OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 524 van 11.910 resultaten
    recensie
    Organisatiekunde
    8 oktober 2008
    Bram Kolk
    Is het eigenlijk wel leuk om met PRINCE2 te werken? Het boek 'De praktische PRINCE2' van Henny Portman geeft een tot in detail uitgewerkt raamwerk voor PRINCE2-projectrapportages. Met dit boek in de hand bent u in staat om snel en pragmatisch een rapportagestandaard op basis van PRINCE2 neer te zetten voor uw organisatie of project. Vooral het concept van bouwstenen is vernieuwend.
    recensie
    8 oktober 2008
    Bertrand Weegenaar
    3-4 minuten leestijd
    Experts duiden de huidige crisis in de VS en daarbuiten graag met een verwijzing naar 1929, het jaar dat de start van de Grote Depressie markeert. Ook toen lagen enorme schuldenlasten en 'overspending' ten grondslag aan het dieprood kleuren van de beurs, met een faillissement van vele banken als direct gevolg. Toch moeten we de kern van Amerika's houding ten opzichte van schuld veel verder weg zoeken, en wel bij haar ontstaan, in 1783 om precies te zijn.
    recensie
    Coaching en trainen
    7 oktober 2008
    Sven Laudy
    'Coaching in perspectief', de eerste aflevering van 'De Coachingbox', biedt een overzicht van het vakgebied zoals zich dat de vorige eeuw tot nu heeft ontwikkeld. Daarnaast worden de verschillen aangegeven met andere begeleidingsvormen, zoals 'mentoring' en 'counseling'. Vier kritieke succesfactoren van coaching komen aan bod; deze komen in elke aflevering weer terug. Ten slotte wordt een competentieprofiel voor de coach besproken. Hiermee biedt het een goede basis voor de volgende afleveringen.
    recensie
    Marketing
    6 oktober 2008
    Hugo-Jan Ruts
    U heeft een goed product, maar de klanten nemen het niet al te gretig af. Hoe zorgt u dat klanten u weten te vinden? Hier is veel over geschreven, maar dit boek van Willem Nooij, 'De weg naar succes', heeft een andere aanpak. De auteur beschrijft de ontwikkeling van zijn marketing & sales afdeling. De praktijk van alle dag; vooral voor marketeers bij kleine organisaties. Een praktijkschets als routeboek dus.
    recensie
    Psychologie
    6 oktober 2008
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    Het boek Psychologie op de werkvloer van Dominique Haijtema confronteert ons op een prettig nuchtere manier met onze dagelijkse gedragingen in de werksituatie. Met op de achtergrond altijd de vraag: 'Wil je oorzaak zijn of gevolg?'
    recensie
    Marketing
    3 oktober 2008
    John Daamen
    4-5 minuten leestijd
    Wie wil dat nu niet, hogere prijzen en meer winst! In 'Een hogere prijs is pure winst' stimuleert Jos Burgers ons om met dit principe aan de slag te gaan. Is het inderdaad zo eenvoudig als de titel doet vermoeden, of komt er meer bij kijken? Er is in ieder geval lef nodig om de vele do's in praktijk te brengen. O ja, houdt u er alvast maar rekening mee, u dient ook een aantal zaken af te leren.
    recensie
    Leiderschap
    3 oktober 2008
    Friso van Abbema
    4-5 minuten leestijd
    'Organizational culture and leadership' van Edgar H. Schein is als 'third edition' in 2004 uitgebracht. Dit klassieke werk beschrijft de veelvormigheid van het fenomeen dat we cultuur noemen. Het betoog van Schein is dat de cultuur en leiderschap van een organisatie twee zijden van dezelfde medaille zijn. Hij benoemt als kerntaak van leiders dat ze de cultuur van hun organisatie begrijpen, benutten en zo nodig veranderen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    2 oktober 2008
    Ilja Jacobs
    2-3 minuten leestijd
    'PresentatieZen' is een boek dat niet gemaakt is om te beschrijven in woorden. Het boek van Garr Reynolds overtuigt u van een nieuwe manier van presenteren door voorbeelden te laten zien van hoe het anders kan. Geen PowerPoints vol met dotjes tekst, maar een verhaal ondersteund door beeldmateriaal. 
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    2 oktober 2008
    Peter Vermeulen
    Uitblinken in uw vakgebied én meer plezier in uw leven? Jan Maas en Roger Leenders bieden in 'Persoonlijk excelleren' hulpmiddelen om een heldere visie voor uw loopbaanplanning op te stellen. Maar ook om duidelijke keuzen te maken wanneer zaken in uw loopbaanplanning anders lopen. Zij begeleiden u vervolgens om koers te zetten naar een excellente levensinvulling.
    recensie
    Verandermanagement
    2 oktober 2008
    Rob Hartgers
    3-4 minuten leestijd
    Zonder urgentie komen succesvolle veranderingen niet van de grond, betoogt John Kotter. In zijn nieuwe boek waarschuwt hij voor zelfgenoegzaamheid en ‘NeeNees’, de vijanden van urgentie.
    recensie
    Algemeen management
    30 september 2008
    Pierre Pieterse
    7-10 minuten leestijd
    In 2004 werd het boek De emotiemarkt uitgeroepen tot managementboek van het jaar. En dat maakt een boek al bijna tot een ‘klassieker’. In dit boek beschrijft journalist Suzanne Piët de huidige en volgende fase van de beleveniseconomie, volgend op de fun-industrie. Haar voorspellingen gaan bijvoorbeeld over het belang van emoties en het idee van de maakbaarheid van het menselijk geluk; over trends op het gebied van marketing; over de groeiende beeldcultuur en ons besef van goed en kwaad; over het verlangen naar echtheid; en over de noodzaak van zin maken en zin geven. Even terugkijken in de glazen bol.
