OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 559 van 11.860 resultaten
    recensie
    Advisering
    8 december 2005
    Sebastiaan Aghina
    3-4 minuten leestijd
    Werk is een tweede familie, althans voor professionals. En relaties binnen het werk moeten net als binnen een familie of gezin beheerd, gevoed en soms gestuurd worden. Relatiemanagement is niet alleen een kunst voor ons als privé-personen maar ook als professionele mensen. Een professional is immers iemand die 'ergens zijn/haar beroep van gemaakt heeft' maar tegelijk betekent het ook zich geroepen voelen 'publiekelijk een boodschap naar buiten te brengen', het woord 'professional' is verwant aan 'profeet', zo blijkt bij nalezing in het Engelse en Nederlandse woordenboek.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    5 december 2005
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    Bij het zien van het boek frons ik toch even mijn wenkbrauwen. De subtitel luidt: 'Een geschenk dat je gelukkiger en succesvoller maakt - thuis en op het werk'. En dat in nog geen 90 bladzijden op A5 formaat. Wat kan het leven toch simpel zijn, denk ik dan sceptisch. De mededeling op de kaft van de auteur van 'Wie heeft mijn kaas gepikt' doet mij besluiten om het boek toch eens ter hand te nemen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    29 november 2005
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Zodra het boek 'Blink' van Malcolm Gladwell uitkwam, stond het in de Verenigde Staten hoog in de boekenverkooplijsten. Blink is nu ook in het Nederlands verschenen onder de titel 'Intuïtie'. In een aantal weblogs kunnen we lezen dat Gladwell een echte storyteller is, die niet alleen in zijn boeken aantrekkelijke verhalen vertelt, ook op het podium weet hij de toehoorder te boeien. Van de oorspronkelijke, Engelse editie, is overigens ook een luisterboek verschenen, door Gladwell zelf ingesproken. Hij heeft een prettige stem om naar te luisteren.
    recensie
    Leiderschap
    17 november 2005
    Eric van Arendonk
    3-4 minuten leestijd
    De titel 'Uit het harnas!' sprak mij direct aan. De eerste gedachte die bij mij opkwam was: weg van de gebaande paden, actie! Indien het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Hoe worstel ik me uit allerlei regelgeving en kaders. Ik had het compleet mis, het boek gaat eigenlijk over jou. Hoe zit je zelf in elkaar en hoe reageer je op een ander. 
    recensie
    Advisering
    15 november 2005
    Gertjan de Groot
    'Weg met de vleierij, leve de ironie, intervenieer vrijmoedig, ken jezelf en laat bijtijds los'. De meeste lezers zullen in deze oproep niet zo snel adviseren voor gevorderden herkennen. In zijn voorwoord spreekt Erik de Haan de wens uit dat zijn boek (als advies aan de lezer) niet het lot deelt met vele adviezen namelijk dat het klakkeloos wordt opgevolgd en in praktijk gebracht. Deze ironische opmerking is een voorproefje van De Haans visie op adviseren. Hij begint waar andere (hand)boeken over adviseren ophouden. Dit geldt niet voor de fasen in het adviesproces, want evenals de meeste boeken over adviseren houdt hij de bekende vijfdeling in het adviesproces (entree, diagnose, implementatie, consolidatie en evaluatie) aan. Het gevorderde zit dus in de inhoudelijke invulling van elke fase. Wat kan de adviseur in die fase (anders) doen?
    recensie
    Coaching en trainen
    15 november 2005
    Bert Peene
    2-3 minuten leestijd
    Sommige boeken zijn zo goed, dat zij zichzelf verkopen. Andere moeten het meer hebben van wat ondersteunend commercieel geweld: een pakkende titel, een wervende tekst op het achterplat en een inleiding die duidelijk maakt wat voor vlees deze kuip zoal bevat. 'Coachen met collega's' van Erik de Haan en Yvonne Burger, 'Praktijkboek individuele consultatie', behoort tot die laatste categorie. En dat is jammer, want juist op die onderdelen heeft Koninklijke Van Gorcum, de uitgeverij die het boek op de markt brengt, het nogal laten afweten.
    recensie
    Marketing
    14 november 2005
    Mariska Fennema
    Professionals in marketing en communicatie kunnen zich bij de term 'brand experiences' meestal wel snel iets voorstellen, maar het begrip blijkt in de praktijk niet zo vlot uit te leggen volgens de auteurs. Voor hen een goede aanleiding om door het schrijven van dit compacte boekje lezers wegwijs te maken in dit onderwerp, dat binnen de marketing steeds meer in opkomst is. De auteurs zijn werkzaam bij Lost Boys en houden zich in de dagelijkse praktijk vooral bezig met het ontwikkelen van interactieve communicatieconcepten.
    recensie
    Non-profit
    27 oktober 2005
    Jaap Hollaar
    3-4 minuten leestijd
    Zijn marketingtechnieken alleen nuttig voor degenen die een commercieel doel nastreven? Is marketing met andere woorden niet veel meer of minder dan een instrument om de verkoop te ondersteunen? Helemaal niet.
    recensie
    Marketing
    27 oktober 2005
    Jaap Hollaar
    1-2 minuten leestijd
    'Hoe tevreden is uw klant?' is een klein en handig boekje. Het past makkelijk in de binnenzak van uw colbert en is overzichtelijk ingedeeld. 
    recensie
    Non-profit
    23 oktober 2005
    Jaap Hollaar
    2-3 minuten leestijd
    In de serie Publiek Management in Ontwikkeling verschijnen publicaties die een beeld geven van het management van (semi)publieke organisaties in een context van complexe vervlechtingen tussen publieke en private sector. Zo verscheen er ook een publicatie met de titel: 'De wereld achter het loket'. 
    recensie
    Reclame en verkoop
    23 oktober 2005
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Kennismanagement heeft in de loop van de jaren een aantal verschuivingen doorgemaakt. Begonnen in de IT-hoek, lag de nadruk op het zo goed mogelijk vastleggen en toegankelijk maken van kennis binnen de organisatie. Daardoor wordt een bedrijf minder afhankelijk van de kenniseigenaren, die mogelijk de organisatie verlaten. 
    recensie
    Organisatiekunde
    23 oktober 2005
    Michael Geerdink
    3-5 minuten leestijd
    In de reeks Facetten van Facility Management verscheen 'Leiderschap in service'. De auteur, Rinus Vader, is in facility management geen onbekende. Eerder publiceerde hij over strategische vraagstukken. Ook was Vader lid van de NEN commissie Facilitaire Voorzieningen en geniet hij bekendheid als docent. In 2002 werd NEN 2748 vastgesteld en daarmee werd de scope van het vakgebied Facility Management genormaliseerd. 
    recensie
    IT-management / ICT
    23 oktober 2005
    Bertrand Weegenaar
    Over Steve Jobs als oprichter van Apple zijn in de jaren '80 al voldoende boeken geschreven. Ook Steve Jobs als entrepeneur in de filmindustrie (met Pixar) is onderwerp van verschillende boeken. En nu is de totale Jobs onderwerp van een ongeautoriseerde biografie. Met een wat onaardige titel, dat wel. Reden voor Apple om alle boeken van John Wiley (de uitgever) uit de AppleStores te halen. Wil je mooiere publiciteit? Terwijl het geen onaardig boek over Jobs is. Als persoon heeft hij zijn nukken, als entrepeneur kent hij zijn weerga nauwelijks.
    recensie
    Marketing
    23 oktober 2005
    Bert Peene
    2-3 minuten leestijd
    Marketingcommunicatie is een van de meest fascinerende instrumenten van de marketingmix en (daardoor) een populair vak onder studenten commerciële economie. Marketingcommunicatie is vooral een zichtbaar vak; waar je ook kijkt, overal zie je de producten van toekomstige vakgenoten om je heen. Waarschijnlijk is het merendeel van die vakgenoten opgeleid met het standaardwerk 'Marketingcommunicatiestrategie' van Floor & Van Raaij; of gewoon 'met Floor en Van Raaij', zoals ze dat onder elkaar zeggen. (Over een succesvol merk gesproken!)
    recensie
    Verandermanagement
    23 oktober 2005
    Bert Peene
    1-2 minuten leestijd
    Organisatiekunde moet een lastig vak zijn voor studenten, zeker wanneer zij het verschijnsel 'organisatie' alleen van de buitenkant kennen. Dat geldt nog veel meer voor organisatieverandering; daar kun je pas wat mee als je bagage rijk is van ervaring. En daarmee kunnen de meeste studenten in het hbo en wo zich in het algemeen nog niet onderscheiden. Hoe zorg je er als studieboekenschrijver dan voor dat de materie voor deze doelgroep toch gaat leven? De auteurs van 'Change management', Lievers en Lubberding, hebben ervoor gekozen in deze behoefte te voorzien door een groot aantal casussen en voorbeelden in hun boek op te nemen. En dan niet zo maar een regel of tien per keer; een casus beslaat in dit boek gemakkelijk een hele pagina en meer.
    recensie
    Verandermanagement
    23 oktober 2005
    Bert Peene
    2-3 minuten leestijd
    Organisatiekunde moet een lastig vak zijn voor studenten, zeker wanneer zij het verschijnsel 'organisatie' alleen van de buitenkant kennen. Dat geldt nog veel meer voor organisatieverandering; daar kun je pas wat mee als je bagage rijk is van ervaring. En daarmee kunnen de meeste studenten in het hbo en wo zich in het algemeen nog niet onderscheiden. Hoe zorg je er als studieboekenschrijver dan voor dat de materie voor deze doelgroep toch gaat leven? 
    recensie
    Marketing
    23 oktober 2005
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    De titel van dit boek heeft mij in eerste instantie op het verkeerde been gezet. Ik verwachte een boek aan te treffen waarin droog de bekende modellen gerangschikt zouden staan. Altijd makkelijk bij de vraag; hoe zat het ook alweer? Niets is minder waar. Op de helft van het boek had ik al het gevoel van YES, eindelijk een boek die de modellen als een instrument benadert in plaats van een model is een model. 
    recensie
    Personeelsmanagement
    23 oktober 2005
    Hans van den Hurk
    3-4 minuten leestijd
    Het arbeidsvoorwaardenbeleid is onderdeel van het personeelsbeleid, dat op zijn beurt weer dienstbaar is aan het strategische beleid van de onderneming, stelt Jan Plug. Hij waarschuwt ons voor het al te makkelijk volgen van hypes en trends: wie te genereus is in goede tijden heeft daar in de magere jaren last van, en wie ieder fiscaal voordeel wil pakken zit met de gebakken peren als de fiscale faciliteit wordt beëindigd. 
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    17 oktober 2005
    Erwin van de Pol
    3-4 minuten leestijd
    'Trainen? Bij welke club?'Ondanks de grote aandacht voor opleiden zijn er nog steeds veel mensen die nooit naar trainingen gaan. In sommige beroepsgroepen lijkt het geen item, bijvoorbeeld onder journalisten of leraren. Sommige bedrijven zweren bij, in goed Nederlands, training on the job. Het vakgebied zelf is in beweging. 
    recensie
    Ondernemen
    3 oktober 2005
    Remko van der Honing
    2-3 minuten leestijd
    Er zijn maar weinig topmanagers die na hun actieve loopbaan zoveel in de belangstelling blijven staan als Jack Welch. De oud topman van General Electric heeft zich na zijn pensionering gericht op het wereldwijd geven van lezingen en het schrijven van een tweede boek (na zijn bestseller 'Waar het om gaat'). In de inleiding op zijn boek 'Winnen' geeft Welch aan dat de vele vragen en enthousiaste reacties op zijn lezingen hem gestimuleerd hebben dit boek te schrijven.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden