OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 517 van 11.914 resultaten
recensie
Economie
6 januari 2009
Eric van Arendonk
Een stevig boek met bijna 500 pagina's; daar moet u dus even voor gaan zitten. Mijn aandacht voor 'De toekomst is groen' werd enerzijds getrokken door de auteur, Thomas Friedman. Hij is namelijk ook de auteur van 'De aarde is plat'. Anderzijds werd ik aangetrokken door de titel: 'De toekomst is groen' met als toevoeging 'warm, plat en vol'. Een actueel onderwerp waarvan ik als marketeer geen goed beeld heb hoe ik dit in praktijk kan toepassen.
recensie
Non-profit
6 januari 2009
Ilja Jacobs
2-3 minuten leestijd
Passend onderwijs heeft de afgelopen periode regelmatig op de agenda gestaan van bestuur en (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad op scholen, de (G)MR. In 'Passend onderwijs' licht Henk Keesenberg de achtergrond van het passend onderwijs' toe. Hij schetst eerst de ontwikkelingen vanaf 1998. Daarna komt passend onderwijs aan bod en hoe dit in de praktijk vormgegeven kan worden. De ondertitel van het boek is niet voor niets 'alles op een rij'. De bijlagen zijn in de praktijk goed te gebruiken, zoals voorbeeldconvenanten en verklarende woordenlijsten. U krijgt een duidelijk beeld van passend onderwijs en kunt er in uw school of de MR concreet mee aan de slag.
recensie
IT-management / ICT
6 januari 2009
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Laatst was uitgebreid in het nieuws te lezen dat veel ICT-projecten van de overheid tot niets leiden en alleen maar geld kosten. Een oplossing voor dit probleem is nu gezocht in het aanstellen van Chief Information Officers (CIO) die op de projecten toezien. Het is maar één voorbeeld van de rol die informatiemanagers tegenwoordig spelen in onze maatschappij. 'Informatiemanagement', geschreven door Rolf Bruins en Bert Pinkster, geeft een introductie in het vakgebied informatiemanagement. Het boek is in eerste instantie bedoeld voor studenten. Maar iedereen die meer wil weten over dit gebied, krijgt hiermee een uitgebreid overzicht.
recensie
Algemeen management
5 januari 2009
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Toeval of niet? Eerder verscheen al Ondernemen zit in je bloed van Cees Pronk. Nu is er Uitblinken als familiebedrijf. Beide boeken handelen - zij het deels uit een ander vertrekpunt - over het familiebedrijf. Zou er in tijden van beursmalaise weer een hunkering zijn naar het klassieke, stabiele familieconcern? Het lijkt erop.
recensie
Algemeen management
30 december 2008
Arjan Hovinga
2-3 minuten leestijd
'De prooi' van Jeroen Smit is een meeslepend en boeiend boek over de teloorgang van een stuk 'Hollands Glorie' in het bedrijfsleven. Je zit voortdurend op het puntje van je stoel en hebt het gevoel zelf bij alle bijeenkomsten en gesprekken aanwezig te zijn. Het is ongelooflijk knap hoe Smit een stroom aan gebeurtenissen, voorvallen en details samen één verhaal laat vormen. Een verhaal waarbij u zelf uw conclusie mag trekken. Als een geschiedschrijver van de zeer recente geschiedenis reconstrueert de auteur het verhaal van het verstandshuwelijk tussen ABN en AMRO.
recensie
Algemeen management
30 december 2008
Arjan Hovinga
2-3 minuten leestijd
'The Perfect Prey' van Jeroen Smit is een meeslepend en boeiend boek over de teloorgang van een stuk 'Hollands Glorie' in het bedrijfsleven. Je zit voortdurend op het puntje van je stoel en hebt het gevoel zelf bij alle bijeenkomsten en gesprekken aanwezig te zijn. Het is ongelooflijk knap hoe Smit een stroom aan gebeurtenissen, voorvallen en details samen één verhaal laat vormen. Een verhaal waarbij u zelf uw conclusie mag trekken. Als een geschiedschrijver van de zeer recente geschiedenis reconstrueert de auteur het verhaal van het verstandshuwelijk tussen ABN en AMRO.
recensie
Marketing
30 december 2008
Marjolein te Kolsté
'Purple Cow' van Seth Godin is een smakelijk boekje over het creëren van onderscheidende producten (diensten) die succesvol zullen zijn. Het staat vol met inspirerende voorbeelden en ideeën. Godin betoogt dat het geen zin meer heeft om grootscheeps op televisie reclame te maken. Hij beschrijft waarom je de 'early adopters' moet bereiken en waarom je reclame nooit zal werken als het op de massa gericht is.
recensie
Algemeen management
30 december 2008
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Professionals hebben managers nodig, en managers hebben professionals nodig. Al denken ze daar soms zelf anders over. In ieder geval zitten er vaak lichtjaren van verschil tussen de twee disciplines. Hoogleraar bestuurskunde Hans de Bruijn belicht in zijn boek Managers en professionals beide kemphanen en zonder partij te kiezen, breekt hij toch een lans voor de manager.
recensie
Strategisch management
29 december 2008
Paul Groothengel
3-4 minuten leestijd
In hun boek Authentieke organisaties. Echte merken. constateren Edwin Winter en Wouter van der Weijden dat marketeers druk bezig zijn met het bouwen aan sterke merken, maar daarbij de collega’s vergeten. En die vormen nou juist samen het merk. De kloof tussen sterke en échte merken valt te overbruggen met doordachte, internal branding.
recensie
Werk en loopbaan
24 december 2008
Ilja Jacobs
Jancees van Westering daagt u in 'Onderneem! Commercieel worden en uzelf blijven' uit echt bij uzelf te rade te gaan. Via twaalf sleutelwoorden spoort hij u aan om de ondernemer in uzelf te ontdekken. Dit boek kan echt uw 'ondernemingsbijbel' worden waarin uw gedachten en leerpunten verwoord zijn. Aangezien het een mooi en handzaam boekje is dat er erg aantrekkelijk uitziet, kan ik het aanraden als u aan de slag wilt met ondernemen - binnen een vaste baan of als zelfstandig ondernemer!
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 december 2008
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
De achterflaptekst van het boek Persoonlijke ontwikkeling schrijft: ‘Voor veel professionals van nu is het niet langer toereikend zich uitsluitend vakinhoudelijk te ontplooien. We willen ons ook als persoon ontwikkelen, zodat we onze eigen ‘ik’ in kunnen zetten in de professionele rol. Of in woorden van de auteur Godfried IJsseling: ‘Doe je jas uit.’
recensie
Algemeen management
23 december 2008
Chantal Verhoeven
2-3 minuten leestijd
Hans van der Aar schreef met Martijn Adelmund als co-auteur het boek: 'Tot aan je middle in het management'. De tekst in een oranje stip op de kaft claimt dat dit het eerste praktijkboek voor middle managers is. Het boek staat vol praktische tips en ervaringen van middle managers uit verschillende branches. De pijn zit 'm in de breedte van de doelgroep die de auteurs voor het boek definiëren. Van startend tot ervaren manager, van teamleider tot aannemer. Hierdoor lijkt het boek uiteindelijk niemand echt te bedienen.
recensie
Algemeen management
23 december 2008
Belia van den Berg
1-2 minuten leestijd
Kantoren hebben hun eigen taalgebruik. 'Waartoe is deze tent op aarde' is een grappig en kritisch boekje over de taal die kantoorprofessionals gebruiken. Het biedt houvast aan de startende kantoorprofessional en is een spiegel voor de kantoorveteraan. 'Mag bloemrijk taalgebruik?' is de vraag waarmee Carien Overdijk de lezer achterlaat.
recensie
22 december 2008
Pierre Pieterse
5-8 minuten leestijd
De vakantie nadert en wat is er dan beter dan je te verdiepen in de edele kunst van het nietsdoen. Of een boek lezen, en als dat boek dan als ondertitel heeft ‘De kunst van effectief nietsdoen op het werk’ sla je twee vliegen in één klap.
recensie
Financieel management
22 december 2008
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Voorspellen is als een buienradar. Op de korte termijn klopt-ie wel, maar de radar gebruiken voor een voorspelling over drie maanden is vaak volstrekt zinloos. En toch, zeker aan het einde van het jaar schieten bedrijven massaal in de stress om prognoses voor komend jaar, en daar voorbij, te maken. De titel van het boek Stop met forecasten van Freek Aertsen, Miel Theeuwen en Emile van Geel suggereert een einde te maken aan al dat zinloze voorspellen. En dat klopt niet helemaal, want de auteurs bepleiten eigenlijk een ander soort radar.
recensie
Inkoop en logistiek
19 december 2008
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Een goed afgestemde logistiek wordt steeds belangrijker. Jan Engelbregt beschrijft in 'Logistiek voor dienstverlenende organisaties' een aantal inzichten en invalshoeken van logistiek. Deze titel is bedoeld voor managers en stafmedewerkers van dienstverlenende organisaties. Een compleet logistiek boekwerk voor de beginnende logisticus maar door de nadruk op verbeteringsprocessen ook voor de meer ervaren logistiek manager.
recensie
19 december 2008
Dick Pels
3-5 minuten leestijd
De Amerikaanse toekomst is een boek dat je oppakt en niet gauw weer neerlegt. De schrijver is dan ook ‘de populairste geschiedenisleraar ter wereld’. Het verhalende vernuft van de Britse historicus Simon Schama lijkt op dat van onze eigen Geert Mak, en net als zijn evenknie in Nederland (of in Europa?) verdubbelt Schama zijn boeken als veelbekeken televisieseries.
recensie
Verandermanagement
18 december 2008
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
De titel van het boek van Frank Verschuur luidt: Slow Change (Versneller van sociale innovatie). Dat klinkt als een paradox. Slow aan de ene kant, versnellen aan de andere kant. In de praktijk blijkt het toch te kunnen.
recensie
Personeelsmanagement
17 december 2008
Koos Overbeeke
3-4 minuten leestijd
De ambitie van Rolf Baarda en Glenn Frijde is inspirerend. Zij richten zich in 'Human Business Engineering' tot lezers en organisaties die op zoek zijn naar excellentie. Daarbij hanteren ze als uitgangspunt dat niet iedereen gelijk is en dat het de kunst is om mensen op die plek in te zetten waar hun passie en talent tot leven komt. Een praktisch en inspirerend boek voor managers en HR-professionals die medewerkers in hun kracht willen inzetten.
recensie
Leiderschap
17 december 2008
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
Moed is niet alles. Kijk naar de erfenissen van moedige mannen als George W. Bush of Rijkman Groenink. Moed vraagt om een context van veiligheid, schrijven Fons Trompenaars en Ed Voerman in Grenzeloos leiderschap. Zij breken een lans voor de dienend-leider. Bij de dienend-leider gaat het niet om macht of om geld. Maar om de vraag wat mensen nodig hebben en wat hij kan doen om ervoor te zorgen dat ze dat krijgen.