OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 566 van 11.859 resultaten
    recensie
    Strategisch management
    17 december 2004
    Jaap Peters
    3-5 minuten leestijd
    Sommige boeken moet je hebben gelezen als manager. Het boek van Donald Kalff is er zo één die je niet mag missen. De ondertitel 'Het einde van het Amerikaanse ondernemingsmodel' is explicieter dan het wel erg brave 'Onafhankelijkheid voor Europa'. Je moet dit boek plaatsen in een trend van kritische managementboeken die het doorgeslagen Amerikanisme in onze organisaties aan de kaak stelt. 
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    17 december 2004
    Edwin van de Wiel
    Onderzoek, de basis is geschreven vanuit een niet alleen nobele maar ook noodzakelijke gedachte. Studenten HBO, die de primaire doelgroep van dit boek vormen, zijn onnodig lang bezig met het uitvoeren van een (afstudeer)onderzoek. Dit geldt volgens het boek ook voor de begeleidingstijd van docenten. Deze constateringen zijn zeker juist. Maar helaas 'Onderzoek de basis', met bijgeleverde CD-rom, brengt geen oplossing. Het zou dan ook te eenvoudig en te simplistisch zijn om dit grote probleem in het hoger beroepsonderwijs (en trouwens ook in het wetenschappelijk onderwijs) in 100 pagina's op te lossen. Het probleem ligt dieper en heeft te maken met het ontbreken van een onderzoeksoriëntatie in het HBO curriculum en natuurlijk ook met de vele vrijheidsgraden die het uitvoeren van onderzoek met zich mee brengt.
    recensie
    Organisatiekunde
    17 december 2004
    Hans Vink
    3-4 minuten leestijd
    Het probleem met het begrip 'architectuur' is dat menigeen wel weet dat het om een belangrijk begrip gaat (dat eigenlijk veel meer aandacht in de eigen organisatie zou verdienen) maar tegelijkertijd ook beseft dat toepassing van het architectuur denken niet zo heel eenvoudig is.
    recensie
    Marketing
    30 november 2004
    Philip Waalewijn
    Bij uitgeverij Lemma verscheen het boek van Ger Hofstee met de intrigerende titel 'Master in marketing'. Het boek is geschreven als introductie op het marketingvak voor managers en professionals in het kader van een postacademische bedrijfskundige opleiding. Mensen die al een hogere opleiding hebben genoten, maar niet op het gebied van marketing. Een basisboek dus, waarin zowel theorie (de begrippen en wetmatigheden) als praktijk aan bod komen en aangevuld met anekdotes en voorbeelden uit de eigen langjarige (marketing) praktijk ervaring van de auteur.
    recensie
    Werk en loopbaan
    28 november 2004
    Bertrand Weegenaar
    'Altijd al iets van plan?' behandelt het proces van het onderkennen van een grote persoonlijke wens tot de realisatie daarvan. De auteur Rob Coppenhagen heeft zijn eigen ervaringen geboekstaafd. In de periode dat hij het onderwerp voor het boek 'Creatieregie' (Scriptum, 2002) vorm gaf kwam hij in aanraking met meerdere 'reisgenoten' die hetzelfde proces hebben doorlopen. 
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    25 november 2004
    Bert Peene
    2-3 minuten leestijd
    Winkelen met mijn vrouw vind ik een crime. Want waar ik meteen tot aankoop overga als ik iets naar mijn zin gevonden heb, wil zij eerst alle mogelijkheden hebben gezien. En dan nog blijkt beslissen vaak een groot probleem. Dat gaat al jaren zo; eigenlijk al zo lang wij elkaar kennen en dat is al heel lang.
    recensie
    Strategisch management
    11 november 2004
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    De timing van dit boek had niet beter gekund. In een periode waarin de Nederlandse regering de oplossing gevonden meent te hebben om de (kennis)economie uit het slop te halen met meer, langer en harder te werken, trakteert Kalff de lezer op andere perspectieven. We zouden ons niet langer moeten richten op het Amerikaanse business model maar dienen het Europese bedrijfsmodel in ere te herstellen. 
    recensie
    Organisatiekunde
    10 november 2004
    Hans Strikwerda
    3-5 minuten leestijd
    Jim Collins, co-auteur van het voortreffelijke 'Built to Last', heeft met zijn nieuwe boek 'Good to Great' twee dingen nagestreefd: enerzijds tijdloze factoren voor succes over langere tijd te identificeren en tegelijkertijd de zoveelste management hype te vermijden, maar wel inzichten met dezelfde eenvoud te formuleren.
    recensie
    Reclame en verkoop
    10 november 2004
    Henk Hemstra
    3-4 minuten leestijd
    Zijn niet al uw klanten even belangrijk? Dan is het zaak om uw aandacht op een doordachte manier te verdelen. Het op een slimme manier indelen van uw klanten in praktische categorieën is de eerste stap op weg naar een succesvoller accountmanagement.
    recensie
    Marketing
    7 november 2004
    John Koster RM
    3-4 minuten leestijd
    Heeft marketing ooit iets van waarde voortgebracht? Zoals de geneeskunde penicilline heeft ontdekt, zoals de chemie plastics heeft ontwikkeld, zoals elektrotechniek de computer? Wat heeft marketing aan de mensheid bijgedragen? 
    recensie
    Leiderschap
    3 november 2004
    Remko van der Honing
    2-3 minuten leestijd
    'Plotseling manager' is een boek dat speciaal geschreven is voor 'managers-tegen-wil-en-dank', oftewel medewerkers die plotseling worden gevraagd om manager te worden. Misschien bent u dat wel? U vindt uzelf nog niet geschikt of klaar voor zo'n functie of zou het eigenlijk niet eens willen. Gary Topchick heeft een praktisch en bondig boek geschreven, vol voorbeelden van effectief management. Hij laat u zien wat wel en wat u zeker niet moet doen als u plotseling manager wordt.
    recensie
    Economie
    3 november 2004
    Remko van der Honing
    'Seks sells', is een van de begrippen die Diane Coyle in haar boek verder uitwerkt. De bekende kreet kan onderbouwd worden met economische theorieën. Coyle studeerde aan Harvard, is verbonden aan een adviesbureau en schrijft columns voor The Independant en werkt voor de BBC. Met het boek 'Seks, drugs en economie' wil Coyle duidelijk maken dat alles in onze maatschappij te maken heeft met economie.
    recensie
    Advisering
    29 oktober 2004
    Sebastiaan Aghina
    3-4 minuten leestijd
    Goede wijn behoeft geen krans, maar wel een etiket. Dit kan het marketingmotto van de hedendaagse professionele adviseur, accountant, ontwerper of architect zijn. Deze professional wordt door inhoud en niet door 'platte' verkoop gedreven.
    recensie
    Verandermanagement
    18 oktober 2004
    Bertrand Weegenaar
    2-3 minuten leestijd
    "Als je mij vraagt wat belangrijker is of waarom we hier zijn zou ik zeggen: het ontwikkelen van mensen", merkte Van Duin op. "Resultaten zullen volgen, daar ben ik van overtuigd" Bedrijfsbiografieën behandelen de laatste jaren met name de teloorgang van grote bedrijven: Baan, Ahold, Enron, Philips etc.
    recensie
    Algemeen management
    18 oktober 2004
    Harold Janssen
    4-5 minuten leestijd
    Werken is walgingwekkend. Arbeid sucks. 't Is klote. Van De Bok. Die overgang van het weekend naar de werkweek doet je kokhalzen, laat je zwetend tollen in je bed, wakkert sluimerende moordgevoelens aan, verdrinkt je in een tomeloos verdriet. Dat maandagmorgengevoel. 
    recensie
    Coaching en trainen
    11 oktober 2004
    Gérard Hendriks
    3-4 minuten leestijd
    Sir John Whitmore geeft wereldwijd adviezen en lezingen op het gebied van coachen en Human Resource Management. De auteur begon zijn carrière als autocoureur. In zijn boek 'Succesvol coachen' gebruikt hij regelmatig metaforen uit de sportwereld. Het boek is geschreven voor managers die een coachende stijl van leidinggeven willen aanleren.
    recensie
    Personeelsmanagement
    11 oktober 2004
    Michael Geerdink
    3-5 minuten leestijd
    Rolf Baarda is op het gebied van P&O-beleidsinformatie geen onbekende. Zijn in 1994 uitgegeven 'Ken- en stuurgetallen voor personeelsmanagement' is standaardliteratuur bij menig P&O-opleiding en ook het vorig jaar gepubliceerde 'Sturen op informatie' zal zijn weg naar de geïnteresseerde P&O-er zeker vinden.
    recensie
    Financieel management
    11 oktober 2004
    Leo Kerklaan
    2-3 minuten leestijd
    Alweer een boek over performance management, was de eerste gedachte toen ik 'Corporate Perfomance Management' van Peter Geelen onder ogen kreeg. Meteen schoot het door mij heen dat deze gedachte helemaal niet juist was. Er zijn wel veel mensen met het onderwerp bezig, maar er zijn maar weinig Nederlandse boeken over dit onderwerp. Het boek is mooi compact gebleven; dat nodigt in elk geval uit tot lezen. Bij het lezen van het voorwoord en het eerste doorbladeren proef je onmiddellijk dat Geelen van een praktische aanpak houdt. De volgende conclusie die zich opdringt is dat hij in het boek een wel heel belangrijke vraag wordt beantwoord, namelijk: hoe zorgen we ervoor dat performance management wordt geïntegreerd in de planning- en controlcyclus?
    recensie
    Non-profit
    11 oktober 2004
    André de Waal
    Direct aan het begin van deze bespreking is een waarschuwing op zijn plaats, of eigenlijk zijn het twee waarschuwingen. Ten eerste is dit boek, met de intrigerende titel 'In zicht, nieuwe wegen voor implementatie', niet voor iedere lezer bedoeld maar voor managers uit de gezondheidszorg. Ten tweede belooft het boek op het eerste gezicht nieuwe manieren van implementeren aan te reiken maar dat is (helaas?) niet het geval.
    recensie
    Organisatiekunde
    11 oktober 2004
    Bertrand Weegenaar
    2-3 minuten leestijd
    Over projectmanagement is de afgelopen 20 jaar een bibliotheek volgeschreven. Elke organisatie maakt inmiddels gebruik van projecten als methode om (bedrijfs)problemen te lijf te gaan. Het gebied 'projectmanagement' omvat inmiddels een uitdijende groep deelgebieden.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden