OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 536 van 11.909 resultaten
    recensie
    Economie
    20 mei 2008
    Harold Janssen
    2-3 minuten leestijd
    Begrijpelijkerwijs heeft de Nederlandse vertaling van een Nederlandse titel gekregen: 'De infantiele consument'. Echter de Engelstalige titel verwoordt beter waar het boek over gaat: 'Consumed'. Volledig opgeslokt worden door de markt, door het kapitalisme. De ondertitel expliciteert dit verder: 'Hoe de markt kinderen bederft, volwassen klein houdt en burgers vertrapt.' Driekwart van het boek is een pamflet waarin de marktwerking door een andere bril wordt bekeken dan de gebruikelijke en waarbij 'misstanden' worden geadresseerd. Het laatste deel van het boek biedt eventuele (deel)oplossingsrichtingen.
    recensie
    Algemeen management
    20 mei 2008
    Annelies Bakelaar
    'Business Spiritualiteit Magazine' is het eerste Nyenrodiaanse tijdschrift op het gebied van zakelijke bezieling, zakelijke spiritualiteit. Het tijdschrift is voortgekomen uit de leerstoel 'business spiritualiteit' die in 2006 aan Nyenrode opgericht is. Veel tijdschriften gaan vandaag de dag over spiritualiteit, bezieling of bezinning. Dit tijdschrift richt zich vooral op de spiritualiteit van het zakendoen en de zingeving van management. 'Business Spiritualiteit Magazine' staat vol met wetenschappelijk getinte artikelen, waarbij de aandacht zeker gelegd is op het leesbaar houden ervan; het bevat dan ook geen artikelen langer dan 10 pagina's. Het is een interessante mix gevonden voor zowel theorie als praktijk.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    20 mei 2008
    Pierre de Winter
    Bewegende beelden van Adriaan de Man  is een soort ‘Ode’ in boekvorm. Geschreven en waarschijnlijk ook te lezen door mensen die het heersende pessimisme en de consumptiegerichtheid in de gangbare media meer dan beu zijn.
    recensie
    Personeelsmanagement
    19 mei 2008
    Annelies Bakelaar
    De wereld draait door en met elkaar willen we digitaler, grenzelozer en vitaler zijn dan ooit. Het boek 'De WERKelijkheid van morgen' van Hans van der Heijden en Saliha Bochhah beschrijft de zeven megatrends op het gebied van HRM die de komende jaren op werkgevers en werknemers afkomen. Een waardevol toekomstboek dat een goed beeld geeft van alles wat er op ons afkomt wat betreft macro-ontwikkelingen.
    recensie
    Algemeen management
    19 mei 2008
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    Ondernemers zijn doeners, geen denkers. Ze beginnen met een idee, voeren dat uit, en als het een goed idee is, verdienen ze er nog geld mee ook en groeit hun bedrijf. Zo simpel kan het zijn. Maar in ieder ondernemersleven komt een moment dat het niet meer zo simpel is. Dan groeit het bedrijf naar een bepaalde omvang en moeten er keuzes worden gemaakt. Gaan we voor verdere groei of blijven we zo groot als we nu zijn? En als we willen groeien, hoe organiseren we dat dan? Hoe maken we ons bedrijf meer waard?
    recensie
    Leiderschap
    14 mei 2008
    Carolien de Monchy
    4-5 minuten leestijd
    De vraag waar het in 'The 9 Disciplines of a Facilitator' over gaat is: wat heb je nodig om een groep of een team te leiden in het begin van de 21ste eeuw? Zeer terecht merken Jon en Maureen Jenkins op dat besluitvorming en samenwerking in organisaties van diverse mensen input vraagt. 
    recensie
    Coaching en trainen
    14 mei 2008
    Daniëlle de Jonge
    2-3 minuten leestijd
    Een praktijkboek over coaching is een welkome aanvulling op alle reeds bestaande boeken over dit onderwerp. Goede coaching is een van de belangrijkste factoren voor succesvolle medewerkers. Toch wordt het nog te vaak onderschat en 'doen we het wel even' of doen we het juist helemaal niet. Tijd dus voor actie en vooral voor praktische tips hoe de coach het beste te werk kan gaan. Erik de Haan en Yvonne Burger nemen in 'Coachen met collega's' de insteek van de collega als coach. Slim, want waarom zou de coach altijd een leidinggevende moet zijn?