    recensie
    Algemeen management
    30 september 2008
    John Daamen
    Martin Simon maakt ons in 'Spiegelen met de top' deelgenoot van zijn inzichten en van de ervaringen die hij als strategisch managementadviseur opdeed tijdens het spiegelen met de top. Simon promoveerde in 1989 op een, zoals hij aangeeft, nieuwe managementvisie. In de kern blijkt dit boek te gaan om het maken van een beperkt aantal strategische maar wel cruciale keuzes voor organisaties, zowel profit als non-profit. Dit blijkt in de praktijk lastiger dan het klinkt en wellicht dat hier het adagium geldt: doe niet zo moeilijk, hou het zo eenvoudig mogelijk!
    recensie
    Internet en social media
    30 september 2008
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    Hoe veranderen digitale netwerken onze contacten, samenwerking en organisaties? Een antwoord op deze vraag is de belofte die 'Iedereen' op de omslag doet. Wanneer een individu zijn netwerkcontacten raadpleegt en die raadplegen op hun beurt ook hun contact en zo verder, gaat het razendsnel. Je krijgt dan de combinatie van een olievlekwerking en een lopend vuurtje. Clay Shirky beschrijft niet alleen de techniek van het inzetten van digitale netwerken, maar ook de verrassende mogelijkheden ervan.
    recensie
    Non-profit
    30 september 2008
    Dick Pels
    3-4 minuten leestijd
    Minister Plasterk wist het wel, in een berucht interview uit juni 2007: ‘Weg met de managers!’ Zij zitten de echte beroepsbeoefenaren in het onderwijs, de zorg, de hulpverlening en bij de politie nodeloos in de weg, degraderen ze tot tweederangs uitvoerders, en beroven ze van hun vakmanschap en beroepseer. Zelf zouden ze onder druk van bedrijfsmatige bestuursmodellen en de quasi-marktwerking lijden aan ongebreidelde regelzucht en reorganisatiedwang, en ook nog eens veel te veel verdienen.
    recensie
    Non-profit
    29 september 2008
    Teun van Aken
    Klimaatverandering, vetzucht en dichtslibbende wegen. Hierover gaat de publicatie 'Maatschappelijke innovatie experimenten', die staat onder redactie van Emma van Sandick en Rob Weterings, beide werkzaam bij TNO. Op basis van een uitvoerige beschrijving van een viertal experimenten schetst het boek de contouren van de aanpak die nodig is om maatschappelijke innovatie experimenten te verwezenlijken. Boeiende literatuur met belangwekkende aanbevelingen.
    recensie
    Algemeen management
    29 september 2008
    Daniëlle de Jonge
    2-3 minuten leestijd
    Coachen is een term die te pas en te onpas wordt gebruikt. Managers coachen hun medewerkers voor hun persoonlijke ontwikkeling en het verbeteren van de bedrijfsresultaten. Een goede zaak, hoewel de kwaliteit van coaching nog wel eens wat te wensen overlaat, zo blijkt in de praktijk. Tal van boeken zijn verschenen over dit boeiende onderwerp. Het 'HOE-boek voor de coach' van Joost Crasborn en Ellis Buis is een buitengewoon goede aanvulling hierop. Praktijkgerichter dan dit boek is haast niet meer mogelijk. Een bron van inspiratie die aanzet om er direct mee aan de slag te gaan.
    recensie
    Marketing
    29 september 2008
    Eric van Arendonk
    Marketing heeft een brede scoop; veel ontwikkelingen in de wereld hebben invloed op het marketingvak. Wat is nu werkelijk belangrijk en wat is minder relevant? Hoewel dit voor iedere marketeer natuurlijk anders is, heeft nagenoeg iedere marketeer met enkele grote ontwikkelingen te maken. NIMA heeft drie ontwikkelingen verheven tot extra aandachtpunten en deze verwoord in een zogenaamde 'NIMA Marketingagenda'.
    recensie
    internet en social media
    28 september 2008
    Bertrand Weegenaar
    3-4 minuten leestijd
    In het begin van de jaren '90 zag Don Tapscott een verandering in het gedrag van zijn kinderen. Ze begonnen snel de wereld van internet (en daarna de mobiele wereld) op te nemen in hun dagelijkse leven. Hij bestempelde ze als de 'Net Generation', om ze te onderscheiden van hun ouders, 'Generation X', en hun grootouders, de 'Baby Boomers'. Tapscott legde zijn ervaringen en onderzoeksresultaten met jonge 'Netters' vast in het klassieke boek Growing up Digital (uit 1996). Een boek met een boodschap die, zeker voor Nederland, zijn tijd ver vooruit was. Het vervolg, na twaalf jaar, heet: Grownup Digital.
    recensie
    Organisatiekunde
    28 september 2008
    Pierre de Winter
    3-4 minuten leestijd
    Met Zijn zij gek of ben ik het? hebben Wim van Dinten en Imelda Schouten hun nieuwe, op oriëntaties gebaseerde zienswijze body gegeven.
    recensie
    Leiderschap
    26 september 2008
    Irma Meerlo
    Leiders zijn lezers. Althans, volgens Pat Mesiti de auteur van 'Je attitude bepaalt je altitude'. Als enthousiast lezer spreekt deze uitspraak mij aan. Wanneer u dit op uw beurt leest bent u ook goed bezig en dat is een goed gevoel. Leiderschap in de 21e eeuw is een echt inspiratieboek. Het is geschreven in de traditie van dienstbaar leiderschap en geschikt voor iedereen die geïnteresseerd is in het thema leiderschap.

      Personen

        Trefwoorden