OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 556 van 11.861 resultaten
recensie
Strategisch management
19 mei 2006
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
De meeste boeken over strategie zijn van een dodelijke saaiheid. Men gaat er kennelijk vanuit dat strategie een bijzonder gewichtig onderwerp is dat slechts in nog gewichtiger woorden tot zijn recht komt. Abstracte plannen worden in even abstract jargon gepresenteerd. Plannen die leiden tot de keuze voor generieke posities gebaseerd op systematische omgevingsanalyses. Zoeken naar een optimale ‘fit’ om de aanwezige ‘weaknesses’ en ‘threats’ te minimaliseren. Bijvoorbeeld. Dit type strategische exercities wordt uitgevoerd en gepresenteerd door bijzonder serieus ogende mannen, die saai hoog in het vaandel hebben, maar niettemin menen dat hun wapperende banier de troepen in beweging zal krijgen. In het boek Strategie slaat terug! slaan de Amerikaanse hoogleraren Mintzberg, Ahlstrand en Lampel letterlijk terug.
recensie
Non-profit
15 mei 2006
Bert Peene
Maatwerk leveren lijkt al enkele jaren voor steeds meer organisaties dé voorwaarde om te kunnen overleven. Dat geldt niet alleen voor bedrijven in de profitsector, ook zorgleveranciers zijn in rap tempo bezig confectie te verruilen voor een meer individuele(re) invulling van hun aanbod. Het resultaat wordt ook wel 'cafetariamodel' genoemd: de cliënt kan uit het aanbod kiezen wat hem het beste past.
recensie
15 mei 2006
Eric van Arendonk
Het bedrijf waarvoor ik werk, is sinds een aantal jaren onderdeel van een beursgenoteerd Amerikaans concern. Ik heb dus regelmatig contact met Amerikanen. Je merkt dat er verschillen zijn in cultuur die je niet altijd direct kunt benoemen. Ik was dus op zoek naar meer informatie over deze twee culturen.
recensie
Coaching en trainen
15 mei 2006
Carolien de Monchy
3-4 minuten leestijd
De titel 'Handboek ontwikkelingsgericht coachen. Een hefboom voor zelfsturing' laat precies zien wat voor boek dit is: een handboek! In dit geval voor gevorderden. Rudi Vandamme laat op een zeer gestructureerde manier zien hoe ontwikkelingsgericht coachen volgens hem in elkaar zit, wat de stappen en processen daarin zijn, en hoe je als coach daar een rol in kan vervullen. Daar heeft hij 368 bladzijden voor nodig, maar dan heb je ook een gedegen inzicht in zijn gedachtegang. Het boek is een aanrader voor mensen die hun eigen aanpak tegen het licht willen houden en wat goede raad in ontvangst nemen.
recensie
Advisering
15 mei 2006
Sandra Barendrecht
2-3 minuten leestijd
Heeft het zin om in 2006 een boek te recenseren dat al in 1991 werd uitgebracht? Meer dan 70000 exemplaren van deze ever seller zijn er sinds de eerste publicatie verkocht. Verdere aanbeveling lijkt overbodig. Toch is er een mooie aanleiding dit boek nog eens onder de loep te nemen. 'Adviseren als tweede beroep' van Hannah Nathans kan nog jaren mee: het is een compleet, actueel en overzichtelijk werk op het gebied van adviesvaardigheden voor onder andere staf- en beleidsfunctionarissen. Maar ook mensen die met regelmaat beroepsmatig geadviseerd worden, kunen met dit boek hun voordeel doen.
recensie
Non-profit
10 mei 2006
Joke Verplanke
Het boek 'Integriteitsbeleid bij het Rijk' van Robert Vos en Hillie Beentjes is bedoeld als wegwijzer voor de moderne overheidsmanager. De auteurs werken bij het ministerie van Financiën en dragen daar hun steentje bij aan een integere overheid. Integriteit bij de overheid is een thema dat door de parlementaire enquête naar de bouwfraude weer in volle hevigheid op de agenda is geplaatst. Terecht stellen de auteurs dat een overheid die wetten en regels maakt en handhaaft en die regels zelf niet naleeft, ongeloofwaardig is voor haar burgers, met alle gevolgen van dien. De overheid moet een voorbeeld stellen. De auteurs stellen terecht dat de druk op de overheid om integer te zijn steeds groter wordt.
recensie
Communicatie en media
10 mei 2006
Eric van Arendonk
3-4 minuten leestijd
In mijn beleving wordt het woord communicatie te pas en vooral te onpas gebruikt. Bij veel problemen duikt het op als de veroorzaker ervan. Laten we meer of beter communiceren, is dan de oplossing. Er is dan dan weinig of niets opgelost, omdat maar weinig mensen beseffen wat communicatie wérkelijk inhoud. 'Het groot communicatie denkboek' van Susanne Piët geeft de lezer meer inzicht in vele vormen van communicatie. Doordat het de theorie staaft met voorbeelden en checklisten, is het bovendien een heel praktisch boek. Het zal voor mij als een naslagwerk in mijn werkomgeving een plaats krijgen.
recensie
Algemeen management
10 mei 2006
Jaap Peters
2-3 minuten leestijd
Een mooi luxe uitgegeven boekje (214 bladzijden op ongeveer A5-formaat) over verdwenen beroepen. Links de tekst en rechts een zwart-wit foto uit lang vervlogen tijden. Een tijd dat je nog was wat je deed. En een tijd waarin ondanks vaak zware arbeidsomstandigheden beroepstrots nog leek te bestaan. Misschien zijn de foto's in dit boekje wel een belangrijker stuk van onze historie dan de bijbehorende tekst. Volgens mij bestaat de goede oude tijd niet, zo kijkend naar de gezichten op de foto's.
recensie
Algemeen management
3 mei 2006
Remko van der Honing
3-4 minuten leestijd
De fraude bij Ahold, de vervanging van topmanagers en de bijbehorende koersval van het aandeel heeft al veel aandacht gehad. Voegt een boek hierover nog waarde toe? Na het lezen van het boek 'Het drama Ahold' kan die vraag met een volmondig JA worden beantwoord.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
30 april 2006
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Op de kaft van het boek 'De verlichte leider' van Peter ten Hoopen prijkt een Boeddha uit de 12e euw. Deze combinatie van titel en afbeelding verleidt mij niet direct tot lezen. Er wordt een te hoog zweefgehalte opgeroepen. Maar op advies van anderen heb ik toch besloten het boek te lezen. En ik moet zeggen, ik heb er geen spijt van. Het hoge zweefgehalte bleef uit.
recensie
Organisatiekunde
27 april 2006
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Communicatie is typisch zo’n woord dat in een paar jaar tijd een verstild woord geworden is. We hebben het erover, maar doen het zelden. We communiceren communicatie zou je bijna kunnen zeggen, zonder echt te communiceren. Een mooi voorbeeld, hoewel onbedoeld, is de forse toename van het aantal managers in diverse sectoren, vooral onderwijs en zorg. Waar de arts het heeft over patiënten, daar spreekt de manager over volume, of eenheden. Het resultaat is voorspelbaar: onbegrip, leidend tot irritatie. In een uitzending van Netwerk zegt een chirurg dan ook dat veel, uitdrukkelijk niet alle, fricties tussen professional en manager wat verzacht zouden kunnen worden als men dezelfde taal zou spreken. ‘Wij hebben het nog altijd over patiënten, maar een manager heeft het over een productieparameter, over regiovisie en productie die geleverd moet worden. Daar krijg ik tintelingen van. Maar ik denk niet dat ze ons bewust het leven moeilijk willen maken, het is denk ik en communicatieprobleem.’ Misschien is het boek Managementverhalen voor communicatie van Berenschot een aardige inspiratiebron.
recensie
Algemeen management
25 april 2006
Pierre Pieterse
3-4 minuten leestijd
Een klein bericht uit het NRC van maandag 24 april. De machtigste financiële mensen van de wereld (ministers van Financiën, centrale bankiers, Ben Bernanke, chef van de Amerikaanse centrale banken, en natuurlijk Jean Claude Trichet) zijn bijeen geweest om ‘onevenwichtigheden in de wereldeconomie’ te bespreken. En dat zijn er nogal wat: Amerika leent te veel, Azië spaart te veel, een recordprijs van olie, en ook de grondstofprijzen rijzen de pan uit. Tegelijk bereiken de beurskoersen nieuwe hoogtepunten. En een laatste renteverhoging tot vijf procent wordt beschouwd als de laatste verhoging. Kortom: geen enkele nervositeit in de markt te bespeuren. Men spreekt alweer van een nieuw Goudlokjescenario: economische groei en inflatie houden elkaar precies in evenwicht; de economie is niet te koud, niet te heet, maar precies goed. Dus vooral niets doen! Een gevaarlijk optimisme. In het zojuist verschenen boek Hollandse overmoed beschrijft Mathijs Bouman hoe precies hetzelfde scenario de Nederlandse economie nog geen tien jaar geleden explosief deed groeien, en vervolgens even explosief deed imploderen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 april 2006
Frans van Schijndel
Susan Jeffers is als psychologe jarenlang directeur geweest van de The floating Hospital en heeft de afgelopen jaren een hele reeks zelfhulpboeken geschreven. 'Niet durven, toch doen' is interessant voor iedereen die beter om wil gaan met angst.
recensie
Verandermanagement
20 april 2006
Renze J. Klamer
2-3 minuten leestijd
Eigenlijk zou ik dit boek niet moeten aanprijzen. Gedoe is immers de reden van mijn bestaan. Want zoals ook in het boek wordt aangetoond, is de angst voor gedoe de reden voor veel managers om de hulp van management consultants en organisatie-adviseurs in te roepen om gedoe te voorkomen.
recensie
Communicatie en media
19 april 2006
Carolien de Monchy
2-3 minuten leestijd
Als rechtgeaard en, in mijn ogen, ervaren professional was ik erg benieuwd naar het boekje 'Gesprekskunst voor professionals. Zou ik nog wat van kunnen leren uit een boekje dat van kaft tot kaft slechts 96 bladzijden telt? Het antwoord is: jazeker!
recensie
Personeelsmanagement
19 april 2006
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
Vaak maken we ons druk over dingen die kúnnen gebeuren, en even vaak doen we dat in negatieve zin. Allerlei 'worst case scenario's' spoken dagelijks door onze hoofden. We lijken een bijna natuurlijke voorkeur te hebben om te kijken naar dat 'halflege glas'.
recensie
Algemeen management
19 april 2006
Sebastiaan Aghina
Sommige boeken moeten van voor naar achter worden gelezen, andere zijn 'papieren instrumenten' zoals handboeken, die bij een gerichte vraag een antwoord geven. En er zijn boeken die tijdens een moment van reflectie met mate 'genoten' moeten worden. Boeken voor op het nachtkastje, of in de trein. Vaak blijven deze laatste boeken het langst bij, omdat de informatie en inzichten die ze bevatten, mits goed gedoseerd, een onderdeel van ons actieve leven worden.
recensie
Personeelsmanagement
19 april 2006
Bertrand Weegenaar
1-2 minuten leestijd
Het boek Doen wat werkt van Coert Visser heeft 9 maart de GIDS-prijs 2006 in de wacht gesleept, en werd tijdens de vakbeurs P&O 2006 uitgeroepen tot beste boek voor de HR-manager. Op zijn weblog is Visser vooral verheugd over het feit dat het boek zowel de jury als de vakprijs heeft gewonnen. ‘En dat voor een eerste boek. Zoiets verwacht je niet!’ Aldus de auteur. Het juryrapport was dan ook uitermate lovend: ‘Het boek is heel leesbaar, vlot geschreven, zeer prikkelend. Het is bruikbaar in de strategische praktijk en heeft een grote mate van praktische relevantie. Het boek beklemtoont het sterke en leert hoe het succes gepakt kan worden. Het is een goed antwoord op de doorgeschoten analytische doctorandussencultuur, waarbij analyse veelal leidt tot paralyse. Het boek is zeker binnen Nederland baanbrekend in zijn focus.’
recensie
Persoonlijke effectiviteit
10 april 2006
Remko van der Honing
2-3 minuten leestijd
Hoe vind ik mijn energie, passie en talenten? Op welke manier krijgt u in kaart wie u bent, wat u wilt doen en hoe dat bereikt kan worden? Op deze vragen geeft het boek 'IK' een passend antwoord, in de vorm van het schrijven van een persoonlijke missie.
recensie
Leiderschap
10 april 2006
Remko van der Honing
De naam Grimbert Rost van Tonningen klinkt u waarschijnlijk bekend in de oren. Rost van Tonningen is naast de 'zoon-van' de auteur van het boek 'Uitverkoren, maar niet bevlogen'. Volgens de flaptekst een kritische, maar ook constructieve analyse van Nederlands leiderschap.
De inhoudsopgave geeft direct een aardige indruk van het boek. Rost van Tonningen schenkt aandacht aan zijn eigen ontmoetingen met leiders, zijn historische erfenis, zijn opinie over het leiderschap in Nederland, en tot slot een blik op de toekomst. Deze delen van het boek worden hieronder nog kort toegelicht.