OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 559 van 11.860 resultaten
recensie
Advisering
8 december 2005
Sebastiaan Aghina
3-4 minuten leestijd
Werk is een tweede familie, althans voor professionals. En relaties binnen het werk moeten net als binnen een familie of gezin beheerd, gevoed en soms gestuurd worden. Relatiemanagement is niet alleen een kunst voor ons als privé-personen maar ook als professionele mensen. Een professional is immers iemand die 'ergens zijn/haar beroep van gemaakt heeft' maar tegelijk betekent het ook zich geroepen voelen 'publiekelijk een boodschap naar buiten te brengen', het woord 'professional' is verwant aan 'profeet', zo blijkt bij nalezing in het Engelse en Nederlandse woordenboek.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
5 december 2005
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Bij het zien van het boek frons ik toch even mijn wenkbrauwen. De subtitel luidt: 'Een geschenk dat je gelukkiger en succesvoller maakt - thuis en op het werk'. En dat in nog geen 90 bladzijden op A5 formaat. Wat kan het leven toch simpel zijn, denk ik dan sceptisch. De mededeling op de kaft van de auteur van 'Wie heeft mijn kaas gepikt' doet mij besluiten om het boek toch eens ter hand te nemen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
29 november 2005
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Zodra het boek 'Blink' van Malcolm Gladwell uitkwam, stond het in de Verenigde Staten hoog in de boekenverkooplijsten. Blink is nu ook in het Nederlands verschenen onder de titel 'Intuïtie'. In een aantal weblogs kunnen we lezen dat Gladwell een echte storyteller is, die niet alleen in zijn boeken aantrekkelijke verhalen vertelt, ook op het podium weet hij de toehoorder te boeien. Van de oorspronkelijke, Engelse editie, is overigens ook een luisterboek verschenen, door Gladwell zelf ingesproken. Hij heeft een prettige stem om naar te luisteren.
recensie
Leiderschap
17 november 2005
Eric van Arendonk
3-4 minuten leestijd
De titel 'Uit het harnas!' sprak mij direct aan. De eerste gedachte die bij mij opkwam was: weg van de gebaande paden, actie! Indien het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Hoe worstel ik me uit allerlei regelgeving en kaders. Ik had het compleet mis, het boek gaat eigenlijk over jou. Hoe zit je zelf in elkaar en hoe reageer je op een ander.
recensie
Advisering
15 november 2005
Gertjan de Groot
'Weg met de vleierij, leve de ironie, intervenieer vrijmoedig, ken jezelf en laat bijtijds los'. De meeste lezers zullen in deze oproep niet zo snel adviseren voor gevorderden herkennen. In zijn voorwoord spreekt Erik de Haan de wens uit dat zijn boek (als advies aan de lezer) niet het lot deelt met vele adviezen namelijk dat het klakkeloos wordt opgevolgd en in praktijk gebracht. Deze ironische opmerking is een voorproefje van De Haans visie op adviseren. Hij begint waar andere (hand)boeken over adviseren ophouden. Dit geldt niet voor de fasen in het adviesproces, want evenals de meeste boeken over adviseren houdt hij de bekende vijfdeling in het adviesproces (entree, diagnose, implementatie, consolidatie en evaluatie) aan. Het gevorderde zit dus in de inhoudelijke invulling van elke fase. Wat kan de adviseur in die fase (anders) doen?
recensie
Coaching en trainen
15 november 2005
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Sommige boeken zijn zo goed, dat zij zichzelf verkopen. Andere moeten het meer hebben van wat ondersteunend commercieel geweld: een pakkende titel, een wervende tekst op het achterplat en een inleiding die duidelijk maakt wat voor vlees deze kuip zoal bevat. 'Coachen met collega's' van Erik de Haan en Yvonne Burger, 'Praktijkboek individuele consultatie', behoort tot die laatste categorie. En dat is jammer, want juist op die onderdelen heeft Koninklijke Van Gorcum, de uitgeverij die het boek op de markt brengt, het nogal laten afweten.
recensie
Marketing
14 november 2005
Mariska Fennema
Professionals in marketing en communicatie kunnen zich bij de term 'brand experiences' meestal wel snel iets voorstellen, maar het begrip blijkt in de praktijk niet zo vlot uit te leggen volgens de auteurs. Voor hen een goede aanleiding om door het schrijven van dit compacte boekje lezers wegwijs te maken in dit onderwerp, dat binnen de marketing steeds meer in opkomst is. De auteurs zijn werkzaam bij Lost Boys en houden zich in de dagelijkse praktijk vooral bezig met het ontwikkelen van interactieve communicatieconcepten.
recensie
Non-profit
27 oktober 2005
Jaap Hollaar
3-4 minuten leestijd
Zijn marketingtechnieken alleen nuttig voor degenen die een commercieel doel nastreven? Is marketing met andere woorden niet veel meer of minder dan een instrument om de verkoop te ondersteunen? Helemaal niet.
recensie
Marketing
27 oktober 2005
Jaap Hollaar
1-2 minuten leestijd
'Hoe tevreden is uw klant?' is een klein en handig boekje. Het past makkelijk in de binnenzak van uw colbert en is overzichtelijk ingedeeld.
recensie
Non-profit
23 oktober 2005
Jaap Hollaar
2-3 minuten leestijd
In de serie Publiek Management in Ontwikkeling verschijnen publicaties die een beeld geven van het management van (semi)publieke organisaties in een context van complexe vervlechtingen tussen publieke en private sector. Zo verscheen er ook een publicatie met de titel: 'De wereld achter het loket'.
