OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 572 van 11.902 resultaten
recensie
Verandermanagement
14 april 2004
Bert Peene
Stel je bent manager en bent bezig de jongste reorganisatie binnen je bedrijf af te ronden. Je hebt tot nu toe vaak gebruik kunnen maken van ervaringen uit het verleden, maar het aantal vragen dat zich gaandeweg opdrong, is toch weer verrassend groot. Nou ja, reorganiseren blijft een zaak van vallen en opstaan, heb je jezelf steeds voorgehouden.
Maar dan krijg je op een dag een boek in handen dat volgens de flaptekst 'een nuttig naslagwerk [wil zijn] voor bestuurders en managers van organisaties die aan het voorportaal van een veranderingsproces staan of daar al mee bezig zijn.' Je besluit het te kopen, want hoe meer nieuwe vragen beantwoord worden, hoe sterker je staat als ooit de zaak intern opnieuw op de schop gaat.
recensie
Algemeen management
14 april 2004
Arthur Gemert
2-3 minuten leestijd
Zoek t en u zult niet vinden Wat is het toch een droevige vertoning die mensheid. Voortgedreven door de bezitsparadox lopen we vast in een hopeloos web van verstrooiing. Het is niet echt een geruststellende gedachte dat bezit niet gelukkig maakt.
recensie
Strategisch management
14 april 2004
Hans Strikwerda
5-7 minuten leestijd
Na hun invloedrijke boek over de balanced scorecard gepubliceerd in 1996 en hun boek over de 'strategy focused organization', gepubliceerd in 2001, hebben Robert Kaplan en David Norton nu een derde boek gepubliceerd: 'Strategy Maps'.
recensie
Organisatiekunde
14 april 2004
Remko van der Honing
3-4 minuten leestijd
Steeds meer gepromoveerden op het gebied van organisatie- of bedrijfskunde geven een populaire versie of handelseditie uit van hun proefschrift in de vorm van een managementboek. Zo ook Rob Land die onderzoek deed naar het management binnen een organisatie waar zelfsturing wordt toegepast.
recensie
recensie
recensie
Financieel management
2 april 2004
Johan Derrez
2-3 minuten leestijd
Winst is en blijft een rekbaar begrip. Daar doen de auteurs van 'Winstwaarschuwing' een boekje over open. Zij nemen de lezer mee in de wereld van creatief boekhouden, dubbele bodems, winstbeloftes en illusies. De maatschappelijke discussie is begonnen met de ondergang van Enron, het energiebedrijf uit de Verenigde Staten. Een plaag die de naam enronitis kreeg.
recensie
Advisering
2 april 2004
Teun van Aken
4-5 minuten leestijd
Mathieu Weggeman is uiteraard vooral bekend door zijn boeken en optredens over kennismanagement. Hij maakte ook nog vele andere publicaties, maar naar mijn gevoel nu voor het eerst een boek dat op zijn inmiddels en gelukkig afgeslankte lijf is geschreven.
recensie
Algemeen management
2 april 2004
Remko van der Honing
3-4 minuten leestijd
De fraude bij Ahold, de vervanging van topmanagers en de bijbehorende koersval van het aandeel heeft al veel aandacht gehad. Voegt een boek hierover nog waarde toe? Na het lezen van het boek 'Het drama Ahold' kan die vraag met een volmondig JA worden beantwoord.
recensie
Algemeen management
15 maart 2004
Jan Smit
Het is een terugkerend vraagstuk: in welke mate dienen team en organisaties - en meet filosofisch - mensen gestuurd te worden om toegevoegde waarde te leveren voor een team of organisatie? Cloke en Goldsmith hebben aan die discussie met hun boek 'Machtswisseling in management' een mooie bijdrage geleverd. In de eerste plaats omdat ze echt stelling durven nemen in het debat.
recensie
Advisering
15 maart 2004
Wies Bol
Een mooie melodie met een moeilijke tekst. Dat was het eerste dat bij mij opkwam. Weggeman heeft in zijn boek in weinig woorden een heleboel willen zeggen. Dat maakt het op sommige plaatsen lastig te lezen.
recensie
Advisering
15 maart 2004
Marieke Langenberg
'Provocatief adviseren' biedt bij de eerste aanblik de indruk 'anders dan anders' te zijn. De lay-out, de dialogen bij ieder hoofdstuk met gebruikmaking van symbolen uit de muziek, en het afwisselende gebruik van zwarte, rode en blauwe teksten maken nieuwsgierig.
recensie
Advisering
15 maart 2004
Gert de Haan
1-2 minuten leestijd
Eén van de hoofdstukken van dit boek gaat over esthetisch organiseren. Weggeman probeert, net als de bekende historicus Johan Huizinga, die hij aanhaalt, om zijn provocatieve inzichten in de esthetische sfeer uit te drukken. Het is hem goed gelukt.
recensie
Verandermanagement
8 maart 2004
Michael Geerdink
4-5 minuten leestijd
'Doen!' van Ben Tiggelaar is geen boek dat je in één ruk uitleest. Het boek bevat immers niet alleen tekst die je tot je kunt nemen, maar vooral ook opdrachten die - als je ze serieus wilt neemt - de nodige tijd vergen. 'Doen!' is een boek van de hoop. 'Veranderen is niet gemakkelijk', zo houdt Tiggelaar de lezer voor, maar 'Toch kunnen we veranderen', als we maar begrijpen hoe gedragsverandering bij onszelf werkt. Als we weten hoe het bij ons werkt, dan beginnen we ook iets van de worsteling van anderen te begrijpen. Daarbij geldt dat persoonlijke veranderingen voorafgaan aan gezamenlijke verandering. Als jij vindt dat iets moet veranderen, dan moet jij daartoe het initiatief nemen.
recensie
Algemeen management
8 maart 2004
Harold Janssen
5-8 minuten leestijd
De wetenschap zit de schepping op de hielen. We kunnen haar terugrekenen tot 10 tot de min 34e seconde na het moment suprème, de oerknal. Toen ontstond namelijk, als gevolg van een afrondingsfoutje in wat anders een perfect maar saai uitdijend heelal was geworden, materie. Dat was 14,7 miljard jaar geleden.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
8 maart 2004
Michael Geerdink
3-5 minuten leestijd
Graag neem ik u mee naar het oude Delphi, dat de Grieken in de Oudheid beschouwden als het middelpunt, de navel, van de aarde. Naar het orakel, door mensen van heinde en ver geraadpleegd over belangrijke zaken als oorlog en vrede. En natuurlijk breng ik u naar de tempel van God Apollo.
recensie
Marketing
8 maart 2004
Harold Janssen
3-4 minuten leestijd
De IK-cultuur. Er zit een eigenaardige spanning in dat woord. Een paradox. Aan de ene kant het ik, het individuele, het egocentrische, het niks met een ander te maken (willen) hebben. Aan de andere kant cultuur. Typisch iets wat je met z'n allen maakt, waar verbinding voor nodig is en leidt tot verbondenheid. De cultuur maakt het ik en andersom.
recensie
Marketing
4 maart 2004
Ed Feijen
3-4 minuten leestijd
De titel van dit boek is wat mij betreft enigszins misleidend te noemen. Alhoewel Jean-Pierre Thomassen de zin en onzin bespreekt, verschaft hij de lezer toch vooral instrumenten om de winstgevendheid van klanten voor de onderneming te vergroten. In feite dekt de subtitel de lading beter: 'Grotere winstgevendheid door sturing op de waarde van en voor de klant'.
recensie
Organisatiekunde
4 maart 2004
Remko van der Honing
3-4 minuten leestijd
'Ontsnappen uit S-catraz', is een aansprekende titel, aangescherpt met de ondertitel 'Always change a winning team'. Dat belooft wat! De titel en subtitel geven aan dat gebroken dient te worden met gangbare inzichten om voortdurend succesvol te kunnen zijn. Na het lezen van de inleiding van het boek kan de moed de lezer echter in de schoenen zakken. Er wordt gesproken over het gebruik van psychoanalyse, ethologie, attachment en exploratie binnen management. Een academische beschouwing, die moeilijker leest dan de rest van het boek.
recensie
4 maart 2004
Renze J. Klamer
3-4 minuten leestijd
Coachen? Is dat zoiets als wat Johan Cruijff doet? Als je, net zoals ik, meer en meer te weten komt over coachen, heb je op een bepaald moment wel behoefte aan een overzicht. Dat is wat dit boek met de ondertitel 'Een praktische gids voor coachende professionals' feitelijk is.