OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 65 van 11.910 resultaten
recensie
Organisatiekunde
13 december 2022
Louis Thorig
3-5 minuten leestijd
‘Van winst naar waarde’ met als subtitel ‘Door stakeholderengagement naar langetermijnwaardecreatie’ is het nieuwste boek van reputatiestrateeg Frank Peters. Het boek kan bestuurders, managers en commissarissen helpen stakeholdersengagement in het proces van langetermijnwaardecreatie realistisch vorm te geven.
recensie
Marketing
13 december 2022
Daniëlle de Jonge
2-3 minuten leestijd
Het lezen van dit boek enthousiasmeert elke beginnende en ervaren managementboekenschrijver, schrijft Daniëlle de Jonge, zelf auteur van drie bestsellers, na het lezen van Het Bestsellerboek van Charlotte Meindersma en Hanneke de Wit.
recensie
Mens en maatschappij
12 december 2022
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Wat voor boek krijg je als een echtpaar bestaande uit twee topeconomen een boek schrijft over actuele onderwerpen waar politici niet goed uitkomen? Een boek met feiten gebaseerd op onderzoek en een richting voor oplossingen.
recensie
Strategisch management
12 december 2022
Sjors van Leeuwen
4-6 minuten leestijd
We hebben te maken met grote, complexe uitdagingen. Denk aan de energietransitie, woningentekort of het migratievraagstuk. Om dit soort grote maatschappelijke problemen te kunnen oplossen hebben we een hele andere denk- en werkwijze nodig: die van kunstenaars en ontwerpers. In ‘Maakkracht’ lees je hoe je in vijf stappen een ‘maker’ wordt en de aanzet kan geven tot echte, blijvende verandering.
recensie
Financieel management
9 december 2022
Frank van Kuijck
2-3 minuten leestijd
Jan Dillen geeft in het overzichtelijke boekje ‘Maximale waarden halen uit interne audits’ de belangrijkste stappen van een intern auditproces weer. Het geheel is verrijkt met overzichtelijke figuren, tabellen en voorbeelden.
recensie
Communicatie en media
8 december 2022
Hans de Witte-van Mierlé
3-4 minuten leestijd
Crucial conversationsvan Joseph Grenny, Kerry Patterson, Ron McMillan is een boek over gespreksvaardigheden voor wanneer het er echt toe doet. Het is een leesbaar boek dat -hoewel het niet uniek is - iets toevoegt op het gebied van gespreksvaardigheden.
recensie
Economie
7 december 2022
Freija van Duijne
3-4 minuten leestijd
In vergelijking met een aantal eeuwen terug is er enorme vooruitgang geboekt op het gebied van gelijkheid in de samenleving. Maar de lange mars naar gelijkheid is nog niet voltooid. Econoom Thomas Piketty geeft in ‘Een kleine geschiedenis van de gelijkheid’ een bondige uiteenzetting van de geschiedenis en schetst met welke maatregelen er wereldwijd werkelijk gelijkheid kan worden gerealiseerd.
recensie
Coaching en trainen
7 december 2022
Henk Jan Kamsteeg
3-4 minuten leestijd
Hoe kun je als trainer een gids zijn in het levensverhaal van de deelnemers aan je trainingen? Aan de hand van het mooie, maar ook ingewikkelde Double Healix model, laat Marcel Karreman in ‘De reis van de trainer’ zien hoe.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
6 december 2022
Danny Mullenders
3-4 minuten leestijd
Er is een aantal manieren om mensen over te halen tot ander gedrag. Zo kun je iemand exact uitleggen wat er moet gebeuren. Of zelf het goede voorbeeld geven. Ook kun je de achterliggende rationale toelichten, zodat mensen hun gedrag in een breder kader kunnen plaatsen.
recensie
Economie
6 december 2022
Freija van Duijne
3-5 minuten leestijd
Hoe zou de economie eruit kunnen zien als alle grond, arbeid en kapitaal in handen zijn van de gemeenschap? De economie van de commons en van peer governance. Damaris Matthijsen verlangt naar deze toekomst. Ze onderzoekt en experimenteert met haar DeelGenootschap om deze economie vorm te geven. In ‘Vrij, Gelijk & Samenleven’ presenteert ze de inzichten van haar organisatie Economy Transformers en nodigt ze haar lezers uit om zelf stappen te zetten.
recensie
Algemeen management
6 december 2022
Thomas Cech
2-3 minuten leestijd
Egbert Edelbroek zet in ‘Lef kun je leren’ via een stappenplan uiteen hoe je kunt werken aan het ontwikkelen van je lef. Het is een zelfhulpboek voor individuen en voor coaches. De insteek om vanuit het perspectief van lef naar persoonlijke ontwikkeling te kijken is origineel, maar de onderbouwing daarvan is minder vernieuwend. Desalniettemin is het boek de moeite waard als je een professionele coach bent en iets wilt toevoegen aan je interventie-repertoire.
recensie
Ondernemen
5 december 2022
Henk Jan Kamsteeg
3-5 minuten leestijd
Bedrijven doen er goed aan niet alleen te gaan voor winst, maar ook voor purpose. In ‘De winst van purpose’ gaan de auteurs aan de hand van gedegen onderzoek in op de vraag hoe we dit het best kunnen doen.
recensie
Strategisch management
5 december 2022
Freija van Duijne
1-2 minuten leestijd
Scenarioplanning is een van de krachtigste gereedschappen in toekomstverkenning. Organisaties die zich willen voorbereiden op onzekere toekomsten doen er goed aan om hiermee te werken. Michiel de Vries en Jeroen Toet bieden met Scenarioplanning in de praktijk een handzaam praktijkboek waarin ze toelichten hoe zij met scenarioplanning werken.
recensie
5 december 2022
Sjors van Leeuwen
4-5 minuten leestijd
Het zijn turbulente tijden en de uitdagingen zijn enorm. Vrijwel alle sectoren in onze samenleving ondergaan de komende jaren grote veranderingen. Denk aan energie, zorg, onderwijs, huisvesting en ruimtelijke ordening. Zowel de veelvoud aan veranderingen als de intensiteit daarvan vragen om een nieuwe, innovatieve managementbenadering. Hoe dat er uitziet staat beschreven in ‘Er ontstaat een ander Nederland – Van welvaart naar welzijn’.
recensie
Inkoop en logistiek
2 december 2022
Peter Streefkerk
3-5 minuten leestijd
Inkopen in de publieke sector staat bij veel mensen buiten de publieke sector nu niet direct bekend als sexy, spannend en/of uitdagend. Integendeel, de kenmerken saai, juridisch en/of vervelend komen meer in de richting…
recensie
Leiderschap
2 december 2022
Simone Blokhuis
2-3 minuten leestijd
De titel van ‘CX is a pilgrimage - 50 strategies to spice up your leadership’, geeft al aan dat je op ontdekkingstocht gaat. Nienke Bloem beschrijft in haar boek hoe je als customer experience professional kunt werken aan je autoriteit en daardoor succesvoller bent. Dat doet ze aan de hand van 50 strategieën.
recensie
Mens en maatschappij
2 december 2022
Elly Stroo Cloeck
4-5 minuten leestijd
Modern Monetary Theory (MMT) is niet nieuw, maar toch ook niet zo bekend. En wél belangrijk, omdat het een nieuw perspectief geeft op de grenzen aan de uitgaven van de staat (of de EU), en daarmee meer mogelijkheden geeft om de economie te stimuleren of af te remmen. Het uitstekende boek ‘De mythe van de staatsschuld’ van Stephanie Kelton uit 2021 legt MMT in detail uit.
recensie
IT-management / ICT
1 december 2022
Rudy Kor
5-7 minuten leestijd
In ‘Anders kijken & organiseren- Het einde van de IT-afdeling’ van Cor Broekhuizen wordt duidelijk waarom softwareontwikkeling onvoorspelbaarder is dan bijvoorbeeld het bouwen van een huis en vooral hoe dat beter valt te organiseren.
recensie
IT-management / ICT
1 december 2022
Peter Streefkerk
3-5 minuten leestijd
Laat je niet op het verkeerde been zetten door de titel van ‘De IT girl’. De titel doet in eerste instantie denken aan een luchtige Holywood film met veel humor over een vrouw die werkzaam is in de IT. Maar met de ondertitel ‘Hoe overleef je een door mannen gedomineerde werkvloer’ en na het lezen van het confronterende voorwoord kan die eerste gedachte direct de prullenbak in.
recensie
Algemeen management
1 december 2022
Wardy Poelstra
3-4 minuten leestijd
De maffia is een verzameling criminele organisaties die samen naar schatting jaarlijks een slordige 150 miljard euro omzetten. Dat is drie keer zoveel als de FIAT Group. Geen wonder dat er ook vanuit bedrijfskundige hoek belangstelling is voor het reilen en zeilen van de maffiosi. Hoe gaan ze te werk? Kunnen wij gewone stervelingen daar iets van leren? Jan-Joost Kroon beweert van wel in ‘Van capo tot ceo’.