OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 519 van 11.866 resultaten
recensie
Economie
7 november 2008
Perry Oostrum
3-4 minuten leestijd
In recente discussies over de kredietcrisis hoor je met regelmaat beweren, dat dit slechts het begin is van een onstuimige periode. De crisis zal nog veel meer problemen teweegbrengen. En niet zelden blijft het daar dan bij... De Vlaamse econoom Geert Noels lijkt in het gat van deze stilte gedoken te zijn met zijn analyse 'Econoshock', dat als ondertitel draagt 'Hoe zes economische schokken uw leven fundamenteel zullen veranderen'.
recensie
Werk en loopbaan
7 november 2008
Karen Hunte
De titel 'Vrouw met PIT' is zeer aansprekend. Iedere vrouw wil een vrouw met PIT zijn. Toen ik de titel las, wilde ik erachter komen wat het inhield om een vrouw met PIT te zijn en of ik dat ook zelf ben. Andere vrouwen die ik sprak, waren ook zeer benieuwd naar wat maakte dat een vrouw PIT heeft. Zoals ik al zei, spreekt het allerlei vrouwen aan. Jonge vrouwen aan het begin van hun carrière, vrouwen die al jaren werken, maar ook vrouwen richting hun pensioenleeftijd. De centrale vraag is: wat is een vrouw met PIT en wie is zij?
recensie
Organisatiekunde
7 november 2008
Nico Beenker
2-3 minuten leestijd
Lean thinking is in de industrie niet meer weg te denken. Steeds vaker kom je Lean thinking ook buiten de industrie tegen. Dat is niet vreemd wanneer je bedenkt dat de principes die leiden tot meer efficiency in allerhande bedrijfsprocessen gelden. Het is daarbij wel van belang dat je een creatieve vertaalslag maakt. Voor degenen die dat van plan zijn is dit een erg handig boekje. Het is geschreven door twee ervaren mensen die de kunst verstaan om de essentie van een aanpak helder neer te zetten.
recensie
Algemeen management
7 november 2008
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Iedereen herkent het wel. Aapjes kijken is leuk. Lachen om de gedragingen van deze diersoort. 'Kijk zo doe jij ook altijd schat.' Of: 'die orang-oetan is net tante Jo.' Wie heeft er niet gekke bekken staan trekken voor de ruit tegenover een gorilla? En geeft u het maar toe: vaak herkennen we in het gedrag van een aap een familielid, vriend of collega. Patrick van Veen heeft van aapjes kijken zijn beroep gemaakt. En nog veel interessanter. Hij heeft deze kennis in de praktijk toegepast. Met 'Dierbare collega's' houdt hij menige lezer een spiegel voor.
recensie
Strategisch management
7 november 2008
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
State of the art van Nederlandse professionals. De auteur heeft maar liefst 36 Nederlandse marketingprofessionals bereid gevonden om samen dit boek te schrijven. Op zich al een hele prestatie om zoveel marketingkennis te bundelen in één boek. Iedere auteur laat zijn licht schijnen op een specifiek marketingonderwerp of beter gezegd een merkonderwerp.
recensie
Strategisch management
5 november 2008
Ellen Verhoef
3-4 minuten leestijd
'Onstuitbaar' is een boek over herdefiniëren. Over hoe organisaties, bedrijven en mensen erachter komen dat de motor achter hun succes het eind van zijn levenscyclus begint te naderen. Wat moet je dan? Hoe zorg je ervoor dat je met de robuuste onderdelen uit het verleden, bouwt aan een succesvolle toekomst?
recensie
Financieel management
5 november 2008
Eric van Arendonk
'De kredietcrisis' van Jac. Kragt is gedateerd op juni 2008. Het is nu november 2008 en in die paar maanden die hiertussen zitten is er, zoals iedereen weet, enorm veel gebeurd en ik vrees dat het einde nog niet in zicht is. Het boek verhaalt de oorzaken van deze crisis zoals die vóór juni 2008 bekend waren.
recensie
Strategisch management
5 november 2008
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
‘Niet leuk, maar wel leerzaam.’ Zo omschrijft Frans Nauta zijn periode als secretaris bij Het innovatieplatform, de organisatie die premier Balkenende bij de start van zijn tweede kabinet in 2003 in het leven riep. Met als bedoeling om innovatie hier te lande te stimuleren, naar voorbeeld van de uiterst competitieve economie van Finland.
recensie
Algemeen management
4 november 2008
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Met zijn boek Managers en professionals probeert Hans de Bruijn een brug te slaan tussen de beide beroepsgroepen, die de laatste jaren in toenemende mate tegenover elkaar zijn komen te staan. De stelling van De Bruijn: managers en professionals kunnen behoorlijk wat last van elkaar hebben, maar ze kunnen niet zonder elkaar. Meer zelfkennis en opofferingsgezindheid zouden voor een beter begrip kunnen zorgen.
recensie
Financieel management
3 november 2008
Jan Boerstra
4-5 minuten leestijd
Met geld is niet alles te koop. Dat beseft ook multimiljardair George Soros die nog steeds bevestiging hoopt te krijgen voor zijn reflexiviteittheorie van financiële markten. In 'De internationale kredietcrisis' geeft Soros een verklaring voor de huidige mondiale crisis en doet hij een nieuwe gooi naar de felbegeerde wetenschappelijke erkenning.
recensie
IT-management / ICT
3 november 2008
Nico Beenker
recensie
Algemeen management
31 oktober 2008
Annelies Bakelaar
3-4 minuten leestijd
Voor ik een boek opensla kijk ik altijd (beeldgericht als ik ben) naar de afbeelding op de voorkant. Dit boek gebruikt heel toepasselijk een foto van een honingraat met een kolonie bijen; samen werken aan resultaat namelijk aan honing. Bijen weten als geen ander wat samenwerking inhoudt. Het centrale thema in 'Wij weten meer dan ik' is dan ook: 'de massa weet en kan meer dan één'. Kortom: sociale netwerken werken!
recensie
Algemeen management
31 oktober 2008
Pierre de Winter
4-6 minuten leestijd
Het is alsof Jeroen Smit sinds 1990 – het jaar waarin ABN en Amro fuseren – een batterij cameraatjes en bandrecorders heeft laten meedraaien in de vergadervertrekken van de RvB en RvC van De Bank, terwijl hij bij de belangrijkste hoofdrolspelers een zendertje in de voering van hun krijtstreep heeft genaaid. Het resultaat, 'The Perfect Prey', leest als een trein.
recensie
Strategisch management
30 oktober 2008
Koos Overbeeke
3-5 minuten leestijd
'Talent aan zet' is een aanbevolen boek voor topmanagers en de HR-professionals die (definitief) aan willen schuiven aan de directietafel. Het is ook een boek dat inspirerend kan werken voor een directeur of CEO.
recensie
Algemeen management
30 oktober 2008
Pierre de Winter
4-6 minuten leestijd
Het is alsof Jeroen Smit sinds 1990 – het jaar waarin ABN en Amro fuseren – een batterij cameraatjes en bandrecorders heeft laten meedraaien in de vergadervertrekken van de RvB en RvC van De bank, terwijl hij bij de belangrijkste hoofdrolpelers een zendertje in de voering van hun krijtstreep heeft genaaid. Het resultaat, De prooi, leest als een trein.
recensie
Verandermanagement
30 oktober 2008
Teun van Aken
Reflecties over cultuurverandering in arbeidsorganisaties vormen de inhoud van de publicatie 'Veranderen van organisatiecultuur' onder redactie van organisatiefilosoof Rob van Es. Dertien auteurs, met ruime ervaring, hielden vier jaar debatten met hun gasten in bijeenkomsten van het platform Veranderen van Organisatie Cultuur (VOC) bij Sioo te Utrecht. In dit boek zetten zij hun bevindingen en ideeën uiteen.
recensie
Verandermanagement
29 oktober 2008
Perry Oostrum
3-4 minuten leestijd
Weinigen zullen zich direct geholpen voelen bij het lezen van 'zorgvuldige wanorde' als aanpak van veranderingen, zoals de flaptekst van het boek 'Voorbij verandermanagement' van Antonie van Nistelrooij en Rob de Wilde aangeeft. Maar wees gerust, want het is vooral de zorgvuldigheid die tekenend is voor de aanpak die deze auteurs met dit boek bieden.
recensie
Marketing
29 oktober 2008
Eric van Arendonk
De titel van dit boek, 'De gehaakte aardbei', is ietwat vreemd en ik kan me er dan ook in eerste instantie niets bij voorstellen. De subtitel is anders; 'Waarom klanten en marketeers elkaar niet begrijpen'. Dat zegt veel meer, maar komt bij mij wel over als een tolk die de taal niet begrijpt. Vertalen lukt hem wel maar daar houdt het dan ook op. Het moet niet gekker worden met ons marketingvak, bedenk ik me.
recensie
Algemeen management
29 oktober 2008
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
'Outliers - The Story of Success' is het derde boek van Malcolm Gladwell. Ongetwijfeld net zo spraakmakend en succesvol als zijn eerdere Tipping Point en Blink. 'Outliers' is net als zijn eerdere boeken een plezier om te lezen. 'Outliers' zijn 'Uitblinkers', mensen die zo afwijken van de norm dat ze moeten opvallen. Aan bijzonder succesvolle mensen wordt vaak gevraagd waarom zij succesvol zijn (geworden). Het antwoord op die vraag vormt dan meteen de rode draad in menig biografie. Maar Gladwell betoogt dat die vraag onvoldoende antwoord geeft op de werkelijke achtergronden van dit succes. De vraag moet dan ook zijn: waar komt iemand vandaan? Wat zijn zijn sociale en ethnologische omstandigheden?
recensie
Juridisch
28 oktober 2008
Annelies Bakelaar
In januari 2008 bestond het blad 'Aanspraak' (nu Salarismagazine) exact twintig jaar. Vanwege dit jubileum heeft de redactie besloten het boek 'De opkomst en ondergang van de loonbelasting' uit te geven. Dit boek bevat twintig specifieke onderwerpen die van belang zijn voor de loonheffingen beschreven door twintig specialisten uit de praktijk.