OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 503 van 11.872 resultaten
    recensie
    Non-profit
    12 mei 2009
    Peter Vermeulen
    Volgens de auteurs van 'Ketens in de langdurige zorg' is er in de gezondheidszorg sprake van een merkwaardige paradox. Naarmate de Nederlandse gezondheidszorg sneller en efficiënter in staat is om levensbedreigende ziekten te genezen, komen er steeds meer mensen met complexe, langdurige aandoeningen. Maar hoe kunnen we er nu voor zorgen dat de vereiste kwaliteit behouden blijft voor de langdurige zorg? En net zo belangrijk: Kunnen we dit beheersbaar en betaalbaar houden? Jeroen Schumacher, Theo Konijn en Henk Nies geven in 'Ketens in de langdurige zorg' antwoord op deze vragen. Ook is er antwoord op de vraag welke rol u en ik kunnen spelen in deze ontwikkeling.
    recensie
    Verandermanagement
    12 mei 2009
    Perry Oostrum
    3-4 minuten leestijd
    Zouden managers niet beter af zijn als zij veranderingen in organisaties zelf ter hand zouden nemen? Volgens Cees Min in ieder geval wel. In 'Bye bye consultant' doet hij een geslaagde poging de lezer daarover te laten nadenken. Hij daagt managers uit meer lef te tonen om hun gezond verstand te gebruiken en te vertrouwen op de kennis en ervaring van hun eigen medewerkers. 
    recensie
    Leiderschap
    12 mei 2009
    Jan Boerstra
    2-3 minuten leestijd
    Competentieontwikkeling is een veel gehoord maar vaak ongrijpbaar begrip. Menig manager of medewerker vraagt zich af hoe hij competenties moet opvatten en toepassen. In een handzaam en praktisch boekje geven Marijke Lingsma en Marcel Scholten uitleg over het begrip competenties en tips voor het coachingsgesprek over competenties.
    recensie
    Advisering
    11 mei 2009
    Hugo-Jan Ruts
    Personal branding was een van de buzzwords van 2008. Op de golven van die hype verschenen er verschillende Nederlandstalige boeken over het onderwerp: 'Personal Branding – Leiderschap vanuit authenticiteit' van Hubert Rampersad en 'This is your wake-up call – Personal Branding in turbulente tijden' van Cees Harmsen en Rolf Rosenmöller en meest recentelijk 'Personal Brand.nl – De kansen van je online personal identiteit' van het trio Huub van Zwieten, Bas van der Haterd en Tom Scholte. Drie zeer verschillende boeken over hetzelfde boeiende onderwerp.
    recensie
    Leiderschap
    11 mei 2009
    Arie Buvens
    We leven in een tijd waarin veel reputaties sneuvelen. Zo lezen we in de krant dat Berkshire Hathaway, het investeringsbedrijf van superbelegger en veelvuldig miljardair Warren Buffet zijn Triple-A status kwijt is. Neêrlands wonderboy Roel Pieper leidt in een half jaar tijd zijn derde bedrijf naar het faillissement. En hoe het 'de ondernemers van het jaar' Rijkman Groenink en Cees van der Hoeven is vergaan, weten we allemaal. En wat de lessen van 'supermanager' Lee Iacocca waard zijn, weten ze bij het bijna failliete Chrysler-concern in de VS ook. Er is dus wel wat lef voor nodig om in deze tijd van economische relativeringen een boek uit te brengen over echt leiderschap. Ietje Lindermann en Marcel Wanrooy, beiden senior adviseur bij het GITP, durfden het aan en schreven 'Echt leiderschap'.
    recensie
    Juridisch
    11 mei 2009
    Jan Boerstra
    3-4 minuten leestijd
    Gerespecteerd en verguisd. Wilskrachtig en irritant. Republikein en monarchist. Van alles kreeg John Adams naar het hoofd geslingerd. Desondanks bleef hij trouw aan zijn idealen en leidde hij zijn land in volle overtuiging naar de onafhankelijkheid. In een innemend en levendig portret krijgt de tweede president van de VS, John Adams, de historische plek die hem toekomt als een van de belangrijke architecten en grondleggers van de onafhankelijke Verenigde Staten.
    recensie
    Strategisch management
    11 mei 2009
    Paul Breman en Fenneke van Vliet-de Nooij
    3-5 minuten leestijd
    Het doel van dit oorspronkelijk Amerikaanse boek 'Talent aan zet' is aan te tonen hoe bedrijven hun rendement op talent kunnen verhogen en kapitaal kunnen creëren door de structuur van de organisatie aan de omstandigheden van de 21e eeuw aan te passen. Het is geschreven door McKinsey adviseurs Lowell Bryan en Claudia Joyce.
    recensie
    Algemeen management
    11 mei 2009
    Remko van der Honing
    2-4 minuten leestijd
    Het boek 'Making it all work' is het vervolg op de managementbestseller Getting things done. Zonder voorkennis over de voorganger heb ik het nieuwe boek gelezen, waarin de lezer een structuur krijgt aangeleerd voor controle en overzicht over activiteiten in werk en privé-leven.
    recensie
    Reclame en verkoop
    8 mei 2009
    Michel Hoetmer
    Bent u op zoek naar nieuwe wetenschappelijke inzichten over ons koopgedrag? Dan belooft het boek 'Koop mij' van Martin Lindstrom u nieuwe en verrassende antwoorden te geven op talloze prangende vragen. Aan de hand van een potpourri van voorbeelden leidt de auteur u door het sprookjeslandschap van de nieuwste loot aan de tak van de marketingwetenschappen: neuromarketing. De vraag is natuurlijk of de auteur zijn belofte waarmaakt. De ondertitel 'Waarheid en leugens over ons kopgedrag' suggereert dat u tot noch toe op het verkeerde been bent gezet. Lindstrom beweert vrijwel letterlijk dat met zijn onderzoek de wetenschap haar intrede doet in de marketing. Dat is nogal een boude bewering.
    recensie
    Non-profit
    8 mei 2009
    Peter Vermeulen
    'De gepassioneerde zorgprofessional' is een bijzonder boek te noemen. Het bevat namelijk acht verschillende interpretaties van het proefschrift 'The Eventmaker' van Chris Kuiper. De acht bijdragen worden vooraf gegaan door een samenvatting van dit proefschrift. Door deze opzet ontstaat er iets bijzonders. Namelijk negen keer hetzelfde 'verhaal' bekeken en beschreven door de diverse gekleurde brillen van professionals. Hierdoor ontstaat er een bijzonder boekwerk bestaande uit negen verschillende verhalen over hetzelfde onderwerp.
    recensie
    Algemeen management
    8 mei 2009
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    Medewerkers worden al lang niet meer alleen beoordeeld op hun vakbekwaamheid. De moderne organisatiemens moet behalve zijn werk goed doen, vele andere kwaliteiten aan kunnen spreken om goed te functioneren. Competenties noemen we dat. En dat kan variëren van onderhandelingsvaardigheden of teamskills, tot analytische vaardigheden of het verschaffen van leiderschap.
    recensie
    Leiderschap
    8 mei 2009
    Marius van Rijswijk
    'Je zult maar de baas zijn' bevat interviews met succesvolle leidinggevenden; zij geven hun visie op het dagelijkse werk en vertellen hoe zij zich daarbij voelen. Theo IJzermans en Tieneke Dijkstra geven hiermee nieuwe inzichten en dwingen je om kritisch naar jezelf te kijken. Het boek zet aan tot reflectie van je eigen rol als leidinggevende. Het beschrijft de geneugten, bevredigingen en frustraties die het 'zijn' van leidinggevende met zich mee brengt. Zelfinzicht en emotionele controle blijken cruciaal te zijn.
    recensie
    Verandermanagement
    6 mei 2009
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    'Implementatiekunst' gaat over veranderen en dat maakt het al op voorhand tot een interessant boek. Want veranderingen zijn aan de orde van de dag. Organisaties en mensen veranderen voortdurend en als vanzelf. 
    recensie
    Organisatiekunde
    6 mei 2009
    Hans Buffart
    1-2 minuten leestijd
    Het is Jaap Peters en Mathieu Weggeman gelukt om in 35 kleine bladzijden een beeld over te brengen van het Rijnlands organiseren. De grote verdienste van 'Het Rijnland boekje' is dat het in kort bestek ons kapitalistische/maatschappelijke dilemma blootlegt: de Anglo-Amerikaanse manier van organiseren kan op korte termijn tot groot individueel succes (en falen) leiden. Het Rijnlandse model voert daarentegen op langere termijn tot een collectief betere en stabielere economie. Het is precies om reden van dit dilemma dat ik dit boekje ten sterkste aanbeveel bij politici, financiers, ondernemers en leden van raden van commissarissen. Hun wijsheid wordt beproefd bij besluiten tussen verlokking en degelijkheid.
    recensie
    Organisatiekunde
    6 mei 2009
    Hans Buffart
    2-3 minuten leestijd
    Het is Jaap Peters en Mathieu Weggeman gelukt om in 35 kleine bladzijden een beeld over te brengen van het Rijnlands organiseren. De grote verdienste van 'Het Rijnland boekje' is dat het in kort bestek ons kapitalistische/maatschappelijke dilemma blootlegt: de Anglo-Amerikaanse manier van organiseren kan op korte termijn tot groot individueel succes (en falen) leiden. 
    recensie
    Non-profit
    6 mei 2009
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Een ezel stoot zich in het algemeen niet twee maal aan dezelfde steen. Bij de overheid stoot men zich bij veranderprocessen keer op keer aan dezelfde steen. Veranderen gaat keer op keer mis. Dus bij de overheid geen ezels, zoals de gelijknamige titel van het boek van Dirk-Jan de Bruijn luidt. De overheid is dommer dan die ezel.
    recensie
    Personeelsmanagement
    6 mei 2009
    José Otte
    In de klassieke personeelsplanning (human resource planning, HRP) gaat men uit van de gedachte dat de kandidaat die wordt geselecteerd binnen het bedrijf een bepaalde functie met specifieke verantwoordelijkheden en taken meerdere jaren zal gaan uitvoeren, zonder dat daar veel in gaat veranderen. Omdat klassieke personeelsplanning in de toekomst niet meer voldoet, moet HRM strategisch selecteren, aldus Marius van Dijke, Jef Syroit en Joris Van Ruysseveldt. In 'Strategisch selecteren' zetten zij uiteen wat dit inhoudt en wat de trends in HRM zijn. Het doel van strategisch selecteren is om een concurrerend voordeel te behalen.
    recensie
    Leiderschap
    5 mei 2009
    Christel Deckers
    3-4 minuten leestijd
    In 'Transparantie' onderzoeken Warren Bennis, Daniel Goleman, James O'Toole en Patricia Ward Biederman wat het betekent om een transparant leider te zijn, een transparante organisatie te creëren en wat het betekent om in een steeds transparantere wereldcultuur te leven. Vier bekende auteurs willen aan de hand van drie essays leiders inzichten verschaffen om helderder na te kunnen denken en doordachter te handelen als om het transparantie gaat. Elk van de essays is voorzien van vele voorbeelden; niet alleen uit de actualiteit maar zelfs uit de oudheid.
    recensie
    Strategisch management
    5 mei 2009
    Marleen Nicolai
    Menig manager voelt zich in tijden van crisis genoodzaakt alle middelen aan te grijpen die hem en de organisatie kunnen helpen het hoofd boven water te houden. Eén van die middelen is het in het leven roepen van een reorganisatie. Een foute keuze, aldus Bart Drenth, Diederik Kok en Ben Kokx, adviseurs bij Berenschot. In hun boek 'Op de schop' trachten zij antwoord te geven op de vraag waarom reorganisaties van tijd tot tijd onvermijdelijk zijn.
    recensie
    Personeelsmanagement
    5 mei 2009
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Wat is dat toch met HR? Waarom stelt deze beroepsgroep zich toch zo vaak op als Calimero. Als onbegrepen en niet gewaardeerde discipline uit het bedrijfsleven? ‘Zij zijn groot en ik is klein.’ Het boek Wezenlijk werken aan HR-processen helpt de zoekende HR-doelgroep volwassen te worden.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden