OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 566 van 11.859 resultaten
recensie
Strategisch management
17 december 2004
Jaap Peters
3-5 minuten leestijd
Sommige boeken moet je hebben gelezen als manager. Het boek van Donald Kalff is er zo één die je niet mag missen. De ondertitel 'Het einde van het Amerikaanse ondernemingsmodel' is explicieter dan het wel erg brave 'Onafhankelijkheid voor Europa'. Je moet dit boek plaatsen in een trend van kritische managementboeken die het doorgeslagen Amerikanisme in onze organisaties aan de kaak stelt.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
17 december 2004
Edwin van de Wiel
Onderzoek, de basis is geschreven vanuit een niet alleen nobele maar ook noodzakelijke gedachte. Studenten HBO, die de primaire doelgroep van dit boek vormen, zijn onnodig lang bezig met het uitvoeren van een (afstudeer)onderzoek. Dit geldt volgens het boek ook voor de begeleidingstijd van docenten. Deze constateringen zijn zeker juist. Maar helaas 'Onderzoek de basis', met bijgeleverde CD-rom, brengt geen oplossing. Het zou dan ook te eenvoudig en te simplistisch zijn om dit grote probleem in het hoger beroepsonderwijs (en trouwens ook in het wetenschappelijk onderwijs) in 100 pagina's op te lossen. Het probleem ligt dieper en heeft te maken met het ontbreken van een onderzoeksoriëntatie in het HBO curriculum en natuurlijk ook met de vele vrijheidsgraden die het uitvoeren van onderzoek met zich mee brengt.
recensie
Organisatiekunde
17 december 2004
Hans Vink
3-4 minuten leestijd
Het probleem met het begrip 'architectuur' is dat menigeen wel weet dat het om een belangrijk begrip gaat (dat eigenlijk veel meer aandacht in de eigen organisatie zou verdienen) maar tegelijkertijd ook beseft dat toepassing van het architectuur denken niet zo heel eenvoudig is.
recensie
Marketing
30 november 2004
Philip Waalewijn
Bij uitgeverij Lemma verscheen het boek van Ger Hofstee met de intrigerende titel 'Master in marketing'. Het boek is geschreven als introductie op het marketingvak voor managers en professionals in het kader van een postacademische bedrijfskundige opleiding. Mensen die al een hogere opleiding hebben genoten, maar niet op het gebied van marketing. Een basisboek dus, waarin zowel theorie (de begrippen en wetmatigheden) als praktijk aan bod komen en aangevuld met anekdotes en voorbeelden uit de eigen langjarige (marketing) praktijk ervaring van de auteur.
recensie
Werk en loopbaan
28 november 2004
Bertrand Weegenaar
'Altijd al iets van plan?' behandelt het proces van het onderkennen van een grote persoonlijke wens tot de realisatie daarvan. De auteur Rob Coppenhagen heeft zijn eigen ervaringen geboekstaafd. In de periode dat hij het onderwerp voor het boek 'Creatieregie' (Scriptum, 2002) vorm gaf kwam hij in aanraking met meerdere 'reisgenoten' die hetzelfde proces hebben doorlopen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
25 november 2004
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Winkelen met mijn vrouw vind ik een crime. Want waar ik meteen tot aankoop overga als ik iets naar mijn zin gevonden heb, wil zij eerst alle mogelijkheden hebben gezien. En dan nog blijkt beslissen vaak een groot probleem. Dat gaat al jaren zo; eigenlijk al zo lang wij elkaar kennen en dat is al heel lang.
recensie
Strategisch management
11 november 2004
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
De timing van dit boek had niet beter gekund. In een periode waarin de Nederlandse regering de oplossing gevonden meent te hebben om de (kennis)economie uit het slop te halen met meer, langer en harder te werken, trakteert Kalff de lezer op andere perspectieven. We zouden ons niet langer moeten richten op het Amerikaanse business model maar dienen het Europese bedrijfsmodel in ere te herstellen.
recensie
Organisatiekunde
10 november 2004
Hans Strikwerda
3-5 minuten leestijd
Jim Collins, co-auteur van het voortreffelijke 'Built to Last', heeft met zijn nieuwe boek 'Good to Great' twee dingen nagestreefd: enerzijds tijdloze factoren voor succes over langere tijd te identificeren en tegelijkertijd de zoveelste management hype te vermijden, maar wel inzichten met dezelfde eenvoud te formuleren.
recensie
Reclame en verkoop
10 november 2004
Henk Hemstra
3-4 minuten leestijd
Zijn niet al uw klanten even belangrijk? Dan is het zaak om uw aandacht op een doordachte manier te verdelen. Het op een slimme manier indelen van uw klanten in praktische categorieën is de eerste stap op weg naar een succesvoller accountmanagement.
recensie
Marketing
7 november 2004
John Koster RM
3-4 minuten leestijd
Heeft marketing ooit iets van waarde voortgebracht? Zoals de geneeskunde penicilline heeft ontdekt, zoals de chemie plastics heeft ontwikkeld, zoals elektrotechniek de computer? Wat heeft marketing aan de mensheid bijgedragen?
