OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 527 van 11.910 resultaten
    recensie
    Communicatie en media
    29 augustus 2008
    Geurt van den Broek
    3-4 minuten leestijd
    'Wie durft... de afdeling communicatie op te heffen?' Het moet gezegd worden: het is een zeer aansprekende titel. Iedere zichzelf respecterende organisatie heeft immers een afdeling communicatie. Het is nogal een gedurfde uitspraak!
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    29 augustus 2008
    Peter de Roode
    1-2 minuten leestijd
    Aan de hand van een gestructureerd gespreksmodel krijgt de lezer inzicht in de verschillende fasen van een onderhandelingsgesprek. Natuurlijk leer je een vaardigheid niet uit een boek. Maar in 'De winnende dialoog' beschrijft Thomas Benedict alles wel overzichtelijk. Een fris en prettig leesbaar boek bedoeld voor professionals.
    recensie
    Economie
    28 augustus 2008
    John Daamen
    Aan de welvaart waarvan we heden ten dage in Nederland nog profiteren, heeft de industrie van Nederland een belangrijke bijdrage geleverd. Desondanks zien velen Nederland niet meer als industrieland volgens de auteur van 'Lang leve de Nederlandse industrie!', Steven Blom. Nederlandse bedrijven zouden niet meer kunnen concurreren met lagelonenlanden. Dit beeld nu is volgens de auteur onjuist en hij draagt in zijn boek de filosofie en methodiek World Class Manufacturing aan, waarmee zijns inziens Nederland concurrerend kan blijven. Daarnaast doet Blom een appèl op de leiding.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    28 augustus 2008
    Peter de Roode
    'Mission9' is geen managementboek, of beter gezegd: geen traditioneel managementboek. Aan de hand van een science fiction verhaal schetsen Daniel Ofman en Albert Heemeijer een beeld van negen verschillende persoonlijkheden die een gezamenlijk doel nastreven. Het boek heeft als ondertitel 'het geheim van het kernkwadrant' en refereert aan het overbekende managementmodel van Daniel Ofman. De vraag dringt zich op waarom aan dit model nog meer bekendheid gegeven moet worden.
    recensie
    Algemeen management
    28 augustus 2008
    Henk Hogeweg
    Welkom in Extremistan, de wereld van de 21e eeuw, waarin de winnaar alles pakt, de verliezer steeds meer verliest en er sprake is van extreme en toevallige variatie als gevolg van relatief kleine gebeurtenissen, die alleen achteraf voorspelbaar zijn, maar die wel grote gevolgen hebben. Deze wereld wordt op magnifieke wijze beschreven door Nassim Nicholas Taleb, beurshandelaar en wiskundige, in 'De Zwarte Zwaan'. Heeft u geen idee waarover het gaat? Denk dan eens aan de kalkoen voor Thanksgiving, die door de overvloedige hoeveelheden voedsel een jaar lang dacht een geweldige baas te hebben. Tot hij een week voor Thanksgiving hardhandig wordt geconfronteerd met de werkelijkheid.
    recensie
    Werk en loopbaan
    28 augustus 2008
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    Ontevreden met je baan, ongelukkig in de liefde of juist de liefde achterna reizen en bovenal op zoek gaan naar nieuwe inspiratie. Er zijn verschillende motieven om een sabbatical verlof op te nemen. Veertien procent van Nederlanders wilde volgens onderzoek in 2004 graag eens een sabbatical opnemen van enkele maanden. Vier procent voegde volgens hetzelfde onderzoek de daad bij het woord. Journalist Pierre de Winter was een van hen en schreef over zijn ervaring het boek En binnenkort ben ik even helemaal sabbatical. Ontdek wat een time-out je kan opleveren.
    recensie
    Algemeen management
    27 augustus 2008
    Peter de Roode
    Filosofie lijkt een vreemde eend in de bijt van het bedrijfsleven. De filosoof die allerlei onderwerpen en vraagstukken diepgaand wil bespreken, staat ogenschijnlijk op gespannen voet met de gehaaste organisatie en zijn gestresste manager. Maar daarin ligt tegelijkertijd ook zijn toegevoegde waarde: stilstaan en bevragen. Na het boek 'Vrije ruimte' dat in 2003 verscheen, zijn de drie auteurs nu met een praktijkboek gekomen. Een aanrader voor iedereen die concreet met filosofie in de praktijk aan de gang wil.
    recensie
    Verandermanagement
    27 augustus 2008
    Cynthia van der Zwan
    3-4 minuten leestijd
    Hoe krijg je als veranderaar medewerkers mee? Annemarie Mars omschrijft in 'Hoe krijg je ze mee?' vijf krachten, waar een veranderaar invloed op moet uitoefenen, wil een verandering succesvol zijn. Allen als middel om 'te streven naar verbinding'. Geen baanbrekende nieuwe inzichten op het gebied van verandermanagement. Wel een boek dat verklaringen geeft voor stagnatie en heel toepasbaar is.
    recensie
    Algemeen management
    27 augustus 2008
    Carla Verwijs
    We wisten natuurlijk altijd al dat emoties een rol spelen bij management, maar nu mag er ook openlijk over gesproken worden. Een manager mag tegenwoordig emoties tonen. Niet te veel natuurlijk, hij of zij blijft tot slot van rekening een manager. Een verschuiving van aandacht voor ratio naar emoties vraagt om een andere managementaanpak. In hun boek 'Emoties in bedrijf' beschrijven Willem Verhoeven en Huib Verhage wat emoties zijn, wat ze betekenen voor het gedrag van mensen in organisaties en hoe we als manager deze emoties en bijbehorend gedrag kunnen managen.
    recensie
    Organisatiekunde
    26 augustus 2008
    Hans Strikwerda
    6-8 minuten leestijd
    Wat het boek Post-Capitalist Society (in het Nederlands verschenen onder de titel De post-kapitalistische maatschappij) van Peter Drucker tot een klassieker maakt, is een aantal voorspellingen die ook vijftien jaar na publicatie hun intrigerende karakter nog altijd niet hebben verloren.
    recensie
    Werk en loopbaan
    26 augustus 2008
    Marjan Grootveld
    'Mannen waren vroeger niet zozeer autonomer dan vrouwen, ze vonden het alleen vanzelfsprekend dat ze het leeuwendeel van de aandacht en bevestiging kregen.' Aldus Anna Fels in 'Vrouwen en ambitie'. Wat je al lezend hier achteraan denkt, is dat vrouwen dit even vanzelfsprekend vonden. Ze gingen - en gaan? - er immers voor een groot deel in mee, door mannen zowel binnens- als buitenshuis die aandacht en bevestiging te schenken. Dit helpt mannen om hun ambities te realiseren, maar wat levert het vrouwen op?
    recensie
    Marketing
    26 augustus 2008
    Eric van Arendonk
    Is Greenmarketing een belangrijk issue voor de komende tijd? Deze vraag hield me al een tijd bezig. Een manier om hier achter te komen, is om je in het onderwerp verder te verdiepen. Dat deed me dan ook besluiten om 'The Green Marketing Manifesto' te gaan lezen. Een Engelstalig boek, omdat ik niet direct een Nederlands boek over dit onderwerp kon vinden.
    recensie
    Non-profit
    26 augustus 2008
    John Daamen
    Managers zouden allerlei problemen veroorzaken en schuldig zijn aan kwaliteitsverlies bij publieke dienstverlening. In 'Professioneel bestuur´ houdt Mirko Noordegraaf de aantijgingen tegen publieke managers tegen het licht. Zijn deze terecht of niet? In zijn rede aan de Universiteit Utrecht van begin 2008 zijn er zijns inziens een vijftal redenen aan te geven, op basis waarvan dit beeld genuanceerd dient te worden.
    recensie
    Algemeen management
    24 augustus 2008
    Bertrand Weegenaar
    Tussen circa 800 en 1100 na Christus hielden de Vikingen (of Noormannen) huis in Europa. 'Als de Noormannen komen, berg je dan maar.' Dat leerde en leer je althans op school. Maar dat deze 'barbaren' door menig innovatie en een bijzonder sterke cultuur in staat waren tot hun tochten, en zo en passant als eerste Europeanen ruim voor Columbus meerdere malen voet hebben gezet op Amerikaanse bodem, was en is geen onderdeel van de les. Lessen in Noorse innovatie kunnen we lezen in het boek De Vikingen zijn terug - en deze keer met een strak businessplan van Steve Strid.
    recensie
    Algemeen management
    21 augustus 2008
    Peter de Roode
    De populariteit van de dialoog in organisaties neemt toe. Nu veel traditionelere en snellere methoden niet altijd het beloofde effect opleveren, is het de beurt aan het inmiddels eeuwenoude fenomeen van de wat tragere dialoog. In 'Het rondetafelboek' doen de auteurs verslag van een bepaalde dialoogmethode. Hoewel de lezer inzicht wordt geboden in het voeren van een dialoog, komt de betreffende 'rondetafel'-methode niet goed uit de verf.
    recensie
    Strategisch management
    21 augustus 2008
    Paul Breman en Fenneke de Nooij
    In dit uitgebreide en goed gedocumenteerde boek introduceert Ghemawat verschillende strategieën voor organisaties om op internationaal niveau waarde te vermeerderen. Hij gaat hierbij in op de vraag welke globale strategie waar en wanneer toepasbaar is.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    21 augustus 2008
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    Het nieuwste boek van Susanne Piët, Waar ik loop schijnt de zon, is ‘een veilig antidepressivum – gegarandeerd zonder bijwerkingen’.
    recensie
    Non-profit
    19 augustus 2008
    Annelies Bakelaar
    4-6 minuten leestijd
    Daan van Beek pleit ervoor dat we met man en macht sturen naar een overheid die intelligenter is dan ze nu is. Uiteindelijk zullen we zonder ongelukken op onze bestemming moeten aankomen aldus de auteur. Kleine ongelukjes daargelaten lijkt me, want die zorgen er juist voor dat we leren van onze fouten en ongelukjes. 
    recensie
    Algemeen management
    19 augustus 2008
    Peter de Roode
    Ondanks het feit dat er over management boekenkasten vol geschreven zijn, blijft het onderwerp nog steeds een enorme aantrekkingskracht houden - op zowel de lezer als ook op auteurs. Gevaar en realiteit zijn daarbij dat veel managementboeken 'wijsheden' bevatten die nauwelijks iets toevoegen aan de bestaande literatuur. Zo niet bij Marc Buelens en Annick van Rossem. Zij zijn er in geslaagd een boek te schrijven dat zeer goed wegleest, eigentijdse voorbeelden bevat, nergens afgezaagd is en een prima boodschap heeft voor de lezer. Een aanrader dus!
    recensie
    Organisatiekunde
    19 augustus 2008
    John Daamen
    Bij het zoeken naar boeken over methodologie vallen twee dingen op: er is heel veel over het vakgebied geschreven en de meeste boeken zijn tamelijk dik. Misschien dat hierin ook wel een belangrijke verklaring ligt voor het feit dat het vak nogal eens stiefmoederlijk behandeld wordt. Dik nodigt namelijk niet uit. Met 'De kern van methodologie' proberen de auteurs Jan Jonker en Bert Pennink hier wat aan te doen en zetten in kort bestek het vakgebied methodologie uiteen.

      Personen

        Trefwoorden