OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 511 van 11.869 resultaten
recensie
Financieel management
12 februari 2009
Koos Overbeeke
2-3 minuten leestijd
'De val van ABN Amro' is een vlot en compact geschreven reconstructie over de val van ABN Amro. U leest het in een enkele regenachtige zondagmiddag weg. Het boek zet de feiten op een rij en laat zien hoe het rollenspel op het niveau van Europese banken wordt gespeeld. Duidelijk komt naar voren hoe de top van ABN Amro het spel speelde volgens de regels van de 20e eeuw en hoe daarmee op de valreep een Italiaanse bank wordt binnengesleept. De schrijvers laten ook zien hoe een portie geluk en de hulp van een klokkenluider hier een grote rol bij spelen. Het blijkt ook nog een Pyrrusoverwinning en hiermee komt het einde van de bank in zicht.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
12 februari 2009
Annelies Bakelaar
2-3 minuten leestijd
'Geluk' van Femke Halsema is een eerlijk en open geschreven boek. Het biedt een feest van herkenning aan vrijwel iedere lezer. De fractievoorzitter van GroenLinks schrijft in haar nieuwste boek 'Geluk' over de hardheid van onze overconsumptieve samenleving en de alternatieve route naar geluk in een meer evenredig verdeelde samenleving en wereld.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
11 februari 2009
Annelies Bakelaar
'Het makke schaap' van Caroline Franssen is een klein vermakelijk boekje met in totaal veertien dierenfabels die ons met beide benen op de grond houden en ons wijze korte lessen leren. Deze lessen hoeft u niet achter elkaar te nuttigen. Sterker nog: de metafoor is sterker als u ze een voor een tot u neemt. Interessant achtergrondmateriaal tijdens bijvoorbeeld een vaardigheidstraining of professionaliseringstraject.
recensie
Personeelsmanagement
11 februari 2009
Harry Rorije
Anitra van der Voort wil met 'Emoties aan het werk' een bijdrage leveren aan de aandacht voor emoties op de werkplek. Volgens haar heerst er op veel werkplekken emotionele armoede. We moeten liefdevoller met elkaar omgaan op het werk.
recensie
Algemeen management
11 februari 2009
Marjolein te Kolsté
3-4 minuten leestijd
Is 'Knerpend grind' nou vakliteratuur of een fun-boek? Het is beide. Een luchtig boek, over serieuze zaken. Je steekt er een boel van op over 'het radiowereldje' en leest het in één zondagavond uit. En op maandag heeft u bij de koffieautomaat een veel spannender verhaal te vertellen dan Studio Sport te melden had. Dus uit die tv en lezen! Michiel Bicker Caarten verhaalt als in een jongensboek de opkomst van Business News Radio (BNR). Vanaf het moeizame begin in 1998 tot aan de fusie met Het Financieele Dagblad in 2003. The American Dream: van krantenjongen tot miljonair. Het aardige is dat dit boek laat zien dat dit niet vanzelf gaat, maar dat de weg erheen geplaveid is met bloed, zweet en tranen.
recensie
Werk en loopbaan
11 februari 2009
Ben Kuiken
3-4 minuten leestijd
Filosofie begint met verwondering. Wat gebeurt er als een filosoof (Alain de Botton) die nog nooit één dag van zijn leven in een kantoor of een fabriek heeft doorgebracht, de wereld van de arbeid bestudeert en beschrijft? In ieder geval ontstaat er een prachtig geschreven boek (Ode aan de arbeid) dat de nodige vraagtekens plaatst bij de vanzelfsprekendheid waarmee wij ons wijden aan die ene menselijke activiteit die zo belangrijk lijkt: werk.
recensie
Internet en social media
10 februari 2009
Reyer Brons
Online sociale netwerken vormen een snel groeiend fenomeen. Het meest bekende voorbeeld is waarschijnlijk Hyves, het inmiddels onmisbare netwerk voor de opgroeiende jeugd. In de zakelijke wereld is LinkedIn het belangrijkste netwerk. Jacco Valkenburg is pionier als gebruiker van LinkedIn voor werving en selectie van personeel. Naast recruiter is hij inmiddels ook trainer op dit gebied en houdt hij daar regelmatig presentaties over. Zijn boek 'Recruitment via LinkedIn' is zeer nuttig voor degenen die bij werving en selectie zijn betrokken, maar ook voor anderen die handige tips willen over het gebruik van LinkedIn.
recensie
Strategisch management
10 februari 2009
Fred Roode
2-3 minuten leestijd
Volgens Dries van Nieuwenhuyse en Dave Vanhoudt moet bijna iedere vorm van data handling en data-analyse gezien worden als een onderdeel van performance management. De manier waarop u met deze data omgaat, is dan ook de essentie van 'Performance management'. Ieder aspect van deze data komt dan ook aan de orde. De auteurs geven een uitgebreid overzicht van alle tools die een performance manager kan gebruiken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
9 februari 2009
Carla Verwijs
Nadat u uw sterke punten, of beter gezegd uw talenten, heeft gevonden met 'Ontdek je sterke punten' van Marcus Buckingham, wilt u misschien weten hoe u hiermee aan de slag kunt. Dat kunt u lezen in zijn 'Go put your strengths to work'. Deze twee boeken van Buckingham lijken elkaar op te volgen, maar zijn ook heel goed los van elkaar te lezen. De principes uit het eerste boek worden namelijk herhaald in de beginhoofdstukken van het tweede boek.
recensie
Non-profit
9 februari 2009
Ton Horrevorts
Nadat het jeugdkabinet een jaar lang heeft rondgekeken in Den Haag, heeft zijn premier, Jip Samhoud, zijn ervaringen opgeschreven onder de treffende titel: 'Het kan allemaal zoveel beter!' Het boekje levert een kritische blik op de Haagse politiek. De jongeren die samen een jaar lang als jeugdkabinet door het leven zijn gegaan, hebben in dat jaar geen vrolijke kijk op de politiek gekregen. Draaikonterij en het najagen van eigenbelang zijn zaken die zij vaak tegenkwamen.
recensie
Algemeen management
9 februari 2009
Arie Buvens
2-3 minuten leestijd
Vanaf 2010 zal de rijksoverheid alleen nog maar duurzaam inkopen. Dit betekent dat dan bij alle rijksaankopen en rijksinvesteringen duurzaamheid als zwaarwegend criterium wordt meegewogen. De andere overheden (provincie, gemeenten, waterschappen) streven naar 50% duurzaam inkopen in 2010. Deze voornemens zullen ongetwijfeld ook andere markten gaan beïnvloeden.
recensie
Algemeen management
9 februari 2009
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
Het is genoegzaam bekend dat de twee economische grootmachten van de toekomst China en India zijn en dat er daarom veel in de wereld gaat veranderen. Maar het is minder bekend hoe de Aziatische intelligentsia over het Westen denkt. Op provocerende wijze geeft Kishore Mahbubani daarvan een indruk in zijn boek De eeuw van Azië.
recensie
Algemeen management
6 februari 2009
Peter Vermeulen
3-5 minuten leestijd
Menig manager is op een bepaald vlak een Dummie. In de oneindige reeks voor Dummies, is er nu dus ook een NLP werkboek voor Dummies. Maar wat is NLP nu eigenlijk? NLP staat voor Neurolinguïstisch Programmeren. Oh, denkt u misschien wel, alweer een computerboek. Nee, NLP is het programmeren van uzelf. Met Neurolinguïstisch Programmeren vergroot u namelijk uw inzicht in uzelf en de ander. Het is een wijze van denken die concrete veranderingen mogelijk maakt. Dit boek is geschreven voor iedereen die nieuwsgierig is naar zijn of haar tot nu toe ongekende mogelijkheden in relaties, in het gezin en, niet onbelangrijk, op het werk.
recensie
Algemeen management
6 februari 2009
Annelies Bakelaar
2-3 minuten leestijd
Als een echte middle manager ben ik in 'Tot aan je middle in het management' gedoken en heb ik kritisch gekeken naar het praktische nut en noodzaak van dit boek. Hans van der Aar en Martijn Adelmund kijken op kritische wijze naar middle managers en hun vak. Het is speciaal geschikt voor de startende middle manager, maar zeker ook een goede update voor de oude rot in het vak.
recensie
Financieel management
6 februari 2009
Coby van Haastrecht
'De kredietcrisis' van Jac Kragt (geschreven in juni 2008) voorspelt niet de totale omvang van de crisis. Het boek beschrijft voor niet-insiders in de bankwereld duidelijk de oorzaken van het ontstaan van deze crisis. Dit doet hij aan de hand van illustratieve en goed uitgelegde modellen. Voor mij was het een openbaring dat banken hun belangrijkste taak, 'het beoordelen van risico's', hebben overgelaten aan kredietbeoordelaars zonder registratie of kwalificatie. Nog vreemder is het dat banken pakketten kredieten kochten, zonder het risico goed te beoordelen. Amerikaanse overheidsregels hebben de crisis hierbij nog verdiept.
recensie
Algemeen management
6 februari 2009
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
‘Leer spreken als Barack Obama.’ ‘Overwin je spreekangst.’ ‘Spreken in het openbaar.’ Google op ‘speech’ en je krijgt een waslijst aan adviezen en boeken over hoe je een speech moet houden. En toch maakte Geerhard Bolte nog een nieuw boek over spreken voor een publiek: De kunst van het speechen. ‘Een goede speech begint met een goed verhaal.’
recensie
Werk en loopbaan
5 februari 2009
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
In Nederland alleen al zijn vijf organisaties bezig om te proberen vrouwen te helpen de weg te vinden naar de top van het bedrijfsleven: Opportunity in Bedrijf, het Ambassadeursnetwerk, TopBrainstorm, European Professional Women’s Network en Women on Top. Los van de vraag hoeveel subsidie daarmee gemoeid is en los van het feit dat er dan ook nog een aantal headhuntersbureaus in deze ‘damesniche’ actief zijn, lijkt de vraag gerechtvaardigd of dat niet wat veel is.
recensie
Projectmanagement
4 februari 2009
Ton Horrevorts
3-4 minuten leestijd
Elke manager krijgt vroeg of laat met te maken projecten. De hoeveelheid literatuur die hij kan raadplegen over de vraag hoe een project succesvol kan worden afgerond, is enorm groot. De nieuwste aanwinst is de handleiding 'Werken aan projecten' van Rudy Kor. Het is een vlot geschreven overzicht voor de mensen die voor het eerst kennismaken met het fenomeen project.
recensie
Werk en loopbaan
4 februari 2009
Rob van der Marck
Het boek 'Onderneem! Commercieel worden en jezelf blijven' is geschreven door Jancees van Wetering. Hij schreef het boek voor mensen die willen gaan ondernemen of dat al een tijdje doen, maar ook voor mensen die in loondienst werken en de ruimte krijgen of willen benutten om ondernemend te werk te gaan.
recensie
Strategisch management
4 februari 2009
Marinus Grootenboer
Het boek 'Branchmarking' is geschreven door Rob Adams en handelt over marketing, verkoop en innovatie. Het draagt ideeën aan voor bedrijven en marketeers, hoe zich te onderscheiden in de markt. Zowel voor het verkopen van producten alsook het presenteren van jezelf . Het boek is een bron van inspiratie voor iedereen die zich wil verbeteren in de wereld waarin zij of hij opereert. Het is niet geschreven als een traditionele handleiding, die volgens een standaardstramien of methode, een bepaald denkbeeld, techniek of systeem wil aanleren. Integendeel, het is een uitgebreide verzamelingen van suggesties, ervaringen, wijze uitspraken en praktijkvoorbeelden, maar dan wel zo praktisch dat de lezer er direct mee aan de gang kan.