OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 493 van 11.873 resultaten
recensie
Coaching en trainen
3 augustus 2009
Peter Vermeulen
Alweer een boek over coaching, zult u denken. Coaching is in feite een specifieke vorm van begeleiden en daarom denken veel mensen het er even bij te kunnen doen. Maar afhankelijk van de situatie en de omstandigheden moet een coach steeds voor de meest passende vorm van begeleiding kiezen. Dat is een vak, dat je - enkele natuurtalenten daargelaten - door studie en veel ervaring eigen kunt maken. Alex Engel neemt u door middel van 'Het handboek voor coaching' mee in deze wereld der begeleiding.
recensie
Psychologie
3 augustus 2009
Eric van Arendonk
3-4 minuten leestijd
Groen wordt hot, zo lijkt het. Plak ergens het label groen op en het verkoopt. En nu een boek 'Groene intelligentie', hoe verzint Daniel Goleman het? De ondertitel 'Het belang van ecologie voor een eerlijke markt' draait de rollen om en neemt een eerlijke markt als uitgangspunt. Dat geeft mij als lezer hoop en zet aan tot actie.
recensie
Verandermanagement
3 augustus 2009
Peter Vermeulen
Veranderingen in zorginstellingen zijn nog steeds aan de orde van de dag. De fusies en reorganisaties vliegen je om de oren. Hierdoor wordt de agenda van de middenmanager steeds vaker beheerst door veranderingstrajecten. Een middenmanager is diegene die zich een positie 'verworven' heeft tussen de top en de werkvloer in. 'De middenmanager als scharnier in verandering' is gebaseerd op de afstudeerscriptie van Tonny de Groot. Samen met Tanja ten Berge heeft zij dit boekje samengesteld. De auteurs beschikken over jarenlange ervaring in verandertrajecten onder de vlag van Twynstra Gudde.
recensie
Internet en social media
3 augustus 2009
Bernard Nieuwendijk
2-3 minuten leestijd
Volgens onderzoekers van Millward Brown is het merk Google tegenwoordig 76 miljard euro waard. Het bedrijf is daardoor onder marketeers een veelbesproken onderwerp. Tijdschrift voor Marketing noemt Google als de belangrijkste marketingheld voor de komende 10 jaar. Google is een imponerende business. Het bedrijf wist de karakteristieken van internet en haar gebruikers het beste te benutten. Volgens Jarvis, auteur van 'WZGD?' heeft het hierdoor een compleet nieuw businessmodel en zelfs een compleet nieuwe economie veroorzaakt. Om u te helpen de toekomst van uw sector te begrijpen stelt Jarvis de volgende vraag: Wat zou Google doen? Hij geeft vervolgens antwoorden die zijn toegespitst op verschillende situaties.
recensie
Leiderschap
3 augustus 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Iedereen kent ze: de Pratende pakken die het Nederlandse bedrijfsleven bevolken. Ze zijn bezig met hun ego, status en hun bonus, maar niet met waar het echt om zou moeten gaan: het bedrijf, de klant of de medewerker. Marco Scheele veegt flink de vloer met ze aan in het boek Pratende pakken.
recensie
Inkoop en logistiek
31 juli 2009
Rudy van Stratum
5-7 minuten leestijd
Inkoop heeft binnen organisaties de laatste decennia veel bereikt. Volgens de auteur van het boek 'Inkoop, een nieuw paradigma', Gerco Rietveld, marcheert inkoop van backroom naar boardroom. Maar de marsroute in de goede richting kan niet worden afgemaakt omdat er sprake is van een glazen plafond, inkoop wordt door de bestuurders niet als een serieuze gesprekspartner gezien. Rietveld laat het in dit boek niet zitten bij een analyse maar komt ook met een oplossing.
recensie
Leiderschap
31 juli 2009
Paul Schollaardt
3-4 minuten leestijd
In het licht van de uitdagingen van de huidige tijd krijgt leiderschap veel aandacht. In 'Samenspel, de kunst en praktijk van V/M leiderschap' verbindt Paulien Assink deze uitdagingen met vrouwelijke én mannelijke competenties. Hierbij worden zowel handvatten geboden om je eigen leiderschap te verbeteren als om deze mannelijke en vrouwelijke competenties te laten samenspelen. Een boek voor wie de eerste lessen van leiderschap heeft geleerd en vanuit zelfkennis verder wil groeien.
recensie
Coaching en trainen
31 juli 2009
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Alex Engel schreef voor managers en HRM-ers Ontwikkeling van mens en organisatie met inzet van professionele coaching. Een handleiding voor het aansturen van coachingstrajecten. Prima boek.
recensie
Marketing
31 juli 2009
Bernard Nieuwendijk
'Gehaktballen met slagroom' is de vertaling van een van de laatste boeken van Seth Godin, 'Meatball Sundae'. Godin is een veelgelezen auteur en veelgevraagd spreker over social media en is onder andere bekend van de boeken 'The Dip' en 'The Purple Cow'. Deze recensie gaat over het boek waarin hij beschrijft 'hoe nieuwe marketing jouw business verandert', althans dat is de ondertitel. Een inspirerend, lekker weglezend boek, maar ik heb mijn reserves bij de ondertitel.
recensie
Algemeen management
31 juli 2009
Ton Horrevorts
4-5 minuten leestijd
De canon als een verzameling essentiële hoogtepunten over een bepaald onderwerp is hoogst actueel. De bekendste is de historische canon, die de basis is voor het komende Nationaal Historisch Museum. Canon en museum hebben al voor de nodige politieke onrust gezorgd en een minister in de problemen gebracht.
recensie
Economie
30 juli 2009
Henk van Tent Becking
3-5 minuten leestijd
Kees van der Hoof geeft een beeld van de crisis vanuit meerdere, vergelijkbare, gezichtspunten. Hij geeft de pen van Bill Clinton de schuld. Hoewel de leesbaarheid kan worden verbeterd, is 'Snelweg naar de afgrond!' zeker de moeite van het (selectief) lezen waard.
recensie
Marketing
30 juli 2009
Rob Beltman
Het meest recente boek van Kotler, dat hij schreef samen met John Caslione, is werkelijk vers van de pers en vol op de actualiteit. 'Chaotics' is één van de eerste boeken waarin het Madoff- schandaal bijvoorbeeld al voorkomt en het bevat veel nieuwsfeiten aangaande de wereldwijde reddingsplannen voor banken en de automobielindustrie. Het geeft daarmee aan hoe belangrijk het in turbulente tijden is om dicht op de ontwikkelingen te zitten en deze snel te vertalen naar iets concreets. Want daar gaat het boek over: management in tijden waarin veranderingen niet geleidelijk gaan en jaren in beslag nemen, maar waarin het nieuws van vandaag direct invloed heeft op uw strategie voor morgen.
recensie
Marketing
30 juli 2009
Rob Beltman
4-5 minuten leestijd
Het meest recente boek van Kotler, dat hij schreef samen met John Caslione, is werkelijk vers van de pers en vol op de actualiteit. 'Chaotics' is één van de eerste boeken waarin het Madoff- schandaal bijvoorbeeld al voorkomt en het bevat veel nieuwsfeiten aangaande de wereldwijde reddingsplannen voor banken en de automobielindustrie.
recensie
Leiderschap
30 juli 2009
Pierre Spaninks
4-6 minuten leestijd
Leidinggeven is mensen in beweging brengen en hen ondersteunen in hun volgende ontwikkelstap. Dat doe je liefst door hen een specifieke opdracht mee te geven, en hen in een nieuwe constellatie in een nieuw proces te brengen. Die gedachte loopt als een rode draad door het onderzoek van de kenniskring Mens en Organisatie aan de Stenden Hogeschool in Leeuwarden. Welke resultaten dat inmiddels heeft opgeleverd laat Adriaan Bekman zien in Horizontaal leiderschap.
recensie
Psychologie
29 juli 2009
Carla Verwijs
3-4 minuten leestijd
Bent u programmeur, advocaat of controller? En u dacht dat uw kennis en vaardigheden essentieel zijn in deze samenleving? Wen er maar vast aan: uw glorieuze dagen zijn voorbij. In de toekomst zijn het de mensen die hun rechterhersenhelft gebruiken die het gaan maken; de creatievelingen onder ons. Tenminste, dat is de boodschap van Daniel Pink in 'Een compleet nieuw brein'.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
29 juli 2009
Elly Lijnse
2-3 minuten leestijd
Steeds vaker zijn we op zoek naar een balans tussen wie we zijn en wat we doen. We willen 'onszelf kunnen zijn' en 'ons eigen ik' kunnen inzetten in ons werk waardoor we authentieker worden en daarmee effectiever en krachtiger. Met 'Persoonlijke ontwikkeling' biedt Godfried IJsseling een wegwijzer naar de kern van onszelf. De auteur laat u bewust worden van acht ontwikkelthema's in uw persoonlijke ontwikkeling. Dat hij dit doet met behulp van polariteiten binnen deze acht thema's, werkt zeker verhelderend.
recensie
Leiderschap
29 juli 2009
Pierre Spaninks
3-5 minuten leestijd
Er is veel veranderd sinds Lenette Schuijt acht jaar geleden als een van de eersten in Nederland het belang naar voren bracht van inspiratie en zingeving op de werkplek. De kredietcrisis maakte eens te meer duidelijk dat alleen maar sturen op resultaat en rendement funest is. Steeds meer organisaties vragen zich af hoe ze een gezond evenwicht kunnen bereiken. De nieuwe editie van Met ziel en zakelijkheid staat vol inspirerende voorbeelden.
recensie
Algemeen management
28 juli 2009
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Kuddegedrag. Hoewel veel managers zich van dit woord distantiëren, blijkt dat ze dat vergeten zodra ze in een panieksituatie komen. Menig manager pocht met zijn zogenoemde lenen.nl-status. Of laat vaak het woord aandelen vallen in gezelschap en geeft af op de Balkenende-norm. 'Nee, voor dat bedrag kom ik mijn bed niet uit' heb ik menig manager horen verkondigen. Bioloog Patrick van Veen heeft voor deze managers het handige boekwerkje 'Kuddegedrag in crisistijd' geschreven. Want wat blijkt. Deze grootsprakige alfamannetjes slaan toch ook echt met de rest van de kudde op de vlucht als het echt spannend wordt.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
28 juli 2009
Luc Temmerman
1-2 minuten leestijd
Na het 'Rode Boekje' van Mao en het 'Blauwe boekje' van Wolbrink is er het 'Gele Boekje' van Marion & Werner Tiki Küstenmacher. Het is een overzichtelijke, handige en effectieve hulp bij het dagelijks ordenen van de werkplek. Voor een ambtenaar, zoals ik, biedt dit boekje niet alleen hulp in het ordenen van de werkplek, maar heeft het ook een positief effect op de omgang met medewerkers en contacten allerhande. Het boek leest vlot en is een uitstekend naslagwerk.
recensie
Economie
28 juli 2009
Nico Vreeswijk
Beroepstrots en respect zijn de drijfveren van professionals. De overheid en managers moeten hier meer oog voor hebben; geef professionals voldoende autonomie en waardering, dan zullen zijn met hun intrinsieke motivatie en gedrevenheid ervoor zorgen dat het bedrijf hoge kwaliteit aflevert. De bal ligt ook bij de professionals zelf, want ze moeten de mogelijkheden hiervoor wel opeisen. Dat is de hoofdboodschap van 'Beroepstrots'. Thijs Jansen, Gabriël van den Brink en Jos Kole laten aan de hand van verschillende interviews en publicaties zien dat professionals hun rol willen en zullen heroveren. Beroeptrots sluit nauw aan op de herwaardering van het Rijnlandmodel.