OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 527 van 11.863 resultaten
    recensie
    Internet en social media
    30 juli 2008
    Carla Verwijs
    Het voordeel van online kopen, via een webwinkel, was mij jaren geleden al vrij snel duidelijk. Niet gebonden aan sluitingstijden van de 'gewone' winkel, van achter de computer, kopje koffie erbij... ideaal. En ik ben niet de enige, steeds meer mensen kopen online via een webwinkel. Een bekend voorbeeld is de site waar u deze recensie leest, Managementboek.nl. Er is in de loop der jaren wel een en ander veranderd aan deze winkelsites. De eerste keer dat ik mijn vakantie online boekte (1996), heb ik voor de zekerheid ook maar naar de reisorganisatie gebeld. De dame aan de andere kant van de lijn schoot lichtelijk in paniek - er was waarschijnlijk niet op gerekend dat iemand via internet een reis zou (durven) boeken-, om vervolgens al mijn gegevens nog eens in te voeren. Zoiets is nu ondenkbaar geworden.
    recensie
    Algemeen management
    30 juli 2008
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    In september 2007 richtten Martijn Aslander, Frank Meeuwsen, Taco Oosterkamp en Sanne Roemen de website www.lifehacking.nl op. Nu, nog geen jaar later is hun collectief flink gegroeid, verzorgen ze een wekelijkse lifehacking-tip op ’s lands drukst bezochte nieuwssite Nu.nl, hebben ze een heuse lifehacking-academy opgericht en hebben ze hun digitale levenskunst zelfs toevertrouwd aan zoiets hopeloos ouderwets als papier.
    recensie
    Algemeen management
    29 juli 2008
    John Daamen
    Zijn managers struisvogels? Volgens de auteurs Theo Camps, Janka Stoker en Bert Jurgens kennelijk vaker dan gewenst. Volgens hen worstelen managers en leiders binnen organisaties regelmatig met hun verantwoordelijkheden. Door hiervoor weg te lopen of nog erger, te kiezen voor hun eigen belangen, lopen organisaties een groot risico. In 'Managers zijn struisvogels' gaan de auteurs in op de diverse gebieden, managerial no-go area's (MNGA's) genoemd, waarvoor wordt weggelopen. Ook noemen zij de belangrijkste oorzaken hiervan en zaken waaraan aandacht geschonken dient te worden.
    recensie
    Marketing
    29 juli 2008
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    De werkende Nederlandse vrouw is zo langzamerhand de meest gepamperde bevolkingsgroep ter wereld. Maar na alle diversiteitsnota’s, emancipatiemaatregelen, onderzoeksrapporten, netwerken van executives, netwerken van de carrièrevrouwen zelf en andere initiatieven die vrouwen met zachte hand de carrièreladder op proberen te duwen, is haar deelname in topfuncties nog altijd mondjesmaat.
    recensie
    Economie
    28 juli 2008
    Jan Schreuder
    Het is over en uit met uw ego. Althans als u zich weet te vereenzelvigen met de inhoud van een door Aart G. A. van Wijk ontwikkelde egovernietigingstrategie in zijn boek 'Exit ego', waarmee hij ons aller ego voorgoed weet uit te schakelen. In velerlei opzicht een verademing voor heel Nederland en daarbuiten. Wie van u is er niet eens beschadigd geraakt door een ego-clusterbom? Niet voor niets zijn clusterbombardementen in bijna heel de wereld niet meer toegestaan. Wellicht bent u zelf ooit slachtoffer geweest van uw aartsvijand ego en voelt u nóg het schrijnen van de krassen op uw hart, de groeven in uw ziel en de verzieking van uw geest.
    recensie
    Advisering
    25 juli 2008
    Hugo-Jan Ruts
    2-3 minuten leestijd
    Het peloton interim-managers, projectleiders, organisatieadviseurs, gedetacheerden, coaches dat als externen in organisaties rondloopt, groeit nog steeds. Niet in de laatste plaats door het groeiend aantal zelfstandigen in de arbeidsmarkt, waaronder ook veel meer experts op HR, financieel en marketingterrein dan tien jaar geleden.
