OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 492 van 11.873 resultaten
    recensie
    Algemeen management
    10 augustus 2009
    Annelies Bakelaar
    2-3 minuten leestijd
    Breed over de hele arbeidsmarkt speelt het thema binden en boeien. Dat is een mooie opgave, maar gezien de krapte op de arbeidsmarkt en de vergrijzing is het ook een lastig vraagstuk. Vergrijzing en krapte betekenen dat de vijver waar we met z'n allen in vissen beperkter wordt. Eenieder vist er bovendien op zijn eigen manier. Veel organisaties richten zich dan ook op talentmanagement. Hoe binden, boeien en ontwikkelen we jonge talentvolle medewerkers? Voor mij een heel herkenbaar thema.
    recensie
    Strategisch management
    10 augustus 2009
    Rudy van Stratum
    Om maar met de deur in huis te vallen: ik weet op basis van 'Strategie maakt het verschil' nog niet zo zeker of strategie het verschil maakt. Het gaat hier om een verzameling van 25 gebundelde artikelen over strategie naar aanleiding van het afscheid van prof Jan Eppink aan de Vrije Univeriteit Amsterdam.
    recensie
    Organisatiekunde
    10 augustus 2009
    Nico Vreeswijk
    Goed gemanaged, maar slecht georganiseerd is het probleem van veel organisaties. Jaap Peters en Hester Heringa beschrijven in 'Bij welke reorganisatie werk jij?' dat managen en organiseren twee duidelijk verschillende dingen zijn, die elkaar soms tegenwerken. Peters is bekend van 'De intensieve menshouderij' en als activist als het gaat om het Rijnlandse model. Hij gaat in zijn nieuwste boek dieper en breder in op de vraagstukken rondom de maakbaarheid van organisaties.
    recensie
    Werk en loopbaan
    9 augustus 2009
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    Moederschap en carrière zijn prima te combineren en part-time werkende vrouwen zijn een zegen voor de economie. Sinds haar boek De ideale werknemer is een moeder kan Marjon Bolwijn onder Nederlandse vrouwen een potje breken.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    8 augustus 2009
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    Er zijn al heel veel boeken over presenteren geschreven. Met Professioneel presenteren komt er nog eentje bij. Maar in tegenstelling tot veel soortgelijke boeken over dit onderwerp is dit een boek waarop veel mensen misschien wel zitten te wachten. De meester himself (Obama) wordt namelijk volledig geanalyseerd. Hoe dat hij dat nou? Waarom beklijven zijn speeches zo? Het wordt ragfijn uitgelegd.
    recensie
    Algemeen management
    7 augustus 2009
    José Otte
    Op een plezierige manier leiden Coert Visser en Gwenda Schlundt Bodien u in 'Paden naar oplossingen' door de methode van oplossingsgericht werken heen. Ze geven met voorbeelden een duidelijk beeld van oplossingsgerichte sessies. Handige tips bij ieder onderwerp en een goed doorleefd en dichtgetimmerd verhaal. Eigenlijk lijkt het alsof ze alle onderwerpen behandelen die in een gesprek naar voren kunnen komen. Dat is natuurlijk niet zo, maar de oplettende lezer leert wel de rode draad kennen voor onderwerpen die ze niet beschrijven.
    recensie
    Marketing
    7 augustus 2009
    Rob van Nes
    2-3 minuten leestijd
    Philip Kotler recenseren voelt alsof je de visie van Johan Cruyff over voetbal in twijfel trekt. Samen met John Caslione ontwikkelde Kotler op basis van permanent en gericht onderzoek een visie op de huidige crisis. Zonder vergelijkbare research zijn de stellingen dan ook niet op basis van argumenten te pareren. Niet dat daartoe reden is, hun inzichten uit 'Chaotics' lijken alleszins valide.
    recensie
    Verandermanagement
    7 augustus 2009
    Marco van Marle
    3-4 minuten leestijd
    'Zie crises altijd als een potentiële kans, en niet alleen als afschuwelijke problemen die automatisch gedelegeerd moeten worden aan schadebeperkingsexperts. Een crisis kan aan jouw kant staan.' Zo vat John Kotter het begin van het hoofdstuk over het gebruiken van crises samen. Aangezien we volgens sommige economen te maken hebben met de grootste 'potentiële kans' sinds de jaren dertig, is het geen verkeerd moment het nieuwste boek van John Kotter, 'Een gevoel van urgentie!', te lezen.
    recensie
    Personeelsmanagement
    7 augustus 2009
    Annelies Bakelaar
    2-3 minuten leestijd
    Het klinkt relatief eenvoudig: zorgen voor ken- en stuurgetallen voor personeelsmanagement. Je hebt tenslotte toch een goed personeelsinformatiesysteem; daar staat toch alle data in die je nodig hebt? In de praktijk, ook in mijn eigen praktijk, zie ik echter maar al te vaak dat de basisgegevens niet door een simpele druk op de knop zijn om te vormen tot de gewenste managementinformatie. 
    recensie
    Psychologie
    7 augustus 2009
    Justin van Lopik
    2-3 minuten leestijd
    Reteaming is een coachingsmethode die is gebaseerd op appreciative inquiry en op de oplossingsgerichte therapie. Volgens de omslag en inleiding van het gelijknamige boek kan de methode van nut zijn bij individuen, teams en zelfs hele organisaties. Met die brede scope is het de vraag of Reteaming - Oplossingsgericht werken als veranderstrategie wel voldoende de diepte ingaat.
    recensie
    Non-profit
    6 augustus 2009
    Pierre-Ine Mattheussens
    3-5 minuten leestijd
    We leven in een multiculturele samenleving. Hoe - professioneel - om te gaan met de diversiteit staat al jaren hoog op de agenda van dienstverlenende organisaties en overheden. Professionals vragen zich af hoe zij contact kunnen maken met de ander. Zij hebben behoefte aan meer kennis van culturen om zo hun klant beter te kunnen helpen. 
    recensie
    Verandermanagement
    6 augustus 2009
    Perry Oostrum
    2-3 minuten leestijd
    De titel van 'Change Management' van Jan Lubberding en Ben Lievers maakt het de lezer niet moeilijk te raden waarover het handelt. Centraal staat de praktijkgerichte behandeling van een door de auteurs ontwikkeld en in de praktijk getoetst integraal veranderingsmodel. Dit model, IOV genaamd, geeft inzicht in de samenhang van aspecten die bij veranderingen in organisaties aan de orde komen. Het helpt op praktische wijze een veranderpad te ontwerpen en met succes door te voeren. Daarmee weten de auteurs een fraaie brug te slaan tussen theorie en praktijk. Ook voor de reeds met veel ervaring gezegende manager of adviseur zal verrast worden door bruikbare inzichten uit dit werk.
    recensie
    Verandermanagement
    6 augustus 2009
    Perry Oostrum
    3-4 minuten leestijd
    De titel van 'Change Management' van Jan Lubberding en Ben Lievers maakt het de lezer niet moeilijk te raden waarover het handelt. Centraal staat de praktijkgerichte behandeling van een door de auteurs ontwikkeld en in de praktijk getoetst integraal veranderingsmodel. 
    recensie
    Algemeen management
    6 augustus 2009
    Nico Vreeswijk
    3-4 minuten leestijd
    Zittend aan mijn Ikea-bureau in m'n Levi 501-broek met YS Laurent-polo en Nike-schoenen aan, schrijf ik deze recensie met behulp van mijn PC met Intelprocessor en Microsoft Word. Met Google zoek ik nog even hoe het ook alweer zat met de VOC en als het typewerk klaar is, rijd ik met mijn Ford nog even lang de Swatchshop en de elektronicazaak om een iPod te kopen. Zomaar een greep uit het productenpakket van bedrijven die een belangrijke rol spelen in ons huidige bestaan. Jonathan Mantle beschrijft in 'Bedrijven die de wereld hebben veranderd' in welke mate vijftig bedrijven de richting van de geschiedenis bepaald hebben.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    6 augustus 2009
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    In het boek Leef! Zingeving, zelfreflectie & levenskunst probeert filosoof en psycholoog Joep Wijsbek de lezer te helpen antwoord te vinden op de grote vraag van het leven: wat is de zin van mijn bestaan? Hij maakt het de lezer niet gemakkelijk, maar dat is niet erg, want alles van waarde, kost nu eenmaal moeite.
    recensie
    Strategisch management
    5 augustus 2009
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    Strategieontwikkeling door organisaties en bedrijven gebeurt volgens consultant Norbert Greveling nog altijd vaak op basis van successen uit het verleden. ‘Bedrijven moeten zich afvragen hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze stráks aantrekkelijk zijn voor hun zakelijke relaties’, luidt zijn betoog in het onlangs verschenen boek Aantrekkingskracht.
    recensie
    Algemeen management
    4 augustus 2009
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    Nu onze economie in een diepe recessie verkeert, hoor je niemand meer over het binden en boeien van medewerkers. Onverstandig, vinden twaalf adviseurs van GITP. In het boek De crisis te lijf geven zij acht ideeën voor slimmer samenwerken, juist in tijden van recessie.
    recensie
    Personeelsmanagement
    4 augustus 2009
    Enrico Sterken
    2-3 minuten leestijd
    Coachen is dé managementstijl in horizontale organisaties. Hierin zijn evenwaardigheid, resultaatverantwoordelijkheid en commitment enkele centrale begrippen. Dit vergt een andere wijze van aansturing: van manager naar coach. Willem Verhoeven schrijft 'De manager als coach' voor managers die willen 'sturen zonder de baas te spelen'. Dit boek is een must voor managers die op zoek zijn naar theoretische achtergronden voor het coachen van individuele medewerkers en resultaatverantwoordelijke (of zelfsturende?) groepen. Maar lost Verhoeven ook de belofte in dat een manager hiermee de transitie naar coach kan waarmaken?
    recensie
    Non-profit
    4 augustus 2009
    Sonja van Vliet
    5-7 minuten leestijd
    'Als Disney de baas was in uw ziekenhuis'. Een recensie over een boek dat veel stof heeft doen opwaaien in de zorgsector. Een boek met een aansprekende titel waarin op goed leesbare wijze handvatten worden aangereikt om de patiënt centraal te zetten. Een boek waarvan wordt gezegd dat het ook breder inzetbaar is dan de zorg, en ik kan mij daarin vinden.
    recensie
    Werk en loopbaan
    4 augustus 2009
    Ronald Buitenhuis
    2-3 minuten leestijd
    De kredietcrisis zorgt voor veel baanonzekerheid in Nederland. Moet je nu als werknemer blijven zitten waar je zit, of moet je ondanks alle economische onzekerheden toch op zoek gaan naar je ultieme droom? Dat laatste bepleit Huub van Zwieten in zijn inspiratieroman Marijn is klaar met werken!

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden