OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 509 van 11.871 resultaten
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    11 maart 2009
    Thijs Kraassenberg
    2-3 minuten leestijd
    Als het aan Thomas Benedict van 'De winnende dialoog' ligt, zetten we allemaal een stap voorwaarts in zakelijk communiceren. Dit boek is bedoeld voor iedereen die hart heeft voor zijn werk, het belangrijk vindt goed te communiceren en openstaat voor persoonlijke verbetering in het voeren van gesprekken en onderhandelingen. Het succes van het boek zal in ieder geval niet beperkt worden door de grootte van de doelgroep.
    recensie
    Coaching en trainen
    10 maart 2009
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Stuurt u geregeld uw medewerkers naar een training? Stop er maar mee. Volgens Jos Arets en Vivian Heijnen, de auteurs van het boek Kostbaar misverstand, is het gros van de investeringen in trainingen weggegooid geld. Ze helpen mogelijk de individuele medewerker verder, maar per saldo schiet uw bedrijf er weinig tot niets mee op.
    recensie
    Werk en loopbaan
    9 maart 2009
    Anne-Mieke Vermeer
    3-4 minuten leestijd
    We hebben twee feministische golven achter de rug, meer vrouwen dan mannen ronden hun opleiding succesvol af en nog steeds zijn vrouwen ondervertegenwoordigd in de top. Ligt dat aan een glazen plafond, moet er betere kinderopvang komen of zoeken we het antwoord op de verkeerde plaats? Susan Pinker vroeg het zich af. Deze Canadese ontwikkelingspsycholoog en gevierd publiciste stelt in 'De sekseparadox', dat het tijd wordt dat we het mannelijke ideaal van zoveel mogelijk status en geld eens ter discussie stellen en ons afvragen of het wel geldt voor vrouwen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    9 maart 2009
    Daniëlle de Jonge
    We doen het allemaal wel eens: brainstormen in je uppie. Bijvoorbeeld omdat je net als ik als zelfstandig ondernemer werkt en dus niet met een stel collega's in de vergaderruimte creatieve ideeën kunt bedenken. Of bijvoorbeeld omdat je in je eentje vaak veel effectiever brainstormt dan met een hele groep (is echt zo!). Alijd Bunge biedt de helpende hand met 'Ik ben me d'r eentje'. Een brainstormspel dat u stap voor stap begeleidt van een vraag tot een stapel creatieve ideeën. Een recensie schrijven kan maar op één manier: doen! Aan de slag dus met een aantal vragen op papier, thee en koekjes binnen handbereik en een pen met notitieblok voor mijn neus.
    recensie
    Verandermanagement
    9 maart 2009
    Bram Kolk
    3-4 minuten leestijd
    'Het begint pas leuk te worden bij de vraag: Hoe krijg ik ze zover?' In 'Implementatiekunst' geven Marcel Kuhlman en Brigitte Hoogendoorn een bloemlezing van praktijkervaring met veranderingen gelardeerd met een aantal theoretische modellen. De ruggengraat van het boek vormt de stelling 'Veranderingen zijn niet te managen, maar implementaties en interventies wel.'
    recensie
    Werk en loopbaan
    6 maart 2009
    Nienke van Oeveren
    1-2 minuten leestijd
    Hoe komt u als dame tussen de heren hogerop? Kijk naar hun spel en probeer je mannetje te staan. Marion Knaths geeft in haar boek Spelen met macht praktische inzichten en tips om als de koningin dit schaakspel te beheersen. Een handig boekje, maar soms wat oppervlakkig.
    recensie
    5 maart 2009
    Annegreet van Bergen
    3-4 minuten leestijd
    Hij wordt de Warren Buffett van het fondsenwerven genoemd, zo staat er op de achterflap van Karel Claes’ boek ’t Is voor het goede doel, met als passende ondertitel ‘hoe efficiënt fondsen werven’. Volgens diezelfde achterflap zamelde Claes 600 miljoen euro in voor goede doelen en geeft hij in dit boek na dertig jaar al zijn geheimen prijs.
    recensie
    Strategisch management
    4 maart 2009
    Ton Horrevorts
    3-4 minuten leestijd
    Het klinkt zo simpel en toch worstelt elke organisatie er mee: het opstellen van een strategie en deze vervolgens succesvol uitvoeren. Veel boeken zijn er al over dit centrale vraagstuk van management verschenen, maar het meest recente boek hierover maakt veel oudere boeken overbodig. Robert Kaplan en David Norton hebben met hun boek 'Van strategie naar uitvoering' de stand van zaken op dit gebied helder, uitvoerig en overzichtelijk op een rijtje gezet.
    recensie
    IT-management / ICT
    4 maart 2009
    Nico Beenker
    Als gevolg van het verlies op contracten leidt de winstderving van de ICT-sector op € 2,5 miljard, becijferen Jan van Beckum en Gert-Jan Vlasveld. Veel problemen komen volgens de auteurs voort uit contracten die leveranciers niet hadden moeten wíllen of mógen aangaan. Dit verlies kan gereduceerd worden door het gebruik van de methode die in 'Contractmanagement voor ICT op basis van CATS CM' beschreven staat. Dit boekje is primair geschreven voor ICT-leveranciers die hun contracten succesvol, lees winstgevend, willen nakomen.
    recensie
    Marketing
    3 maart 2009
    Bert Peene
    5-7 minuten leestijd
    Merkmanagement of, meer sexy geformuleerd, brandmanagement, is een van de onderwerpen die zich al jaren in een toenemende belangstelling mogen verheugen. Er verschijnen momenteel tientallen publicaties op dit gebied. Er verschijnt echter een stuk minder 'ambachtelijke literatuur' over merken. Daarmee bedoel ik boeken waarin je kunt lezen hoe je een merk bouwt of, allereerst, positioneert. 'Positioneren' van Rik Riezebos en Jaap van der Grinten vult deze leemte.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    3 maart 2009
    Ineke Omvlee
    'Verbeter de organisatie, begin bij jezelf.' Dat is het motto van twee boeken die Jan Maas en Roger Leenders hebben uitgebracht over Persoonlijk Excelleren. In het eerste boek 'Persoonlijk excelleren 1' werd het accent gelegd op de toepassing van de principes van kwaliteitszorg op het eigen functioneren van de kwaliteitmanager en hoe dit kan leiden tot een persoonlijk verbeterplan. In 'Persoonlijk excelleren 2' volgt een aanscherping op de persoonlijke vaardigheden in verschillende werkgerelateerde kwaliteitsmanagement situaties. Het boek is soepel geschreven en nergens hoogdravend of ingewikkeld. Eerder is het te simpel en komen er te veel 'open deuren' in voor. Het is handig om even snel alle ins en outs weer op een rijtje te krijgen, maar ook niet meer dan dat.
    recensie
    Marketing
    3 maart 2009
    Paul Hartog
    2-3 minuten leestijd
    De titel van 'Weg met het marketingplan, tijd voor actie!' is een regelrechte provocatie en deze heeft op mij zijn uitwerking niet gemist. Het boek is echter geen pleidooi om planning helemaal overboord te gooien, maar wel om het heel anders aan te pakken. Gerichter, praktischer en met een grote nadruk op acties en resultaten. Grote ambities dus, maar veel schokkends staat er niet in 'Weg met het marketingplan, tijd voor actie!'. Wel is de auteur erin geslaagd een leesbaar zonder-fratsen-marketingboek af te leveren.
    recensie
    Economie
    3 maart 2009
    Pierre Spaninks
    3-5 minuten leestijd
    Adjiedj Bakas is productiever dan ooit. Eind vorig jaar publiceerde hij nog The Future of Finance, een goed getimede vooruitblik op het leven na de kredietcrisis, en nu ligt Microtrends Nederland in de winkel: een catalogus van tientallen soms nog nauwelijks waarneembare ontwikkelingen die ons leven de komende jaren ingrijpend kunnen gaan veranderen. Ondertussen werkt hij al aan de opvolger daarvan, over toekomst van de liefde.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    2 maart 2009
    Jan Boerstra
    Alleen maar doen waar je goed in bent, dat is wat we uiteindelijk allemaal zouden willen. Marcus Buckingham laat in 'Ga met je sterke punten aan de slag' zien hoe dat is te bereiken door jezelf en je baas te overtuigen van je talenten.
    recensie
    Organisatiekunde
    2 maart 2009
    Ineke Omvlee
    Alles heeft een einde. Zo heeft ook het in 'Van unitmanagement naar multidimensionale organisaties' van J. Strikwerda genoemde unitmanagement- of divisiemodel het einde van zijn 'lifecycle' bereikt. Na meer dan eeuw succesvol aan de Westerse welvaart bijgedragen te hebben, blijkt dat dit model in grote ondernemingen vervangen wordt door complexere bestuursvormen. Strikwerda werkt zijn resultaten theoretisch om naar het al in 1980 ontwikkelde concept van de multidimensionale organisatievorm. Dit nieuwe model wordt vervolgens gepresenteerd als hoop voor de toekomst. Maar hierin schiet de auteur te ver door.
    recensie
    Algemeen management
    2 maart 2009
    Pierre Spaninks
    3-4 minuten leestijd
    Met bronzen medailles op drie achtereenvolgende Olympische Spelen is Arnold Vanderlyde een van de meest aansprekende sporthelden van ons land. Na een glanzende carrière als bokser ontwikkelde hij zich tot mental coach. Binnenkort gaat het seminar Strijden voor Succes in première, dat hij ontwikkelde met Rob Fijlstra en Harry Wullings. Hoewel de titel anders doet vermoeden, is zijn boek Fighting for Success! meer dan een voorschot daarop.
    recensie
    Algemeen management
    25 februari 2009
    Perry Oostrum
    Als er iemand is, die weet hoe hij 'uit zijn koffer' moet leven en werken, is het Charles Groenhuijsen wel. Jarenlang deed hij voor NOS verslag van het wereldnieuws vanuit de Verenigde Staten. Zelden zie je zo een naadloos op de titel aansluitend omslagontwerp van een boek, zeker niet in het genre dat op managementboek.nl geëtaleerd wordt; Charles Groenhuijsen in pyjamabroek, met Mac wat nonchalant op de leuning van de bank. 'Lekker schrijven in m'n pyjamabroek' is een bundeling van de tweewekelijkse columns die hij schreef voor websites van uitgeverij Kluwer over onderwerpen die alle werkenden aangaan. Verspilling van kantoortijd, digitale dorheid en het apengedrag van uw baas, om er maar een paar te noemen.
    recensie
    Algemeen management
    25 februari 2009
    Peter Vermeulen
    3-5 minuten leestijd
    Uiteraard kon het niet uitblijven dat er, na het succesvolle standaardwerk over projectmanagement 'Projectmatig werken' van Gert Wijnen en Peter Storm, getracht wordt om met een vervolg te komen. Maar is: 'Succesvol management van de projectenorganisatie' wel een vervolg? Of zorgen Peter Storm, Guido Frölichs en Ton Overmans met dit boek voor een aanvulling op 'Projectmatig werken'? Volgens de auteurs is 'Succesvol management van de projectenorganisatie' geschreven voor managers die medeverantwoordelijk zijn voor het reilen en zeilen van de totale projectenorganisatie.
    recensie
    Marketing
    25 februari 2009
    Mireille Schrijnemaekers
    3-4 minuten leestijd
    Dat er altijd plaats is voor een nieuwe speler op de markt, bewijst het verhaal over de opkomst van Nike in Nederland. 'Nike' is erg uitnodigend geschreven door Michel Lukkien, de man die geloofde in de opkomst van het hardlopen in Nederland. Terwijl de gevestigde spelers, Puma en Adidas, geen oog hadden voor de markt die zich aandiende, stortte hij zich met alle overgave op de ontwikkeling van het professionele en recreatieve hardlopen in Nederland.
    recensie
    Communicatie en media
    25 februari 2009
    Paul Groothengel
    2-3 minuten leestijd
    Wie het boek De professionele communicatieafdeling van Vera de Witte dichtslaat, vraagt zich af waar het toch zo vreselijk mis is gegaan met de communicatieafdeling. Want terwijl ze de laatste jaren steeds meer ruimte heeft gekregen om strategische waarde aan de organisatie toe te voegen (‘de deur van de Board staat voor communicatie altijd open’), is ze verstrikt geraakt in uitvoerende taken. En dus groeit de onvrede onder het topmanagement. Want die redeneert dat communicatie wel wat meer mag leveren dan het antwoord op de vraag of de personeelskrant ja dan nee online moet. Het is geen prettige ontwikkeling voor de communicatiefunctie, gezien ook de onbarmhartig aanrollende ontslaggolf.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden