OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 514 van 11.917 resultaten
recensie
Algemeen management
6 februari 2009
Peter Vermeulen
3-5 minuten leestijd
Menig manager is op een bepaald vlak een Dummie. In de oneindige reeks voor Dummies, is er nu dus ook een NLP werkboek voor Dummies. Maar wat is NLP nu eigenlijk? NLP staat voor Neurolinguïstisch Programmeren. Oh, denkt u misschien wel, alweer een computerboek. Nee, NLP is het programmeren van uzelf. Met Neurolinguïstisch Programmeren vergroot u namelijk uw inzicht in uzelf en de ander. Het is een wijze van denken die concrete veranderingen mogelijk maakt. Dit boek is geschreven voor iedereen die nieuwsgierig is naar zijn of haar tot nu toe ongekende mogelijkheden in relaties, in het gezin en, niet onbelangrijk, op het werk.
recensie
Algemeen management
6 februari 2009
Annelies Bakelaar
2-3 minuten leestijd
Als een echte middle manager ben ik in 'Tot aan je middle in het management' gedoken en heb ik kritisch gekeken naar het praktische nut en noodzaak van dit boek. Hans van der Aar en Martijn Adelmund kijken op kritische wijze naar middle managers en hun vak. Het is speciaal geschikt voor de startende middle manager, maar zeker ook een goede update voor de oude rot in het vak.
recensie
Financieel management
6 februari 2009
Coby van Haastrecht
'De kredietcrisis' van Jac Kragt (geschreven in juni 2008) voorspelt niet de totale omvang van de crisis. Het boek beschrijft voor niet-insiders in de bankwereld duidelijk de oorzaken van het ontstaan van deze crisis. Dit doet hij aan de hand van illustratieve en goed uitgelegde modellen. Voor mij was het een openbaring dat banken hun belangrijkste taak, 'het beoordelen van risico's', hebben overgelaten aan kredietbeoordelaars zonder registratie of kwalificatie. Nog vreemder is het dat banken pakketten kredieten kochten, zonder het risico goed te beoordelen. Amerikaanse overheidsregels hebben de crisis hierbij nog verdiept.
recensie
Algemeen management
6 februari 2009
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
‘Leer spreken als Barack Obama.’ ‘Overwin je spreekangst.’ ‘Spreken in het openbaar.’ Google op ‘speech’ en je krijgt een waslijst aan adviezen en boeken over hoe je een speech moet houden. En toch maakte Geerhard Bolte nog een nieuw boek over spreken voor een publiek: De kunst van het speechen. ‘Een goede speech begint met een goed verhaal.’
recensie
Werk en loopbaan
5 februari 2009
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
In Nederland alleen al zijn vijf organisaties bezig om te proberen vrouwen te helpen de weg te vinden naar de top van het bedrijfsleven: Opportunity in Bedrijf, het Ambassadeursnetwerk, TopBrainstorm, European Professional Women’s Network en Women on Top. Los van de vraag hoeveel subsidie daarmee gemoeid is en los van het feit dat er dan ook nog een aantal headhuntersbureaus in deze ‘damesniche’ actief zijn, lijkt de vraag gerechtvaardigd of dat niet wat veel is.
recensie
Projectmanagement
4 februari 2009
Ton Horrevorts
3-4 minuten leestijd
Elke manager krijgt vroeg of laat met te maken projecten. De hoeveelheid literatuur die hij kan raadplegen over de vraag hoe een project succesvol kan worden afgerond, is enorm groot. De nieuwste aanwinst is de handleiding 'Werken aan projecten' van Rudy Kor. Het is een vlot geschreven overzicht voor de mensen die voor het eerst kennismaken met het fenomeen project.
recensie
Werk en loopbaan
4 februari 2009
Rob van der Marck
Het boek 'Onderneem! Commercieel worden en jezelf blijven' is geschreven door Jancees van Wetering. Hij schreef het boek voor mensen die willen gaan ondernemen of dat al een tijdje doen, maar ook voor mensen die in loondienst werken en de ruimte krijgen of willen benutten om ondernemend te werk te gaan.
recensie
Strategisch management
4 februari 2009
Marinus Grootenboer
Het boek 'Branchmarking' is geschreven door Rob Adams en handelt over marketing, verkoop en innovatie. Het draagt ideeën aan voor bedrijven en marketeers, hoe zich te onderscheiden in de markt. Zowel voor het verkopen van producten alsook het presenteren van jezelf . Het boek is een bron van inspiratie voor iedereen die zich wil verbeteren in de wereld waarin zij of hij opereert. Het is niet geschreven als een traditionele handleiding, die volgens een standaardstramien of methode, een bepaald denkbeeld, techniek of systeem wil aanleren. Integendeel, het is een uitgebreide verzamelingen van suggesties, ervaringen, wijze uitspraken en praktijkvoorbeelden, maar dan wel zo praktisch dat de lezer er direct mee aan de gang kan.
recensie
Algemeen management
4 februari 2009
Pierre Spaninks
4-5 minuten leestijd
Veel bedrijven en instellingen denken het economisch tij te kunnen keren door blinde bezuinigingen. Dat gaat echter al gauw ten koste van de kwaliteit van de dienstverlening. Als klanten dat merken, zijn ze weg voordat je het weet. In The Ownership Quotient ontwikkelen Heskett, Sasser en Wheeler een aansprekend alternatief.
recensie
Strategisch management
3 februari 2009
Ton Horrevorts
3-4 minuten leestijd
Het klinkt zo simpel en toch worstelt elke organisatie er mee: het opstellen van een strategie en deze vervolgens succesvol uitvoeren. Veel boeken zijn er al over dit centrale vraagstuk van management verschenen, maar het meest recente boek hierover maakt veel oudere boeken overbodig. Robert Kaplan en David Norton hebben met hun boek 'The Execution Premium' de stand van zaken op dit gebied helder, uitvoerig en overzichtelijk op een rijtje gezet.
recensie
recensie
Psychologie
3 februari 2009
Roel Notten
3-4 minuten leestijd
Persoonlijk ben ik geen groot liefhebber van boeken die de pretentie hebben mij voor te schrijven hoe ik gelukkig kan worden. Dergelijke boeken doen een gering beroep op mijn reflectief vermogen en spelen vooral in op het fijne gevoel van herkenning. Bovendien definiëren ze impliciet het begrip 'geluk', als zou dit voor u, mij en de gehele mensheid hetzelfde zijn. Ben Tiggelaars 'Dromen, Durven, Doen' behoort in mijn ogen tot dezelfde categorie boeken. Wel staat het boek vol tips om het dagelijkse leven makkelijker te maken. 'Hoe manage ik mijn werk, mijn relaties en mijn sociale leven?' was een meer dekkende titel geweest: een mooie handleiding die helpt bij aan het aanbrengen van structuur in ons drukke bestaan. Niets meer, niets minder.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
3 februari 2009
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Hoe kan ik mijn problemen tackelen en laten draaien naar kansen? Hoe krijg je het halflege glas weer halfvol? Dat is het thema van het boek Huh?! van Berthold Gunster. Hij laat overtuigend zien hoe makkelijk we vastlopen in onze eigen gedachten. En zo van een probleem een tragedie maken.
recensie
Algemeen management
2 februari 2009
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Met haar boek Vijf maanden in de achtbaan, geschreven in samenwerking met freelance journaliste Gwen van Loon, wil de jonge ondernemer Fleur Sluijter laten zien wat je in de praktijk meemaakt als je je bedrijf verkoopt.
recensie
Marketing
30 januari 2009
Mirjam Hensels-van den Broek
Het handzame 'Geen guts geen glorie' (formaat portefeuille) belooft een weergave van de stand van zaken binnen de belevenismarketing. De schrijfster, Gemma Veel, is mede-bedenkster van het 3FM-concept en het Glazen Huis en wordt op de achterflap geïntroduceerd als 'belevenismarketinggoeroe'.
Voor 'Geen guts geen glorie' interviewde de auteur bedrijven die concepten uit de belevenismarketing gebruikt hebben. De inhoud van de interviews blijft echter steken op het beschrijven van voorbeelden van succesvolle campagnes uit het verleden. Het resultaat is daarom niet meer dan een overzicht van leuke reclamestunts die we al te vaak in powerpointvorm op diverse congressen en workshops hebben gezien. Deze keer aangevuld met een stukje samenvatting van Gemma Veel.
recensie
Marketing
30 januari 2009
Anne-Mieke Vermeer
2-3 minuten leestijd
Prof.dr. John Koster RM, is Register Marketeer, hoogleraar Marketing Organisatie en Implementatie en auteur van meerdere publicaties, dus heeft zijn sporen in de marketing wel verdiend. Als hij zegt 'Weg met het marketingplan' dan zit daar een genuanceerder verhaal achter. Het 'Tijd voor actie!' meent hij wel serieus: in sneltreinvaart wijst hij u de weg tot concrete en haalbare acties. Geschreven voor het management, dat aan het werk wil om enthousiaste, terugkerende en winstgevende klanten te werven en behouden.
recensie
Economie
30 januari 2009
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Het is aanlokkelijk om je volledig aan de zijde van Adstrat-directeur Jurriaan Pröpper te scharen. In zijn boek Een (on)gemakkelijke keuze schetst hij een heldere oplossing voor een van de grootste problemen waarmee Nederland te maken krijgt, de vergrijzing. Pröppers voorstel is misschien niet erg realistisch, het probleem is dat wel.
recensie
Marketing
30 januari 2009
Bert Peene
1-2 minuten leestijd
'Sportmarketing' van Jolanda Colijn en Robert Kok is een studieboek, geschreven voor studenten aan hbo-opleidingen die te maken hebben met sport en actieve vrijetijdsbesteding; bijvoorbeeld de opleiding Speco (Sport Economie en Communicatie) van Fontys in Tilburg, waar beide auteurs als docent sportmarketing werkzaam zijn. 'Sportmarketing is een relatief nieuw vakgebied', meldt de tekst op de achterflap en dat klopt.
recensie
Marketing
30 januari 2009
Marcel Hindriks
2-3 minuten leestijd
Als marketeer is de huidige recessie een goed moment om te laten zien wat marketing voor een bedrijf kan betekenen. In het compacte boekje 'De 13 gouden wetten van recessiemarketing' helpen Roland en Rogier van Kralingen u op weg. Kort en bondig nemen zij u in dertien hoofdstukken mee op uw zoektocht naar mogelijkheden om uw bedrijf te laten profiteren van kansen die de huidige marktontwikkeling u biedt. Verwacht geen pasklare antwoorden, maar wordt geconfronteerd met de wetten van de eenvoud.
recensie
Personeelsmanagement
30 januari 2009
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
De meeste managers kennen het fenomeen: op het werk alles onder controle, maar bij thuiskomst: altijd gedoe. Stress, te weinig tijd, gedeelde en onduidelijke verantwoordelijkheden. nzovoort, enzovoort. Hoe de moderne manager in zijn primaire sociale omgeving, zijn gezin dus, omgaat met tijd, middelen, doelen en taken, is een minder bekend terrein van onderzoek. Vreemd eigenlijk. Maar goed gaat het niet altijd. Patrick Lencioni geeft in zijn boek The Three Big Questions for a Frantic Familiy in de vorm van een novelle handvatten om hier mee om te gaan.