OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 523 van 11.910 resultaten
    recensie
    Organisatiekunde
    20 oktober 2008
    Peter Vermeulen
    2-3 minuten leestijd
    De Balanced Scorecard is een managementsysteem waarmee organisaties hun belangrijkste strategieën en doelstellingen kunnen opstellen, controleren en behalen. Zodra deze bedrijfsstrategieën zijn ontwikkeld, worden ze ingezet en gecontroleerd via de vier perspectieven van de Balanced Scorecard. In de inmiddels onuitputtende serie 'Voor Dummies' is nu ook de 'Balanced Scorecard voor Dummies' verschenen, geschreven door Chuck Hannabarger, Rick Buchman en Peter Economy.
    recensie
    Werk en loopbaan
    20 oktober 2008
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    De leeftijd van dertig lijkt het moment waarop veel grote keuzemomenten samenvallen. Dertigers moeten beslissen over hun carrière, relatie, trouwen, huis kopen, kinderen en wat al niet meer. Daarbij zijn tegenwoordig de keuzemogelijkheden zo groot, dat ze niet meer weten wat ze moeten kiezen. Je kunt het een luxeprobleem noemen. Feit is dat veel hoog opgeleide dertigers hier last van hebben, aldus Nienke Wijnants in 'Het dertigersdilemma'.
    recensie
    Strategisch management
    20 oktober 2008
    Friso van Abbema
    3-4 minuten leestijd
    Met 'Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology' (2003) heeft Harvard professor Henry Chesbrough het nieuwe paradigma voor het organiseren van innovatie beschreven. Innovatie is lastig maar cruciaal voor ondernemingen om te overleven. Het boek gaat over het proces van het ontdekken en vernieuwen van technologie en daarmee over het benutten van kansen in bestaande en nieuwe markten en de manier waarop grote bedrijven dat effectief kunnen organiseren. Om een deugdelijke innovatiestrategie te ontwikkelen zou elke topmanager en bestuurder dit boek moeten lezen.
    recensie
    Financieel management
    17 oktober 2008
    Ilja Jacobs
    Als u een pasklaar antwoord zoekt op de vraag welke sturings- en beheersingsinstrumenten u moet inzetten in uw organisatie dan biedt het boek 'Interne beheersing - Het Rabbit-Hill model' van Arco van de Ven u geen uitsluitsel. In dit boek worden verschillende organisatiekundige theorieën samengebracht tot één model.
    recensie
    Verandermanagement
    17 oktober 2008
    Ilja Jacobs
    'Hoe' gaat u de veranderingen in uw organisatie aanpakken en welke oefeningen, workshops en opdrachten kunt u daarbij inzetten? Hierom draait het 'Praktijkboek voor procesmatig veranderen' van Gert Anbeek, Patrick Lybaert en Harry de Weerd. U krijgt verschillende interventies aangereikt voor een sessie met het management over bijvoorbeeld strategie en klantengroepen. Deze zijn kort en bondig uitgelegd en goed gedocumenteerd met referenties. Voor alle adviseurs een boeiend naslagwerk dat de mogelijkheid biedt om eens een andere interventie uit te kiezen dan uw normale repertoire! Een aanrader!
    recensie
    Economie
    17 oktober 2008
    Rob Hartgers
    3-4 minuten leestijd
    Financiële verslaggevers halen alle superlatieven van stal om de huidige economische crisis te beschrijven. De huizenmarkt is ‘volledig ingestort’, de beurzen zijn in de greep van ‘blinde paniek’, en handelaren zijn ‘de wanhoop nabij’. Wat moet je daarmee als belegger? Beleggen is vooruitkijken, maar hoe doe je dat als zelfs de beursanalisten zich niet aan voorspellingen durven wagen? Voor je het weet is er weer een bank genationaliseerd of gaat IJsland bankroet.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    16 oktober 2008
    Joke Verplanke
    3-4 minuten leestijd
    Het onbewuste is in de mode. Het is niet langer het domein van de softies, maar ook van de harde sector en bij jongeren. Zo kreeg mijn dochter (werkzaam bij een gerenommeerd Amerikaans consultancy-bedrijf) laatst het boek van Ap Dijksterhuis: 'Het slimme onbewuste' van een collega. Dijksterhuis laat zien dat onbewuste helpt bij het nemen van beslissing, in plaats van het bewuste, zoals we geneigd zijn te denken.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    16 oktober 2008
    Jan Schreuder
    Een misleidende titel, 'Greep op geluk'. Een titel die namelijk meer te zeggen heeft dan het doet vermoeden. Gelukkig heeft Aart van Wijk zijn boek ook een ondertitel meegegeven: '100 bouwstenen voor een duurzaam gelukkiger leven'. Er is al zoveel geschreven en gelezen over geluk. Toch blijven mensen er naar snakken. Waarom dan toch nog steeds geen verwerkelijking van al die geluksgevoelens, verlangens en idealen? Omdat men het begrip geluk nog steeds geen inhoud heeft weten te geven, ondanks het aantal gelezen geluksboeken. Zelf kan ik overigens niet zo goed uit de voeten met het woord 'geluk'. In mijn hoedanigheid als plezierkundige spreek ik liever over 'levensvreugde'.
    recensie
    Strategisch management
    15 oktober 2008
    Jeroen Geelhoed
    3-5 minuten leestijd
    Bent u het ook zat om bedolven te worden onder succesverhalen van grote joekels als IBM, Dell en General Electric? Keith McFarland wel. Als manager van middelgrote ondernemingen was hij steeds op zoek naar een boek over kleinere bedrijven die de stap naar groots hadden gemaakt. Maar hij vond er geen. Dus schreef hij het zelf, op aanraden van grootmeesters Peter Drucker en Jim Collins. Daarmee zou je 'The Breakthrough Company' kunnen typeren als 'de Good to great' 'voor kleine en middelgrote organisaties'.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    15 oktober 2008
    Sandra Barendrecht
    Bent u in de veronderstelling dat u vrijwel altijd afgewogen keuzes maakt en weet waarom u tegen de ene verkoper 'ja' zegt, terwijl u de andere laat afdruipen? Dit boek helpt u uit die droom! Volgens Robert Cialdini reageren mensen namelijk veelal op zogenaamde sleutelprikkels, ook wel klik zoem reacties genoemd. Hij onderzoekt in zijn adembenemende boek 'Invloed' de psychologie van de volgzaamheid. Welke psychologische principes beïnvloeden de neiging om met een verzoek in te stemmen? Hij onderscheidt zes beïnvloedingswapens: wederkerigheid, consistentie, sociaal bewijs, sympathie, autoriteit en schaarste.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    15 oktober 2008
    Sandra Barendrecht
    3-4 minuten leestijd
    Bent u in de veronderstelling dat u vrijwel altijd afgewogen keuzes maakt en weet waarom u tegen de ene verkoper 'ja' zegt, terwijl u de andere laat afdruipen? Dit boek helpt u uit die droom! Volgens Robert Cialdini reageren mensen namelijk veelal op zogenaamde sleutelprikkels, ook wel klik zoem reacties genoemd. 
    recensie
    Algemeen management
    15 oktober 2008
    Peter Vermeulen
    3-4 minuten leestijd
    Historisch worden de Vikingen gezien als rovende heidense barbaren die op brute wijze landen overvielen. Indien zij aanvielen, deden ze dat niet door middel van een groot leger maar met een goed idee. Dit was vaak heel eenvoudig, zoals een verrassingsaanval met brute berovingen. De buit verkochten zij elders op markten. 
    recensie
    Inkoop en logistiek
    15 oktober 2008
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    Wie denkt dat de kredietcrisis en de economische ellende die eruit zal volgen, een abrupt einde maken aan de al vele jaren durende warme aandacht voor het fenomeen duurzaam ondernemen, zou wel eens bedrogen uit kunnen komen.
    recensie
    Strategisch management
    13 oktober 2008
    Hans van der Loo
    3-4 minuten leestijd
    Volgens strenge criteria is het boek Small Giants geen klassieker. Daarvoor is dit boek 'te jong' (2005) en, zeker buiten de VS, ook te onbekend. Toch verdient dit boek een plaats in deze eregalerij. In de eerste plaats vanwege de thematiek: het boek laat op overtuigende wijze zien dat groei niet per sé noodzakelijk en wenselijk is; bedrijven hoeven niet groot te worden om groots te zijn. In de tweede plaats vanwege de status van de auteur: als voormalig bestuurslid van The Body Shop, partner van Tom Peters en uitgever van het Amerikaanse zakenblad Inc. Magazine, is Bo Burlingham niet alleen een ervaringsdeskundige maar bovenal ook een ingewijde in alles wat het eigentijdse bedrijfsleven te bieden heeft.
    recensie
    Strategisch management
    13 oktober 2008
    Jeroen Geelhoed
    Bent u het ook zat om bedolven te worden onder succesverhalen van grote joekels als IBM, Dell en General Electric? Keith McFarland wel. Als manager van middelgrote ondernemingen was hij steeds op zoek naar een boek over kleinere bedrijven die de stap naar groots hadden gemaakt. Maar hij vond er geen. Dus schreef hij het zelf, op aanraden van grootmeesters Peter Drucker en Jim Collins. Daarmee zou je 'The Breakthrough Company' kunnen typeren als 'de Good to great' 'voor kleine en middelgrote organisaties'.
    recensie
    Strategisch management
    13 oktober 2008
    Friso van Abbema
    3-4 minuten leestijd
    Hoe is het mogelijk dat topbedrijven belangrijke technologische innovaties konden negeren of te laat aanhaakten? Clayton Christensen, professor en innovatiegoeroe van Harvard Business School, geeft hier een verklaring voor in 'The Innovator's Dilemma' (voor het eerst gepubliceerd in 1997). Als antwoord schetst hij 'disruptive technologies' ('verstorende' of 'ontwrichtende' technologieën) en de sprong van een bestaande technologie naar een met veel lagere kosten, een eenvoudiger product met aanzienlijk hogere marges. Gewoon goed management is dan contraproductief.
    recensie
    Personeelsmanagement
    13 oktober 2008
    Frans Eliëns
    In Nederland worden nog steeds de meeste sollicitanten aangenomen op basis van één of meerdere selectiegesprekken. Dat is in essentie een ingewikkeld proces. De selecteur probeert immers door middel van een gesprek een beeld te krijgen van de sollicitant in de nieuwe functie. Op basis van sollicitatiegedrag wordt er een voorspelling gedaan van baangedrag. Herman Beuker en Jacqueline Caro voegen met 'Beter solliciteren van sollicitanten' daadwerkelijk iets toe om dat proces.
    recensie
    Strategisch management
    13 oktober 2008
    Friso van Abbema
    3-4 minuten leestijd
    Hoe is het mogelijk dat topbedrijven belangrijke technologische innovaties konden negeren of te laat aanhaakten? Clayton Christensen, professor en innovatiegoeroe van Harvard Business School, geeft hier een verklaring voor in 'The Innovator's Dilemma' (voor het eerst gepubliceerd in 1997). Als antwoord schetst hij 'disruptive technologies' ('verstorende' of 'ontwrichtende' technologieën) en de sprong van een bestaande technologie naar een met veel lagere kosten, een eenvoudiger product met aanzienlijk hogere marges. Gewoon goed management is dan contraproductief.
    recensie
    Verandermanagement
    13 oktober 2008
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    In de dagelijkse praktijk zijn verandertrajecten vaak lineaire processen. Je staat bij A en het doel is B. Het management zet een traject in gang en de organisatie moet maar volgen. Meestal werkt dit niet en leidt het allemaal tot veel ruis in de organisatie. Het kan ook anders, zo maakt het nieuwe boek Voorbij verandermanagement van Antonie van Nistelrooij en Rob de Wilde duidelijk. ‘Kijk eens door een multivocale bril.’
    recensie
    Algemeen management
    10 oktober 2008
    Hans van der Klis
    3-5 minuten leestijd
    Michiel Bicker Caarten kreeg in 1998 precies drie dagen de tijd om de redacteuren van het zojuist opgeheven Talkradio om te vormen in enthousiaste, financieel-economisch onderlegde medewerkers aan de nieuwe zender Business Nieuws Radio, waarmee hij het monopolie van Radio 1 wilde breken. Tien jaar later kijkt hij in het boek Knerpend grind terug op ‘de onstuimige beginjaren’.

      Personen

        Trefwoorden