, of je bent nog niet met je vakgroep op een heuse kleurenvakjesheidag beland of (als het echt uit de hand loopt) in een mediationtraject, dan zou je bijna denken dat je wat misloopt. Het dreigt een doel an sich te worden: jezelf verder ontwikkelen.
recensie
Leiderschap
5 oktober 2020
Ivo Brughmans
2-3 minuten leestijd
Face the Future van Prof. Dr. Freek Peters begint met een prachtige quote die de essentie van contextueel leiderschap weergeeft: ‘Some moments you have to be king, it’s a role not an identity.’
preview
Marketing
5 oktober 2020
Steven Van Belleghem
3-4 minuten leestijd
Als je bedrijf erin slaagt een goed werkende digitale dienstverlening aan te bieden, een levenspartner van klanten te worden en mee een oplossing te zijn voor maatschappelijke uitdagingen, dan bouw je ‘an offer you can’t refuse’. Hoe je dat doet lees je in het nieuwe boek van Steven Van Belleghem. Een preview.
recensie
Marketing
5 oktober 2020
Quintus Hegie
4-6 minuten leestijd
In een tijdperk waarin marketingdata overvloedig beschikbaar is en data dikwijls als een leidende feitelijkheid wordt ingezet, biedt Danny Oosterveer met Databedreven marketing marketeers op een vlotte en overzichtelijke manier de mindset om de teugels van in handen te blijven houden als je wordt overspoeld met data.
recensie
Strategisch management
5 oktober 2020
Ruerdje van Mierlo
5-6 minuten leestijd
Purpose, de moraal van het verhaal is een prima boek voor leidinggevenden en directies van grotere organisaties die een eerste begin willen maken binnen hun organisatie met denken over Purpose.
interview
Economie
5 oktober 2020
Bert Peene
8-12 minuten leestijd
We denken te oppervlakkig na over de vraagstukken waar we voor staan. Daarom gebruiken we wel woorden als ‘transitie’, maar we verbinden daar niet de consequentie aan dat we ook structureel aan een ander systeem moeten gaan werken. Met Duurzaam organiseren wil Jan Jonker, samen met medeauteur Niels Faber, niet alleen duidelijk maken dát het anders moet, maar vooral hoe dat kan.
preview
Coaching en trainen
5 oktober 2020
Francine ten Hoedt
2-3 minuten leestijd
Om de zoveel tijd ben ik een product kwijt in de supermarkt. Nieuwe verpakking: andere kleuren, soms met grote letters ‘vernieuwd’. Ik vond dat altijd wat overdreven, waarom zou je het uiterlijk van wasmiddel, pindakaas of koffie veranderen, als het product hetzelfde blijft? Lastig voor je klanten toch? Of misschien valt het ze niet eens op.
recensie
Strategisch management
2 oktober 2020
Henk Jan Kamsteeg
3-4 minuten leestijd
We maken met z’n allen een zooitje van onze aardkloot en samenleving. Tijd daarom om het tij te keren. En juist bedrijven kunnen hier volgens Ruud Veltenaar en Leen Zevenbergen een belangrijke rol in spelen. In Once Upon A Future krijgen we een spiegel voorgehouden. En een routekaart om in actie te komen.
preview
Personeelsmanagement
2 oktober 2020
Andrea Lapère
3-4 minuten leestijd
‘Militairen? Wat moet je daar nou mee? Die kunnen toch alleen maar orders schreeuwen of uitvoeren?’ Andrea Lapère rekent met het boek Een gezonde dosis militair DNA, een meesterzet voor je organisatie af met deze beeldvorming. Een preview.
recensie
Leiderschap
2 oktober 2020
Renée Braken-Krol
2-3 minuten leestijd
Een titel die mij triggerde! Hoe kun je op je werk liefdevol leidinggeven? En wat is liefdevol? En hoe verhoudt zich dit tot het behalen van (harde) resultaten? En vooral: welke 'nieuwe' vaardigheden kan ik me hierin eigen maken? In een wereld vol complexiteit, thuiswerken, afstand tot je medewerkers, hoe ga je hiermee om?
recensie
Ondernemen
2 oktober 2020
Hanneke Tinor-Centi
1-2 minuten leestijd
Nederland telt ongeveer 300.000 familiebedrijven. Hoe kan het dan dat het zó vaak voorkomt dat de bedrijfsopvolging in een familiebedrijf niet goed is geregeld en dat dit voor veel ellende en onenigheid zorgt? Tom Meuleman geeft antwoorden en adviezen in zijn boek Opvolger gezocht.
achtergrond
1 oktober 2020
Marjan Maandag
1-2 minuten leestijd
Oude boeken, nieuwe boeken… er is zoveel moois om te lezen. Deze week vertellen Managementboekcollega’s Karin, Fred en Marjan welk boek hen pakte.
recensie
Marketing
1 oktober 2020
Rinus Verhart
1-2 minuten leestijd
In 5 duidelijke delen neemt Jos Burgers je mee in een boek vol met voorbeelden, tips en adviezen. Dat klinkt goed maar aan het lezen van het boek heb je niks. Alleen aan het lezen dan. Je moet ermee aan de slag.
interview
Organisatiekunde
1 oktober 2020
Patrick Davidson
10-14 minuten leestijd
Design thinking is de laatste jaren enorm opgekomen in bedrijfsleven en onderwijs. Geen toeval natuurlijk in een tijd waarin grote uitdagingen elkaar in rap tempo opvolgen. Uitdagingen waarvoor oplossingen niet meteen voorhanden liggen. “En precies dan is design thinking de manier om nieuwe richtingen te ontdekken en meteen te verkennen.” Patrick Davidson interviewde Guido Stompff, lector Design Thinking en auteur van een gelauwerd boek over het onderwerp.
preview
Psychologie
1 oktober 2020
Carlie van Tongeren
3-4 minuten leestijd
Bedrijven en organisaties hebben diversiteit hoog op de agenda staan en proberen zoveel mogelijk vrouwen te vinden voor topfuncties. Maar tegelijkertijd wordt er weinig tot niets gedaan om diezelfde vrouwen te verlossen van iets wat (helaas) schrikbarend vaak voorkomt: grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer.
recensie
Marketing
30 september 2020
Sjors van Leeuwen
7-10 minuten leestijd
Product, prijs en kwaliteit zijn allang niet meer onderscheidend in het gevecht om de klant. Gebruiksgemak en service ook niet meer. Je moet meer doen om klanten voor je te winnen. Je moet bouwen aan een ‘offer you can’t refuse’ door levenspartner van de klant te worden en de wereld te verbeteren. Dat is de boodschap van Steven Van Belleghem in The Offer You Can’t Refuse.
preview
Leiderschap
30 september 2020
Rob Diemel
2-3 minuten leestijd
De individuele ondernemer heeft een klankbord nodig zodat de eenzaamheid doorbroken wordt. Vraag jezelf eens af: Neem je ook voldoende tijd voor vragen en dilemma’s die er echt toe doen? Die betrekking hebben op het langetermijnsucces van jou en je bedrijf?