OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 533 van 11.909 resultaten
recensie
Werk en loopbaan
19 juni 2008
Leonie Linssen
De titel 'Eerste Hulp bij Stress en Vermoeidheid' beschrijft precies wat dit boek inhoudt: een lijst van hulpmiddelen die aangereikt wordt bij stress en vermoeidheid. Het is een boek dat u snel uit de kast haalt in tijden van stress en hoge werkdruk. Immers: het staat vol met tips die u confronteren met dat wat u misschien nog kunt verbeteren. U kunt het willekeurig openslaan en per tip lezen wat u aanspreekt. Praktische hulpmiddelen in een prettig jasje.
recensie
Psychologie
18 juni 2008
Steven de Jong
3-5 minuten leestijd
Het is dat er een epiloog over 'ethisch verantwoord beïnvloeden' in zit, anders had ik dit 'Handboek voor de wereld', zoals The Times het lofprijzend noemt, meteen in de fik gestoken. Want na lezing van Overtuigingskracht wordt me pijnlijk duidelijk hoe ik me al die jaren heb laten beetnemen.
recensie
Personeelsmanagement
17 juni 2008
Peter de Roode
Welke opleider kent niet het boek 'Strategisch opleiden en leren in organisaties'? Een standaardwerk waarvan Gerard Bergenhenegouwen een van de drie auteurs was. Nu heeft hij een wat dunner en overzichtelijker boek geschreven waarin hij de lezer ook zijn eigen mening op opleiden meegeeft. Het aantrekkelijke van het boek is dat het voldoende raakvlakken met diverse managementaspecten én HR-vraagstukken kent, waardoor opleiden en leren niet als geïsoleerde processen worden beschreven.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
17 juni 2008
Annelies Bakelaar
'Helder rapporteren' van Peter Nederhoed is een theoretisch aandoende handleiding voor het opzetten en schrijven van rapporten, scripties, nota's en artikelen. In dit boek wordt niet alleen ingegaan op onderwerpen die voor alle rapporten gelden, maar ook op de verschillen tussen rapporten die worden geschreven voor een studie (scripties) en voor de beroepspraktijk (nota's). Aan die verschillen wordt in het onderwijs bijna altijd voorbijgegaan.
recensie
Marketing
16 juni 2008
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
In 2003 verscheen de eerste druk, gevolgd door een volledig herziene druk in 2006, en nu is er dan ook een Engelse versie van het boek Visionaire marketing van Rudy Moenaert en Henry Robben: Visionary Marketing. Hoogste tijd voor een review.
recensie
Werk en loopbaan
13 juni 2008
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
Dit boek maakt zijn titel - Labyrintologie - volledig waar. Teun van Aken en Wouter Reynaert willen ons iets duidelijk maken over hoe we in deze postmoderne tijden onze carrière op een vruchtbare manier kunnen inrichten. Maar hoe dat dan moet en waarom dat zo moet, dat komt maar niet goed uit de verf. Ik kreeg bij lezing inderdaad het idee een labyrint binnengeleid te worden en helaas kwam ik daar vervolgens niet meer uit.
recensie
Algemeen management
11 juni 2008
John Daamen
Conflicten zijn van alle tijden, maar dat ruzie maken bijdraagt aan het oplossen van conflicten, zal veel mensen verbazen. Volgens Jean-Pierre van de Ven, auteur van 'Ruzie in de tent', maken sussen en ze uit de weg gaan conflicten alleen maar erger. Conflicten zijn onvermijdelijk en horen bij samenwerken. In het boek wordt ingegaan op de diverse strategieën die het mogelijk maken om zinloze conflicten om te zetten in nuttige.
recensie
Coaching en trainen
11 juni 2008
Mirjam Windrich
3-5 minuten leestijd
De betekenis van het woord 'coaching' houdt in principe al iets strategisch in. Het gaat om een beweging, het gaat (veelal) om concreet handelen en actie ondernemen. Een coachingsproces vindt plaats gedurende een bepaalde periode waarin men van A naar B gaat, waarin men een of meerdere doelen wil bereiken. Van te voren wordt een plan gemaakt, een strategie geconcipieerd. 'Strategisch coachen' is dus eigenlijk een beetje dubbelop. 'Het handboek strategisch coachen' is daarmee gewoon een handboek coaching, maar daarom niet minder verplichte kost voor een ieder die het vak goed wil beheersen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
11 juni 2008
Annelies Bakelaar
1-2 minuten leestijd
'Rapporteren' van Marcel Heerink is een praktisch en handzaam leer- en praktijkboek op het gebied van het schrijven en structureren van verschillende soorten rapportages. Dit boek is een leerboek voor de beroepspraktijk pur sang. Theorie en praktijk wisselen elkaar gelijkmatig af in dit boekwerk; waarbij gezegd moet worden dat de theorie op een aangename, lichte wijze beschreven is. De uitgangspunten zijn de vraag van de opdrachtgever en het doel van de rapportage. Want dit zijn twee zaken waaraan in de praktijk nog wel eens te gemakkelijk voorbij wordt gegaan.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
11 juni 2008
Annelies Bakelaar
1-2 minuten leestijd
'Rapporteren' van Marcel Heerink is een praktisch en handzaam leer- en praktijkboek op het gebied van het schrijven en structureren van verschillende soorten rapportages. Dit boek is een leerboek voor de beroepspraktijk pur sang. Theorie en praktijk wisselen elkaar gelijkmatig af in dit boekwerk; waarbij gezegd moet worden dat de theorie op een aangename, lichte wijze beschreven is. De uitgangspunten zijn de vraag van de opdrachtgever en het doel van de rapportage. Want dit zijn twee zaken waaraan in de praktijk nog wel eens te gemakkelijk voorbij wordt gegaan.
recensie
Algemeen management
11 juni 2008
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
Altijd aardig om in een boek dat ergens vurig voor pleit, te lezen dat het ook mis kan gaan. Hoe koop ik een bedrijf? van Peter Rikhof en Koen van Santvoord is zo’n boek.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
10 juni 2008
Leonie Linssen
Het 'Gevoelswereldspel' is een ideaal instrument in de coachingspraktijk voor coachees die moeite hebben om hun gevoelens te verwoorden. Het spel bevat drie soorten kaartjes: levensgebieden, onprettige gevoelens en prettige gevoelens. Door middel van de kaartjes kan een gecoachte op een creatieve en laagdrempelige manier contact maken met het definiëren van zijn gevoelens. Het spel geeft inzicht in de grote diversiteit aan gevoelens die zij vaak ervaren, maar waar zij geen woorden aan kunnen geven.
recensie
Leiderschap
10 juni 2008
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
'Nieuwsgierig leiderschap', een titel met een dubbele bodem. Wat wordt er nu eigenlijk bedoeld? Leiderschap vanuit een zekere mate van nieuwsgierigheid of zoals de subtitel aangeeft; een ontdekkingstocht naar de persoon achter de leider. Uiteindelijk blijkt het een mix van deze twee te zijn.
recensie
Inkoop en logistiek
10 juni 2008
Jules Verlaan
3-4 minuten leestijd
Eén van de belangrijkste verworvenheden van de afgelopen jaren is dat inkoopmanagement als vakgebied nu een vaste plaats op de directieagenda heeft gekregen, stelt Arjan van Weele, een erkend deskundige op dit gebied met een mooi 'track record' aan publicaties.
recensie
Strategisch management
10 juni 2008
Pierre Pieterse
8-11 minuten leestijd
Elke managementboeken top-10 van de afgelopen jaren bevat steevast Built to Last van Jim Collins en Jerry Porras. En voorlopig zal dit twee boek ook niet uit de talrijke ‘best of’-lijsten verdwijnen. Want het onderwerp is blijvend actueel: hoe zorg je ervoor dat je bedrijf blijft voortbestaan?
recensie
Algemeen management
9 juni 2008
Friso van Abbema
3-4 minuten leestijd
Stephen M.R. Covey - de zoon van - houdt in het boek 'De snelheid van vertrouwen' een stevig en helder betoog over wat u met vertrouwen kunt bereiken en hoe u vertrouwen kunt bevorderen. Het betoog is enerzijds praktisch gemaakt met dertien adviezen voor consequentengedrag, tips en vertrouwensversnellers. Het maakt anderzijds ook duidelijk dat het mogelijk is om vertrouwen te bevorderen, maar dat het wel gaat om fundamentele zaken als integriteit en er ook grenzen zijn aan wat u kunt beïnvloeden.
recensie
Leiderschap
9 juni 2008
Jules Verlaan
Ronald Naar is een professional, dat blijkt uit zijn boeken en voordrachten. Ook dit boek geeft daar uitdrukking aan. Een professional kenmerkt zich door specifieke competenties, die bestaan uit een combinatie van kennis, kunde en attitude. Ronald Naar geeft zeventien stellingen waarin hij de essentie schetst van competenties met betrekking tot doelen stellen, succesvol teamwork en vooral leiderschap. De stellingen geven in ieder geval aan dat Naar rationeel met zijn werk bezig is. De stellingen worden gelardeerd met foto's en voorvallen uit zijn avontuurlijke verleden.
recensie
Coaching en trainen
9 juni 2008
Pierre de Winter
Het ene handboek over coaching is nog niet uit, of het volgende ligt alweer op ons bureau, in dit geval Professionele loopbaancoaching van Rozemarijn Dols. Blijkbaar leeft bij veel beoefenaren van het coachvak de behoefte aan professionalisering van een beroepsgroep die sterk groeit maar nog altijd zo vrij is als een vogel. Iedereen die daar zin in heeft, kan morgen een bordje ‘Coachpraktijk’ op z’n deur plakken en beginnen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
6 juni 2008
Annelies Bakelaar
2-3 minuten leestijd
'Rapport over rapporteren' van Wim Hoogland en Roel Dik (5e druk) is een uitermate praktische en handzame methode die zijn succes inmiddels bewezen heeft. Dit boek is een boek naar mijn hart; ik ben zelf gebruiker geweest en vond het een verademing. Ook dit keer weer kan ik het een ieder aanraden! En waarom? Omdat het motto van deze methode is: voor de praktijk, door de praktijk.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
6 juni 2008
Carla Verwijs
1-2 minuten leestijd
'Wat een origineel boek', was mijn eerste gedachte bij het doorbladeren van 'Wat je ook denkt, keer het om' van Paul Arden. Ik zag veel foto's, tekeningen, korte stukken tekst en het gebruik van verschillende lettertypes viel op. Met dit boek wil Arden ons prikkelen en aan het denken zetten, om tot meer creativiteit te komen. Soms is de inhoud grappig, veelal schuilt er een wijsheid in de teksten. Misschien zijn we het met Arden eens, misschien niet. Prikkelend is hij zeker.