OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 528 van 11.909 resultaten
recensie
Verandermanagement
18 augustus 2008
Annelies Bakelaar
Deel 4 van 'De verandermanagementbox' gaat in op het krachtenveld van verandermanagement en het leren van het spelen van het veranderingsspel. Binnen veranderingen heb je tenslotte te maken met diverse invloeden, spelers en geschreven en ongeschreven spelregels. Dit is de laatste aflevering in het kader van verkennen en diagnosticeren binnen deze verandermanagementbox. Deze theoretische aflevering geeft vooral de verschillen tussen project- en procesmanagement duidelijk weer.
recensie
Strategisch management
18 augustus 2008
Bertrand Weegenaar
Gustav Mahler's compositie-strategie, het Trojaanse Paard, de winkelstraten van Tokio. Ze maken allemaal onderdeel uit van het voorbeeldenpallet in het boek Big Think Strategy - met als ondertitel 'How to leverage bold ideas and leave small thinking behind' - van Bernd H. Schmitt.
recensie
Organisatiekunde
15 augustus 2008
John Daamen
7-10 minuten leestijd
'Je ziet het pas als je het door hebt', is inmiddels een gevleugelde uitspraak. Geldt dat ook voor het ontwerp van organisatiestructuren? Het antwoord is ja. Wat moet je dan doorzien? In 'Structuur doorzien' maken Doede Keuning en Matthijs Wolters u deelgenoot van het inzicht dat de organisatiestructuur de organisatie volgt en niet andersom; maar ook dat er bij het ontwerpen van een organisatiestructuur veel meer komt kijken dan het tekenen van een organogram alleen. Waarbij we niet mogen vergeten dat de klant degene is waarvoor we het allemaal doen.
recensie
Mens en maatschappij
13 augustus 2008
Harold Janssen
3-5 minuten leestijd
Het is een eigenaardige paradox die de Kentse hoogleraar Frank Furedi blootlegt in 'Waar zijn de intellectuelen?' Aan de ene kant wordt in brede kring de opvatting gekoesterd dat we leven in een kennismaatschappij. Aan de andere kant heerst er een ronduit anti-intellectueel klimaat en heerst cynisme over de vraag of objectieve kennis nastrevenswaardig of zelfs mogelijk is.
recensie
Coaching en trainen
13 augustus 2008
Joke Verplanke
4-5 minuten leestijd
Fredrike Bannink combineert in haar boek 'Oplossinggerichte mediation' oplossingsgericht werken met mediation. Deze aanpak kan ze terecht 'een nieuwe richting in mediationland' noemen. Het boek is bedoeld voor en vooral geschikt voor mediators. Fredrike Bannink is klinisch psycholoog en ervaren mediator. Een verfrissend boek, dat ook in de praktijk goed werkt!
recensie
Non-profit
13 augustus 2008
Marjan Grootveld
3-4 minuten leestijd
Wat een aantrekkelijk boek, 'Het einde van de krekelspecialist'. Mooi vormgegeven en met een boeiende en goed leesbare afwisseling van analyse, citaten en theorie. En natuurlijk met een prikkelende titel, die verwijst naar het verdwijnen van bepaalde specialistische kennis uit organisaties.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
13 augustus 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Je passie vinden en volgen is helemaal niet zo moeilijk, zo luidt de boodschap van het boek Passie! Een aardig boek, maar inhoudelijk een beetje dun.
recensie
Projectmanagement
12 augustus 2008
Bas Braad
Het boek van David de Graaf 'Integraal programmamanagement' speelt heel goed in op de toenemende complexe problemen waar ondernemingen en instellingen mee te maken krijgen. Immers, voor die problemen moet gezocht worden naar noodzakelijke of gewenste oplossingen. Bij de analyse van die problemen wordt veelal de kluwen van met elkaar verband houdende zaken zichtbaar: deze kan alleen ontward worden als u naar de integrale oplossing zoekt. De projectmanagementaanpak die nog vaak gehanteerd wordt, is ontoereikend. Complexe problemen vragen om een integrale programmamanagement aanpak.
recensie
Algemeen management
11 augustus 2008
Steven de Jong
6-8 minuten leestijd
Hoewel ik niet de meest rustige omgeving heb uitgekozen om het boek Spiegelen met de top te bespreken, biedt mijn locatie - een terras op een drukke T-splitsing aan het Weena in Rotterdam - een prima uitzicht op wat Martin Simon een ‘bedorven hutspot van organisatietypologieën’ zou noemen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
11 augustus 2008
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
Mensen zijn verbazingwekkend slecht in staat om aan te geven welke factoren hun gedrag beïnvloeden. De algemene opvatting is dat 'overtuigen' een kunst of kunstje is, iets wat je aan je intuïtie kan overlaten. De auteurs van 'Overtuigingskracht' spreken dit tegen: overtuigen is een wetenschap. In een zeer overzichtelijk boek dat voortborduurt op Cialdini's besteller 'Invloed', worden vijftig thema's besproken die zowel voor privé-doeleinden als voor zakelijk gebruik toepasbaar zijn.
recensie
Strategisch management
7 augustus 2008
Yousri Mandour
4-5 minuten leestijd
De achterflaptekst van 'De eerste drie maanden van een nieuwe toekomst' maakte mij uiterst nieuwsgierig. Eindelijk een boek over strategievorming dat nu eens niet plichtmatig de strategische raamwerken en modellen stuk voor stuk behandelt. Nee, dit boek is geschikt voor managers die in korte tijd een probleem moeten oplossen en snel tot een bruikbaar eindproduct willen komen. Eindelijk! Waarom hebben we hier zo lang op moeten wachten?
recensie
Verandermanagement
6 augustus 2008
Annelies Bakelaar
Deel 2 in de 'Verandermanagementbox' is samengesteld door Miel Otto, emeritus hoogleraar besturing van veranderingsprocessen aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Dit deel van de luisterbox staat in het teken van de eerste stap in elk veranderproces: 'verkennen wat gaande is oftewel diagnosticeren'. De tekst van 'Verkennen wat er gaande is' wordt voorgedragen door Ben Maasdam, plezierig aangevuld met de stem van Marjon Keller. De cd biedt de luisteraar een theoretisch kader rondom het gehele proces van 'verkennen'. De les die absoluut naar voren komt uit dit deel, is dat we pluriform moeten kijken naar organisaties, dat is de kunst van het waarnemen.
recensie
Leiderschap
6 augustus 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Leidinggeven aan professionals? Niet doen! van Mathieu Weggeman is een vreemd boek, maar wel een boek dat iedere manager gelezen moet hebben.
recensie
Algemeen management
6 augustus 2008
Lia van Vliet - in 't Hout
3-4 minuten leestijd
'Morgen maak ik hem af': een intrigerende titel, die tot de verbeelding spreekt en de nieuwsgierigheid prikkelt. Dit boek van Katharina Münk - onder pseudoniem geschreven -vertelt het verhaal van het leven en werken van een directiesecretaresse, met hoofdrollen voor de verschillende (top)managers. Geen managementboek in de gewone zin van het woord, want het bevat bespiegelingen die er niet om liegen. Een boek met een dwarsdoorsnede van de carrière van de directiesecretaresse, met een prominente rol voor de bazen en topmanagers.
recensie
Non-profit
4 augustus 2008
Ilja Jacobs
3-4 minuten leestijd
Een boek over de toepassing van procesmanagement in dienstverlenende organisaties, dat is wat Excelmans en Schulpen, adviseurs bij BDO Atrio, nastreven in 'Procesmanagement in uw organisatie'. Niet te veel theorie, maar juist hulpmiddelen bij de toepassing van procesmanagement.
recensie
Verandermanagement
4 augustus 2008
Annelies Bakelaar
Deel 1 in de Verandermanagementbox staat bol van alles wat met veranderprocessen te maken heeft. Degelijke en leerzame informatie op het gebied van verandermanagement is zeker terug te vinden op deze luister-cd van Jaap Boonstra. Maar echt verrassend is de cd in mijn optiek niet. De insteek van deze luister cd is vooral theoretisch van aard, waardoor het luisteren naar deze cd, ook al zijn het maar zeventig minuten, intensief en vermoeiend kan zijn. Deze eerste cd van de Verandermanagementbox wordt voorgedragen door Ben Maasdam; op de volgende delen van de verandermanagement box wordt de tekst voorgedragen door twee personen, waardoor de cd prettiger wordt om naar te luisteren.
recensie
Leiderschap
4 augustus 2008
Peter de Roode
Het werk van een professional in arbeidsorganisaties is de afgelopen jaren behoorlijk complex is geworden. Zo onderhoudt hij niet alleen zijn eigen vakgebied, maar moet er ook voldoende aandacht worden besteed aan zijn netwerk en is het uiteraard de bedoeling dat hij efficiënt en effectief werkt. Daarnaast wordt er van de professional verwacht dat hij een behulpzame en aangename collega is. In 'Floreren als professional' geeft Carolien de Monchy een helder overzicht van de mogelijkheden en onmogelijkheden waarmee een professional dagelijks te maken heeft.
recensie
Non-profit
4 augustus 2008
Steven de Jong
10-14 minuten leestijd
In het post-Fortuyn-tijdperk is iedereen professional, behalve de mensen die aan de knoppen zitten. Die maken de professionals het leven zuur. Mirko Noordegraaf heeft niet zoveel op met die tegenstelling, met die versimpeling van de praktijk. 'De publieke manager zélf is ook slachtoffer.'
recensie
Persoonlijke effectiviteit
3 augustus 2008
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
In 1999 beklom Katja Staartjes als eerste Nederlandse vrouw de Mount Everest. Een absolute heldendaad waarmee ze toetrad tot de elite van het bergbeklimmersvolk. Het maakte haar tot een gewilde verschijning maakte in het lezingencircuit en ze schreef er een behoorlijk succesvolle boek over: Hoog spel.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
1 augustus 2008
Peter de Roode
Weinig boeken beginnen met de zin: 'Onomwonden geef ik het toe. Mijn hele leven ben ik een sukkel geweest'. Een hele geruststelling: ook de auteur heeft zich dingen laten aansmeren waar hij achteraf spijt van had. In zijn rol als hoogleraar en onderzoeker beschrijft hij op een boeiende manier welke factoren bepalen dat we tegen de ene persoon “ja” zeggen terwijl we de andere persoon afwijzen. Een prachtig boek dat een veelheid aan alledaagse zaken beschrijft waarin invloed een rol van betekenis speelt.