OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 516 van 11.914 resultaten
recensie
Organisatiekunde
19 januari 2009
Jaap Peters
Nadenken over het Europese Rijnlandse model is weer in. Globalisering wordt een valstrik voor de democratie. Een onderneming kan over overbodige mensen spreken, een samenleving niet. Temidden van de kredietcrisis zien we de politiek aan beide kanten van de oceaan schipperen hoe daar mee om te gaan. Het turbokapitalisme blaast zichzelf op en ondermijnt de stabiliteit van de samenleving. Dat kan nooit bedoeling zijn geweest. Piet Moerman schreef het essay 'Rijnlanders, durft te denken en te twijfelen!' over de achtergronden van het Rijnlandse model.
recensie
Strategisch management
19 januari 2009
Kees Boodt
2-3 minuten leestijd
Chris Zook reikt in 'Onstuitbaar!' een methode aan om weg te komen of te blijven van stagnatie in de groei van bedrijven. Dit doet hij op basis van uitgebreide onderzoeken. Het grote aantal cases geven niet alleen vele herkenningspunten maar ook vele aangrijpingspunten.
recensie
Financieel management
19 januari 2009
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
Niall Ferguson zag hoe het financiële drama, dat als ‘kredietcrisis’ al maanden de krantenpagina’s domineert, zich de laatste jaren langzaam ontvouwde en deed daarvan erudiet verslag. De Schot, onder meer hoogleraar aan de prestigieuze Harvard Business School en biograaf van de Rothschild-bankiers, is een vermaard historicus. Geld is zijn specialiteit. Zijn recent verschenen boek heet Het succes van geld.
recensie
Leiderschap
19 januari 2009
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
We kenden al de piramide van Maslow. In het boek The Enlightened Leader van Peter ten Hoopen wordt een tweede driehoek omgekeerd bovenop de oude Maslow-piramide geplaatst. Het wordt namelijk druk in de top van de oude piramide en de wereld is op zoek naar nieuw houvast.
recensie
Verandermanagement
16 januari 2009
Rudy van Stratum
4-6 minuten leestijd
Matthijs van Nieuwkerk en Pauw & Witteman zullen de auteur van dit boek nog niet gebeld hebben met een verzoek iets over zijn nieuwe boek te komen vertellen. De boodschap is te complex om in een paar oneliners uit te leggen. De inhoud wijkt misschien ook te veel af van het mainstreamdenken, gaat te veel in tegen de gevestigde belangen.
recensie
Coaching en trainen
16 januari 2009
Jan Boerstra
3-4 minuten leestijd
Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dat geldt ook voor hoe mensen hun eigen gedachten en kwaliteiten waarderen. In 'Appreciative coaching' presenteren Orem, Binkert en Clancy een positieve coachingsmethode die mensen helpt het beste uit zichzelf te halen om hun dromen te kunnen realiseren.
recensie
Algemeen management
16 januari 2009
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Managers geloven graag in sprookjes, alleen zijn ze zich daar zelden van bewust. Met deze stelling opent Stef Blom zijn boek Waarom managers in sprookjes geloven. Jammer dat hij zijn theorie niet wat verder heeft uitgewerkt.
recensie
Reclame en verkoop
15 januari 2009
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
De ondertitel van 'Koop mij' luidt 'waarheid en leugens over ons koopgedrag'. Dit wordt waargemaakt met resultaten van een onderzoek naar hersenacitiviteit bij reclame-uitingen. Een hersenscan legt exact vast welk gedeelte van onze hersenen wanneer actief is. Zo kom je er achter of er hersenenactiviteit plaatsvindt bij een reclame-uiting of bij het feitelijk zien van een product. Maar liefst tweeduizend vrijwilligers verspreid over de hele wereld namen hieraan deel.
recensie
Leiderschap
15 januari 2009
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Wat kunnen dertigers van vandaag leren van de generatie voor hen, de babyboomers die momenteel het pluche bezetten? Met deze vraag togen twee jonge honden, Wouter Hart en Harry Sonnenschein, naar de paleizen van de Nederlandse captains of industry. Het resultaat, het boek Leiders van vandaag, lessen voor morgen, is teleurstellend, waarschijnlijk omdat de twee auteurs maar niet over hun enorme bewondering voor deze iconen van weleer heen konden stappen.
recensie
Algemeen management
15 januari 2009
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Het boek Summit. Een gids voor managers op weg naar de top van Buck Jüch is niet de eerste in zijn genre. Gelukkig heeft de auteur wel verstand van management.
recensie
Marketing
15 januari 2009
Paul Hartog
De theorie, historie, huidige stand van zaken en goede voorbeelden uit de reclamewereld passeren de revue in 'Zapklare brokken'. In zeven overzichtelijke hoofdstukken, 'brokken', biedt Hans van Dijk u een heldere en vermakelijke inkijk in deze bedrijfstak.
recensie
Psychologie
15 januari 2009
Karen Reijnen
2-3 minuten leestijd
'Wil je creëren of reageren? Wil je slachtoffer zijn van je ouders, baas of andere externe factoren waarop je weinig invloed uit kunt oefenen? Wil je leven met 'ja, maar' en 'pas als ik dit of dat heb ben ik gelukkig'? Wil je passief afwachten of actie ondernemen? In de termen van managementgoeroe Stephen Covey gaat het er steeds om of je oorzaak of gevolg wenst te zijn. Deze vragen stelt Dominique Haijtema de lezer in het voorwoord van 'Psychologie op de werkvloer'.
recensie
14 januari 2009
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Een boek dat een kraakheldere uiteenzetting van het klimaatprobleem koppelt aan een spirituele zoektocht naar de oplossing, moet wel iets bijzonders zijn. En inderdaad, dat is De aarde heeft koorts dan ook.
recensie
Strategisch management
13 januari 2009
Hugo-Jan Ruts
2-3 minuten leestijd
Edwin Winter en Wouter van der Weijden beschrijven met hun boek 'Authentieke organisaties. Echte merken' hoe de kracht van de eigen organisaties via internal branding gebruikt kan worden om een meer dan sterk merk te ontwikkelen. Zij zien dit als een ontwikkelingsproces dat als verandertraject aangepakt moet worden. Hiervoor doorlopen zij de verschillende stappen. Hoewel dit te weinig is om er zelf mee aan de slag te gaan, geeft 'Authentieke organisaties. Echte merken' goed inzicht in het fenomeen internal branding.
recensie
Marketing
13 januari 2009
Marjolein te Kolsté
2-3 minuten leestijd
Is het een trend dat marketeers herontdekken dat reclame effectiever is, naarmate het persoonlijker is? Denk bijvoorbeeld aan Seth Godin, die in zijn 'Purple Cow' ook de dood verklaart aan massamarketing. Ook 'Spreken is goud - Maak je merk spraakmakend' wil het aloude mond-op-mond reclame weer levend maken. Hoe biedt u klanten een unieke ervaring en zorgt u er vervolgens voor dat ze die ervaring delen met anderen? Bertrand Cesvet is hierin echter niet overtuigend. Ondanks de beloften op de achterflap weet ik na lezing nog niet veel meer over mon-op-mond reclame.
recensie
Organisatiekunde
13 januari 2009
Belia van den Berg
3-5 minuten leestijd
Mensen hebben ruimte nodig om tot goede prestaties te komen, prestaties waarin hun eigenschappen en specialistische kwaliteiten tot hun recht komen en het organisatiedoel dienen. Bij ruimtelijk organiseren worden mensen, kennis en technologie selectief verbonden, afhankelijk van de intentie van het kennisgebruik. De fysieke, virtuele en mentale ruimtes worden benut.
recensie
IT-management / ICT
13 januari 2009
Peter van Veen
2-3 minuten leestijd
Eén van de 'klassieke' werken van Scott Kelby is 'Photoshop Klassiekers'. Al op de eerste pagina's begint de typische Kelby-humor. Daar moet je van houden of je moet er langs heen kunnen lezen. Scott Kelby is momenteel één van de meest bekende Photoshop goeroe's. Van zijn hand zijn inmiddels ruim veertig (!) boeken verschenen. Tevens is hij één van 'The Photoshop Guys' bij de populaire Photoshop User TV podcast. In 'Photoshop Klassiekers' zet Scott Kelby honderd beproefde technieken voor u op een rij.
recensie
Non-profit
12 januari 2009
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
‘Een kind is geen autodidact. (..) Wie niks weet en slecht schrijft of rekent, is ook op internet een dolende sukkel.’ De boodschap van Aleid Truijens in Wij eisen les! is duidelijk: goed onderwijs betekent dat leraren in plaats van computers kennis overdragen. Bovendien: ‘Een school is geen bedrijf, een leerling geen klant.
recensie
Economie
9 januari 2009
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
De financiële crisis heeft voor een somber begin van het jaar gezorgd, maar het kan altijd erger. In haar boek Schurkeneconomie beschrijft de econome Loretta Napoleoni de schaduwkanten van de democratisering en de bijbehorende vrije markt, die de laatste decennia opgang hebben gedaan.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
7 januari 2009
Rob Hartgers
2-3 minuten leestijd
Raakt u uw collega’s en medewerkers wel eens aan? Niet op een vervelende manier, maar gewoon een welgemeende schouderklop of een terloopse aanraking in het voorbijgaan? De Amerikaanse psycholoog Argyle ontdekte dat mensen die anderen veel aanraken, sympathieker worden gevonden. Hij deed een experiment met caissières. De caissière die telkens de hand van haar klanten ondersteunde wanneer ze wisselgeld teruggaf, bleek hoger gewaard te worden dan haar collega’s. Het kan dus geen kwaad om af en toe een beetje handtastelijk te zijn.