OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Recensie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 515 van 11.914 resultaten
    recensie
    Coaching en trainen
    27 januari 2009
    Sven Laudy
    Coachen is in! Iedereen coacht elkaar en wordt gecoacht. In de sport was het al langer bekend, maar nu dus ook gezinscoaching en coaching in organisaties om er maar twee te noemen. In 'De Coachingbox' gaat Marijke Lingsma in op coaching in organisaties. Een blik op de inhoudsopgave leert dat ook binnen een organisatie een veelheid aan coaching voorkomt; coachen van individuen, maar ook teams en zelfs de hele organisatie! Ook kun je leidinggeven op een coachende manier en kun je bij conflicten coachen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    27 januari 2009
    Carla Verwijs
    Nadat u uw sterke punten, of beter gezegd uw talenten, heeft gevonden met 'Ontdek je sterke punten' van Marcus Buckingham, wilt u misschien weten hoe u hiermee aan de slag kunt. Dat kunt u lezen in zijn 'Ga met je sterke punten aan de slag!'. Deze twee boeken van Buckingham lijken elkaar op te volgen, maar zijn ook heel goed los van elkaar te lezen. De principes uit het eerste boek worden namelijk herhaald in de beginhoofdstukken van het tweede boek.
    recensie
    Marketing
    27 januari 2009
    Marjolein te Kolsté
    De reclamespot op televisie is nog altijd het populairste middel om mensen te verleiden met uw product. Maar waar je vroeger genoeg had aan drie spotjes, heeft u er tegenwoordig zo'n 150 nodig om gezien te worden door de consument. Consultant Gemma Veel nodigt vakmensen uit om hun doelgroep op een ándere manier te bereiken. Ze noemt die methode belevenismarketing en overtuigt u ervan dat hiervoor geen forse budgetten nodig zijn, zoals voor de traditionele media. Ze geeft veel voorbeelden hoe u met een klein budget gigantisch veel publiciteit kunt genereren. 'Geen guts geen glory' is prikkelend, uitdagend en inspirerend.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    27 januari 2009
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    Wat is de zin van mijn bestaan? Hoe word ik gelukkig? In zijn nieuwste boek Seks & Geld, Geluk & Dood, gaat Nederlands grootste managementdenker Manfred Kets de Vries in op de grote levensvragen waarmee managers bij hem aankloppen. Nu alleen maar hopen dat ze de antwoorden ook willen horen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    26 januari 2009
    Annegreet van Bergen
    3-4 minuten leestijd
    Een gordijn voor je gezicht houden en je vervolgens aan het publiek voorstellen? Dat werkt! De recensent van dienst besloot na het lezen van Een goed verhaal van Susanne Gerritsen een oud gordijn als ‘attentum’ te gebruiken bij een lezing die ze moest houden. Vrijwel meteen snapten de toehoorders dat hun organisatie niet meer bescheiden achter de schermen moest opereren, maar haar werk beter over het voetlicht moest brengen.
    recensie
    Leiderschap
    26 januari 2009
    Jan Boerstra
    Ronald van Domburg maakt deel uit van de in Nederland aanzwellende groep adviseurs die werkt op basis van de methodiek van Appreciative Inquiry. We kennen hem ook als medeauteur van het recent verschenen overzichtswerk 'Waarderend organiseren'. In 'Het waarderend oog' maakt hij de lezer, in vlotte taal en puttend uit eigen praktijksuccessen, op enthousiaste wijze deelgenoot van zijn enthousiasme voor Appreciative Inquiry. Om het beknopt te kunnen houden gaat hij met grote stappen door de theorie en praktijk van zijn onderwerp.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    26 januari 2009
    Loes Dekker
    6-8 minuten leestijd
    Managers die weten dat hun werk meer inhoudt dan het vergaren van winst en macht kunnen aan het boek Business spiritualiteit van Paul de Blot en Petra Pronk hun hart ophalen. Niet alleen in overdrachtelijke zin, ook letterlijk. Want je moet wel een heel dikke schil om je heen hebben als dit boek je niet raakt en je hart niet bereikt.
    recensie
    Leiderschap
    26 januari 2009
    Pierre Pieterse
    13-18 minuten leestijd
    De president van de VS krijgt honderd dagen om zich te bewijzen, de gemiddelde manager maar negentig. De acties die een manager in zijn nieuwe functie in de eerste drie maanden onderneemt, bepalen in hoge mate zijn succes of falen. Met deze woorden schetst Harvard Business School professor Michael Watkins in zijn boek Slagen als leidinggevende de keerzijde van een promotie.
    recensie
    Algemeen management
    23 januari 2009
    Dick Pels
    4-6 minuten leestijd
    Het is een klassiek liberaal uitgangspunt dat mensen zelf het beste weten wat goed voor hen is. Als anderen dat beter denken te weten, valt al gauw het verwijt van betweterij, betutteling en paternalisme. Het individu (de burger, de consument) is in principe soeverein, kan en moet over zichzelf beschikken, is in staat om rationele keuzes te maken, en is altijd zelf verantwoordelijk voor zijn daden en beslissingen.
    recensie
    Non-profit
    23 januari 2009
    Jan Boerstra
    Hoe pas je coachingstechnieken toe in organisaties waar medewerkers van oudsher gericht zijn op het onderwijzen van anderen? 'Coachen in het onderwijs' biedt handvatten aan de schoolleider die op een positieve en bemoedigende manier zijn medewerkers wil begeleiden in de uitoefening van hun vak.
    recensie
    Algemeen management
    23 januari 2009
    Loes Dekker
    U wilt als ondernemer, manager of leidinggevende niet langer dat uw organisatie op rat-achtige leest is geschoeid. U wilt verandering en u neemt daarom het boek 'De Vijfde Discipline' van Peter Senge ter hand. Als u het boek weglegt, merkt u dat u op een tra, een open plek in het organisatiebos terecht bent gekomen en u de art to organize, of beter nog de art to live in an organization heeft gezien. U heeft u, terecht, laten begeesteren door de ideeën van de 'lerende organisatie'.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    22 januari 2009
    Hans van der Loo
    Marcus Buckingham, een 41-jarige in Amerika werkzame en woonachtige Brit, is de nieuwe wonderboy onder de managementgoeroes. Van zijn eerder ook in het Nederlands verschenen boeken 'Weg met alle regels' en 'Ontdek je sterke punten' zijn wereldwijd vele miljoenen exemplaren over de toonbank gegaan.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    22 januari 2009
    Hans van der Loo
    Marcus Buckingham, een 41-jarige in Amerika werkzame en woonachtige Brit, is de nieuwe wonderboy onder de managementgoeroes. Van zijn eerder ook in het Nederlands verschenen boeken 'Weg met alle regels' en 'Ontdek je sterke punten' zijn wereldwijd vele miljoenen exemplaren over de toonbank gegaan.
    recensie
    Organisatiekunde
    22 januari 2009
    Michel Hoetmer
    De moderne kantoortuinen worden bevolkt door grote groepen medewerkers die geestelijk ontslag hebben genomen. Ze zijn afgestompt door de eindeloze brei aan stroperige regeltjes en procedures. Elk initiatief is in de kiem gesmoord. Kan dat niet anders? De auteur van het boek 'De kracht van mensen', Roland Hameeteman, dacht van wel. Samen met zijn zakenpartner Rutger Stekelenburg richtte hij in 1991 het bedrijf E-office op. Het was een bedrijf zonder regeltjes, procedures, haantjesgedrag of hiërarchie. Een bedrijf waar kennis wordt gedeeld in plaats van afgeschermd.
    recensie
    Economie
    22 januari 2009
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    Medio 2007 zal de organisatie waar ik werk een gloednieuwe glasfabriek openen in China. Hoewel deze fabriek zich zal gaan richten op de Aziatische markt, krijg ik er ongetwijfeld ook mee te maken. We zien nu al een aantal mogelijkheden voor producten die, geproduceerd in China, op de Europese markt gebracht kunnen worden. Producten die aanvulling zijn op het bestaande assortiment. De titel van Kynge's boek 'China zet de wereld op z'n kop' sprak mij dan ook bijzonder aan.
    recensie
    Algemeen management
    22 januari 2009
    Pierre Spaninks
    4-5 minuten leestijd
    Een expeditie naar de top van de Kilimanjaro vormde de aanleiding voor het boek Summit - een gids voor managers op weg naar de top. Daarin neemt bedrijfseconoom Buck Jüch de lezer mee op reis langs zes deelgebieden die volgens hem essentieel zijn voor succes, in welke onderneming dan ook: Strategie, Urgentie, Mensen, Middelen, Indicatoren, en Triomfen.
    recensie
    Leiderschap
    21 januari 2009
    Pierre Spaninks
    4-6 minuten leestijd
    Twee hoogopgeleide jonge dertigers botsen in leven en werk aan tegen de structuren die zijn opgebouwd door de generatie van hun ouders. Dat moet anders kunnen, maar hoe? Geïnspireerd door het idee van ‘Servant Leadership’ gaan Wouter Hart en Harry Sonnenschein op zoek naar alternatieven. In een serie van negen gesprekken met mannen die hun vaders hadden kunnen zijn.
    recensie
    Organisatiekunde
    20 januari 2009
    Ruud de Jong
    Als oud-directeur van de Logica University heb ik mede aan de wieg gestaan van de ontwikkeling en toepassing van Business Process Management (BPM) binnen Logica, toen het Nederlandse bedrijf nog CMG heette. Dat verklaart deels ook mijn interesse voor 'Grip op processen in organisaties': wat is er nieuw sinds de jaren negentig en hoe kijken Gerrit-Jan Obers en Ko Achterberg tegen dit onderwerp aan? De titel suggereert ook dat er 'grip op processen in organisaties' mogelijk is en dat intrigeert me. Het boek geeft een goed beeld van de beschikbare modellen en technieken maar is te algemeen om echt grip te krijgen.
    recensie
    Reclame en verkoop
    20 januari 2009
    Michel Hoetmer
    De titel van het boek 'Verkoopkunst' door Wim Aalbers belooft heel wat. De achterflap wekt de indruk dat de lezer een bijzonder boek in handen heeft. Het beschrijft hoe topverkopers meer en beter verkopen. Het is een verzameling observaties uit de verkooppraktijk. Hoe uitblinkers zich moeten gedragen. De auteur heeft geput uit zijn praktijk als manager, trainer en coach. Het wekt hooggespannen verwachtingen.
    recensie
    Coaching en trainen
    20 januari 2009
    Sven Laudy
    De achtste aflevering van de 'Coachingbox' gaat dieper in op het coachen van groepen. Centraal staat de interactie tussen de groepsleden en de wijze waarop je groepen kunt coachen. Het groepsgerichte coachen wordt ingestoken vanuit het systeemdenken. Dat is natuurlijk lang geen nieuw gedachtegoed; is deze luistercd hiermee ook oude wijn in nieuwe zakken?

      Personen

        Trefwoorden