recensie
Leiderschap
3 november 2004
Remko van der Honing
2-3 minuten leestijd
'Plotseling manager' is een boek dat speciaal geschreven is voor 'managers-tegen-wil-en-dank', oftewel medewerkers die plotseling worden gevraagd om manager te worden. Misschien bent u dat wel? U vindt uzelf nog niet geschikt of klaar voor zo'n functie of zou het eigenlijk niet eens willen. Gary Topchick heeft een praktisch en bondig boek geschreven, vol voorbeelden van effectief management. Hij laat u zien wat wel en wat u zeker niet moet doen als u plotseling manager wordt.
recensie
Economie
3 november 2004
Remko van der Honing
'Seks sells', is een van de begrippen die Diane Coyle in haar boek verder uitwerkt. De bekende kreet kan onderbouwd worden met economische theorieën. Coyle studeerde aan Harvard, is verbonden aan een adviesbureau en schrijft columns voor The Independant en werkt voor de BBC. Met het boek 'Seks, drugs en economie' wil Coyle duidelijk maken dat alles in onze maatschappij te maken heeft met economie.
recensie
Advisering
29 oktober 2004
Sebastiaan Aghina
3-4 minuten leestijd
Goede wijn behoeft geen krans, maar wel een etiket. Dit kan het marketingmotto van de hedendaagse professionele adviseur, accountant, ontwerper of architect zijn. Deze professional wordt door inhoud en niet door 'platte' verkoop gedreven.
recensie
Verandermanagement
18 oktober 2004
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
"Als je mij vraagt wat belangrijker is of waarom we hier zijn zou ik zeggen: het ontwikkelen van mensen", merkte Van Duin op. "Resultaten zullen volgen, daar ben ik van overtuigd" Bedrijfsbiografieën behandelen de laatste jaren met name de teloorgang van grote bedrijven: Baan, Ahold, Enron, Philips etc.
recensie
Algemeen management
18 oktober 2004
Harold Janssen
4-5 minuten leestijd
Werken is walgingwekkend. Arbeid sucks. 't Is klote. Van De Bok. Die overgang van het weekend naar de werkweek doet je kokhalzen, laat je zwetend tollen in je bed, wakkert sluimerende moordgevoelens aan, verdrinkt je in een tomeloos verdriet. Dat maandagmorgengevoel.
recensie
Coaching en trainen
11 oktober 2004
Gérard Hendriks
3-4 minuten leestijd
Sir John Whitmore geeft wereldwijd adviezen en lezingen op het gebied van coachen en Human Resource Management. De auteur begon zijn carrière als autocoureur. In zijn boek 'Succesvol coachen' gebruikt hij regelmatig metaforen uit de sportwereld. Het boek is geschreven voor managers die een coachende stijl van leidinggeven willen aanleren.
recensie
Personeelsmanagement
11 oktober 2004
Michael Geerdink
3-5 minuten leestijd
Rolf Baarda is op het gebied van P&O-beleidsinformatie geen onbekende. Zijn in 1994 uitgegeven 'Ken- en stuurgetallen voor personeelsmanagement' is standaardliteratuur bij menig P&O-opleiding en ook het vorig jaar gepubliceerde 'Sturen op informatie' zal zijn weg naar de geïnteresseerde P&O-er zeker vinden.
recensie
Financieel management
11 oktober 2004
Leo Kerklaan
2-3 minuten leestijd
Alweer een boek over performance management, was de eerste gedachte toen ik 'Corporate Perfomance Management' van Peter Geelen onder ogen kreeg. Meteen schoot het door mij heen dat deze gedachte helemaal niet juist was. Er zijn wel veel mensen met het onderwerp bezig, maar er zijn maar weinig Nederlandse boeken over dit onderwerp. Het boek is mooi compact gebleven; dat nodigt in elk geval uit tot lezen. Bij het lezen van het voorwoord en het eerste doorbladeren proef je onmiddellijk dat Geelen van een praktische aanpak houdt. De volgende conclusie die zich opdringt is dat hij in het boek een wel heel belangrijke vraag wordt beantwoord, namelijk: hoe zorgen we ervoor dat performance management wordt geïntegreerd in de planning- en controlcyclus?
recensie
Non-profit
11 oktober 2004
André de Waal
Direct aan het begin van deze bespreking is een waarschuwing op zijn plaats, of eigenlijk zijn het twee waarschuwingen. Ten eerste is dit boek, met de intrigerende titel 'In zicht, nieuwe wegen voor implementatie', niet voor iedere lezer bedoeld maar voor managers uit de gezondheidszorg. Ten tweede belooft het boek op het eerste gezicht nieuwe manieren van implementeren aan te reiken maar dat is (helaas?) niet het geval.
recensie
Organisatiekunde
11 oktober 2004
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Over projectmanagement is de afgelopen 20 jaar een bibliotheek volgeschreven. Elke organisatie maakt inmiddels gebruik van projecten als methode om (bedrijfs)problemen te lijf te gaan. Het gebied 'projectmanagement' omvat inmiddels een uitdijende groep deelgebieden.