    recensie
    Organisatiekunde
    14 mei 2008
    Jaap Hollaar
    1-2 minuten leestijd
    Ben Baarda, Martijn de Goede en Joost Teunissen schreven een uitvoerige handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwantitatief onderzoek. Baarda en De Goede zijn onder andere als docenten methodeleer en statistiek verbonden aan de Universiteit van Utrecht. Teunissen is inspecteur voor het basisonderwijs. De auteurs zijn experts in onderzoeksmethodiek, wat opvalt door de eenvoudige manier waarop zij deze, voor menigeen ingewikkelde materie, weergeven.
    recensie
    Mens en maatschappij
    14 mei 2008
    Jaap Hollaar
    Auteur Peter Swanborn schreef diverse boeken op methodologisch gebied. Dit boek 'Methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek' gaat over de manier waarop in deze wetenschappen gezocht wordt naar een antwoord op de onderzoeksvragen. 'Methodos' betekent immers: 'de weg waarlangs'. Een praktisch geschreven boek over het doen van sociaal-wetenschappelijk onderzoek.
    recensie
    Werk en loopbaan
    13 mei 2008
    Peter Vermeulen
    3-5 minuten leestijd
    Wie wil niet iets speciaals van zijn leven en van zijn werk maken? Wie wil er niet van sleur naar passie in zijn werk? Mark Sanborn geeft in 'De Fred factor' de geheimen van Fred prijs. 'Wees als Fred en maak iets speciaals van je leven en je werk, ' schrijft Mark Sanborn, directeur van een adviesbureau voor leiderschapsontwikkeling. In de 'Fred factor' staat het verhaal van postbode Fred centraal. Door middel van hem kunnen we nieuwe energie en creativiteit in ons werk en leven brengen. Maar hiervoor moeten we dit net als hij wel in praktijk gaan brengen. Maar welk nieuws komt Fred ons eigenlijk in de brievenbus bezorgen?
    recensie
    Organisatiekunde
    13 mei 2008
    Annelies Bakelaar
    In dit dunne boekwerkje concentreren de auteurs zich op bevindingen van het management en de klanten van zowel publieke als private SSC's. Het leveren van kwalitatieve services tegen een goede prijs is en blijft één van de belangrijkste motieven voor het opzetten van een SSC. Dit kleine, maar handzame en praktische boek is toegankelijk geschreven, bevat precies het juiste aantal pagina's om het boek in één keer uit te kunnen lezen. Heerlijk, eindelijk een praktisch managementboek over de ontwikkeling van SSC's zonder teveel woorden.
    recensie
    Werk en loopbaan
    13 mei 2008
    Annelies Bakelaar
    'Wat zou Boeddha doen op het werk?' van de auteurs Franz Metcalf en B.J. Gallagher Hateley is een toegankelijk (werk)boek vol praktische lessen en tips die de lezer helpen om minder stressvol in het leven en vooral in de werksituatie te staan. Het boekje inspireert en stimuleert een goede werkcultuur. 'Wat zou Boeddha doen op het werk?' is een vervolg op het succesvolle 'Wat zou Boeddha doen?'
    recensie
    Mens en maatschappij
    13 mei 2008
    Jaap Hollaar
    'Basisboek sociaal onderzoek' is geschreven door de auteur Peter Swanborn. Hij schrijft regelmatig op dit boeiende terrein. Leerboeken op dit gebied veranderen snel, overeenkomstig het vakgebied. De auteur heeft in een bestek van ongeveer driehonderd pagina's aangegeven wat belangrijk is en wat niet. Een boek voor degenen die zicht willen krijgen op sociaal onderzoek en op de belangrijkste keuzeproblemen waarvoor onderzoekers in de praktijk komen te staan.
    recensie
    Marketing
    13 mei 2008
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    Een van de eerste dingen die ik doe zodra ik een boek in mijn handen krijg is de achterkant lezen. Hiermee hoop ik een beetje indruk te krijgen wat ik van het boek kan verwachten. De eerste alinea van de flap van dit boek belooft heel wat. Onder andere dat u een onthullend kijkje achter de schermen van de supermarkt krijgt. De auteur heeft zelf jaren bij een Nederlandse supermarkt gewerkt als communicatiemanager en is daarnaast vakbladjournalist. Genoeg, ik ben overtuigd, ik ga het lezen.
    recensie
    Economie
    13 mei 2008
    Hans van der Klis
    2-3 minuten leestijd
    Tim Harford is typisch zo'n schrijver die er schik in heeft mensen op het verkeerde been te zetten. In zijn nieuwe boek, Waarom we doen wat we doen, met de ondertitel 'De logica van ons gedrag', gebruikt hij economisch onderzoek om te laten zien waarom de pijpepidemie die enkele jaren geleden in de Verenigde Staten de kop opstak, het gevolg was van volstrekt rationeel handelen van tienermeisjes.
    recensie
    Internet en social media
    13 mei 2008
    Erik-Jan Bulthuis
    1-2 minuten leestijd
    Meerdere films gaan over het bevriezen van mensen die pas jaren later weer 'tot leven geroepen worden'. Stel nu dat ik iemand uit mijn vrieskast zou pakken die ik daar een jaar of 10 geleden in heb gestopt. Hoe zou deze persoon zijn weg vinden in de samenleving? Hoe zou hij zich handhaven in het bedrijfsleven? Eén van de zaken die hem zal opvallen zijn de enorme communities die ontstaan zijn op internet. Op Hyves kun je blogs van iedereen lezen, via Marktplaats ben je zo van je oude spullen af en Wikipedia is een enorme bron van informatie, verzameld door een groep fanatiekelingen.
    recensie
    internet en social media
    13 mei 2008
    Erik-Jan Bulthuis
    1-2 minuten leestijd
    Meerdere films gaan over het bevriezen van mensen die pas jaren later weer 'tot leven geroepen worden'. Stel nu dat ik iemand uit mijn vrieskast zou pakken die ik daar een jaar of 10 geleden in heb gestopt. Hoe zou deze persoon zijn weg vinden in de samenleving? Hoe zou hij zich handhaven in het bedrijfsleven? Eén van de zaken die hem zal opvallen zijn de enorme communities die ontstaan zijn op internet. Op Hyves kun je blogs van iedereen lezen, via Marktplaats ben je zo van je oude spullen af en Wikipedia is een enorme bron van informatie, verzameld door een groep fanatiekelingen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    9 mei 2008
    Daniëlle de Jonge
    'Schrijven gaat met vallen en opstaan, met schrappen en herschrijven', zo lees ik in het boek Stijlwijzer van Arjen Ligtvoet. Heel herkenbaar, want het is mij nog nooit gelukt om een tekst in één keer helemaal naar mijn zin te maken. Afgezien van taalfouten valt er in de stijl van teksten vaak een hele slag te maken. Dit boek maakt op praktische en humoristische wijze duidelijk waar u zoal op moet letten om te voorkomen dat uw tekst direct naar het eeuwige archief verdwijnt.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    IK
    9 mei 2008
    Peter Vermeulen
    3-5 minuten leestijd
    'IK is het belangrijkste boek dat je ooit voor ogen hebt gehad' is de openingszin op de achterzijde van het boek van Remco Claassen en Mayta Braun. Hiermee wordt in ieder geval direct de interesse van de lezer gewekt, en tevens een hoge verwachting geschapen. 
    recensie
    Internet en social media
    8 mei 2008
    Mark Murkes
    Tegenwoordig zit het bij iedere onderneming wel tussen de oren dat het internetkanaal niet meer te verwaarlozen valt. De mogelijkheden van digitale interactie zijn echter zo breed, dat het moeilijk is om het complete speelveld te overzien. Zeker op het gebied van e-marketing lijken de mogelijkheden onbeperkt. Een effectieve inzet is dan ook een complexe aangelegenheid. Valt deze uitgebreide materie samen te vatten in een boekje van amper 150 pagina's? Pieter de Nijs, Menno Heling en Michiel van Gaalen doen een dappere poging.

      Personen

        Trefwoorden