OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 516 van 11.867 resultaten
recensie
Strategisch management
13 december 2008
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
In het boek 'Op de schop' pogen drie consultants ons nog één keer uit te leggen hoe dat moet: reorganiseren.
recensie
Economie
12 december 2008
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
In het boek Hoogspanning legt energiejournalist Noud Köper zes jaar Nederlands energiebeleid onder de loep. Goed boek, maar we worden er niet vrolijk van.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
9 december 2008
Frans van Schijndel
Aan de hand van tegenstellingen die iedereen in zijn leven wel kent, geeft Gijs Jansen inzicht in en bewustwording van de Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Met 'Laat los' biedt hij handvatten om met deze tegenstellingen om te gaan, door ze meer samen te brengen. Meer en/en dan of/of. Een inspirerende ACT-aanpak voor iedereen die geïnteresseerd is in een intenser en 'rijker' leven. Maar werkt de opzet van het boek?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
9 december 2008
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Heeft u last van een leeg, onbestemd gevoel? U heeft alles bereikt: een succesvolle baan, geld, mooie auto en toch heeft u het gevoel iets te missen? Misschien heeft u dan behoefte om de regels van het spelletje te leren: het spel van een gelukkig leven. In 'De regels van het spelletje' beschrijft Eelco Smit een methode naar een gelukkig leven in drie stappen: inzicht, actie en oogsten.
recensie
Algemeen management
9 december 2008
Rob Hartgers
2-3 minuten leestijd
Een betere timing had Stephen M.R. Covey zich niet kunnen wensen voor zijn boek De snelheid van vertrouwen. Dankzij de financiële crisis ligt het woord `vertrouwen’ politieke en economische leiders op de lippen bestorven. Financiële instellingen hebben misbruik gemaakt van het vertrouwen van toezichthouders, consumenten en van elkaar. De gevolgen zijn rampzalig. Er is een vertrouwensbreuk die hersteld moet worden. Maar hoe? Covey heeft het antwoord: door te tonen dat je het vertrouwen waard bent. Met instemming citeert hij zijn vader, Stephen R. Covey: `Je kunt je niet uit een probleem praten waar je door gedrag in terechtgekomen bent.’
recensie
Marketing
8 december 2008
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
In zijn boek De gehaakte aardbei - Waarom klanten en marketeers elkaar niet begrijpen prikt Paul Postma vrolijk de oude en vertrouwde marketingwetten door.
recensie
Algemeen management
5 december 2008
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Zo werden we rijk is de aanstekelijke titel van het boek dat Thomas Lepeltak schreef over een twaalftal belangrijke selfmade ondernemers van Nederland. Het is een wat brave bundel portretten geworden, waarin Lepeltak laat zien vooral een goede netwerker te zijn.
recensie
Verandermanagement
4 december 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
In hun boek Onveranderbaarheid van organisaties vragen Leike van Oss en Jaap van ’t Hek aandacht voor de slecht begrepen en nauwelijks gewaardeerde kant van organisaties: haar identiteit. De auteurs sturen alle verandermanagers weer terug in hun hok.
recensie
Financieel management
3 december 2008
Perry Oostrum
2-3 minuten leestijd
Er gaat geen dag voorbij of kranten melden weer nieuwe ontwikkelingen in de zich almaar verder uitrollende kredietcrisis. Nog slechts zelden kan hier gesproken worden van een positief geluid. 'The Future of Finance: Na het vagevuur van de kredietcrisis' weet dit wel te laten horen. In prettig leesbare taal beschrijven Adjiedj Bakas en Roger Peverelli een toekomst van een financieel bestel, waarin lering getrokken is van de lessen die ons door de crisis gepresenteerd worden. Uiteindelijk komen ze tot de conclusie, dat ook deze crisis kansen biedt voor een betere wereld...
recensie
Algemeen management
3 december 2008
Carla Verwijs
3-4 minuten leestijd
Hoe is het in het Nederlands bedrijfsleven met creativiteit gesteld? Hoger dan een magere 6+ komt de score niet, blijkt uit een onderzoek uitgevoerd onder de lezers van Het Financieele Dagblad. Peter ten Hoopen en Marleen Janssen Groesbeek beschreven dit onderzoek in 'Oh, wat zijn we creatief!' De titel klinkt cynisch, maar een 6+ is ook niet echt iets om trots op te zijn.
recensie
Algemeen management
3 december 2008
Annegreet van Bergen
2-3 minuten leestijd
De tijd dat alleen circusartiesten in tenten werkten, ligt ver achter ons. Tegenwoordig werkt iedereen graag bij een leuke tent. In haar boek Waartoe is deze tent op aarde? inventariseert en analyseert freelance journalist Carien Overdijk moderne kantoortaal. Tent (liefst voorafgegaan door leuke of kekke) is overigens jargon voor een goed draaiend bedrijf.
recensie
Marketing
2 december 2008
Robert Mekenkamp
De internationale bestseller 'Purple Cow' is in een Nederlandse vertaling uitgekomen. Uitgangspunt van het boek is het concept van de 'Purple Cow' (paarse koe). Wees als bedrijf een 'Purple Cow', dat wil zeggen, wees opmerkelijk, doe het anders dan de anderen waardoor je uitstijgt boven de rest. Het idee dat originaliteit voor een bedrijf loont is allerminst nieuw maar wanneer '...de beste intuïtieve marketeer van dit moment' dit idee aanprijst in een als Milkareep vermomd boekje, dan word je toch nieuwsgierig.
recensie
Organisatiekunde
1 december 2008
Bram Kolk
MSP staat voor Managing Succesful Programs en niet voor Managing Succesful Projects! Het boek 'De kleine MSP' van Rix Hof is qua opzet en formaat een look-alike van het boek 'De kleine PRINCE2'. Het boek geeft aan welke verschillen er zijn tussen het managen van projecten en het managen van veranderingen (programma's). Het boek is een mooie eerste kennismaking met MSP, maar geeft ook veel schema's, tabellen, voorbeelden en checklists voor de implementatie van MSP in uw organisatie.
recensie
Algemeen management
1 december 2008
Peter Vermeulen
2-3 minuten leestijd
Alweer een boek waarvan de titel suggereert dat er een probleem is tussen managers en professionals. Hans de Bruijn, hoogleraar bestuurskunde aan de Technische Universiteit Delft, beschrijft in 'Managers en professionals' de moeizame relatie tussen managers en professionals. De professionals doen het 'echte werk'. Zoals levens redden, boeven vangen en vonnissen uitspreken. En de managers waarmee professionals steeds vaker geconfronteerd worden, besturen en beheren de professionele organisatie. En dat levert - geloof mij - gedoe op.
recensie
Algemeen management
1 december 2008
Perry Oostrum
Een passender ondertitel voor een boek moet nog gevonden worden. 'Inspiratie en werkvormen voor de ontwikkeling van mensen en organisaties' zegt in een paar woorden waar 'Natuur werkt!' voor staat. De natuur biedt ons een prachtige spiegel voor het verkrijgen van (inzicht in) kracht, groei, overleving, samenwerking, rust, schoonheid en creativiteit voor mensen en organisaties. Dit boek heeft alles in zich om die kracht van de natuur werkbaar te maken in de dagelijkse praktijk van het omgaan met een veelheid van vraagstukken die we tegenkomen, tot aan inzicht verkrijgen in en de aanpak van complexe veranderingen toe.
recensie
Coaching en trainen
1 december 2008
Loes Dekker
'Coachen met een leeg hoofd' is een prikkelende titel; het roept de vraag op of coachen iets voor leeghoofden is. Dat is volgens Nicolette Kat zeker niet het geval. Coachen met een leeg hoofd verwijst naar één van de vier fasen in een coachingstraject, de fase waarin de coach zich openstelt voor de coachee, zijn eigen 'radiozenders' zacht of uit zet en zich volledig richt op de ander. Voor de schrijfster is dit niet minder dan de essentie van het coachen.
recensie
Strategisch management
1 december 2008
Friso van Abbema
Prof.dr. Ard-Pieter de Man is er in geslaagd om met 'Alliantiebesturing. Samenwerking als precisie-instrument' (2006) in opdracht van Stichting Management Studies een toegankelijke en inzichtelijke publicatie te schrijven over een veelzijdig, ingewikkeld en steeds relevanter onderwerp voor managers. De boodschap is eenvoudig: elke alliantie kent zijn eigen unieke besturing, afhankelijk van het specifieke doel dat ermee wordt nagestreefd.
recensie
Marketing
1 december 2008
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
In De 13 gouden wetten van recessiemarketing hebben Roland en Rogier van Kralingen aan minder dan honderd pagina’s genoeg om hun boodschap over het voetlicht te krijgen. Juist nu het tegenzit moeten ondernemers en managers de handen uit mouwen steken.
recensie
Economie
28 november 2008
Pierre de Winter
4-6 minuten leestijd
Jeffrey Sachs is een meester in het cijfermatig onderbouwen van grote, idealistische plannen. In zijn nieuwste boek Welvaart voor de wereld lost hij alle crises op en leidt de mensheid een nieuw, duurzaam tijdperk binnen. Wat irriteert er dan toch steeds?
recensie
Algemeen management
27 november 2008
Teun van Aken
Het boekje '100 Gouden regels voor projectmanagement' van E. Burnaby Lautier moet uitkomst bieden aan projectleiders en opdrachtgevers, die geen tijd hebben om dikke theorieboeken op te slaan als ze in de knel komen. In de knel tussen procedures, onhaalbare doelstellingen en bemoeizuchtige stuurgroepen. Dit althans belooft de tekst op de achterzijde van het kaft. Is dit een moppenboekje of serieus bedoeld? Ik hoop het eerste, maar vrees het laatste.