OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 486 van 11.873 resultaten
recensie
Coaching en trainen
14 oktober 2009
Hans Baltjes
1-2 minuten leestijd
Mediation kent als bijna geen ander vakgebied een keur aan voortschrijdende inzichten en nieuwe ontwikkelingen. De bemiddelende functie heeft een bestaansrecht daar waar onderhandelingsbereidheid én onderhandelingsruimte van de partijen nodig respectievelijk gewenst is. Het wordt ingezet om juridiseren te voorkomen maar kan tevens partijen – murw geworden door lang juridisch getouwtrek – tot een oplossing brengen. Mediation is een complex van aspecten die mee gewogen moeten worden om partijen tot een oplossing te brengen en is als vak al lang (enkel) het onderhandelen voorbij.
recensie
Leiderschap
13 oktober 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Echte leiders praten anders. Ze missen empathie, en hebben alleen maar oog voor de grote lijnen. Wie door deze reuzen gehoord wil worden, zal ze dus anders moeten aanspreken, zo betoogt Noël Slangen in Praten met reuzen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
12 oktober 2009
Elly Lijnse
Op bepaalde punten in je leven maak je de balans op en je vraagt je af: Is dit nu echt wat ik wil? Hoe wil ik nu verder? In 'Passie is wie je bent' stelt Ludo Daems u de vragen om uit te zoeken wie u bent en waar u uw enthousiasme en passie vandaan haalt, zodat u kunt worden wie u werkelijk bent. Dit is een doe-boek waarin de auteur u vraagt om in actie te komen, na te denken en te reflecteren.
recensie
Verandermanagement
12 oktober 2009
Jelger Spijkerboer
2-3 minuten leestijd
Overtuigd van de kracht van het werken met beeld, koos ik voor het lezen van 'Veranderdiagnose' van Rob van Es. Het is een prachtig boek, waarin films, schilderijen en gedichten worden gebruikt ter illustratie van een verhaal over het stellen van een gedegen veranderdiagnose. Waar ik minder enthousiast over ben, is de boodschap van het boek: weinig vernieuwend.
recensie
Leiderschap
12 oktober 2009
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
De verwachting is dat leidinggevenden steeds meer paradoxen moeten kunnen hanteren: d.w.z. schijnbare tegenstrijdigheden weten te combineren tussen aspecten van het menselijk vlak en de zakelijke inhoud. Lenette Schuijt bespreekt vijf veel voorkomende paradoxen op een zeer verdiepende manier. De zakelijke kant is inmiddels voldoende vertegenwoordigd in organisaties, maar hoe nu de ziel er in aan te brengen? Ze beantwoordt de vraag: 'Wat vraagt het van leiders om ziel en zakelijkheid met elkaar te verbinden?'
recensie
Economie
12 oktober 2009
Dick Pels
4-6 minuten leestijd
George Akerlof en Robert Shiller volgen in Animal Spirits Keynes: de economie wordt niet voortgedreven door rationele motieven van eigenbelang, maar door allerlei irrationele emoties, intuïties, impressies en illusies, en deze zijn er juist verantwoordelijk voor dat zij voortdurend op en neer gaat.
recensie
Leiderschap
9 oktober 2009
Thea de Feyter
3-4 minuten leestijd
Hoe u inzicht krijgt in talenten en ontwikkelpunten en hoe u als creatieve en innovatieve leider anderen kan stimuleren, zijn de rode draden in 'Leidinggeven met creativiteit'. Maar dit boek biedt meer; u leest hierin ook over de manier waarop teams en organisaties hun creativiteit en innovatievermogen kunnen vergroten. Veronique Warmoes en Herman van den Broeck geven vijf jaar academisch onderzoek op pragmatische wijze weer. Vanuit hun achtergrond als Vlaamse onderzoekers bieden zij antwoord op de vraag hoe je met creativiteit toegevoegde waarde creëert in organisaties.
recensie
Algemeen management
9 oktober 2009
Jan Boerstra
Voor snelle, ingrijpende organisatieveranderingen is er de klassieke, probleemgerichte, lineaire veranderaanpak. Volgens Lewis, Passmore en Cantore is deze eendimensionale benadering minder effectief als we de mensen die het betreft op een positieve en uitnodigende manier in het veranderproces willen meenemen. De oplossing die zij bieden komt voor uit de appreciative inquiry en een waarderende aanpak gebaseerd op de verkennende kracht en het voortbrengend vermogen van het onderlinge gesprek. Ze werken die uit in 'Appreciative Inquiry for Change Management'.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
9 oktober 2009
Maria Genova
2-3 minuten leestijd
'Misleid door toeval. Over de rol van geluk in de economie en het leven' is de prachtige en enigszins misleidende titel van het laatste boek van bestsellerauteur Nassim Nicholas Taleb. Wie een toegankelijk boek vol sappige anekdotes over de rol van geluk verwacht, komt bedrogen uit.
recensie
Algemeen management
9 oktober 2009
Dick Pels
4-6 minuten leestijd
In haar boek Wisseling van de macht spreekt Mildred Hofkes zich niet voor of tegen een quotum uit. Wel vindt ze dat de doorstroming van vrouwen naar de top moet worden bevorderd, want meer vrouwen in het bestuur leidt tot grotere diversiteit en bestuurlijke vernieuwing.
recensie
Algemeen management
7 oktober 2009
Carla Verwijs
Een kookboek over kennismanagement vol recepten, zo las ik de titel van 'KM Kookboek - Recepten voor kennismanagement' van Daan van der Weele en Yuri de Lugt. Recepten volgen typisch een vaste structuur, van een lijst met ingrediënten via een stap voor stap kookproces tot het gewenste gerecht. Ik had mijn twijfels hoe het concept 'recept' van toepassing kan zijn op kennismanagement, dus ik was wel benieuwd hoe Van der Weele en De Lugt dit aanpakken.
recensie
Non-profit
7 oktober 2009
Peter Vermeulen
Door middel van het boekje 'Leren en communiceren in de keten van de acute zorg' doen de auteurs Joke Mintjes-de Groot en Theo van Achterberg een poging om de communicatie tussen patiënten en zorgverleners te verbeteren. Maar is beter communiceren uit een boek te leren? Communiceren is ingewikkeld. Er zijn boeken vol geschreven over dit onderwerp en dan hoeven we over het aantal trainingen en cursussen nog maar te zwijgen. Patiënten goed begrijpen is zelfs weer een stuk moeilijker. Maar het goed leren 'lezen' en begrijpen van een traumapatiënt is de overtreffende trap en dus zeer gecompliceerd. Ofwel: communicatie voor gevorderden.
recensie
Leiderschap
7 oktober 2009
Jan Boerstra
3-4 minuten leestijd
Het is al lang niet meer ongewoon dat managers en managementauteurs hun inspiratie zoeken in Oosterse wijsheden en praktijken. Zo ook Peter ten Hoopen en Fons Trompenaars, die in 'The Enlightened Leader' het fenomeen van de chakra's gebruiken om managers te inspirerend tot, wat zij noemen, verlicht leiderschap. Het boek werpt een opvallend licht op leidinggeven, maar de vraag is of de moderne manager op zijn 'derde oog chakra' zal vertrouwen als overlevingsmiddel in de kredietcrisis.
recensie
Algemeen management
7 oktober 2009
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Als Ali B. in De Wereld Draait Door met een exemplaar van 'De zeven eigenschappen voor succes in je leven' zit te wuiven, is een doorbraak naar het grote publiek nabij. En laat het dan maar aan de Coveys over om het concept verder uit te bouwen. In de aanloop naar de Kinderboekenweek verscheen een vertaling van De 7 eigenschappen van Happy Kids, geschreven door Sean Covey, zoon van Stephen R.
recensie
Algemeen management
6 oktober 2009
Maria Genova
2-3 minuten leestijd
Je moet er maar op komen: een boek schrijven over beeldspraak in kantoortaal. Deze taal staat immers meer bekend om zijn vakjargon en saaie clichés dan om zijn beeldspraak. Hoe dan ook: Daan Haan (een pseudoniem voor tekstschrijver Gustaaf Haan en bedrijfseconoom Daan Muntjewerf) gaat de uitdaging aan in het boek 'Praat je poten uit de klei'.
recensie
Communicatie en media
6 oktober 2009
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Google even op ‘Basisboek crossmedia concepting’ en u ziet wat de auteurs met crossmedia bedoelen. Websites over het boek, recensies, een toelichting van de auteurs in blogs en tweets van crossmediaboek. De boodschap is: dit is het eerste boek over het maken van een crossmediaal concept en het loopt als een trein. In Basisboek crossmedia concepting beschrijven Indira Reynaert en Daphne Dijkerman wat crossmedia inhoudt en hoe je hiervoor een concept maakt met een opdrachtgever.
recensie
Marketing
6 oktober 2009
Eric van Arendonk
De auteur van 'Tribes', Seth Godin, is geen onbekende. Hij schreef onder andere bestsellers als 'Purple Cow' en 'De dip', maar ook het boek 'Gehaktballen met slagroom' is van zijn hand. Of dit boek nu een bestseller zal worden, waag ik te betwijfelen. Dat heeft echter niet met de inhoud te maken, maar meer met de opzet van het boek.
recensie
Leiderschap
6 oktober 2009
Eric van Arendonk
2-4 minuten leestijd
De auteur van 'Tribes', Seth Godin, is geen onbekende. Hij schreef onder andere bestsellers als 'Purple Cow' en 'De dip', maar ook het boek 'Gehaktballen met slagroom' is van zijn hand. Of dit boek nu een bestseller zal worden, waag ik te betwijfelen. Dat heeft echter niet met de inhoud te maken, maar meer met de opzet van het boek.
recensie
Marketing
5 oktober 2009
Maria Genova
Consumenten plaatsen steeds vaker hun beoordelingen van producten en diensten op internet. Voor veel klanten zijn die leidend bij een aankoop. Henk Kroezen en Klaas Kroezen geven in 'Review! Het succes van online mond-tot-mondreclame' een goed beeld van het belang van klantenbeoordelingen en de invloed die ze hebben op het gedrag van potentiële klanten.
recensie
Organisatiekunde
5 oktober 2009
Ton Horrevorts
2-3 minuten leestijd
Klassiekers zijn niet voor niets klassiekers, ook bij managementboeken. Zo'n klassieker is ook 'Organisatiestructuren' van Henri Mintzberg. Dit boek verscheen oorspronkelijk in 1992 en maakt veel boeken die later zijn verschenen overbodig. Het is een klassieker omdat het niet alleen ingaat op structuren van organisaties, maar vooral omdat Mintzberg de verbinding legt met de strategie van organisaties enerzijds en de wijze waarop mensen functioneren anderzijds. Deze Nederlandse vertaling is dan ook een welkome uitgave.