OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 507 van 11.871 resultaten
    recensie
    Personeelsmanagement
    1 april 2009
    Annelies Bakelaar
    In mijn eigen praktijksituatie staan de HR-processen en het stroomlijnen van deze processen weer volop in de belangstelling. De ontwikkeling en vernieuwing van het HR-beleid en de toepassing van e-HRM in de praktijk, vraagt om het doorlichten van bestaande processen. Vol verwachting begin ik daarom ook te lezen in 'Wezenlijk werken aan HR-processen' van Tjerk-Jan Adema en Marijke Dekker. De titel dekt wat mij betreft prima zijn lading. Dit boek kunt u niet lezen zonder direct te denken 'hebben wij eigenlijk een procesambitie vastgesteld en welke procesmethode gebruiken we?'
    recensie
    Marketing
    1 april 2009
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    'Hoe consumenten denken' - een meer pakkende titel zou ik voor een marketeer niet weten. De subtitel ('wat je klanten je niet kunnen vertellen en je concurrenten niet weten') verhoogt de nieuwsgierigheid nog meer. Nu zijn er de laatste tijd al meer boeken op de markt verschenen over het denken van consumenten, zoals 'Het slimme onbewuste' van Ap Dijksterhuis en 'Koop mij' van Martin Lindstrom. 
    recensie
    Algemeen management
    1 april 2009
    Perry Oostrum
    Mensen in het algemeen en managers en experts in het bijzonder erg feilbaar zijn in hun oordelen en beslissingen. Dit concluderen de hoogleraren Chris Snijders en Frits Tazelaar in 'Klapschaatsen in management'. Bovendien lijden mensen op dit punt vaak aan zelfoverschatting. Hun boek is de neerslag van jarenlang onderzoek op het gebied van samenwerking en management van transacties en relaties tussen bedrijven. Dit boek toont aan dat wij onze inschattingen, beoordelingen en beslissingen beduidend kunnen verbeteren als we systematisch gebruikmaken van computergestuurde instrumenten en innovatieve decision support tools. De auteurs onderbouwen hun betoog met het nodige bewijsmateriaal en zetten de manager vervolgens aan het werk...
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    31 maart 2009
    Daniëlle de Jonge
    3-4 minuten leestijd
    Netwerken is 'hip'. We lunchen en borrelen wat af, bezoeken seminars en andere interessante bijeenkomsten of zoeken een digitale manier om onszelf te laten zien. Allemaal om andere mensen te ontmoeten en waar mogelijk onszelf en ons bedrijf onder de aandacht te brengen. 
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    31 maart 2009
    Frans van Schijndel
    'De passietest' biedt een manier waarop u in kaart brengt wat uw leven ideaal kan maken. Tevens geven Janet Bray Attwood en Chris Attwood aan welke uitgangspunten en principes u nodig heeft om deze passies (meer) in u leven te brengen. Wanneer u door het typisch Amerikaanse heen kunt lezen, bevat het een bruikbaar instrument.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    31 maart 2009
    Annelies Bakelaar
    3-4 minuten leestijd
    Complexiteit en negativisme hebben we voldoende in onze huidige maatschappij, denk alleen maar aan de economische turbulente tijden waar we ons in bevinden. Dit nieuwe boek van Berthold Gunster 'Huh?! - De kunst van het omdenken' is de eenvoud zelf en sprankelt van optimisme. 
    recensie
    Algemeen management
    31 maart 2009
    Dick Pels
    3-4 minuten leestijd
    Onafhankelijke denktanks zijn in Nederland dun gezaaid. In Londen bestaan er tegen de vijftig, in de Verenigde Staten nog veel meer. In ons land kennen we die traditie helaas niet, en is er ook nauwelijks financiering voor te vinden. De neoconservatieve Burke Stichting bevindt zich al enige tijd in slaapstand. De progressieve Waterlandstichting floreert wél, net als het Belgische Liberales, dat ook in Nederland veel abonnees heeft. Van de denktank voor twintigers en dertigers Prospect is sinds de oprichting in januari 2008 weinig meer vernomen. De jongerenclub Lux Voor is inmiddels ter ziele gegaan. De publieke zaak, een initiatief uit 2003 van Mickey Huibregtsen en Pieter Winsemius, timmert daarentegen flink aan de weg.
    recensie
    30 maart 2009
    Jan Boerstra
    3-4 minuten leestijd
    Al te vaak verspillen we onze gedachten, tijd en energie aan verkeerde of nutteloze zaken. Wat we dikwijls missen is richting, een levensdoel dat zin geeft aan ons dagelijks handelen. In 'De monnik die zijn Ferrari verkocht' beschrijft Robin Sharma op overtuigende en inspirerende wijze hoe we het optimale uit ons leven kunnen halen door ons te concentreren op wat echt belangrijk is en ons in te zetten voor anderen.
    recensie
    Marketing
    30 maart 2009
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    'Marketing aan de top – 10 problemen, oorzaken en oplossingen'. Mijn eerste reactie op de titel van dit boek van Ruud Frambach en Peter Leeflang is: 'Slechts 10 problemen? Dat valt dan nog mee.' De auteurs reiken u de oorzaken en oplossingen aan in dik 200 pagina's. Dat is gemiddeld 20 pagina's per probleem, dus ik ben benieuwd hoe dat varkentje wordt gewassen. Achteraf blijkt dat het varkentje een varken is. De auteurs weten duidelijk te maken dat de problemen, waar wij als marketeers mee te maken krijgen, groot zijn. Tenminste indien we ons vak serieus blijven nemen en daadwerkelijk iets toe willen voegen aan de organisaties waar we voor werken.
    recensie
    Leiderschap
    30 maart 2009
    Gert Jan Schop
    3-5 minuten leestijd
    In oktober 2008 reisde ik met mijn gezin door Grieks-Cyprus. Het kostte enige tijd om de ratio achter het Grieks-Turkse conflict te begrijpen. Bedenk dat Nicosia de laatste verdeelde hoofdstad ter wereld is. De aanwezigheid van de VN is nog steeds noodzakelijk om beide partijen uit elkaar te houden. Cyprus is ook het vertrekpunt voor Nikos Mourkogiannis in 'Het doel als startpunt van succesvolle organisaties'. In de kern wordt succes gerealiseerd middels morele doelen en niet door een missie of doelstellingen.
    recensie
    Algemeen management
    30 maart 2009
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    In Klapschaatsen in management breken de hoogleraren Chris Snijders en Frits Tazelaar een lans voor een verdergaande automatisering van managementtaken. Wij zijn namelijk veel minder goed in het nemen van beslissingen dan wij zelf vaak denken.
    recensie
    Advisering
    27 maart 2009
    Dick Plomp
    2-3 minuten leestijd
    Het verwerven van opdrachten is voor de zakelijke dienstverlener een essentieel onderdeel van zijn vak. Tegelijkertijd is het een ongrijpbaar fenomeen. 'Hoe leer ik acquireren?' en 'Hoe word ik hier succesvol in?' zijn lastig te beantwoorden vragen. 'Professionals & acquisitie' van Frank Kwakman is een compact boek over de ingrediënten van deze kunde. Overigens zonder de pretentie dat het de magische sleutel tot succes is.
    recensie
    27 maart 2009
    Perry Oostrum
    3-4 minuten leestijd
    'Verandermanagement' beschrijft een methodische aanpak voor het vaststellen, ontwerpen, implementeren en evalueren van organisatieveranderingen. Deze aanpak wordt ondersteund met een door het hele boek terugkerend model, waarin strategische beleidsvorming en verandermanagement worden geïntegreerd. 
    recensie
    Verandermanagement
    27 maart 2009
    Perry Oostrum
    3-4 minuten leestijd
    'Verandermanagement' beschrijft een methodische aanpak voor het vaststellen, ontwerpen, implementeren en evalueren van organisatieveranderingen. Deze aanpak wordt ondersteund met een door het hele boek terugkerend model, waarin strategische beleidsvorming en verandermanagement worden geïntegreerd. 
    recensie
    Psychologie
    27 maart 2009
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    In 'Uitblinkers' staan succesvolle mensen centraal. We horen graag verhalen van mensen die het gemaakt hebben. Vooral mensen die zichzelf tot de top hebben opgewerkt, 'vanuit het niets', zonder bijvoorbeeld de hulp van rijke ouders. Malcolm Gladwell bewijst in 'Uitblinkers' dat deze succesvolle mensen wel degelijk geprofiteerd hebben van de kansen die hun als het ware voor de voeten zijn geworpen. 'Vanuit het niets' bestaat dus niet. Er zijn aanwijzingen te vinden in de achtergrond, tijdperk van geboorte, ras van de succesvolle persoon die het succes verklaren.
    recensie
    27 maart 2009
    Peter Vermeulen
    3-4 minuten leestijd
    Steeds vaker lees je dat de patiënten mondiger zijn geworden. Maar is dat zo? Of is dit inderdaad een mythe, zoals Stephen Snelders en Frans Meijman beweren. Een patiënt neemt namelijk na een diagnose vaak slecht de toegereikte informatie op, waardoor zijn mondigheid vaak verdwijnt. Hij staat een paar minuten na de mededeling weer buiten en in verwarring thuis gekomen, ontstaan de meeste vragen. De dokter is vaak niet snel te bereiken. Dus grijpen patiënten tegenwoordig sneller naar internet, encyclopedie of tijdschriften om de voor hen ontbrekende informatie te vergaren. Maar hoe ging dat honderd jaar geleden?
    recensie
    Algemeen management
    27 maart 2009
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    Pamela Bouwmeester krijgt aan het einde van de werkdag van haar secretaresse huiswerk mee voor de volgende dag, de secretaresse van Jan Aalberts regelt zelfs diens financiën en als een afspraak van burgemeester Cohen een keer uitloopt, sms’t zijn secretaresse ‘TIJD’: de hedendaagse secretaresse is veel meer dan de tiepmiep van vroeger. Dat wordt duidelijk uit de interviews die journaliste Ria Harmelink voerde met veertien secretaresses en hun bazen die zij bundelde in het boek De baas de baas.
    recensie
    Economie
    27 maart 2009
    Pierre Pieterse
    5-7 minuten leestijd
    Het moest er eens van komen, het tij zit mee, maar eindelijk is de Nederlandse vertaling van The Great Crash 1929 dan verschenen, bij uitgeverij Ambo Anthos. Volgens het begeleidende persbericht is dit boek ‘nog altijd het meest lezenswaardige boek over het grootste financiële debacle waarmee de wereld ooit is geconfronteerd: de beurskrach van 1929. De beroemde econoom John Kenneth Galbraith beschrijft, met een grote helderheid, de gekte en waanzin die kenmerkend waren voor de financiële wereld in de Verenigde Staten in die tijd’. Een constatering waar we het uiteraard volledig mee eens zijn. Wie dit boek leest, zo vervolgt het persbericht, 'begrijpt dat er in tachtig jaar niet zoveel veranderd is: blinde hebzucht aan de ene kant, en een flinke dosis goedgelovigheid aan de andere kant houden elkaar in evenwicht. Tot de zeepbel barst en een crisis onvermijdelijk wordt'.
    recensie
    Personeelsmanagement
    26 maart 2009
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    Dividend van diversiteit van Heske van Eyck van Heslinga en Sylvia van der Raad is een goed geschreven en fraai uitgegeven boek. Helaas is het ook het zoveelste in het genre.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    26 maart 2009
    Annelies Bakelaar
    2-3 minuten leestijd
    'Vliegen op eigen kracht' van Marjon Oosterhout start met een interessante metafoor waardoor je als lezer direct gegrepen wordt door dit boek. De metafoor gaat als volgt: 'Een vriendin beklaagde zich over de afwezigheid van vlinders in haar tuin. Toen ik haar vroeg of ze wel rupsen had, antwoordde ze: 'ja, maar die maak ik dood'.' Dit boekje laat zien dat er geen gebrek is aan talent in een organisatie als je maar ziet dat er in een rups een vlinder schuilt.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden