OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 500 van 11.873 resultaten
recensie
Organisatiekunde
8 juni 2009
Hans van der Loo
3-4 minuten leestijd
In zijn zojuist verschenen boek How the Mighty Fall gaat managementgoeroe Jim Collins voor de verandering niet in op de vraag wat organisaties succesvol maakt, maar wat hen ten val brengt. De kaft van het boek is niet voor niets inktzwart. En het eerste hoofdstuk, ‘De stille kriebels van de dreigende ondergang’, laat aan duidelijkheid niets te wensen over: dit is een echt griezelboek.
recensie
Non-profit
5 juni 2009
Joost van Driessen
De ondertitel 'Handboek voor opsporen en oplossen van overbodige bureaucratie' geeft velen een warm gevoel. Een zware belofte, maar de Kafkabrigade gaat die strijd aan. De aanpak staat in 'Kafka in de polder', een handzaam boekje over de samenwerking tussen verschillende instanties. Het verminderen van bureaucratie binnen één instantie of in het gedrag van individuen is niet het doel van Jorrit de Jong en zijn coauteurs. Dat is jammer, want hun methode leent zich er juist uitstekend voor!
recensie
Algemeen management
4 juni 2009
Hans Baltjes
2-3 minuten leestijd
Ondernemer zijn kan altijd, of je een eigen bedrijf hebt of niet. Het is vooral de ondernemende levenshouding die tot uiting komt door jezelf te zijn, kennis te delen en je kwetsbaar durven op te stellen. Een andere invulling aan ondernemer zijn in een toekomstige zakenwereld waar groot zijn niet meer bepalend is. In 'Iedereen ondernemer' neemt Arko van Brakel u op een enthousiaste wijze mee door de vele facetten die u tot een succesvol ondernemer zullen maken.
recensie
Verandermanagement
4 juni 2009
Alieke Hordijk
In 'Doen wat werkt' beschrijft Coert Visser een nieuwe benadering om menselijk gedrag te veranderen: oplossingsgericht werken. Niet te veel aandacht besteden aan de oorzaak van problemen, maar focus op waar je naar toe wilt, is zijn boodschap. Hoe? Door te doen wat werkt.
recensie
Coaching en trainen
4 juni 2009
Christèle Warmerdam
2-3 minuten leestijd
Kies altijd bewust voor een bepaalde werkvorm. Dat is één van de belangrijkste lessen uit 'Het groot werkvormenboek' van Sasja Dirkse-Hulscher en Angela Talen. De auteurs geven met 120 werkvormen een goed overzicht van mogelijke werkvormen. Zodat je de doelstelling van de bijeenkomst ook kunt halen, weet ik uit eigen ervaring.
recensie
Personeelsmanagement
4 juni 2009
Ward Grootens
2-3 minuten leestijd
Hoe praktisch kan strategisch HRM zijn? Het boek 'Strategisch HRM' is bedoeld voor HRM-professionals, lijnmanagers en directeuren die de ambitie hebben strategisch HRM in de eigen organisatie op een hoger niveau te brengen. Eelke Pol is erin geslaagd een praktisch hanteerbare en inspirerende aanpak te beschrijven. Hij gebruikt herkenbare voorbeelden uit de praktijk en biedt een krachtig en doordacht model.
recensie
Personeelsmanagement
4 juni 2009
Ward Grootens
2-3 minuten leestijd
Hoe praktisch kan strategisch HRM zijn? Het boek 'Strategisch HRM' is bedoeld voor HRM-professionals, lijnmanagers en directeuren die de ambitie hebben strategisch HRM in de eigen organisatie op een hoger niveau te brengen. Eelke Pol is erin geslaagd een praktisch hanteerbare en inspirerende aanpak te beschrijven. Hij gebruikt herkenbare voorbeelden uit de praktijk en biedt een krachtig en doordacht model.
recensie
Juridisch
4 juni 2009
Ton Horrevorts
4-5 minuten leestijd
De wetenschappelijke godfathers van de crisisbeheersing in Nederland hebben de handen ineen geslagen. Het product hiervan kun je met recht een zwaargewicht noemen. Het boek 'Crisis - Studies over crisis en crisisbeheersing' van professor Erwin Muller c.s. is met 1085 pagina's letterlijk een zware pil. Maar ook inhoudelijk is dit boek een zwaargewicht met zijn bundeling van historische en actuele inzichten en vooruitzichten over crisismanagement.
recensie
Organisatiekunde
4 juni 2009
Ilja Jacobs
2-3 minuten leestijd
Omdat organisaties steeds meer documenten digitaal bewaren krijgen medewerkers steeds meer te maken met het vormen van digitale dossiers. Ook bepaalde beroepsgroepen, denk aan auditors of accountants, hebben met digitale dossiers te maken.
recensie
Strategisch management
4 juni 2009
Marjolein te Kolsté
2-3 minuten leestijd
Hoe kun je meer uit je merk halen? Het is een vraag die velen bezighoudt. Edwin Winter en Wouter van der Weijden, beide partner bij organisatieadviesbureau &Samhoud, gaan hier uitgebreid op in. Ze leggen in 'Authentieke organisaties. Echte merken' uit hoe een organisatie zijn roots kan vinden. En hoe je van 'we hebben een merk' komt naar 'we zijn een merk'. Hoe je medewerkers inschakelt bij dit ontwikkelproces. Met veel praktijkvoorbeelden, die voldoende uitgewerkt zijn om ze zelf te kunnen repliceren.
recensie
Non-profit
3 juni 2009
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
De hedendaagse specifieke aard van zorg lijkt te botsen met de bedrijfsmatige aanpak en marktgerichte aansturing die noodzakelijk is. Door het steeds groter worden van zorgorganisaties en de toenemende specialisatie vraagt men zich steeds meer af of je van zorgbestuurders en eindverantwoordelijke leidinggevenden van zorgorganisaties kunt verwachten dat zij besturen op afstand.
recensie
Algemeen management
3 juni 2009
Nico Vreeswijk
Cees Hoogendijk heeft met zijn boek 'Kracht zonder macht' op voortreffelijke wijze twee dingen nagestreefd. Enerzijds oog voor het realisme van de praktijk en anderzijds het weten vasthouden aan idealisme van gelijkwaardigheid bij kennisuitwisseling. Hoogendijk weet de zoveelste managementhype over strategietheorie en modellen te vermijden en voert aan de hand van een receptenboek de logische methode 'Verticale Dialoog' in.
recensie
Communicatie en media
3 juni 2009
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Genoot u vroeger ook zo van de verhalen die uw grootvader vertelde? Of herinnert u zich Jochem de Bruin in het Rabobank-spotje, die in duidelijke termen vertelt waar de Rabobank voor staat? Zijn internationale collega's vinden het in het begin uiterst amusant, maar langzaamaan wordt hun spot door respect vervangen. Verhalen boeien, ook in de bedrijfscontext en dat is iets wat feiten en cijfers niet kunnen. In 'Corporate stories' van Astrid Schutte en Theo Hendriks leest u wat verhalen kunnen betekenen voor uw bedrijf en hoe u er zelf een kunt creëren.
recensie
Algemeen management
3 juni 2009
Rob Hartgers
3-4 minuten leestijd
Talenten werven is niet zo moeilijk. Ze aan je binden blijkt een stuk lastiger. Veel jonge talenten verlaten de organisatie tijdens of kort na afloop van hun traineeship. De schrijvers van Jongleren met talent leggen uit wat er mis gaat en hoe het beter kan.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
3 juni 2009
Hugo-Jan Ruts
Personal branding was een van de buzzwords van 2008. Op de golven van die hype verschenen er verschillende Nederlandstalige boeken over het onderwerp: 'Personal Branding – Leiderschap vanuit authenticiteit' van Hubert Rampersad en 'This is your wake-up call – Personal Branding in turbulente tijden' van Cees Harmsen en Rolf Rosenmöller en meest recentelijk 'Personal Brand.nl – De kansen van je online personal identiteit' van het trio Huub van Zwieten, Bas van der Haterd en Tom Scholte. Drie zeer verschillende boeken over hetzelfde boeiende onderwerp.
recensie
Leiderschap
2 juni 2009
José Otte
2-3 minuten leestijd
Kijk niet meer naar de dingen die fout zijn gegaan in uw organisatie en probeer ze niet meer te repareren – kijk naar de dingen die goed zijn gegaan en probeer hierop voort te bouwen. Maak dat werk ertoe doet en profiteer van de WOW-factor. Ontdek passie, volharding en verbeelding om resultaten te krijgen. Denk ongewoon en leer hoe u kunt gedijen in een chaotische tijd. Ook in 'Leiderschap' laat Tom Peters ons meegenieten in zijn verfrissende en soms provocerende kijk op het zakenleven.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 juni 2009
Ilja Jacobs
3-4 minuten leestijd
Bij een training wilt u als trainer beelden gebruiken om bijvoorbeeld de introductie anders vorm te geven. Van te voren verzamelt u allerlei losse kaarten of ander beeldmateriaal. Dit hoeft niet meer! 'Water naar de zee dragen...' van Lia Bijkerk en Iris Loonen is een klein en compact doosje met daarin zestig bijzondere fotokaarten.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 juni 2009
Hans van der Klis
3-5 minuten leestijd
Wat zou een ‘DroomBaanGoeroe’ zijn zonder dat hij zelf zijn dromen in vervulling laat gaan? Huub van Zwieten, voorman van talentenbureau Talent First, presenteert op 12 juni zijn nieuwe boek ‘Marijn is klaar met werken’, een koffietafelboek, managementboek en roman in één. Bij wijze van preview sprak Management & Literatuur alvast met de auteur.
recensie
Marketing
29 mei 2009
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Online is de toekomst, maar marketeers hebben daar nog altijd niets van begrepen. Liever dan zich te bekwamen in het online in gesprek raken met hun klant, vallen ze die nog maar es lastig met een peperdure commercial of een abri-poster. ‘Push’ in plaats van ‘pull’. Cor Hospes wil marketeers van hun internetangst afhelpen met een informatief en lekker geschreven boek: Alle 13 goed!
recensie
Leiderschap
28 mei 2009
Arie Buvens
'Meestal verbinden mensen het woord organisatie met structuur, systeem of hiërarchie. Zelden wordt het woord organisatie als eerste verbonden met woorden als klant of proces of zingeving. Je zou kunnen zeggen dat onze eerste associatie met het woord organisatie een verticale associatie is. Het gaat om topdown en bottom-up, posities, functies en macht.'
Daar gaat 'Horizontaal leiderschap' niet over. Daar zijn al genoeg managementboeken over vol geschreven. Dit boek van Adriaan Bekman en anderen gaat over de onzichtbare maar werkzame kant van de organisatie. Over de horizontale dimensie. Een uiterst waardevol en rijk boek.