OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 496 van 11.873 resultaten
    recensie
    Strategisch management
    10 juli 2009
    Joost van Driessen
    2-3 minuten leestijd
    Het boek 'Sun Tzu voor Managers' bevat een opdracht: 'Voor alle managers en hun medewerkers, die gretig zijn naar nieuwe kennis. Ik wens hen goede ervaringen en veel inzicht toe, waardoor ze de betrouwbare persoonlijkheid ontwikkelen die elke manager nodig heeft.' Zijn de medewerkers gretig, of hun managers? Moeten de medewerkers een betrouwbare persoonlijkheid ontwikkelen, of hun managers? Een intrigerende maar cryptische opdracht van Werner Schwanfelder. En het boek moet dan nog beginnen…
    recensie
    Marketing
    9 juli 2009
    Jolanda Thelosen
    3-4 minuten leestijd
    Kotler, Keller en de Nederlandse bewerkers hebben een kwalitatief hoogwaardig naslagwerk over marketing geschreven. Door de grote hoeveelheid theorie wordt het boek echter minder toegankelijk. In 'Marketing management, de essentie' wordt de theorie over marketing van producten tot op detailniveau beschreven. Dienstenmarketing en B2B krijgen aanmerkelijk minder aandacht.
    recensie
    Communicatie en media
    9 juli 2009
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    Het gaat misschien wat ver om van een Babylonische spraakverwarring te spreken, maar dat het hoger onderwijs en het bedrijfsleven elkaar maar moeilijk verstaan, is toch wel zeker. Waar komen anders al die klachten over het niveau van afgestudeerde HBO’ers en academici vandaan? Die gaan nog niet eens zozeer over de kennis die ze van school hebben meegebracht. ‘Maar je kunt er nog zo weinig mee,’ verzucht het bedrijfsleven te vaak als er weer een kersverse schoolverlater is aangenomen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    9 juli 2009
    Dick Rochat
    5-7 minuten leestijd
    Gert van Santen nodigt u in 'Het verborgen gezicht van leiderschap' uit voor een diner met zijn leiderschapsarchetypen. Op basis van die ontmoeting en beelden kunt u een tekening maken van uw gasten, eventueel met een tafelschikking. De auteur wil u met zijn boek stimuleren om uw eigen unieke identiteit als leidinggevende te leven, door u te 'bevrijden' uit de archetypische gevangenis, waarin u zich onbewust in opsluit. Inzichten die u verkrijgt door een veelzeggend rijtje te gebruiken: Zien, Raken en Bewegen.
    recensie
    Algemeen management
    9 juli 2009
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    Het kuddegedrag van de consument tijdens de huidige economische crisis was voor bioloog Patrick van Veen aanleiding om op zoek te gaan naar het kuddedier in de mens. Dit leverde een heel aardig boekje op: Kuddegedrag in crisistijd.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    8 juli 2009
    Arie Buvens
    3-4 minuten leestijd
    'Het egocentrisme en materialisme van ondernemingen en hun managers, die in het moderne kapitalisme lijken ingebakken, staan in de beklaagdenbank. Het kapitalisme van ieder voor zich en God voor ons allen heeft de grenzen van fatsoenlijk zakendoen op talloze plaatsen overschreden.' Gerrit Broekstra is niet mals in zijn aanklacht tegen de huidige, Westerse, kapitalistische manier van ondernemen, waarin er sprake is van oppervlakkig leiderschap. Hij schreef er een boek over: 'Diep leiderschap, het geheim van juist handelen in onzekere tijden'.
    recensie
    Coaching en trainen
    8 juli 2009
    Koos Overbeeke
    1-2 minuten leestijd
    Ik schafte 'Het succes van online coaching' van Miriam Windrich aan omdat ik enige ervaring met coachingstrajecten heb. Een aspect van professionele coachingstrajecten is dat veelal de reistijd van coach of kandidaat te lang is in verhouding tot de effectieve coachingstijd. Daarnaast weet ik van Amerikaanse collega's hoe zij ook telefonisch en via mail coachingstrajecten inhoud geven. Nu is wat in de VS werkt niet altijd een recept voor Europese situaties en daarom was ik heel benieuwd naar de ervaringen in Nederland.
