OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 508 van 12.043 resultaten
recensie
Psychologie
11 juni 2009
Marius van Rijswijk
2-3 minuten leestijd
'De beste stuurlui doen het zo' van Derk de Kloet geeft handreikingen om zelf aan het stuur van je eigen leven te staan. Daarbij gaat het er vooral om jezelf te leren kennen, goed te communiceren, anderen te leren kennen en in te zien dat je je schuldig maakt aan zogenaamde zelfmisleiding, ofwel jezelf voor de gek houden. De auteur is bedrijfsadviseur op het gebied van persoonlijkheid, houding en gedrag. Hij geeft teamtrainingen en begeleidt op individuele basis topprofessionals.
recensie
Algemeen management
11 juni 2009
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek Bij welke reorganisatie werk jij? dat hij schreef in samenwerking met Hester Heringa, betoogt Jaap Peters dat organiseren en managen twee verschillende dingen zijn. ‘Mensen vinden mij vaak een dwarskijker, maar ik vind dat mijn visie getuigt van realisme voor de dagelijkse praktijk’, zegt hij. Eind juni ligt zijn boek op de schappen, maar Management & Literatuur sprak alvast even met de auteur.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
10 juni 2009
John Daamen
4-6 minuten leestijd
Veel mensen merken veel te laat dat hun persoonlijke grenzen overschreden hebben. Maar wat zijn persoonlijke grenzen, wat is hun functie en vooral, wat gebeurt er als u ze overschrijdt? In 'Dit is mijn grens' vertelt Gaby Olthuis hoe dat kan gebeuren, maar vooral ook bij wat u daartegen kunt doen. De belofte is dat als u eenmaal uw grenzen gevonden heeft, u ze niet meer zult kwijtraken, hooguit even vergeten. De vraag is, of dat gemakkelijk zal gaan.
recensie
10 juni 2009
Erwin van de Pol
2-3 minuten leestijd
Nog nooit heb ik er een half jaar over gedaan om een boek uit te lezen. En dat ligt niet aan de bijna 400 bladzijden van 'Zeg maar Ted'. Ted Turner heeft zijn leven, samen met Bill Burke, chronologisch beschreven. Er gebeurt van alles. In zijn leven vol drama is de oprichting van CNN niet eens het hoogtepunt. Dit boek is een opsomming van gebeurtenissen, vaak in detail, met de bijbehorende beschreven emoties. Als de gebeurtenis je simpelweg niet interesseert, dan kom je er moeilijk doorheen. Op andere plaatsen is het vooral een spannend jongensboek.
recensie
Verandermanagement
9 juni 2009
Gertjan de Groot
4-5 minuten leestijd
Medewerkers en leidinggevenden hebben de neiging om moeilijk te doen over wat Hans Vermaak 'tamme vraagstukken' noemt. Vraagstukken die niet ingewikkeld zijn en die zich met het gangbare veranderrepertoire goed laten oplossen. Als dezelfde interventies toegepast worden om taaie vraagstukken aan te pakken, gaan die daardoor niet weg, die worden er alleen maar taaier van.
recensie
Algemeen management
9 juni 2009
Ilja Jacobs
3-4 minuten leestijd
Bij procesmanagement denkt u wellicht ook aan 'sturen en beheersen' van een proces en aan meetbare indicatoren, meten en verantwoorden. En juist dat is bij het maken van beleid moeilijk. 'Procesmanagement: over procesontwerp en besluitvorming' gaat over het maken van beleid en hoe u daar procesmanagement op kunt toepassen.
recensie
Personeelsmanagement
9 juni 2009
Marja Davids
'Team in Beeld' is een productie van VOF Team in Beeld, en dat wil zeggen van Marijke Lingsma, Roy de Brabander en Monique Verhoeven. Marijke Lingsma is een bekende naam in het vakgebied van coaching. Ze heeft veel inspirerende boeken op haar naam staan. En nu is er dus een dvd over teamcoaching. Dat maakt nieuwsgierig. Immers, lezen over teamcoaching is leuk, maar daadwerkelijk zien hoe teamcoaching in de praktijk werkt, is veel spannender. Want mijn ervaring is dat in elk team lastige lieden zitten. En juist het gedrag van het individu is van invloed op het resultaat van het hele team. Hoe doe je dat als teamcoach?
recensie
IT-management / ICT
9 juni 2009
Martin Ortse
Adobe Photoshop Lightroom is de 'digitale doka' van de moderne (professionele) fotograaf.
In het boek 'Adobe Photoshop Lightroom' beschrijft Johan Elzenga het Engelstalige software pakket op een duidelijke manier. Lightroom is als het ware een drie-in-één pakket. De volgende onderwerpen worden behandeld: het aanleggen van een fotobibliotheek (Library), het bewerken van foto's (Develop) en het maken van een fotopresentatie (Slideshow, Print en Web). Deze drie mogelijkheden worden door Elzenga stapsgewijs behandeld en duidelijk uitgelegd. Hij begeleidt de lezer door de menu's en instelmogelijkheden.
recensie
IT-management / ICT
9 juni 2009
Martin Ortse
2-3 minuten leestijd
'Het Photoshop CS3 boek voor digitale fotografen' is een boek van de succesvolle schrijver Scott Kelby. Ditmaal over de laatste versie van Photoshop namelijk Adobe Photoshop CS3.
recensie
IT-management / ICT
9 juni 2009
Peter van Veen
2-3 minuten leestijd
In het voorwoord van 'Adobe Photoshop Lightroom 2' kondigt Johan Elzenga dat hij op de voor hem meest logische wijze door dit programma heen zal lopen. En dat u het dus niet per definitie met zijn werkwijze eens hoeft te zijn. Gelukkig geeft hij wel vaak aan waarom er voor een bepaalde aanpak is gekozen. De uitbreidingen en verschillen met Lightroom 1.4 worden met verschillende icoontjes steeds aangegeven -dat is handig.
recensie
Organisatiekunde
8 juni 2009
Hans van der Loo
3-4 minuten leestijd
In zijn zojuist verschenen boek How the Mighty Fall gaat managementgoeroe Jim Collins voor de verandering niet in op de vraag wat organisaties succesvol maakt, maar wat hen ten val brengt. De kaft van het boek is niet voor niets inktzwart. En het eerste hoofdstuk, ‘De stille kriebels van de dreigende ondergang’, laat aan duidelijkheid niets te wensen over: dit is een echt griezelboek.
recensie
Non-profit
5 juni 2009
Joost van Driessen
De ondertitel 'Handboek voor opsporen en oplossen van overbodige bureaucratie' geeft velen een warm gevoel. Een zware belofte, maar de Kafkabrigade gaat die strijd aan. De aanpak staat in 'Kafka in de polder', een handzaam boekje over de samenwerking tussen verschillende instanties. Het verminderen van bureaucratie binnen één instantie of in het gedrag van individuen is niet het doel van Jorrit de Jong en zijn coauteurs. Dat is jammer, want hun methode leent zich er juist uitstekend voor!
recensie
Algemeen management
4 juni 2009
Hans Baltjes
2-3 minuten leestijd
Ondernemer zijn kan altijd, of je een eigen bedrijf hebt of niet. Het is vooral de ondernemende levenshouding die tot uiting komt door jezelf te zijn, kennis te delen en je kwetsbaar durven op te stellen. Een andere invulling aan ondernemer zijn in een toekomstige zakenwereld waar groot zijn niet meer bepalend is. In 'Iedereen ondernemer' neemt Arko van Brakel u op een enthousiaste wijze mee door de vele facetten die u tot een succesvol ondernemer zullen maken.
recensie
Verandermanagement
4 juni 2009
Alieke Hordijk
In 'Doen wat werkt' beschrijft Coert Visser een nieuwe benadering om menselijk gedrag te veranderen: oplossingsgericht werken. Niet te veel aandacht besteden aan de oorzaak van problemen, maar focus op waar je naar toe wilt, is zijn boodschap. Hoe? Door te doen wat werkt.
recensie
Coaching en trainen
4 juni 2009
Christèle Warmerdam
2-3 minuten leestijd
Kies altijd bewust voor een bepaalde werkvorm. Dat is één van de belangrijkste lessen uit 'Het groot werkvormenboek' van Sasja Dirkse-Hulscher en Angela Talen. De auteurs geven met 120 werkvormen een goed overzicht van mogelijke werkvormen. Zodat je de doelstelling van de bijeenkomst ook kunt halen, weet ik uit eigen ervaring.
recensie
Personeelsmanagement
4 juni 2009
Ward Grootens
2-3 minuten leestijd
Hoe praktisch kan strategisch HRM zijn? Het boek 'Strategisch HRM' is bedoeld voor HRM-professionals, lijnmanagers en directeuren die de ambitie hebben strategisch HRM in de eigen organisatie op een hoger niveau te brengen. Eelke Pol is erin geslaagd een praktisch hanteerbare en inspirerende aanpak te beschrijven. Hij gebruikt herkenbare voorbeelden uit de praktijk en biedt een krachtig en doordacht model.
recensie
Personeelsmanagement
4 juni 2009
Ward Grootens
2-3 minuten leestijd
Hoe praktisch kan strategisch HRM zijn? Het boek 'Strategisch HRM' is bedoeld voor HRM-professionals, lijnmanagers en directeuren die de ambitie hebben strategisch HRM in de eigen organisatie op een hoger niveau te brengen. Eelke Pol is erin geslaagd een praktisch hanteerbare en inspirerende aanpak te beschrijven. Hij gebruikt herkenbare voorbeelden uit de praktijk en biedt een krachtig en doordacht model.
recensie
Juridisch
4 juni 2009
Ton Horrevorts
4-5 minuten leestijd
De wetenschappelijke godfathers van de crisisbeheersing in Nederland hebben de handen ineen geslagen. Het product hiervan kun je met recht een zwaargewicht noemen. Het boek 'Crisis - Studies over crisis en crisisbeheersing' van professor Erwin Muller c.s. is met 1085 pagina's letterlijk een zware pil. Maar ook inhoudelijk is dit boek een zwaargewicht met zijn bundeling van historische en actuele inzichten en vooruitzichten over crisismanagement.
recensie
Organisatiekunde
4 juni 2009
Ilja Jacobs
2-3 minuten leestijd
Omdat organisaties steeds meer documenten digitaal bewaren krijgen medewerkers steeds meer te maken met het vormen van digitale dossiers. Ook bepaalde beroepsgroepen, denk aan auditors of accountants, hebben met digitale dossiers te maken.
recensie
Strategisch management
4 juni 2009
Marjolein te Kolsté
2-3 minuten leestijd
Hoe kun je meer uit je merk halen? Het is een vraag die velen bezighoudt. Edwin Winter en Wouter van der Weijden, beide partner bij organisatieadviesbureau &Samhoud, gaan hier uitgebreid op in. Ze leggen in 'Authentieke organisaties. Echte merken' uit hoe een organisatie zijn roots kan vinden. En hoe je van 'we hebben een merk' komt naar 'we zijn een merk'. Hoe je medewerkers inschakelt bij dit ontwikkelproces. Met veel praktijkvoorbeelden, die voldoende uitgewerkt zijn om ze zelf te kunnen repliceren.