    recensie
    Coaching en trainen
    25 juli 2008
    Carolien de Monchy
    De organisatie als een tuin. Een mooie metafoor, waarbij u kunt denken aan: wat beschouwen we als onkruid, waar willen meer bloemen en waar gaan we snoeien? Kortom, de tuin als metafoor voor een organisatie geeft mogelijkheid om goede vragen te stellen. Een vruchtbaar thema. Hoe is het om een spel te spelen dat nadrukkelijk gebruikmaakt van 'de tuin' als metafoor? Ik heb 'Metaforio' zelf en ook met een ander uitgeprobeerd. De ervaring hiermee overwegend positief, zij het dat ik me soms ergerde aan de kaarten.
    recensie
    25 juli 2008
    Pierre Pieterse
    4-6 minuten leestijd
    Een van de betere boeken over organisatieadvies is nog altijd Managementadvies van Chris Argyris. In dit boek laat Argyris zien waarom de meeste adviezen falen, en hij geeft meteen aan waar een goed advies aan moet voldoen. Helaas is dit boek uitverkocht, maar wellicht is deze korte bespreking tegelijk een aansporing aan het adres van de uitgever.
    recensie
    Werk en loopbaan
    24 juli 2008
    Anja Schüller
    Sommige mensen zijn al moe als ze nog naar hun werk toe moeten. Ze genieten niet van hun ontbijt, of ze nemen er de tijd niet voor. Ze moeten immers weer naar hun werk. De dag begint niet met een ontspannen gevoel. Het staan in de file of zitten in een volle trein, geeft al een gevoel van ergernis. Luc Mutsaers geeft in 'Werkplezier' tips om uit deze negatieve spiraal te komen en goedgehumeurd 's ochtends naar uw werk te gaan!
    recensie
    Algemeen management
    24 juli 2008
    Daniëlle de Jonge
    2-3 minuten leestijd
    'Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. Typisch zo'n uitdrukking waar veel Nederlanders fanatiek aanhanger van zijn. Jammer, want wat zou het toch fijn zijn als we in het zakenleven wat meer zakelijkheid en professionaliteit laten zien. Niet meer meegaan in de massa, maar opvallen op een positieve manier. Een manier waarmee we laten zien dat we respect hebben voor de ander en een manier die ons nog meer succes oplevert.
    recensie
    Algemeen management
    24 juli 2008
    Arjan Hovinga
    2-3 minuten leestijd
    'Toen, op bevel van de HEER, spuwde de vis Jona uit op het land.' (Jona 2:11) Zo wordt in de Bijbel degene die gevangen zit in de walvis, er weer uit geworpen. Peter Klomp beschrijft in zijn boek 'Laat de walvis niezen' een hedendaagse strategie om te ontsnappen uit de walvis. Een positief en inspirerend boek.
    recensie
    Economie
    24 juli 2008
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    Nooit eerder werd er zoveel geschreven over de wereldwijde energievoorziening. Vreemd is dat niet, want wie een jaartje of dertig de toekomst in kijkt, ziet hoe donkere wolken zich samentrekken boven alle verworvenheden die de westerse vrije wereld de afgelopen eeuw heeft weten te realiseren. Ze werden gevoed door een gedurende de twintigste eeuw alsmaar groeiende stroom olie, aangevuld met een vooral de laatste jaren onstuimig groeiende hoeveelheid gas.
    recensie
    Coaching en trainen
    22 juli 2008
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    'Wisselende contacten', met als subtitel 'de ontmaskering van de coachingsrelatie', is een boek dat geschreven is voor coaches. Nu ben ik dat niet, tenminste ik oefen het vak niet als dusdanig uit. Op het gebied van coaching kan ik het boek inhoudelijk dan ook moeilijk beoordelen, maar ik geef wel al een kleine twintig jaar leiding aan een wisselende groep medewerkers. 
    recensie
    Strategisch management
    22 juli 2008
    Friso van Abbema
    Een breed samengesteld overzicht van artikelen met onderzoeksbevindingen over het managen van innovatie. Oftewel, 'Innovatie(f) organiseren', onder redactie van Petra de Weerd-Nederhof, Bart van Looy en Klaasjan Visscher. De artikelen geven een helder beeld van nationaal (Nederlands en Belgisch) en internationaal onderzoek naar het karakter en de effectiviteit van innovatie, productontwikkeling en samenwerking met partners en wat dit vraagt van managers en bestuurders. Al met al een mooie verzamelbundel. De moeite waard voor de lezer die graag inzicht verwerft in wetenschappelijke artikelen over innovatie en niet schrikt van wat ingewikkelder taalgebruik.
    recensie
    Algemeen management
    21 juli 2008
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Als kennis tegenwoordig de belangrijkste productiefactor van bedrijven is geworden, dan zijn de meeste managers kennismanagers geworden. Deze redenering heb ik niet zelf verzonnen, maar haal ik uit de inleiding van 'Praktijkgericht kennismanagement', een boek geschreven onder redactie van Donald Ropes en Christiaan Stam. Het geeft aan dat de competenties van de moderne manager veel aspecten van kennismanagement bevatten.
    recensie
    Projectmanagement
    21 juli 2008
    Boka Lakic
    Dit boek is bedoeld als lesstof voor studenten binnen het hoger onderwijs. Het is een compact, toegankelijk geschreven boekwerk vol tips, tricks en self-assessments waarmee studenten kennis kunnen maken met algemene managementvaardigheden. Dit boek biedt een solide basis voor een eerste kennismaking met algemene managementvaardigheden. Voor een startende projectmanager biedt dit werk een goede houvast.
    recensie
    Verandermanagement
    18 juli 2008
    Gertjan de Groot
    3-4 minuten leestijd
    'Veranderdiagnose' is mooi vorm gegeven en prachtig uitgevoerd, waardoor de schilderijen, de filmfragmenten en de gedichten die hij bij de diagnose gebruikt goed tot hun recht komen. Bovendien bevat het een paar zinnen die beklijven. Ik noem er twee. 'Want wie anderen in beweging wil krijgen, zal moeten uitgaan van hun beleving van de werkelijkheid.'  'Het maakt het verschil begrijpelijk tussen de fanatieke dertigers die door confronteren en afrekenen willen leidinggeven aan laid-back vijftigers die de relativiteit van de bovenstroom hebben ingezien en de waarde van de onderstroom beter aanvoelen.' 
    recensie
    Verandermanagement
    18 juli 2008
    Friso van Abbema
    Waarom zouden managers en adviseurs altijd moeten denken vanuit het perspectief dat verandering beter is voor een organisatie? Vanzelfsprekendheden over verandering gaan op de helling in het boek 'Onveranderbaarheid van organisaties' van Leike van Oss en Jaap van 't Hek. Van Oss en Van 't Hek zijn aanhangers van het sociaalconstructivisme van Karl Weick en de Nederlandse vertegenwoordigers Thijs Homan en Wim de Moor. In de vele sprekende cases klinkt hun advies en interim-managementervaring van organisatievragen.nl door. Hun benadering van vraagstukken blijkt uit de keuze voor een variëteit aan beelden en analoge perspectieven op onveranderbaarheid. Dit spreekt ook uit de fraaie intermezzo's door toppers uit diverse gebieden: taalkunde, neurologie, woningbouw, sociologie, biologie, filosofie en archeologie.
    recensie
    Algemeen management
    18 juli 2008
    Pierre Pieterse
    14-19 minuten leestijd
    Het boek Het is mooi geweest - Het kantoor is geen pretpark van de Duitse communicatiedeskundige Judith Mair is een pleidooi voor herwaardering van klassieke organisatieprincipes, zoals strikte regels, vaste werktijden, elkaar niet tutoyeren en een verbod op het gebruik van mistig jargon verpakt in modewoorden als ‘innovatief’, ‘creatief’ en ander uitbundig communicatief zelfvertoon. Een provocatief geluid uit een periode waarin organisaties een speeltuin moesten worden om de ‘homo ludens’ zich te laten ontplooien.
    recensie
    Verandermanagement
    17 juli 2008
    Gertjan de Groot
    4-5 minuten leestijd
    De illusie dat je als manager of adviseur beoogde veranderingen bereikt door er hard op te sturen en goed te plannen, viert hoogtij. Het aantal publicaties over geplande veranderingen groeit de laatste jaren enorm en voedt daarmee deze illusie.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden