OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 76 van 11.914 resultaten
recensie
Persoonlijke effectiviteit
29 juni 2022
Liesbeth Tettero
3-4 minuten leestijd
Wat heeft yoga met de werkvloer te maken? Alles, aldus psycholoog Judith Manshanden, directeur van een keten van yogascholen. En dan niet met een yogales tussen de middag, hoewel daar natuurlijk helemaal niets mis mee is. ‘De Corporate Yogi’ gaat dieper.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
29 juni 2022
Martin van Staveren
3-4 minuten leestijd
‘Tamme vogels zingen over vrijheid. Wilde vogels vliegen.’ Deze twee zinnen staan ergens aan het eind van het boek Laat je niet kiezen. Ze vangen voor mij de essentie van de 99 verhalen uit de praktijk, opgetekend door een bevlogen psycholoog. Het is de essentie van het zelf kunnen kiezen, waarbij niet kiezen overigens ook een optie is.
recensie
Mens en maatschappij
28 juni 2022
Jeanine Dijkhuis
2-3 minuten leestijd
Kim Putters was tot medio 2022 directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Daarnaast heeft hij in vele gremia zitting, zoals de SER. In zijn meest recente boek Het einde van de BV Nederland geeft hij zijn ervaring en visie weer, omdat ‘er veel behoefte is aan duiding in een steeds meer verdeelde samenleving, waarin het vertrouwen in politici en hun handelen daalt.’
recensie
Algemeen management
28 juni 2022
Elly Stroo Cloeck
4-6 minuten leestijd
Ik las jaren geleden Nooit af van Martijn Aslander en vond het geweldig. Zijn nieuwe boek, ‘Ons werk is stuk’, schreef hij in 2022 met Arjan Broere en Mark Meinema. Ik las het en vroeg me af: gaat het nu over informatiemanagement of productiviteit? Werpt het fundamentele vragen op of geeft het tips voor handige tooltjes? Allemaal! En …. Ook dit boek is nooit af!
recensie
Organisatiekunde
27 juni 2022
Henk Jan Kamsteeg
4-5 minuten leestijd
Steeds meer bedrijven en organisaties nemen meer diversiteit en echte inclusie op de werkvloer serieus. Hoe dit vorm te geven, blijft echter lastig. In ‘De inclusieve organisatie’ neemt Madhu Mathoera ons bij de hand.
recensie
Psychologie
27 juni 2022
Judith Niekel-Sjoerds
3-4 minuten leestijd
Stress kan je uitputten, maar niet alle stress is slecht. Dat is onder meer te lezen ‘Handboek Stress te lijf’ van Jan Jaap Verolme. Stress helpt je te overleven door je superalert te maken in crisissituaties en ondersteunt wat je wilt gaan doen: vluchten, vechten of verstijven. Maar ons brein geeft vaak ‘vals’ alarm. En de druk van het (werk)leven kan ons zelfs doen doorslaan waardoor ons lijf en geest overspannen kunnen raken.
recensie
Leiderschap
24 juni 2022
Martin van Staveren
3-4 minuten leestijd
Normaal gesproken worden we beloond om te weten: met goede cijfers, een diploma, een baan of een fijn salaris. Dat geldt ook voor onze leiders. Daar verwachten we helemaal van dat ze het weten. Het liefst alles, en nog zeker ook. Hoe kunnen ze ons anders leiden? Alleen, wat als er weinig te weten valt? Dat vraagt leiderschap bij niet-weten.
recensie
Psychologie
24 juni 2022
Jan Hoogstra
3-5 minuten leestijd
Computers kunnen steeds meer activiteiten van mensen overnemen, en dat kan heel ver gaan. Maar wat computers volgens Cukier, Mayer-Schonberger en de Véricourt echt niet kunnen is framen, oftewel het wijzigen van perspectief. Dat onderscheidt de mens van de computer. Maar om blijvend voorsprong te houden op computers zullen we ons framing-vermogen moeten optimaliseren. Ze schreven er een boek over: ‘Framers’.
recensie
Algemeen management
24 juni 2022
Yvonne Burger
3-5 minuten leestijd
Maarten Janssen (Erasmus Centrum voor Zorgbestuur) en Kim Putters (Sociaal Cultureel Planbureau en Erasmus Universiteit) schreven samen een prachtig boek over topprestaties en over wat op het oog verschillende werelden – waar topprestaties (moeten) worden geleverd - van elkaar kunnen leren.
recensie
Communicatie en media
23 juni 2022
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
‘Alle getallen tellen’ van Chip Heath en Karla Starr is een zeer origineel boek dat lezers bewust maakt van de boodschap dat getallen presenteren ook goede taal vereist. De auteurs breken een lans voor de opvatting dat er een vertaalslag moet komen van cijfers in een heldere boodschap. Het is een zeer prettig leesbaar boek met goede voorbeelden.
recensie
Ondernemen
23 juni 2022
Nikki Pommer
3-4 minuten leestijd
Ben je een freelancer met torenhoge ambities, een duidelijke expertise en zuig je kennis op als een spons? Dan helpt superfreelancer Edwin Dijkstra je met zijn jarenlange kennis en ervaring naar de volgende fase van je business.
recensie
Leiderschap
23 juni 2022
Rudy Kor
5-7 minuten leestijd
Petra Kuipers geeft in ‘Navigeren in de mist’ de lezer een nieuwe taal, een andere kijk op sturen en suggesties voor, zoals ze het zelf noemt, een nieuwe manier van zijn. De titel ‘navigeren’ suggereert helaas meer dan Kuipers waarmaakt in haar boek. De subtitel van het boek ‘leiderschap bij niet-weten’ duidt de lading aanmerkelijk beter. Met haar boek heeft Kuipers een nieuwe loot aan de stam van leiderschapsscholen toegevoegd.
recensie
Communicatie en media
22 juni 2022
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Wat een leuk boekje is ‘Plakkend design’ van Ann Debeuf! Zo nuttig. Wie een paper, beleidsstuk, essay of wat dan ook schrijft, zonder zich druk te maken om de vorm, mist de boot. Marketeers wisten dat al lang, maar kennisprofessionals zouden het misschien iets meer mogen beseffen. Lector Ann Debeuf helpt haar lezers om voor elk geschreven stuk tekst een heldere vorm te vinden.
recensie
Algemeen management
22 juni 2022
Paul Louis Iske
2-3 minuten leestijd
‘Ons werk is stuk’ van Martijn Aslander, Arjan Broere en Mark Meinema is een must voor iedereen die met veel informatie werkt, dus voor ons allemaal!
recensie
Mens en maatschappij
22 juni 2022
Freija van Duijne
4-6 minuten leestijd
Ooit leefden mensen in kleine groepen als jagers-verzamelaars. Tot de ontdekking van landbouw waarna mensen zich begonnen te vestigen in grotere verbanden. Dit leidde tot een complexere samenleving met een verdeling van arbeid en macht. De boodschap is dat vooruitgang altijd ten koste gaat van vrijheid en gelijkheid. Maar klopt dit vaak vertelde verhaal wel? David Graeber en David Wengrow blazen deze mythe op met zeer gedegen onderzoek.
recensie
Economie
21 juni 2022
Freija van Duijne
2-3 minuten leestijd
Het gaat behoorlijk slecht met de natuur en de biodiversiteit in de wereld. De achteruitgang is duizelingwekkend. Maar voor somberen is geen tijd. De Vlaamse natuur- en milieubeschermer Ignace Schops heeft laten zien hoe het wel kan. Zijn (re) connection model zet in op nieuwe verbinding van de maatschappij met de natuur en het landschap.
recensie
Algemeen management
21 juni 2022
Peter Streefkerk
4-6 minuten leestijd
Vanuit mijn vak als inkoopadviseur ben ik in het verleden vertrouwd gemaakt met de uitspraak ‘Meten is weten’. Helemaal als we in de begintijd van de professionalisering van ons vak te maken kregen met de opmerking ‘Bewijs maar wat dat inkopen ons oplevert’.
recensie
Verandermanagement
20 juni 2022
Martin van Staveren
2-3 minuten leestijd
Verandering start met verwondering. Dat is voor mij hét inzicht uit ‘Het grote verwonderboek voor managers’. Het zou overigens ook heel goed ‘Het grote vragenboek’ als titel kunnen hebben. Het hele boek is namelijk doorspekt met de meest originele vragen. Die helpen jou en anderen om je te verwonderen. Bijvoorbeeld over de status quo in je organisatie. Als startpunt voor échte verandering.
recensie
Strategisch management
20 juni 2022
Jacques Koster
3-4 minuten leestijd
Stel, je bent docent aan het HBO en verzorgt colleges voor eventmarketing. Samen met je collega’s is het besluit genomen om dit boek aan te schaffen. Eenmaal in handen vraag je je af waar en hoe te beginnen? Bijna 350 bladzijden met een niet al te grote letter… Eerlijk is eerlijk, alles staat erin en vertrekt en is beredeneerd vanuit de bijdrage die het evenement levert aan de realisatie van de organisatiedoelstellingen.
recensie
Verandermanagement
17 juni 2022
Petra Kuipers
3-4 minuten leestijd
De comfortzone is een prima plek. Voor even dan; als je op adem moet komen. Maar wat doe je wanneer je als manager te maken hebt met medewerkers die in hun comfortzone zijn gaan wonen? Die als het ware mentaal zijn afgehaakt en zich koesteren in de veiligheid van: ‘Zo doen we dat hier altijd’?