OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 540 van 11.909 resultaten
    recensie
    Algemeen management
    10 april 2008
    Pierre Pieterse
    5-6 minuten leestijd
    In zijn boek Help! We worden overgenomen legt NRC-journalist Jeroen Wester uit hoe de zogenaamde ‘moderne investeerders’ (de ‘sprinkhanen’ dus in tegenstelling tot de fatsoenlijke participatie- en investeringsmaatschappijen) te werk gaan. Onwaarschijnlijk simpel: ze kopen een bedrijf en dat bedrijf leent vervolgens een bedrag en stort dat op de rekening van de investeerder. Het rendement wordt verkregen door verkoop van onderdelen, opgedrongen nieuwe leningen tegen een bepaald niet marktconforme rente met lange looptijd, en ten slotte met de verkoop van de resten.
    recensie
    10 april 2008
    Bertrand Weegenaar
    1-2 minuten leestijd
    De kracht van Manchester United wordt in belangrijke mate gedragen door de liefde van de fans voor de club. Dit boek vertelt de geschiedenis van de club en de liefde die al ruim 100 jaar duurt.
    recensie
    Projectmanagement
    9 april 2008
    Mark Murkes
    FLOW: dat ongrijpbare moment dat je in je ritme zit en de hele wereld stil lijkt te staan. Het is tijdens deze momenten dat men het meest gefocused, geconcentreerd én productief is. Helaas valt flow niet zomaar op te roepen: deze staat van euforie laat zich niet zomaar tevoorschijn toveren. Maar het is wél mogelijk om de kans op flow te maximaliseren. Patricia van Amen legt in 'FLOW in projecten' uit hoe projectleiders de omgevingsfactoren zodanig kunnen beïnvloeden dat teamleden het uiterste uit zichzelf kunnen halen.
    recensie
    Projectmanagement
    9 april 2008
    Mark Murkes
    FLOW: dat ongrijpbare moment dat je in je ritme zit en de hele wereld stil lijkt te staan. Het is tijdens deze momenten dat men het meest gefocused, geconcentreerd én productief is. Helaas valt flow niet zomaar op te roepen: deze staat van euforie laat zich niet zomaar tevoorschijn toveren. Maar het is wél mogelijk om de kans op flow te maximaliseren. Patricia van Amen legt in 'FLOW in projecten' uit hoe projectleiders de omgevingsfactoren zodanig kunnen beïnvloeden dat teamleden het uiterste uit zichzelf kunnen halen.
    recensie
    Algemeen management
    9 april 2008
    Jaap Hollaar
    'Het ontwerpen van een onderzoek' is geschreven door experts op dit terrein: de professoren Piet Verschuren en Hans Doorewaard. Beiden zijn verbonden aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Ze hebben veel ervaring in de uitvoering en begeleiding van zowel theoriegerichte als praktijkgerichte vormen van onderzoek. Dat komt in dit schitterende boek duidelijk naar voren. In het academicus onderwijs wordt hun boek dan ook aanbevolen.
    recensie
    Psychologie
    8 april 2008
    Jaap Hollaar
    2-3 minuten leestijd
    Waardoor worden mensen gemotiveerd? Waar komen onze drijfveren vandaan? Vragen die niet alleen gesteld worden door psychologen en motivatietheoretici, maar door ieder die in z'n werkkring te maken krijgt met beïnvloeding van het gedrag van mensen. Dat kan zijn in marketing en communicatie, maar ook in human resource management. Giep Franzen geeft antwoord op deze vragen in zijn boek 'Motivatie'.
    recensie
    Leiderschap
    8 april 2008
    Peter Vermeulen
    2-3 minuten leestijd
    'De kunst van leiderschap in tijden van verandering'. Een lange titel met hoge verwachting. Gaat het boek over kunst, leiderschap of verandermanagement? Van de subtitel 'een managementprentenboek' wordt het niet duidelijker. Eric Koenen wil u door middel van tachtig kunstwerken uit de kunstgeschiedenis inspireren om een eigen visie te ontwikkelen. Bereikt de topbestuurder Eric Koenen ook de top met dit innovatieve boek?
    recensie
    Personeelsmanagement
    8 april 2008
    Annelies Bakelaar
    Degelijk, informatief en laagdrempelig zijn sleutelwoorden die passen bij het eerste deel van 'De OR Box'. De OR Box bestaat uit praktische hoorcolleges waarin per aflevering belangrijke facetten worden behandeld van het orgaan de ondernemingsraad. Voor meer diepgaande informatie wordt de luisteraar doorverwezen naar de website www.or-online.nl
    recensie
    Personeelsmanagement
    8 april 2008
    Hilde Veraart-Maas
    'Situationeel opleiden en leren' van Gerard Bergenhenegouwen kan worden beschouwd als de afronding van een loopbaan als opleidingskundige en weerspiegelt de ontwikkeling van een vakgebied. Centraal in dit boek staan de relatie van opleiden en leren met succesvol handelen in de werksituatie. Een compleet overzichtswerk met een heldere visie op het opleidingsbeleid.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    8 april 2008
    Peter de Roode
    In dit vlot geschreven boek wordt menig congresganger een spiegel voorgehouden: het kan allemaal anders. Waarschijnlijk is het een terechte constatering dat veel congressen en bijeenkomsten weinig inspirerend zijn en niet getuigen van veel lef. Dit boek is bedoeld voor wie op zoek is naar alternatieven. Helaas blijft steken in goed bedoelde tips en wordt het beeld van de 'prachtige bijeenkomsten' nergens concreet.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    8 april 2008
    Jaap Hollaar
    1-2 minuten leestijd
    Desiderius Erasmus zei het al: 'Het verlangen om te schrijven groeit met het schrijven.' Een mooie uitspraak. Velen schrijven voor hun werk, privé of voor de vereniging. Ook professionals schrijven regelmatig artikelen. In vakbladen, tijdschriften en kranten. Maar hoe schrijf je nu een goed artikel voor een vakblad? U wilt dit bijvoorbeeld als professional publiceren, maar merkt dat het schrijven van een artikel nog een hele opgave is. Marc Draijer reikt u in 'Artikelen schrijven voor professionals' een werkmethode aan om op een efficiënte manier tot een goed opgebouwd en aantrekkelijk artikel te komen.
    recensie
    Personeelsmanagement
    4 april 2008
    Annelies Bakelaar
    Degelijk, informatief en laagdrempelig zijn sleutelwoorden die passen bij het eerste deel van 'De OR Box'. De OR Box bestaat uit praktische hoorcolleges waarin per aflevering belangrijke facetten worden behandeld van het orgaan de ondernemingsraad. Voor meer diepgaande informatie wordt de luisteraar doorverwezen naar de website www.or-online.nl Deze eerste audio-cd (samengesteld door de BPO adviesgroep) staat in het teken van 'macht en invloed'. In kort tijdsbestek wordt de 'machtige' wereld van de OR onder de loep genomen en concreet besproken aan de hand van voorbeelden. De OR Box bevat een schat aan informatie over de wereld van de Ondernemingsraad; echt een aanrader voor een ieder die met de OR te maken heeft of krijgt.
    recensie
    Inkoop en logistiek
    4 april 2008
    Peter Vermeulen
    2-3 minuten leestijd
    Het schrijven van 'Grondslagen van inkoopmanagement' was volgens van Arjan van Weele het maken van een trektocht. De bestemming van zijn reis was duidelijk. De globale route ook. Die route werd volgens Van Weele gemarkeerd door diverse locaties die moeten worden aangedaan. Maar is 'Grondslagen van inkoopmanagement' ook voor de lezer een trektocht met een duidelijke bestemming?
    recensie
    Personeelsmanagement
    4 april 2008
    Donald Suidman
    1-2 minuten leestijd
    Wat is er zo specifiek aan leidinggeven in de logistiek, vergeleken bij de welzijnssector of de visserij? Niet erg veel. In elke branche heeft de manager te maken met sollicitatieprocedures, motivatieproblemen, conflicten, beoordelingen, communicatie en financiën. Het boek 'Peoplemanagement en resourcemanagement', bedoeld voor de cursus Senior Supply Chain Manager ESLog, gaat dus over al die dingen. Maar het combineert de theorieën met praktijkvoorbeelden specifiek uit de logistiek. En er is één hoofdstuk aan toegevoegd over de arbeidsrisico's in logistieke bedrijven, met onverwachte details als 'leg vaten en drums altijd met de vuldoppen omhoog om lekkage te voorkomen; borg liggende vaten met keggen.' Geïllustreerd met een plaatje van liggende vaten met keggen.
    recensie
    Algemeen management
    4 april 2008
    Hugo-Jan Ruts
    3-4 minuten leestijd
    Het Romeinse Rijk heeft door de eeuwen heen menig auteur, kunstenaar, striptekenaar en politicus geïnspireerd. In goede en kwade zin. Ook vergelijkingen tussen dat machtige imperium en andere grootmachten uit deze tijd zijn een populair onderwerp van studie en speculatie. Stanley Bing, pseudoniem voor Gil Schwartz, columnist voor het Amerikaanse zakenblad Fortune, voegt daar een nieuwe variant aan toe. In zijn boek 'De BV Rome, opkomst en ondergang van de eerste multinationale onderneming' beschrijft hij de geschiedenis van het Romeinse Rijk vanuit een bedrijfskundige invalshoek.
    recensie
    Organisatiekunde
    4 april 2008
    Jaap Hollaar
    Een boek over organisatiecultuur. Je zou ook kunnen zeggen wéér een boek over dit veelbesproken onderwerp. Er vinden nog steeds veel (wetenschappelijke) onderzoeken over deze materie plaats en de meeste opvattingen over cultuur en organisatie zijn al gegeven. Wat is dan het bijzondere aan 'Trouwtrekken om organisatiecultuur'? Peter van den Boom stelt dat kernwaarden in een bedrijf de brug kunnen vormen tussen touwtrekkende partijen: de medewerkers en de managers. De managers willen nog wel eens de organisatiecultuur gebruiken als een strategisch instrument, om de organisatiedoelen te bereiken. De medewerker ziet het uit een ander paradigma: zingeving en motivatie spelen bij hem of haar een rol. Het doel van de kernwaarden is continuering van de organisatie.
    recensie
    Marketing
    2 april 2008
    Jan Boerstra
    3-4 minuten leestijd
    Het menselijke gedrag komt voor meer dan de helft voort uit emoties. Colin Shaw laat in 'The DNA of Customer Experience' zien dat dit ook geldt voor het aankoopgedrag van consumenten. Ondernemingen die de emotionele beleving van klanten op een positieve manier weten te beïnvloeden, hebben een hogere omzet en meer trouwe klanten.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    2 april 2008
    Anne-Mieke Vermeer
    Het is nog maar een halve eeuw geleden dat er niet zoveel te kiezen was: je geloof werd bepaald door de kerk waarin je gedoopt was en je opleiding en beroep werden bepaald door de sociale klasse waarin je was geboren. Hoe anders is dat voor de student van nu! Het leven hangt tegenwoordig van keuzes aan elkaar. Keuzes die pas goed te maken zijn wanneer je antwoord hebt op vragen als 'Wat heb ik in huis?', 'Wie ben ik?', 'Wat wil ik?' en 'Hoe pak ik het aan?'. Susanne Brakkee schreef daarom 'Zelfmanagement'; een handzaam boek dat de student handvatten aanreikt om deze vragen te kunnen beantwoorden.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    2 april 2008
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    'Het slimme onbewuste' is een fascinerend boek dat ons vertelt dat het onbewuste superieur is aan het bewustzijn. Een goed leesbaar boek waarin hoogleraar Ap Dijksterhuis aan de hand van interessante onderzoeken en experimenten de lezer introduceert in de wereld van het onbewuste. Deze wereld, zo betoogt de auteur, wordt nogal onderschat, terwijl de tegenpool, het bewustzijn, daarentegen erg wordt overschat.
    recensie
    Strategisch management
    1 april 2008
    Frank Schophuizen
    4-5 minuten leestijd
    Het boek 'Professional zoekt groei' is niet alleen voor professionals. Eigenlijk geeft de subtitel 'Strategie voor dienstverleners' veel meer de essentie van dit uitstekende boek weer. Voor wie professionele dienstverlening serieus neemt, is dit boek eigenlijk verplichte kost om te komen tot goede strategische keuzes. Of het nu een individuele professional is, een bestuurder van een dienstverlenend bedrijf, of zelfs een afdelingsmanager die gebruikmaakt van de diensten van professionals. Een parel in de oceaan van managementboeken die u niet mag missen.

      Personen

        Trefwoorden