recensie
Reclame en verkoop
23 oktober 2005
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Kennismanagement heeft in de loop van de jaren een aantal verschuivingen doorgemaakt. Begonnen in de IT-hoek, lag de nadruk op het zo goed mogelijk vastleggen en toegankelijk maken van kennis binnen de organisatie. Daardoor wordt een bedrijf minder afhankelijk van de kenniseigenaren, die mogelijk de organisatie verlaten.
recensie
Organisatiekunde
23 oktober 2005
Michael Geerdink
3-5 minuten leestijd
In de reeks Facetten van Facility Management verscheen 'Leiderschap in service'. De auteur, Rinus Vader, is in facility management geen onbekende. Eerder publiceerde hij over strategische vraagstukken. Ook was Vader lid van de NEN commissie Facilitaire Voorzieningen en geniet hij bekendheid als docent. In 2002 werd NEN 2748 vastgesteld en daarmee werd de scope van het vakgebied Facility Management genormaliseerd.
recensie
IT-management / ICT
23 oktober 2005
Bertrand Weegenaar
Over Steve Jobs als oprichter van Apple zijn in de jaren '80 al voldoende boeken geschreven. Ook Steve Jobs als entrepeneur in de filmindustrie (met Pixar) is onderwerp van verschillende boeken. En nu is de totale Jobs onderwerp van een ongeautoriseerde biografie. Met een wat onaardige titel, dat wel. Reden voor Apple om alle boeken van John Wiley (de uitgever) uit de AppleStores te halen. Wil je mooiere publiciteit? Terwijl het geen onaardig boek over Jobs is. Als persoon heeft hij zijn nukken, als entrepeneur kent hij zijn weerga nauwelijks.
recensie
Marketing
23 oktober 2005
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Marketingcommunicatie is een van de meest fascinerende instrumenten van de marketingmix en (daardoor) een populair vak onder studenten commerciële economie. Marketingcommunicatie is vooral een zichtbaar vak; waar je ook kijkt, overal zie je de producten van toekomstige vakgenoten om je heen. Waarschijnlijk is het merendeel van die vakgenoten opgeleid met het standaardwerk 'Marketingcommunicatiestrategie' van Floor & Van Raaij; of gewoon 'met Floor en Van Raaij', zoals ze dat onder elkaar zeggen. (Over een succesvol merk gesproken!)
recensie
Verandermanagement
23 oktober 2005
Bert Peene
1-2 minuten leestijd
Organisatiekunde moet een lastig vak zijn voor studenten, zeker wanneer zij het verschijnsel 'organisatie' alleen van de buitenkant kennen. Dat geldt nog veel meer voor organisatieverandering; daar kun je pas wat mee als je bagage rijk is van ervaring. En daarmee kunnen de meeste studenten in het hbo en wo zich in het algemeen nog niet onderscheiden. Hoe zorg je er als studieboekenschrijver dan voor dat de materie voor deze doelgroep toch gaat leven?
De auteurs van 'Change management', Lievers en Lubberding, hebben ervoor gekozen in deze behoefte te voorzien door een groot aantal casussen en voorbeelden in hun boek op te nemen. En dan niet zo maar een regel of tien per keer; een casus beslaat in dit boek gemakkelijk een hele pagina en meer.
recensie
Verandermanagement
23 oktober 2005
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Organisatiekunde moet een lastig vak zijn voor studenten, zeker wanneer zij het verschijnsel 'organisatie' alleen van de buitenkant kennen. Dat geldt nog veel meer voor organisatieverandering; daar kun je pas wat mee als je bagage rijk is van ervaring. En daarmee kunnen de meeste studenten in het hbo en wo zich in het algemeen nog niet onderscheiden. Hoe zorg je er als studieboekenschrijver dan voor dat de materie voor deze doelgroep toch gaat leven?
recensie
Marketing
23 oktober 2005
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
De titel van dit boek heeft mij in eerste instantie op het verkeerde been gezet. Ik verwachte een boek aan te treffen waarin droog de bekende modellen gerangschikt zouden staan. Altijd makkelijk bij de vraag; hoe zat het ook alweer? Niets is minder waar. Op de helft van het boek had ik al het gevoel van YES, eindelijk een boek die de modellen als een instrument benadert in plaats van een model is een model.
recensie
Personeelsmanagement
23 oktober 2005
Hans van den Hurk
3-4 minuten leestijd
Het arbeidsvoorwaardenbeleid is onderdeel van het personeelsbeleid, dat op zijn beurt weer dienstbaar is aan het strategische beleid van de onderneming, stelt Jan Plug. Hij waarschuwt ons voor het al te makkelijk volgen van hypes en trends: wie te genereus is in goede tijden heeft daar in de magere jaren last van, en wie ieder fiscaal voordeel wil pakken zit met de gebakken peren als de fiscale faciliteit wordt beëindigd.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
17 oktober 2005
Erwin van de Pol
3-4 minuten leestijd
'Trainen? Bij welke club?'Ondanks de grote aandacht voor opleiden zijn er nog steeds veel mensen die nooit naar trainingen gaan. In sommige beroepsgroepen lijkt het geen item, bijvoorbeeld onder journalisten of leraren. Sommige bedrijven zweren bij, in goed Nederlands, training on the job. Het vakgebied zelf is in beweging.
recensie
Ondernemen
3 oktober 2005
Remko van der Honing
2-3 minuten leestijd
Er zijn maar weinig topmanagers die na hun actieve loopbaan zoveel in de belangstelling blijven staan als Jack Welch. De oud topman van General Electric heeft zich na zijn pensionering gericht op het wereldwijd geven van lezingen en het schrijven van een tweede boek (na zijn bestseller 'Waar het om gaat'). In de inleiding op zijn boek 'Winnen' geeft Welch aan dat de vele vragen en enthousiaste reacties op zijn lezingen hem gestimuleerd hebben dit boek te schrijven.