OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 538 van 11.909 resultaten
    recensie
    Projectmanagement
    24 april 2008
    Teun van Aken
    Nicoline Mulder en Fokke Wijnstra beschrijven in een sprookje op spannende en speelse wijze de projectmanagementavonturen van Prinses Marenne. Haar gesprekken met haar opdrachtgever, haar vader de koning, haar broer en haar neef geven inzicht in dilemma's van moderne projectmanagers. Dit sprookje verleidt de lezer op een plezierige manier tot nadenken, het inspireert de lezer nieuwe zienswijzen te verkennen. Zo lees ik op de achterflap. Ik ben het vaak met achterflapteksten niet eens, maar deze keer zeker wel.
    recensie
    Algemeen management
    24 april 2008
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    Cees Hoogendijk houdt niet van macht. Daar waar managers en leidinggevenden gebruik maken van hun macht over anderen om hun doelen te bereiken, in plaats van hun mensen de kans te geven zich die doelen eigen te maken, is in zijn ogen de lol er al snel van af. En met de bewuste doelstellingen komt het dan in de meeste gevallen ook niet meer goed.
    recensie
    Verandermanagement
    22 april 2008
    John Daamen
    H
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    22 april 2008
    Daniëlle de Jonge
    Jezelf beter leren kennen en daardoor succesvoller zijn in persoonlijke én zakelijke relaties. Klinkt goed! Er zijn talloze testen die het gedrag of de persoonlijkheid van mensen weergeven. Soms heel diepgaand, de andere keer wat luchtiger. De methode waarover Chris Carey schrijft is even simpel als doeltreffend. Het psychologische 'geklets' zoals hij het noemt blijft achterwege, zodat een praktisch en goed leesbaar boek overblijft. De vraag 'Hoe ga ik om met mensen' loopt als rode draad door het boek. Immers, als je weet hoe je in elkaar steekt is het een stuk makkelijker om met alle soorten mensen om te gaan.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    22 april 2008
    Frank Schophuizen
    Dit kleine, handzame boekje beschrijft op een eigenzinnige wijze een stappenplan om te komen tot verandering en groei in je werk en privé leven. De schrijver maakt gebruik van een dialoog tussen twee vrienden die in een ontspannen sfeer op een landhuis van gedachten wisselen. Gaandeweg worden de acht stappen geïntroduceerd en toegelicht, en vormen daarmee de acht poorten om uit het kasteel der gewoonte te komen.
    recensie
    22 april 2008
    Steven de Jong
    3-4 minuten leestijd
    Hij heeft een rotsvast vertrouwen in de Nederlandse samenleving, is lyrisch over het poldermodel en moet niks hebben van cynisme. We hebben het hier natuurlijk over Doekle Terpstra, CDA'er in hart en nieren. Bovenal is Terpstra een gereformeerde goedzak die God nog iedere dag op zijn knietjes dankt dat hij van een dubbeltje een kwartje is geworden. Ook iemand die iedereen hetzelfde geluk gunt: autochtoon, maar vooral allochtoon.
    recensie
    Coaching en trainen
    22 april 2008
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    Iets wat we nog niet wisten: een mens kan in één minuut zo’n 150 tot 250 woorden spreken, maar kan er in dezelfde tijd zo’n 600 tot 1200 denken. Dat is een verdomd lastig gegeven als je coach bent, of psycholoog, of psychiater, of om het even welk beroep waarbij luisteren een belangrijke rol speelt. Nicolette Kat – trainer, adviseur en loopbaancoach – onderkende het dilemma en gaat er in haar boek Coachen met een leeg hoofd uitgebreid op in.
    recensie
    Verandermanagement
    21 april 2008
    Gertjan de Groot
    3-4 minuten leestijd
    Samen met anderen die een andere achtergrond, een andere discipline of andere denkbeelden hebben gezamenlijke doelen bereiken wordt steeds belangrijker, terwijl de betrokkenen het als lastig ervaren. Daardoor krijgt samenwerken vaak het karakter van een bokswedstrijd (zoals op de omslag van dit boek) waarbij men probeert elkaar met rake klappen knock out te slaan en op die manier de wedstrijd in eigen voordeel te beslechten. 
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    21 april 2008
    Anne-Mieke Vermeer
    Job Creyghton is docent, publiceerde twee romans, schrijft voor wetenschappelijke en literaire bladen en adviseert bedrijven. Hij weet dus als geen ander dat schrijven een vak is dat tot op zekere hoogte te leren is, waarbij techniek en creativiteit de voorwaarden zijn. 'Effectief en creatief schrijven' is een lesboek voor de beginnende schrijver. De theorie adviseert over het verzamelen van informatie, het maken van een opzet, het schrijven en verbeteren van een stuk. De oefeningen sporen aan tot het ontdekken van de eigen stijl.
    recensie
    Marketing
    21 april 2008
    Dick Pels
    3-4 minuten leestijd
    Boodschappen doen zal na het lezen van Het boodschappenbolwerk. Macht en onmacht van de Nederlandse Supermarkt nooit meer hetzelfde zijn. Frits Kremer, voormalig hoofd Corporate Communicatie en informeel hoofd Duurzaamheidsbeleid van het veelgeplaagde foodconcern Laurus, stuurt zijn analytisch winkelwagentje met vaart door de supermarktwereld, op zoek naar ‘de verborgen wereld achter het schap.’ Hij ontdekt een gesloten, in zichzelf gekeerd ‘boodschappenbolwerk’ dat nodig door de samenleving moet worden bestormd.
    recensie
    Economie
    20 april 2008
    Dick Pels
    6-8 minuten leestijd
    The Craftsman gaat over werk en vakmanschap. Over dingen maken en repareren. En over maken als een vorm van denken. Aan het slot van zijn vorige boek, De cultuur van het nieuwe kapitalisme, noemde de socioloog Richard Sennett vakmanschap al een mogelijk cultureel anker voor het moderne losgeslagen kapitalisme, dat de onzekerheid en vluchtigheid tot systeem heeft verheven.
    recensie
    Algemeen management
    18 april 2008
    Peter Vermeulen
    2-3 minuten leestijd
    Elke manager of projectleider kent het gevoel dat hij telkens weer zijn medewerkers moet motiveren, achter hen aan moet hollen en hen moet aanzetten tot betere prestaties of meer kwaliteit. Veel managers dromen ervan dat de medewerkers jouw bedrijf, afdeling of project 'dragen' in plaats dat jij hen en het bedrijf moet voortduwen. Klinkt dit ongeloofwaardig? Filip Vandendriessche en Jef Clement beogen dat u met 'Leidinggeven zonder bevelen' de eerste stappen kunt zetten om dit einddoel dichterbij te brengen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    18 april 2008
    John Daamen
    4-5 minuten leestijd
    Het begrip 'mediation' (bemiddeling) is niet nieuw, maar heeft in het afgelopen decennium sterk aan populariteit gewonnen. Het is daarmee een betrekkelijk jong werkterrein, dat inmiddels echter de aandacht heeft getrokken van veel beroepsgroepen die vanuit hun professie in aanraking komen met bemiddeling, zoals adviseurs, advocaten en hulpverleners. Is het een vak of een trucje? Volgens de auteur van 'De 10 vaardigheden van mediation', Hein van Meeteren, komt er veel meer kijken bij mediation dan het toepassen van een trucje.
    recensie
    Strategisch management
    17 april 2008
    Carolien de Monchy
    3-4 minuten leestijd
    Er is veel literatuur over strategie en strategisch management, vertellen de auteurs van dit boek, maar in dit boek zoek je tevergeefs naar de bekende modellen als een SWOT-analyse. Dit is een praktijkboek. Dat inspireerde mij om het boek te lezen.
    recensie
    Leiderschap
    17 april 2008
    Peter Vermeulen
    Het vasthouden van een verandering is de ware test van leiderschap. Welke manager wil deze test niet aangaan? Volgens de auteurs is verandering een fluitje van een cent, maar is het een echte uitdaging om een verandering blijvend te maken. Stephen Lundin, Harry Paul en John Christensen beschrijven in 'Verse vis!' hoe u een ingezet veranderingstraject tot een blijvend succes kunt maken. Met 'Verse vis!' borduren de auteurs voort op de bestseller 'Vis!''. Maar is de vis nog wel zo vers?
    recensie
    Leiderschap
    17 april 2008
    Peter Vermeulen
    Het boek 'Coaching aan de lopende band' van Jack de Waard en Bart Godding heeft als subtitel 'Leidinggeven aan mensen die het doen voor de poen'. Dit is prikkelend bedoeld. Veel managers denken namelijk dat zij leiding geven aan mensen die alleen werken voor het geld. Aldus de auteurs. Deze houding is de grootste fout die je als leidinggevende op de werkvloer kunt maken. Ze werken namelijk niet alleen voor de poen, maar hebben ook andere behoeften. De auteurs geven met dit boek adviezen en voorbeelden, waarmee je als leidinggevende niet alleen stuurt op financiële prikkels, maar vooral je de medewerkers coacht en inspeelt op hun andere behoeften. Coachen Jack de Waard en Bart Godding aan de lopende band, of schrijven zij met dit boek maatwerk voor een leidinggevende?
    recensie
    Marketing
    16 april 2008
    Carla Verwijs
    3-4 minuten leestijd
    In 2006 kwam het boek 'Generatie Einstein' uit en iedereen sprak erover. Een boek dat 'de jeugd van tegenwoordig' serieus neemt en zelfs uitermate positief benadert ('Slimmer, sneller, socialer', aldus de ondertitel). 
    recensie
    Coaching en trainen
    16 april 2008
    Dorien van der Heijden
    4-5 minuten leestijd
    Werkvormen zijn voor mij onmisbaar in mijn advies- en opleidingswerk. Hoe groot de toolbox ook is met gekende, bekende en geprobeerde werkvormen, een mens is nooit uitgeleerd. Dus heb ik vol verwachting 'Het groot werkvormenboek' van Sasja Dirkse-Hulscher en Angela Talen gelezen. 
    recensie
    Algemeen management
    16 april 2008
    Hugo-Jan Ruts
    3-4 minuten leestijd
    Emoties spelen een belangrijke rol in het zakenleven. Ze blijken doorslaggevend in de beslissingen van consumenten en medewerkers. Toch worden emotionele aspecten nauwelijks meegenomen in besluitvorming. Dat komt waarschijnlijk omdat emoties niet meetbaar lijken te zijn. Ontrecht volgens Dan Hill. Hij geeft in zijn boek 'Emotienomie, laat emoties voor u werken' inzicht hoe emoties werken, hoe ze te meten zijn en hoe daar vervolgens gebruik van te maken is. Met name in marketing, maar ook met uitstapjes richting HRM en management.
    recensie
    Marketing
    16 april 2008
    Rob Beltman
    3-5 minuten leestijd
    Rebranding komt steeds vaker voor, maar specifieke literatuur over het onderwerp is schaars. Te schaars volgens Paul Stamsnijder, consultant bij communicatie adviesbureau Pleon. Met de slimme titel 'Het merk is dood, leve het merk' geeft hij aan dat dit boek gaat over de begrafenis van uw oude merk en het doorgaan met een nieuw merk.

      Personen

        Trefwoorden