OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 75 van 11.914 resultaten
recensie
Coaching en trainen
27 juli 2022
Liesbeth Tettero
3-4 minuten leestijd
Iedereen die met groepen werkt, kent het. Er gebeuren dingen die je niet kunt plaatsen, je ervaart weerstand in de groep, je reageert heftig op die ene deelnemer die je doet denken aan je autoritaire manager van vroeger… Er gebeurt van alles wat niet per se met het doel van de bijeenkomst te maken heeft.
recensie
Communicatie en media
26 juli 2022
Froukje Schaaf
2-3 minuten leestijd
‘Domme vragen bestaan wel’ van Rik Moons pakt meteen vanaf de eerste bladzijde je aandacht. Met een goede dosis humor en veel praktijkvoorbeelden geeft Moons handvatten om diepere gesprekken te voeren door andere vragen te stellen en beter te luisteren.
recensie
22 juli 2022
Nan van Grootel
2-3 minuten leestijd
‘Green On’ maakt verhalend duidelijk dat een goede bedrijfsvoering valt of staat met versimpelen en trainen. Als bommen en granaten om je heen uit de lucht vallen, is er weinig tijd om eens goed te analyseren. Dan is het fijn dat je kunt handelen op basis van getrainde scenario’s. Het is een manifest voor trainen, altijd klaar zijn en vooruitkijken.
recensie
Strategisch management
21 juli 2022
Bert Peene
3-5 minuten leestijd
Een evenement is een bijzonder krachtig communicatiemiddel om beleving en emotie aan een boodschap toe te voegen en om die van het hoofd naar het hart van de ontvanger te brengen. Evenementen vormen daarom een uniek onderdeel van de marketingmix. Dat is de centrale gedachte van ‘Handboek Strategische Eventmarketing’, een naslagwerk voor iedere eventprofessional, waarin alle relevante aspecten van eventmarketing aan bod komen.
recensie
Marketing
19 juli 2022
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Een merk bouw je voor en met mensen. Die overtuiging vormt de basis voor een magnum opus dat zijn oorsprong vindt in het gedachtegoed van de Amerikaanse hoogleraar Kevin Lane Keller en dat sinds de eerste verschijning in 2010 uitgroeide tot de standaard onder strategisch merkenmanagement in Nederland.
recensie
Leiderschap
15 juli 2022
Christel Deckers
2-3 minuten leestijd
Je bent aan de ene kant een mens en je vervult aan de andere kant een functie. Hoe zorg je ervoor dat je als mens én functionaris met elkaar in verbinding blijft? Met andere woorden welke normen en waarden hanteer je privé en vind je ook in je werk belangrijk? Daarover gaat De menselijke maat.
recensie
Psychologie
14 juli 2022
Freija van Duijne
2-3 minuten leestijd
De overweldigende rekenkracht van computers wordt vaak genoeg aangegrepen als argument dat kunstmatige intelligentie ons mensen zal overtreffen en menselijke vermogens op veel vlakken overbodig zullen worden. Niets is minder waar. De kracht van het menselijk denken zit in ons vermogen om voorstellingen van de wereld te maken. Wij kunnen verzinnen, generaliseren en uitleggen. Het boek ‘Framers’ legt uit hoe wij met dit vermogen de wereld veranderen.
recensie
Algemeen management
13 juli 2022
Bertrand Weegenaar
6-8 minuten leestijd
Als de partners van de grote venture capital bedrijven hun lamellen ’s ochtends openen aan Sand Hill Road, Menlo Park in Californië kunnen ze uitkijken op de campus van Stanford University. Daar loopt de nieuwe generatie Hewlett, Wozniak, Page en Brin en duizenden anderen voor hen. Mensen met grote ideeën die hun fondsen kunnen gebruiken om te starten en te groeien.
recensie
Psychologie
13 juli 2022
Ruerdje van Mierlo
4-5 minuten leestijd
‘Gelukkiger, wat er ook gebeurt’ met de ondertitel: ‘Hoe je juist in moeilijke tijden plezier en betekenis kunt vinden’ leek me precies wat ik nodig had. Ik kampte al ruim een jaar met de gevolgen van een heftige hersenschudding. Mijn werk- en privéleven lagen op hun gat en na tal van elkaar tegensprekende therapeuten was ik benieuwd wat deze wetenschapper mij kon bieden.
recensie
Algemeen management
11 juli 2022
Jeanine Dijkhuis
3-4 minuten leestijd
Zit je meer dan vijf uur per dag achter een beeldscherm? Werk je vanuit je inbox, met sticky notes en een to do list? Dan wordt het tijd om je digitale leven te reorganiseren. Met als idee dat je meer energie overhoudt. Daarover gaat ‘Ons werk is stuk’.
recensie
Ondernemen
11 juli 2022
Elly Stroo Cloeck
5-6 minuten leestijd
Als dit boek fictie was geweest, had ik het ongeloofwaardig gevonden. Een slimme man die domme dingen doet en in de ban raakt van een jonge mooie vrouw met een slechte invloed, zo kwam het op mij over. Echter, ‘Er is hier maar één de baas’ van Angelique Kunst is geen fictie. Het is de ongeautoriseerde biografie van Gerard Sanderink, de ‘enige baas’ van o.a. Centric en Strukton, en het leest als een rechtbankthriller.
recensie
Mens en maatschappij
6 juli 2022
Elly Stroo Cloeck
6-8 minuten leestijd
Bijna had ik dit boek niet gelezen. Ik dacht er weinig nieuws in aan te treffen. Discriminatie, het old boys network: wat zou er voor mij nog te leren zijn? Een kennis haalde me over dit boek tóch snel te lezen. Gelukkig maar! Want De zeven vinkjes van Joris Luyendijk gaat veel verder dan deze thema’s.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
6 juli 2022
Henk Jan Kamsteeg
4-5 minuten leestijd
Weinig dat zo verbindt als een goede grap. In ‘Zo word je grappig’ deelt Marc Gulikers hoe we allemaal kunnen leren grappig uit de hoek te komen. Een boek waarin theorie en grappen elkaar vlot afwisselen.
recensie
Strategisch management
5 juli 2022
Freija van Duijne
1-3 minuten leestijd
Als het goed gaat met bedrijven, dan gaat het goed met de economie. Toch? Dat blijkt dus niet zo te zijn. Econoom Jan Eeckhout legt in ‘De winstparadox’ uit wat het probleem is met supergrote bedrijven en wat hun impact is op de gehele samenleving.
recensie
Mens en maatschappij
5 juli 2022
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
Een modewoord is transformatie, het Engelse woord voor verandering; klimaat…, digitale .. Veranderingen beginnen zelden uit zichzelf. Daar is vaak veel voor nodig, doorzettingsvermogen, massa, geluk en tegen de stroom inroeien. Maar bovenal, zo betoogt Gal Beckerman in zijn inspirerende boek De Stilte voor de storm: een radicaal idee.
recensie
Mens en maatschappij
4 juli 2022
Henk Jan Kamsteeg
3-4 minuten leestijd
‘De klimaatalmanak - Het is nog niet te laat’ is een boek dat je niet wilt lezen. Maar eigenlijk moet je het gewoon lezen. Het is helder, schokkend. En toch nog een klein beetje hoopvol.
recensie
IT-management / ICT
4 juli 2022
Henny Portman
3-4 minuten leestijd
The professional agile leader – The leader’s journey toward growing mature agile teams and organizations by Ron Eringa, Kurt Bittner and Laurens Bonnema provides a detailed understanding of the leader’s role in an agile transformation.
recensie
Organisatiekunde
1 juli 2022
Teun van Aken
4-6 minuten leestijd
Wij vinden motivatie belangrijk, hebben er de mond vol van, maar in de praktijk komt daar weinig van terecht. Motivatie is een van de belangrijkste, maar tegelijk een van de meest verwaarloosde onderwerpen van deze tijd. Volgens Alwin Sixma een paradox van jewelste. Hij schreef er een boek over: ‘De Motivatieparadox’.
recensie
Mens en maatschappij
1 juli 2022
Sjors van Leeuwen
5-8 minuten leestijd
In 2008 brak een wereldwijde financiële crisis uit. Veroorzaakt door banken die steeds meer risico’s namen. De problemen zijn nog steeds niet opgelost. Wel kregen banken van de overheid alle ruimte om hun financiële positie te versterken ten koste van ondernemers, bedrijven en publieke instellingen. Volgens Hester Bais, advocaat financieel recht en econoom, is er sprake van een ‘Worst Bank Scenario’, met de grootste bankenfraude ooit en netwerkcorruptie tot op het hoogste niveau.
recensie
Algemeen management
30 juni 2022
Martin van Staveren
3-5 minuten leestijd
Een fascinerend begrip, dat Frank Deuring introduceert in ‘Superfalen’: de faalparadox. Wat blijkt? Focus op presteren leidt tot mindere prestaties dan focus op leren. Met andere woorden: leerdoelen voor het proces zijn effectiever dan prestatiedoelen voor het eindresultaat. Terwijl die laatste toch vaak leidend zijn in organisaties. Reden genoeg om voorbij de faalparadox te komen, met radicale openheid over fouten.