OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 568 van 11.859 resultaten
recensie
Leiderschap
4 augustus 2004
Niek Visser
Er is weinig te bedenken waar zoveel behoefte aan is in Nederland als aan echt leiderschap. Zowel bij het bedrijfsleven als op alle niveaus van de overheid stagneren de ontwikkelingen vooral vanwege het ernstige gebrek aan inspirerende leiders. En dan komt er een boek dat ons zou kunnen inspireren om een leider te zijn of te worden.
recensie
Leiderschap
4 augustus 2004
Jan van der Moolen
Mijn eerste reactie bij het boek: laat Winsemius zich nu ook in met het promoten van het 'merk' Cruyff? Maar na lezing moet gezegd dat het een leuk en leerzaam boek is
recensie
Leiderschap
4 augustus 2004
Walter Franssen
Een leuk boekje. Vooral goed te lezen als je in voetbal geïnteresseerd bent en de tijd hebt meegemaakt dat Cruijff voetbalde.
recensie
Verandermanagement
2 augustus 2004
Henk den Ouden
3-4 minuten leestijd
De titel en de subtitel 'debat en dialoog bij veranderprocessen' doen vermoeden dat dit een boek is dat zich vooral richt op 'verandermanagement'. We worden op het verkeerde been gezet doordat de titel lijkt op het baanbrekende boek van Joop Swieringa 'In plaats van reorganiseren'.
recensie
Algemeen management
15 juli 2004
Carolien de Monchy
3-4 minuten leestijd
De eerste druk van dit boek verscheen in 1994. De focus ligt op de vraag: gegeven een organisatiedoel, hoe weet je dan als manager of je op de goede weg bent? En vervolgens kreeg de lezer een prachtige set instrumenten in handen.
recensie
Algemeen management
14 juli 2004
Edwin van de Wiel
De kaft verraadt al dat dit boek iets bijzonders is. Zeker als je op de binnenflap een foto ziet van de twee Zweedse auteurs. Ze doen met hun kale hoofden en zwarte leren jaren eerder denken aan leernichten dan aan managementgoeroes. Bijzonder is ook dat dit boek al binnen enkele maanden vanuit het Engels is vertaald. 'Karaoke Kapitalisme' is dan ook de lang verwachte opvolger van 'Funky Business'. Deze bestseller van het Zweedse duo uit 2000 die in 23 talen is uitgebracht. Door 'Funky Business' en de vele presentaties die zij zowel binnen als buiten Europa hebben gehouden staan ze momenteel op de 21e plaats in de 'Thinkers 50 Global Ranking 2003', net onder Bill Gates, maar boven de creatieve denker Edward de Bone (35) en cultuurmanager Geert Hofstede (47).
recensie
Personeelsmanagement
14 juli 2004
Eugène Mennega
In de opening van zijn boek zet Van Dongen op een duidelijke wijze de essentie van zijn boek neer. Het betreft het resultaatgericht verbinden van het unieke van een mens met het unieke van een organisatie. Een verbinding gebaseerd op het vermogen van die mens inzicht in zichzelf te krijgen en in samenspraak met collega's inzicht in de organisatie. Het inzicht van de mens in zichzelf, de organisatie en de verbinding daartussen vormt het vertrekpunt voor het sturen, zelfsturen en vervolgens realiseren van een (verdere) ontwikkeling van mens én organisatie. Een ontwikkeling die resultaten op kortere én langere termijn van de onderneming moet zekerstellen.
recensie
Organisatiekunde
14 juli 2004
Bert Peene
'Soms werken organisaties zonder een communicatieplan,' schrijft Michels in het Woord vooraf van zijn 'Communicatieplanner'. "Ze hebben het zo druk dat er geen tijd is of wordt vrijgemaakt om de visie voor de toekomst op papier te zetten." Je kunt dat de positieve benadering noemen. Is niks mis mee, maar ik kom het vaak anders tegen. Veel organisaties vinden het simpelweg niet belangrijk genoeg om tijd uit te trekken voor een serieuze bezinning op een gedroomde toekomst. Ze gaan er met z'n allen flink tegenaan en zien dan we wel waar ze uitkomen. Maar goed, wie zich in de korte karakteristiek van Michels herkent, krijgt in ieder geval met dit boekje een instrument aangereikt waarmee in betrekkelijk korte tijd prima resultaten kunnen worden geboekt. Een gebrek aan tijd mag nu geen excuus meer zijn.
recensie
Algemeen management
14 juli 2004
Peter de Roode
Een boek dat zoveel kritiek heeft op de huidige MBA-opleidingswereld, notabene opgetekend door een insider, zal natuurlijk heel wat stof doen opwaaien. In 'Managers not MBA's', snijdt Henry Mintzberg het thema van (effectief) management aan in relatie tot MBA's. Dat deed hij al eerder in onder meer 'Mintzberg over Management' maar in zijn huidige boek komt de MBA-opleiding meer centraal te staan.
recensie
Strategisch management
14 juli 2004
Annelies Hogenbirk
Tony Manning heeft naar eigen zeggen met zijn 96 pagina's tellende 'Strategie. Een no-nonsense boek' het ultieme management boek geschreven. Wat hem betreft is dit het laatste managementboek dat een mens hoeft te lezen en zou het in ieder geval het éérste moeten zijn. Het boekje omvat de essentie van strategisch management, die je zelfs binnen één uur zou moeten kunnen doorgronden.Verdient het boekje zoveel eer?
recensie
Algemeen management
14 juli 2004
Remko van der Honing
2-3 minuten leestijd
Jim Rogers, samen met George Soros verantwoordelijk voor de oprichting van Quantum Fund, kon op 37-jarige leeftijd al stoppen met werken. Hij bouwde de carrosserie en het interieur van een Mercedes SLK Roadster op het onderstel en de dieselmotor van een terreinwagen. In dezelfde stijl werd een aanhangwagen gebouwd.
recensie
recensie
Persoonlijke effectiviteit
7 juli 2004
Renze J. Klamer
3-4 minuten leestijd
Een boek over creativiteit vraagt aandacht. Creatief zijn wordt zo positief gewaardeerd dat iedereen het wel wil zijn. En de intrigerende titel 'Creativiteit Hoe? Zo!' wekt op z'n minst de indruk dat het te leren is. Ook door mij, als gewone sterveling.
recensie
Personeelsmanagement
7 juli 2004
Leen van Hoogdalem
Ik h
recensie
Organisatiekunde
7 juli 2004
Jaap Hollaar
2-3 minuten leestijd
Wilt u uitvoering geven aan prestatieverbeteringen binnen uw organisatie en bent u geïnteresseerd in welke instrumenten u op het juiste moment moet gebruiken of u bent bezig met het Six Sigma-programma? Dan heeft u met het boek '111 Instrumenten voor kwaliteitsverbetering' een goed boek in handen!
recensie
recensie
Marketing
7 juni 2004
Louis Thorig
Communicatie is al zo oud als de mensheid. Communicatie tussen mensen ontwikkelt zich steeds verder door de telkens andere eisen die de maatschappij aan communicatie stelt. Communicatie is dynamisch en altijd in beweging. Bewust omgaan met communicatie om doelen te bereiken is een vak apart. Een communicatiemedewerker houdt zich voornamelijk bezig met uitvoering, uitvoeringsadviezen en productiebegeleiding. Hij of zij voert taken uit in opdracht van een leidinggevende en draagt de verantwoordelijkheid over kleinschalige projecten. Bovendien levert een communicatiemedewerker bijdragen aan de ontwikkeling van het interne en/of externe communicatiebeleid en de activiteiten die uit dit beleid voorvloeien. Een stap verder, de senior communicatiemedewerker of communicatieadviseur werkt vooral beleidsstrategisch. Deze houdt zich bezig met advisering, projectleiding en specialistische taken. Op strategisch niveau denkt een senior communicatiemedewerker mee over de bedrijfsfilosofische vraagstukken. Met andere woorden hoe vertaalt een organisatie haar organisatiedoelstellingen in communicatiedoelstellingen.
recensie
Algemeen management
7 juni 2004
Albert Boonstra
3-5 minuten leestijd
'Flow in zaken', geschreven door de Amerikaanse psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi, richt zich op leidinggevenden en gaat over het zoeken naar levensgeluk, zingeving en bezieling.
recensie
Algemeen management
7 juni 2004
Albert Boonstra
3-4 minuten leestijd
'Flow in zaken', geschreven door de Amerikaanse psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi, richt zich op leidinggevenden en gaat over het zoeken naar levensgeluk, zingeving en bezieling. Hierbij zet Csikszentmihalyi zich sterk af tegen het 'Enronisme': de graaicultuur die in de loop van de jaren negentig en het begin van de 21e eeuw zo algemeen geworden is in het bedrijfsleven.
recensie
Non-profit
7 juni 2004
Jaap Hollaar
3-4 minuten leestijd
Verbetering van de patiëntzorg staat tegenwoordig hoog op de agenda van alle betrokkenen in de gezondheidszorg. De kwaliteit laat te wensen over, er zijn verschillen in prestaties tussen instellingen en problemen met de veiligheid van patiënten.