OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 366 van 12.053 resultaten
recensie
Financieel management
6 februari 2014
Jori Ebskamp
‘Beginselen van de financiële administratie’? Klinkt interessant. Waarom dit boek? Als bestuurs- en organisatiekundige weet ik veel van organisatiecultuur, veranderprocessen, besluitvorming. Buiten wat basiskennis van overheidsfinanciën weet ik niets van financiële processen in organisaties. Dat wil ik veranderen, wellicht dat dit boek mij daarbij kan helpen. Hoewel ik niet dagelijks bezig ben met financiën heb ik wel te maken met projectbudgetten die ik in de gaten moet houden. Zo werk ik op dit moment aan een infrastructureel project voor een groot energiebedrijf. De boekhoudafdeling is verantwoordelijk voor de financiële administratie, maar ik krijg als omgevingsbeheerser wel te maken met inkoopcontracten die gesloten moeten worden, facturen die goedgekeurd en betaald moeten worden, enzovoorts. Basiskennis van de financiële administratie gaat mij hierbij helpen.
recensie
Psychologie
6 februari 2014
Jeroen Medema
1-2 minuten leestijd
De kracht van ‘Helpen met impact’ zit hem in de toegankelijkheid. Zoals Edgar Schein zelf stelt, is het boek geschreven in een stijl die eerder te omschrijven is als een essay, dan als een academische studie.
recensie
Verandermanagement
4 februari 2014
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
Een boek voor en door veranderaars, dat geen alomvattende theorie wil bieden maar wel een handzaam model om naar de praktijk te kijken. Dat is De kunst van veranderen van Marco de Witte en Jan Jonker.
recensie
Marketing
4 februari 2014
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Als de creatieve sector één ding aan de internetrevolutie zou kunnen terugdraaien, dan is het waarschijnlijk wel de beslissing om content gratis weg te geven. Het idee dat digitale producten gefinancierd kunnen worden via eyeballs en daaruit voortvloeiende advertentie-inkomsten bleek niet alleen naïef, het schiep ook een bepaald verwachtingspatroon. Vijftien jaar later hebben muzikanten, auteurs, filmproducenten en game-ontwikkelaars knarsetandend moeten accepteren dat in een digitale wereld gratis de norm is geworden en dat intellectueel eigendom nauwelijks nog te beschermen is.
recensie
Organisatiekunde
3 februari 2014
Bote Scholtens
Dik Bijl en Wim Kweekel schreven vaker over Het Nieuwe Werken (HNW). Met 'Resultaatgericht Organiseren' zetten zij een volgende stap in de verzadigde wereld van HNW. Ze beginnen hun boek met de prikkelende mededeling dat HNW is mislukt.
recensie
Organisatiekunde
31 januari 2014
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
'De slimme organisatie' is het sluitstuk van Menno Lantings trilogie over digitalisering, leiderschap en organisatie. Wat zeggen onze klanten over 'De slimme organisatie'?
recensie
Marketing
28 januari 2014
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
Moet je een merk zomaar verzinnen en is het er dan of komt er meer bij kijken? Suzanne van Gompel toont in Het no-nonsense boek over merken bouwen duidelijk aan dat er veel meer bij komt kijken dan alleen het verzinnen van een naam. In een prachtig kleurrijk uitgevoerd boek neemt ze je mee naar de wereld van de merken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 januari 2014
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Maak betere keuzes in leven en werk. Deze ondertitel heeft op zich iets zweverig, maar niets is minder waar. 'Beslist' gaat over het nemen van besluiten. Iets wat we de hele dag doen en wat absoluut voor verbetering vatbaar is. Nog steeds nemen we besluiten die achteraf anders uitpakken dan we gehoopt hadden. Chip Heath en Dan Heath hebben het besluitvormingsproces geanalyseerd en zijn tot verrassende resultaten gekomen.
recensie
Financieel management
24 januari 2014
Louis Thörig
Weinig mensen hadden het zien aankomen; wat begon als een kleine hypotheekcrisis in Amerika, groeide uit tot een wereldwijde kredietcrisis. De kredietcrisis heeft ook Nederland geraakt. Maar de kredietcrisis heeft een impuls gegeven aan de ontwikkeling van risicomanagement bij veel organisaties. Risico is zo langzamerhand een containerbegrip geworden. In zijn nieuwste boek 'Dat is het risico!' zet Frits Bosch de geïnteresseerde lezer behoorlijk aan het denken over risicobeheersing in de financiële sector.
recensie
Projectmanagement
24 januari 2014
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
Voor iedereen die Scrum wil leren kennen en toepassen, is dit het ideale hands-on boek. Hoe beoordelen lezers 'Scrum voor Dummies'?
recensie
Algemeen management
22 januari 2014
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Elk bedrijf is ooit gestart vanuit een ambitie en soms zelfs vanuit een droom. De droom om de beste te worden in de sector. Volgens Wessel Berkman is bij veel organisaties die ambitie verdwenen. In Management zoals het bedoeld is beschrijft Berkman de knelpunten binnen bedrijven en geeft hij pragmatische oplossingen. Managers moeten volgens hem weer doen waar ze verantwoordelijk voor zijn: zorgen voor organische groei.
recensie
Organisatiekunde
22 januari 2014
Nico Jong
Identiteit gaat vooral over de overtuigingen van organisatieleden met betrekking tot de kernkarakteristieken van hun organisatie, schrijft Tibor van Bekkum in 'Bouwen aan organisatie identiteit'. Dit bevat veel informatie over het fenomeen identiteit, maar blijft vooral een tamelijk analytische verhandeling.
recensie
Internet en social media
22 januari 2014
Laura Arends
2-3 minuten leestijd
Zelf ben ik geen e-commerce ondernemer en die wens heb ik ook nooit gehad, maar als online marketeer heb ik het boek 'Webhelden' met veel plezier en interesse gelezen. 'Webhelden' is een boek voor de echte ondernemer die zijn business online wil starten of uitbreiden. In het eerste hoofdstuk van dit boek maakt Suzan Eikelenstam meteen duidelijk dat dit boek alleen nuttig is voor de serieuze ondernemer en niet voor diegene die, zoals zij zegt, webwinkeltje willen spelen.
recensie
Algemeen management
21 januari 2014
Ton Bakker
1-2 minuten leestijd
In het huidige management wordt er steeds meer verwacht dat de manager zijn plannen op een juiste wijze kan onderbouwen in woord en geschrift. Veel managers kennen van horen zeggen de benamingen van deze modellen, maar de juiste uitwerking en toepassing ervan is in veel gevallen nog een brug te ver. Veel professionals kennen de namen van veel van deze modellen, maar niet de juiste toepassing of wijze van uitwerking. Deze USB-stick 'Top 20 modellen aller tijden' van Tom den Hoed en Marischka Setz kan u als manager daarbij heel goed behulpzaam zijn. De gedachte dat de stick een lead generator is naar bijbehorende website, kan ik echter niet onderdrukken.
recensie
Leiderschap
21 januari 2014
Marieke Kruitwagen
2-3 minuten leestijd
De verschuiving van het organisatieparadigma nodigt leiders uit om anders naar zichzelf te kijken. 'De reis van de leider' neemt u mee op reis. Een innerlijke ontdekkingsreis met een duidelijke structuur als kompas. Met als doel dat u zonder duidelijke eindbestemming op pad gaat. Door de aansprekende voorbeelden uit de praktijk nodigt Twan van de Kerkhof u uit om op een andere manier te kijken naar de maatschappij en organisaties. Om ten slotte te ontdekken wie u als leider werkelijk bent.
recensie
Internet en social media
21 januari 2014
Hanneke Tinor-Centi
Er komen steeds meer uitstekende online tools op de markt die het leven van de (startende) ondernemer kunnen vergemakkelijken. Het is echter lastig kiezen omdat er enorm veel keuze is. '#12 online tools voor de ambitieuze ondernemer' van Sophie Fischer biedt uitkomst! Zij belicht op uiterst heldere wijze 12 online tools en geeft daarbij een onderbouwd advies.
recensie
Psychologie
20 januari 2014
Dick Bos
Het boek 'Progressiegericht werken' van de auteur Coert Visser is niet een boek wat ik in een winkel zou kopen. Het heeft het midden tussen een wetenschappelijke studie en een leerboek voor geïnteresseerden. De auteur schiet volgens mij zijn doel ver voorbij. Met een betere controle van de eindtekst had een groot, te groot, aantal fouten in de tekst kunnen worden voorkomen.
recensie
Internet en social media
20 januari 2014
Marjolein te Kolsté
Een boze tweet of een vernietigende reactie op Facebook en binnen een uur kan dat uitgebreid zijn tot honderden of duizenden negatieve reacties. Wat moet je dan doen? Het boek #Fail gaat over online reputatiemanagement in de breedste zin. Auteur Ronald van der Aart gaat diep in op klagende klanten en hoe daarmee om te gaan. Wat mij betreft een must read voor iedereen in het communicatievak.
recensie
Coaching en trainen
17 januari 2014
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
De huidige tijd vraagt om een flexibele vorm van coaching. Dankzij E-coaching kunnen coachingstrajecten effectief en efficiënt worden ingericht, waardoor cliënten snel, resultaatgericht en duurzaam kunnen worden geholpen met hun vragen. In 'E-coaching' beschrijven Anne Ribbers en Alexander Waringa hoe deze vorm van coaching werkt. Professionals zijn zeer enthousiast over het boek.
recensie
Marketing
17 januari 2014
Wijnand van Lieshout
3-4 minuten leestijd
Het Social Media boekje, hoe jezelf en je product online te promoten en te verkopen, is geschreven door Jeffrey Gitomer en uitgegeven door Pearson Benelux. Het is een vertaling uit het Engels van het boek: Social Boom! How to master business social media. Het is uitgegeven in maart 2011. De Nederlandse vertaling is van april 2013 (tweede druk).