    recensie
    Organisatiekunde
    8 juli 2009
    Aldert Dreimüller
    Achterberg en Obers schrijven over het bouwen van nieuwe of het verbouwen van bestaande processen. Daarbij onderscheiden de auteurs het analyseren, het ontwerpen èn het inrichten (implementeren) van processen. Die driedeling is terug te vinden in de structuur van het boek. Het is een doorwrocht geheel, dat duidelijk is gericht op de vakman in de praktijk, de student, de procesanalist en op de procesontwerper. De vraag is of het boek ook interessant is – zoals de auteurs stellen – voor proces- en lijnmanagers.
    recensie
    Economie
    8 juli 2009
    Rob Hartgers
    4-6 minuten leestijd
    Nederland wordt steeds minder Nederlands, schrijft Menno Tamminga in De uitverkoop van Nederland. Toonaangevende Nederlandse bedrijven vielen in buitenlandse handen. Politici en burgers kon het weinig schelen. Tamminga pleit voor maatregelen om het tij te keren. Het oranjegevoel moet terug in de economische politiek.
    recensie
    Communicatie en media
    7 juli 2009
    Carla Verwijs
    In de toekomst hebben we allemaal een alter ego op het web, dat net als wij kennis vergaart, leert en redeneert. Het web is trouwens overal aanwezig en verwerking van informatie gaat door alledaagse dingen en activiteiten. Als we een kamer binnenkomen, passen licht en temperatuur zich aan onze activiteit. Of we nu op de bank gaan zitten met een boek, of in de keuken gaan koken, het licht is altijd perfect daar waar we het nodig hebben. Sciencefiction of werkelijkheid? Misschien is het nu nog sciencefiction, maar in 'Me the Media' van Jaap Bloem, Menno van Doorn en Sander Duivestein kunt u lezen dat veel science fictie inmiddels werkelijkheid is geworden.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    7 juli 2009
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Hoogleraar Roos Vonk is er op treffende wijze in geslaagd om lastig toegankelijke materie op een eenvoudige en toch deskundige wijze te beschrijven. Het boek leest niet alleen gemakkelijk weg omdat de wetenschappelijke voetnoten ontbreken, maar vooral omdat Vonk haar thema goed weet te presenteren. De inhoud van het boek reikt verder dan die eerste indruk alleen. De auteur behandelt veel psychologische thema's waarmee we in het dagelijkse leven te maken hebben maar waar we ons van de werking niet altijd even bewust zijn.
    recensie
    Organisatiekunde
    7 juli 2009
    Pierre Spaninks
    4-6 minuten leestijd
    Nederlandse ondernemingen zijn opvallend vaak betrokken bij grensoverschrijdende fusies. Helaas leidt dat lang niet altijd tot het gewenste resultaat. Maurits van Os onderzocht voor zijn boek Grensoverschrijdende fusies in de twintigste eeuw zes spraakmakende cases en stelde als eerste een gedetailleerd overzicht op van succes- en faalfactoren. Conclusie: een fusie heeft pas echt kans van slagen als het eigenlijk een overname is.
    recensie
    Juridisch
    6 juli 2009
    Ton Horrevorts
    In Nederland zijn nauwelijks cijfers beschikbaar over de mate waarin criminelen de identiteit van een ander gebruiken voor geldelijk gewin. Soms doen ze dit door het gebruik van valse paspoorten of door het skimmen van bankpasjes, maar soms ook door onder de inlogcode van een ander bedrijfsnetwerk te infiltreren en daar schade aan te richten of bedrijfsgeheimen te stelen. Mogelijk kan het 'Identity Theft Handbook' van Martin T. Biegelman de aandacht voor dit probleem in ons land vergroten. Hij geeft een overvloedig overzicht van de stand van zaken op dit gebied in de Verenigde Staten.
    recensie
    Organisatiekunde
    6 juli 2009
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    De titel van dit boek nodigt uit tot lezen. 'Hoezo nieuwe stijl?', denk je dan als lezer. En de ondertitel verleidt nog verder: 'Aanpak, instrumenten en modellen voor een excellente bedrijfsvoering'. Alhoewel het boek een goed overzicht geeft van alle instrumenten en methoden, blijft het daar ook bij: de 'aanpak' komt er erg mager van af. Wie daar mee kan leven heeft een overzichtelijk boek met een schat aan informatie. Maar veel meer dan een modellenboek is het niet geworden.
    recensie
    Algemeen management
    3 juli 2009
    Hans van der Klis
    4-6 minuten leestijd
    Binnen bedrijven en organisaties bestaat weinig aandacht voor rouw en verliesverwerking. Die gevoelens spelen niet alleen bij het verlies van dierbaren, maar bijvoorbeeld ook wanneer mensen hun werkplek of hun collega’s kwijtraken bij reorganisaties. De consultants Bert Cozijnsen en Joost van Wielink hebben er een boek over geschreven: Over de rooie. ‘Wanneer het onderwerp eenmaal ter sprake komt bij medewerkers en leidinggevenden, ontdekken wij altijd dat er veel behoefte bestaat om over dit onderwerp te praten’, zegt Joost van Wielink.
    recensie
    Algemeen management
    2 juli 2009
    Perry Oostrum
    2-3 minuten leestijd
    Risicomanagement draagt bij tot betere resultaten door onzekerheden te reduceren en de daarmee samenhangende kosten optimaal in te zetten. Makkelijker gezegd dan gedaan en daarom zet Paul Claes, deskundige en adviseur op dit vakgebied, uiteen hoe u risico's kunt analyseren en hierop kunt handelen. En het is dit handelen waarop 'Risicomanagement' gericht is. Het biedt u handvatten om risico's op zo breed mogelijk terrein met succes te lijf te gaan. En wat voor bedrijven en instellingen geldt, gaat ook op voor uw privé-situatie. Daarom behandelt Claes ook het concept van persoonlijk risicomanagement.
    recensie
    Organisatiekunde
    1 juli 2009
    Reyer Brons
    2-3 minuten leestijd
    Jos van der Lans ziet paarse krokodillen bij de publieke dienstverlening. Protocolgestuurde professionals durven geen betrekking aan te gaan met de burgers waarvoor ze werkzaam zijn. Soms kijken ze met z'n twintigen toe tot er iets heel erg mis gaat, zoals de moord op de 3-jarige Savanna in 2002. Van der Lans is publicist en zat 8 jaar in de Eerste Kamer voor GroenLinks. Hij verbaast zich over de vastgelopen dienstverlening in de publieke sector. Als antwoord presenteert hij in 'Ontregelen' het optimaliseren van de betrekking tussen de professional en de burger. Er weer op af gaan, is zijn boodschap!
    recensie
    Communicatie en media
    30 juni 2009
    Louis Thorig
    2-3 minuten leestijd
    'Het Media Handboek', geschreven door twee van de meer bekende en ervaren communicatieadviseurs van ons land, is geen academisch studieboek. Dit boek van Charles Huijskens en Dig Istha is een exercitie in het trekken van lessen uit de dagelijkse communicatiepraktijk.
    recensie
    Financieel management
    30 juni 2009
    Perry Oostrum
    3-4 minuten leestijd
    In enkele dagen tijd, althans in de perceptie van het grote publiek, werd een van de grootste banken van België geheel ontmanteld. Velen vragen zich af hoe het zover heeft kunnen komen. 'De ondergang van Fortis' is niet het eerste boek dat is verschenen over deze kwestie en het zal ook niet de laatste zijn.
    recensie
    Coaching en trainen
    30 juni 2009
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    In 'Cirkelen rond Kolb' neemt Jeroen Hendriksen de lezer mee in de opvattingen van de leerpsycholoog en pedagoog Kolb. Deze vermaarde wetenschapper heeft de 'leerstijlen van Kolb' ontwikkeld. Maar wat weten we daar eigenlijk van? Hendriksen ruimt een aantal misverstanden over het werk van Kolb uit de weg en laat vooral zien wat diens werk voor betekenis kan hebben voor het leren in organisaties.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden