OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 508 van 11.871 resultaten
    recensie
    Strategisch management
    26 maart 2009
    Arie Buvens
    Voor vrijwel iedere onderneming, groot of klein, is het vanwege de wereldwijde financiële en economische crisis noodzakelijk om grondig na te denken over de te voeren strategie. En strategie is meer dan één 'lucky shot'. Want wie elke week de lotto wint, heeft een strategie - en zal zich daarover wellicht moeten verantwoorden. Strategie en strategisch management zijn moeilijke begrippen en ermee omgaan stelt bijzondere uitdagingen. Aimé Heene, Johan Vanhaverbeke en Simonne Vermeylen willen met 'Praktijkboekstrategie' onder meer aantonen hoe belangrijk het is om op een zorgvuldige wijze om te gaan met de strategische dimensies van een onderneming. De drie Vlaamse hoogleraren zijn daarin bijzonder goed geslaagd. Het is een uitermate gedegen en praktisch boek en heel prettig geschreven.
    recensie
    Advisering
    25 maart 2009
    Jan Boerstra
    Appreciative inquiry is een vrij jonge loot aan de stam van organisatieonderzoek en organisatieverandering. Wereldwijd krijgt het steeds meer voet aan de grond. Hoe slaat het aan in Nederland? Een groep praktijkmensen heeft de pen opgepakt en hun kennis en ervaring met appreciative inquiry te boek gesteld in 'Waarderend organiseren'. Het resultaat is een theoretische introductie en overzichtelijke staalkaart van praktijkervaringen vanuit een positieve, waarderende kijk op samenwerken en organiseren.
    recensie
    Werk en loopbaan
    25 maart 2009
    Anne-Mieke Vermeer
    3-4 minuten leestijd
    Alain de Botton trok samen met fotograaf Richard Baker twee jaar lang de wereld over om zich te verdiepen in het onderwerp werk. Dat resulteerde in 'Ode aan de arbeid', het zevende boek van deze 'filosoof van het alledaagse leven'. Tien essays en ruim 120 foto's geven een blik achter de schermen van diverse hedendaagse bedrijfstakken. De Botton volgt het spoor van hoogspanningsmasten, loopt met een loopbaanbegeleider mee, volgt een tonijn en neemt een kijkje in de wereld van de accountancy. En wie al eens eerder een boek van hem las, weet dat hij een verrassend eigen kijk heeft op schijnbaar doodgewone zaken.
    recensie
    Werk en loopbaan
    25 maart 2009
    Anne-Mieke Vermeer
    Alain de Botton trok samen met fotograaf Richard Baker twee jaar lang de wereld over om zich te verdiepen in het onderwerp werk. Dat resulteerde in 'Ode aan de arbeid', het zevende boek van deze 'filosoof van het alledaagse leven'. Tien essays en ruim 120 foto's geven een blik achter de schermen van diverse hedendaagse bedrijfstakken. De Botton volgt het spoor van hoogspanningsmasten, loopt met een loopbaanbegeleider mee, volgt een tonijn en neemt een kijkje in de wereld van de accountancy. En wie al eens eerder een boek van hem las, weet dat hij een verrassend eigen kijk heeft op schijnbaar doodgewone zaken.
    recensie
    Reclame en verkoop
    24 maart 2009
    Koos Overbeeke
    2-3 minuten leestijd
    We kennen de 'MBA in één dag'-seminars. Hierbij zorgt Ben Tiggelaar ervoor dat de essentie van de hedendaagse managementtheorie in één dag tot u komt. Alexandra van 't Geloof en Jaap Bron hebben iets soortgelijks gedaan en hebben daarbij de focus op sales gezet. 
    recensie
    Non-profit
    24 maart 2009
    Jan van Tulden
    In zijn boek 'We zijn de klos' geeft Wim Huppes zijn visie op de zorgsector en de belangrijkste (weef)fouten die hij daarin constateert. Het boek is een belangrijke bijdrage aan de discussie over de marktwerking in de zorg. Het getuigt van ervaring (vaak negatieve) en inzicht in de zorgmarkt. Bovendien zijn de oplossingen paradigmaverschuivend en zullen door de partijen op de zorgmarkt worden onderschreven. Het echte obstakel is namelijk het doorvoelen van deze totaal gewijzigde houding in de praktische uitvoering. Hoewel soms meer een pamflet dan een strikt wetenschappelijk betoog, is deze titel een must voor allen die verantwoordelijkheid dragen in de zorg.
    recensie
    Algemeen management
    24 maart 2009
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Het huidige kabinet is vooral blauw en oranje. Gericht op beheersen en scoren. Maar het zou in deze tijd van crisis best wat meer geel kunnen gebruiken. Die conclusie kun je trekken op basis van het boek Drijfveren in de praktijk.
    recensie
    Leiderschap
    23 maart 2009
    Peter Vermeulen
    Eigenlijk zou het vanzelfsprekend moeten zijn als u een winkel, restaurant of hotel bezoekt. Het gevoel hebben dat u welkom bent. Toch overkomt het mij in Nederland steeds regelmatiger een gevoel te hebben eerder tot last te zijn, dan als gast van het bedienend personeel te worden gezien. En uit reacties vanuit mijn omgeving ben ik niet de enige met dit gevoel. En gevoel is dan weer exact datgene waar het allemaal over gaat in 'Hostmanship' van Jan Gunnarsson. Het gevoel als gast welkom te zijn.
    recensie
    Non-profit
    23 maart 2009
    Ton Horrevorts
    Tilburg heeft zijn dienstverlening verbeterd door instrumenten van het bedrijfsleven toe te passen. In Amsterdam kan de burger steeds meer transacties online verrichten. Den Haag wil de klantvriendelijkste gemeente van Nederland worden en Almere heeft een 'digital assistent' voor de bezoekers van zijn website. De Nederlandse overheid heeft de burger als klant ontdekt. Helemaal fout, aldus de stelling van journalist Steven de Jong, want zo creëert de overheid ontevreden en zeurderige klanten. In zijn boek 'De lastige burger' doet hij verslag van zijn onderzoek naar de resultaten van het klantdenken van de overheid.
    recensie
    Organisatiekunde
    20 maart 2009
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    In november 2006 hield SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan de jaarlijkse Ernst Heijmans-lezing van de Raad van Organisatie-Adviesbureaus (ROA). Hij daagde de verzamelde consultants uit om zich meer te richten op de Nederlandse arbeidsverhoudingen, om hun expertise uitgebreider beschikbaar te stellen aan MKB-ondernemers en meer aandacht te besteden aan praktijkvragen in plaats van zich altijd maar te focussen op overbetaalde en overgewaardeerde strategische advisering.
    recensie
    Leiderschap
    19 maart 2009
    Jan Boerstra
    Robin Sharma beschrijft in 'Op weg naar de top' aan de hand van alledaagse taferelen wat er voor nodig is om tot de hoogste regionen van succes door te dringen. Maar ook voor mensen die voor minder gaan is zijn moraal: voor niets gaat de zon op.
    recensie
    Juridisch
    19 maart 2009
    Michel Ambags
    Het boekje 'Sociaal plan in 100 vragen' van drs. Hans van den Hurk en dr. mr. Steven Jellinghaus geeft op een toegankelijke manier inzicht in het fenomeen van een sociaal plan. Via de structuur van vraag/antwoord komen achtergrond, totstandkoming, inhoud en uitvoering daarvan aan de orde. Zo ook de bijbehorende wet- en regelgeving rond het sociaal plan en het ontslagrecht van de werknemer, die als gevolg van een reorganisatie moet afvloeien. Uitermate geschikt voor degene, die voor het eerst met deze problematiek geconfronteerd wordt.
    recensie
    Organisatiekunde
    19 maart 2009
    Reyer Brons
    Het middle management verkeert in een spagaat. Van boven wordt steeds strakker gestuurd op financiële resultaten, terwijl er op de werkvloer juist behoefte is aan een menselijke maat. Als een middle manager dit niet bij elkaar brengt, gaat er iets heel erg mis. Ton Zeilstra heeft dit in een lange praktijk als manager onderkend. De laatste jaren zet hij zich als adviseur in om hier wat aan te doen. Als antwoord op de genoemde analyse presenteert hij in 'Vierkante ballen rollen niet' het Organisatie Denk- en Diagnose Model (ODM). Dit wordt ondersteund met een handboek, software en een website.
    recensie
    Juridisch
    18 maart 2009
    Michel Ambags
    Onder de titel 'De koers van de bestuurder' sprak mr. Leonard Verburg zijn oratie uit bij de aanvaarding door hem van het hoogleraarschap op 6 maart 2008. Hij besprak daarbij hoogst actuele onderwerpen zoals de bestuursautonomie van de statutaire directeur en met name de grenzen daarvan. Maar ook zijn beschouwingen over de beloning en het ontslagrecht van de bestuurder zijn voor de praktijkjurist op arbeids- en vennootschapsrechtelijk terrein verhelderend, mede door de suggesties van Verburg tot systeemwijzigingen op deze gebieden.
    recensie
    Strategisch management
    16 maart 2009
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    Medewerkers zijn de sleutel voor succes van het bedrijf van de 21ste eeuw. De relatieve waarde van immateriële activa (kennis, relaties, reputatie) is groter geworden dan die van materiële activa (arbeid, kapitaal). Het aanwezige talent moet dan ook veel beter worden benut dan nu het geval is. Dat is de conclusie van jarenlang onderzoek van Lowell Bryan en Claudia Joyce, medewerkers van McKinsey & Company. In 'Talent aan zet' bieden ze organisaties handvatten voor de herinrichting van de organisatie om het denkvermogen te mobiliseren.
    recensie
    Non-profit
    16 maart 2009
    Ton Horrevorts
    Al op de avond van haar gedwongen vertrek liet Ella Vogelaar blijken het onterecht te vinden dat zij door partijleider Wouter Bos aan de dijk was gezet als Minister van Wonen, Wijken en Integratie. Nu heeft zij haar ervaringen als minister en haar weerwoord aan Wouter Bos te boek gesteld onder de veelzeggende titel 'Twintig maanden knettergek'.
    recensie
    Reclame en verkoop
    16 maart 2009
    Ruud de Jong
    Als ervaren accountmanager in de financiële sector (banken, verzekeringsbedrijven en effectenbedrijven) kan ik in 'Account management = KLANT management' veel terugvinden wat hout snijdt. Bart van Luijk heeft zijn kennis en jarenlange ervaring als trainer en manager van trainingsbedrijven als het ware in het boekje 'geperst'. Door dit persen is het voor een beginnende verkoper niet eenvoudig de draad vast te houden en de samenhang te zien. Helaas missen theoretische onderbouwing en andere invalshoeken.
    recensie
    Financieel management
    16 maart 2009
    Hans van der Klis
    4-6 minuten leestijd
    In zijn memoires toont Gerrit Zalm twee gezichten: die van een charmant politicus en die van een visionaire technocraat. De charmeur in Zalm maakt De romantische boekhouder tot een aangenaam boek om te lezen, de visionair maakt het bovendien interessant.
    recensie
    Psychologie
    16 maart 2009
    Anne-Mieke Vermeer
    We hebben twee feministische golven achter de rug, meer vrouwen dan mannen ronden hun opleiding succesvol af en nog steeds zijn vrouwen ondervertegenwoordigd in de top. Ligt dat aan een glazen plafond, moet er betere kinderopvang komen of zoeken we het antwoord op de verkeerde plaats? Susan Pinker vroeg het zich af. Deze Canadese ontwikkelingspsycholoog en gevierd publiciste stelt in 'The Sexual Paradox', dat het tijd wordt dat we het mannelijke ideaal van zoveel mogelijk status en geld eens ter discussie stellen en ons afvragen of het wel geldt voor vrouwen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    13 maart 2009
    Ben Kuiken
    1-3 minuten leestijd
    De laatste jaren zijn er veel boeken verschenen met praktische tips over invloed en beïnvloeding. Het recent verschenen boek van Pacelle van Goethem, IJs verkopen aan eskimo’s, geeft een wetenschappelijke onderbouwing, en is nog leuk om te lezen ook.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden