OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 490 van 11.873 resultaten
recensie
Organisatiekunde
1 september 2009
Jan Boerstra
Voor een betrouwbare levering van producten en diensten is het van belang dat organisaties continu investeren in de vakbekwaamheid van het personeel. In de ogen van Karl Weick en Kathleen Sutcliffe zien echter veel bedrijven een belangrijk aspect over het hoofd: de mindfulness van hun medewerkers. In 'Managing the Unexpected' illustreren zij dat, om ernstige bedrijfsrisico's te voorkomen, er continue en verfijnde aandacht moet zijn voor verstorende incidenten en omstandigheden.
recensie
Leiderschap
1 september 2009
Ton Horrevorts
Een boek over speechschrijvers zal een Nederlandse manager niet zo gauw ter hand nemen. Nog minder snel als het een historisch boek is en al helemaal niet als het boek bijna 600 pagina's telt. Laat die manager maar een uitzondering maken voor deze Amerikaanse historie over de speechschrijvers achter de Amerikaanse presidenten, 'White House Ghosts' van Robert Schlesinger.
recensie
Economie
1 september 2009
Rob Hartgers
2-3 minuten leestijd
In november 2008 toog Bert Heemskerk,toen nog topman van de Rabobank, samen met negen collega-bankiers naar de Tweede Kamer. De Vaste Kamercommissie voor Financiën wilde weten hoe de bankiers dachten over de kredietcrisis. Heemskerk had zich terdege voorbereid, maar kreeg de kans niet om zijn verhaal te doen, schrijft hij in het voorwoord van Een gezonde krimp. De kredietcrisis en duurzaam bankieren: ‘Ik was verbaasd dat de commissie eigenlijk helemaal niet uit was op waarheidsvinding, maar uitsluitend en alleen op excuses van bankiers.’
recensie
Algemeen management
1 september 2009
Rob van Nes
1-2 minuten leestijd
In een wereld die sneller lijkt te draaien dan ooit tevoren trekt een boek met de titel 'Bedrijven die de wereld hebben veranderd' al gauw de aandacht. Maar liefst vijftig ondernemingen worden bij de kop gepakt. Te beginnen met de Britse East India Company, opgericht in 1600, tot en met het nog relatief piepjonge Google. Bij een eerste blik op de inhoudspagina valt al op dat door de eeuwen heen de levenscyclus van bedrijven steeds korter lijkt te worden. De vraag rijst of we na het lezen van het boek weten hoe dat komt. Dat antwoord is overigens nee.
recensie
Financieel management
31 augustus 2009
Luc Temmerman
In een eerste besnuffeling van 'Bankroet - Hoe Fortis al zijn krediet verspeelde' springt onmiddellijk de indrukwekkende 'index' achteraan in het oog. Een alfabetische lijst van namen die op zichzelf het boek al interessant maakt. Het is een actuele en chronologische weergave van een reeks handelingen en feiten die tegen de achtergrond van de internationale kredietcrisis tot het dramatisch failliet van Fortis leidden. Pieter Aspes 'Bankroet' (thriller) verdwijnt hierbij vergeleken in het niets. 'Bankroet' is een spannend en onthutsend onthullend literair managementboek dat leest als een roman.
recensie
Algemeen management
31 augustus 2009
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
De Postbank is niet meer. Los van het sentiment is dit vooral een verlies voor de maatschappij, stelt Wichert van Engelen in zijn boek Blauw bloed - Opkomst en ondergang van De Postbank. De degelijke bank die Wouter Bos zocht, lag zo voor zijn voeten.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
31 augustus 2009
Daniëlle de Jonge
'Wie goed doet, goed ontmoet' is een van de stellige overtuigingen die ik zelf koester. Dus was mijn nieuwsgierigheid gewekt toen ik het boek 'De kracht van aardig zijn' zag. Geschreven door twee dames, die een waar pleidooi houden voor het aardig omgaan met de medemens. Een techniek, zo blijkt, die ervoor heeft gezorgd dat ze zakelijk succesvol zijn geworden. Een gemakkelijk te lezen boek, waar u zich prima een aantal uurtjes mee vermaakt. Een glimlach zoals op de kaft van het boek zal vast af en toe op uw gezicht verschijnen.
recensie
Algemeen management
31 augustus 2009
Jan Jacob Bos
Mintzberg vroeg zich tijdens zijn eerste onderzoeken af waarom hij geen materiaal kon vinden over wat managers nou eigenlijk doen. Aan materiaal over wat managers behoren te doen was geen gebrek: zoals tijdmanagement en plannen. 'Mintzberg over management – De wereld van onze organisaties' gaat over wat managers daadwerkelijk doen.
recensie
Algemeen management
31 augustus 2009
Ton Eijpe
3-4 minuten leestijd
Docenten en studenten zullen veel goede ideeën en concepten vinden in 'Handboek managementvaardigheden'. Dit boek, van R.E. Quinn en anderen, laat zien dat managers vele rollen moeten kunnen vervullen. Bestuurder, mentor, producent, stimulator, controleur, innovator, bemiddelaar en coördinator. Aan de hand van opdrachten en rollenspelen worden deze vaardigheden uitgediept. Naar mijn mening is dit boek ook geschikt voor managers, die weer eens kritisch willen kijken naar hun vaardigheden en nieuwe inzichten voor hun organisatie.
recensie
Inkoop en logistiek
28 augustus 2009
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Het is er zo één. Zo’n boek waarbij je vanaf pagina één denkt: dit snijdt hout. Er zijn veel goede managementboeken, maar Inkoop - een nieuw paradigma steekt er boven uit. Auteur Gerco Rietveld heeft een keiharde boodschap die veel inkopers wellicht liever niet horen maar toch tot zich moeten nemen. Inclusief oplossingen.
recensie
Coaching en trainen
26 augustus 2009
Daniëlle de Jonge
Wie zelf trainingen ontwikkelt, zorgt ervoor dat het programma afwisselend en aansprekend is. Theoretische blokken, prima. Oefeningen en opdrachten, nog beter. Maar hoe maakt u het nu extra aantrekkelijk voor deelnemers? Hoe zorgt u er voor dat ze het én leuk vinden én er ook nog veel van opsteken? In de verschillende werkvormen die ik zelf toepas in trainingstrajecten, ontbrak tot op heden het onderdeel 'outdoor'. Soms schakel ik een specialist in, maar naar mijn idee hoeft dat niet altijd. Dus was ik blij verrast met 'Buiten spelen' van Jan van Loon en Sander Trooster.
recensie
Psychologie
26 augustus 2009
Annegreet van Bergen
4-5 minuten leestijd
In Uitglijers!, met als ondertitel ‘waarom we fouten maken en hoe we ze kunnen voorkomen’, presenteert onderzoeksjournalist Joseph Hallinan een groenbak vol bananenschillen. Fouten en ongelukken zitten vaak in een klein hoekje. Zijn boek is een grabbelton vol wetenswaardigheden en feitjes. Wie slim is, kan van Hallinan leren hoe hij enkele van die fouten voorkomt.
recensie
Marketing
25 augustus 2009
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Ooit waren het mooie tijden voor marketeers. Ze hadden overal verstand van (of werden geacht dat te hebben) en bemoeiden zich het liefst met alle beleidsterreinen die ertoe deden: product, prijs, personeel en promotie en soms zelfs met het plaatsbeleid. Als vorsten heersten zij over de marketing-P’s. Maar aan alles komt een eind, ook aan de autoriteit van marketeers.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 augustus 2009
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Misschien is het nog even wennen, maar bereid u er maar vast op voor. Een A-merk zijn is niet alleen voorbehouden aan producten als Coca Cola, Ajax of Andrélon for Men. Nee, ook u als individu kunt een merk worden. Word een Personal Brand.nl, adviseert het gelijknamige boek van droombaangoeroe Huub van Zwieten.
recensie
Algemeen management
21 augustus 2009
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Hans Peter Roel was tot zijn 33ste marketing-directeur bij Audi Nederland. Een goede baan, maar hij had het niet erg naar zijn zin. Roel werd niet gelukkig van het snelle leven, altijd op jacht naar meer. En dus zegde hij op zijn 33ste zijn baan op en ging op reis naar Tibet. Daar, in een Boeddhistisch klooster in de Himalaya, kwam hij in contact met de spirituele kant van het leven.
recensie
Algemeen management
21 augustus 2009
Hans van der Klis
3-5 minuten leestijd
Improviseren doe je met een spier en die kun je trainen, is de overtuiging van Alieke van der Wijk en Henk van der Steen, trainers en theatermakers bij Troje Training & Theater. Zij hebben hun kennis en ervaring gebundeld in een boek, Werk in uitvoering, over de kracht van improviseren op de werkvloer.
recensie
Mens en maatschappij
20 augustus 2009
Annegreet van Bergen
4-5 minuten leestijd
In de zorg wordt nogal eens verzucht: ‘Iedereen is met me bezig, maar niemand ziet me staan.’ In zijn boek THOMAShuis – Hoe zorg ook kan laat Hans van Putten hiervan een aantal sterke staaltjes zien. Maar hij vertelt vooral over het antwoord dat hij verzon. En dat is het spannende verhaal over de Stichting Thomashuizen Nederland, die kleinschalige woonvoorzieningen biedt aan verstandelijk gehandicapten.
recensie
Marketing
20 augustus 2009
Marius van Rijswijk
Het boek 'Oneerlijke handelspraktijken, misleidende reclame en vergelijkende reclame' is een inleidend boek over oneerlijke reclame en handelpraktijken. Paul Geerts en Erik Vollebregt geven hierin een helder en kort overzicht van regelgeving en jurisprudentie. Het reclame- en oneerlijke handelspraktijkenrecht zijn rechtsgebieden die steeds boeiender, maar ook gecompliceerder worden. Daarnaast is er veel nieuwe Europese en Nederlandse wetgeving. Dit maakt een boek als dit noodzakelijk voor elke jurist die te maken heeft met deze onderwerpen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
20 augustus 2009
Joke Verplanke
1-2 minuten leestijd
Een artikel van Peter Drucker, managementconsultant en schrijver van vele boeken over management en consultancy, is opnieuw uitgegeven als klein boekje bij de Harvard Business School Press. Het boekje 'Managing Oneself' gaat over de do's and don'ts van zelfmanagement.
recensie
Algemeen management
19 augustus 2009
Jan Jacob Bos
2-3 minuten leestijd
Dat de milieucrisis zeer ernstig is, willen de meeste mensen maar niet inzien. Aangezien het probleem complex is, bevat het zeker elementen van onzekerheid. Maar het is te gemakkelijk om de onaangename conclusie te vermijden door de onzekerheden te blijven onderzoeken alvorens actie te ondernemen. Aan de hand van talloze onderzoeken en verhalen laat Al Gore in 'De wereld in de waagschaal' zien hoe ernstig de situatie is en wat wij er concreet zelf aan kunnen doen.