OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 96 van 11.873 resultaten
recensie
Ondernemen
9 augustus 2021
Helmar Niemeijer
3-4 minuten leestijd
Ik zal eerlijk zijn. Ik ‘ken' Charlotte Meindersma alleen van Twitter en soms roepen haar tweets ergernis bij me op. Omdat ze wel heel duidelijk overkomt en voor mij een enkele keer wat te kort door de bocht lijkt te zijn. En precies dat, dat recht door zee en ‘cut the crap,' is wat mij in Écht ondernemen aantrok.
recensie
Leiderschap
9 augustus 2021
Elly Stroo Cloeck
4-6 minuten leestijd
Patrick Lencioni kennen we nog van de bestseller De vijf frustraties van teamwork, uit 2002. Hij schreef in 2021 met Het Motief een nieuwe ‘fabel', ditmaal over een net benoemde CEO die zijn bedrijf succesvoller wil maken. Hij krijgt hulp uit onverwachte hoek ...
recensie
Psychologie
6 augustus 2021
Peter de Roode
4-6 minuten leestijd
RUIS is een zeer indrukwekkend boek met een enorme diepgang over een onderwerp waar we als mens aangesproken worden op een bijzonder zwak punt: het gebrek aan overeenstemming bij het nemen van beslissingen.
recensie
Psychologie
6 augustus 2021
Eric van Arendonk
1-2 minuten leestijd
Het bromvliegeffect is mij niet vreemd. Zodra dit gezoem in ons huis klinkt, springt mijn vrouw op en grijpt de vliegenmepper. Er volgt dan een hilarische achtervolging waarbij in 90 procent van de gevallen de bromvlieg het moet ontgelden. Wat zo'n klein beestje een energie bij haar losmaakt is ongekend. Het is een mooie metafoor voor de inhoud van dit leerzame boek.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
5 augustus 2021
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Een interessante combinatie: een gezinstherapeut en een dirigent schrijven samen een boek. Oh, en ze zijn ook met elkaar getrouwd. Rosamund Stone Zander en Benjamin Zander vullen elkaar aan, zoals ze zelf zeggen, en ontwikkelden een visie op een universum van mogelijkheden. Deze visie beschrijven ze, met een twaalftal oefeningen, in The art of possibility.
recensie
Strategisch management
5 augustus 2021
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
In drie delen zet Olivier Sibony in Storing helder uiteen wat die denkfouten zijn en hoe we er mee kunnen omgaan. De vraag die centraal staat in dit boek is: Wat kunnen we doen aan het voorkomen van denkfouten in strategische beslissingen?
recensie
Psychologie
4 augustus 2021
Jan Hoogstra
3-5 minuten leestijd
Beslissingen, waarbij interpretatie komt kijken, zijn vaak fout. Hoe komt dat nu en hoe kunnen we dat voorkomen? Kahneman, Sibony en Sunstein beschrijven in het onderbouwde boek ‘RUIS' oorzaken, concrete voorbeelden, een model voor verbetering, maar ook bezwaren tegen het oplossen van ruis. Een boek dat je manier van denken gaat beïnvloeden.
recensie
Financieel management
4 augustus 2021
Christel Deckers
1-2 minuten leestijd
Niet voor niets wordt in de opleiding tot controller steeds meer aandacht besteed aan soft skills. Kunnen beschikken over rekenvaardigheden, de zogenaamde hard skills, kunnen we wellicht beter overlaten aan computers. Dat is ook het uitgangspunt van Fred Conijn in zijn nieuwe boek.
recensie
Strategisch management
3 augustus 2021
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
De ontwikkeling van raketten is misschien niet nieuw, maar ruimtevluchten spreken tot de verbeelding, zeker als je Musk, Branson of Bezos heet. De raket staat symbool voor innoveren met een duizelingwekkend vaart, disruptief dus. En Als de raket niet opgaat, zijn we misschien in een van de vele innovatievalkuilen gevallen. Stijn Ronsse beschrijft er twaalf in Als de raket niet opgaat.
recensie
Leiderschap
3 augustus 2021
Rudy Kor
3-4 minuten leestijd
De kern van De manager als koorddanser van Heidy Peperkamp is een verzameling van 25 verhalen van leidinggevenden uit diverse managementlagen uit diverse organisaties. Met deze praktijkverhalen wil ze de lezer laten zien dat alle leidinggevenden dilemma's ervaren.
recensie
IT-management / ICT
2 augustus 2021
Jan Hoogstra
2-3 minuten leestijd
Een Network Attached Storage (NAS) zie je in steeds meer huishoudens. Ik heb er ook een gekocht en geinstalleerd aan de hand van het boek Werken met een NAS. Henk van de Kamer en Ronald Smit beschrijven stapsgewijs aan de hand van duidelijke voorbeelden hoe je het beste je NAS zo optimaal mogelijk kan gebruiken. Maar er zitten ook nadelen aan een boek.
recensie
Non-profit
30 juli 2021
Elmas Duduk
4-5 minuten leestijd
De moderne digitale provincie, succesvol organiseren en digitaliseren van Jaring Hiemstra is een verrassend goed boek, toegankelijk geschreven, goed onderbouwd en ook heel geschikt voor niet-IT'ers.
recensie
Algemeen management
30 juli 2021
Martin van Staveren
2-3 minuten leestijd
Wat is misschien wel de grootste herontdekking van de 21ste eeuw? Dat is vertrouwen, aldus de drie auteurs van Waarom zou ik je moeten vertrouwen? Niet onbelangrijk, want ‘een samenleving kan zich alleen kan ontwikkelen als er vertrouwen is in elkaar en in de instituties'. Waarvan akte.
recensie
Communicatie en media
29 juli 2021
Franca Gribnau
4-6 minuten leestijd
Inclusieve communicatie is relevant voor overheden, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven. Maar wat is de waarde ervan? Welke kansen of beperkingen komen organisaties tegen? En hoe zet je inclusieve communicatie op, zodat het positief bijdraagt aan toegankelijkheid, (h)erkenning en begrip van jouw doelpubliek? Hanan Challouki deelt haar ervaring met dit actuele communicatiethema.
recensie
Leiderschap
23 juli 2021
Bert Peene
5-6 minuten leestijd
Hoe maak je van een stel competente mensen een competent team? Die vraag stimuleerde Jobbeke de Jong tot een boek waarin het richten van energie de sleutel tot optimale teameffectiviteit blijkt te zijn: Competente mensen incompetente teams. Een boek ook waarin interventionisten de hoofdrol spelen en iedere vorm van samenwerking een ‘taaksysteem’ wordt genoemd. Behoorlijk abstracte kost? Dat blijkt uiteindelijk best mee te vallen.
recensie
Marketing
23 juli 2021
Henk Jan Kamsteeg
3-4 minuten leestijd
Natuurlijk is er al het nodige geschreven over klantenservice. Toch is Als de koning je klant zou zijn van Sydney Brouwer een waardevolle aanvulling. Vanwege de insteek, de verhaalvorm, en om de auteur zelf die dit thema ademt.
recensie
Psychologie
22 juli 2021
Christel Deckers
2-3 minuten leestijd
Marije Snippe heeft een praktische handreiking opgesteld om, in eerste instantie bedoeld om thuis (maar zeker ook geschikt voor op je werk!), beter ruzie te leren maken. Snippe put hiervoor uit ervaringen uit haar praktijk voor systemische therapie.
recensie
Marketing
21 juli 2021
Helmar Niemeijer
4-5 minuten leestijd
Sales. Voor sommige van ons (oké, voor mij dus) een beetje een viezig woord. Want riekt sales niet gewoon naar trucjes om maar meer te krijgen: meer klanten, meer omzet en meer winst? Met LEVEL 3 IN SALES laat Wessel Berkman echter zien dat het ook anders kan: oprechter, enthousiaster en meer in gezamenlijkheid.
recensie
Communicatie en media
20 juli 2021
Elly Stroo Cloeck
3-4 minuten leestijd
Weg met wollig, van Esther van der Voort en Huibert-Jan van Roes, is als een corona-proof conference: een theatershow met leuke woordspelingen, plaatsvervangende schaamte, leerpuntjes, veel herkenning en een grote glimlach, en dat allemaal gewoon op je bank thuis. Niet zo gek, met twee stand-up comedians als auteurs!
recensie
Verandermanagement
20 juli 2021
Rick Lindeman
1-2 minuten leestijd
Van de week liep ik naar mijn voordeur, en kwam op het trapje van de veranda in een spinnenweb terecht. Ik was als altijd verrast hoe sterk dat web eigenlijk was. Niet alleen omdat spinnenrag sterk materiaal is, maar ook omdat het web in een bepaald patroon geweven is.