OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
					2
			
Recensies
																	Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
															
							
							
														21 resultaten
						recensie
							Algemeen management
			
			14 januari 2011
				Gérard Hendriks
							Veerkracht vergroten valt niet mee. Liselotte Baeijaert en Anton Stellamans geven vier veerkrachtpijlers voor veerkracht in jezelf en vier voor teamveerkracht. 'Vergroot de veerkracht in jezelf en je team' is bestemd voor iedereen die heel veel tips, spreuken, metaforen, acties, adviezen en oefeningen op een rij wil hebben om (team)veerkracht te bevorderen.
		recensie
							Psychologie
			
			3 juni 2010
				Gérard Hendriks
							Elaine Aron deed tien jaar lang onderzoek naar twee fundamentele sociale instincten waarmee we de wereld tegemoet treden: vergelijken en verbinden (ranking en linking). Hoe vaak meten we ons niet af aan anderen om erachter te komen waar we staan? Ze schreef op basis van haar onderzoek 'De kracht van zelfwaardering'.
		recensie
							Werk en loopbaan
			
			6 april 2009
				Gérard Hendriks
							'Werkplezier spel' is bedoeld om zicht te krijgen op wat bijdraagt en afbreuk doet aan het plezier in uw werk, waarna u kunt bepalen of u daar als individu of als collega's iets aan kan of wil doen. Peter Gerrickens, Marijke Verstege en Zjev van Dun hebben in totaal zes spelvormen beschreven. Het spel is geschikt voor individuele coaching, loopbaanplanning, teambuilding, trainings- en opleidingsgroepen en intervisie.
		recensie
							Persoonlijke effectiviteit
			
			20 november 2008
				Gérard Hendriks
							'Vrij!' is een fullcolour en openhartig caleidoscopisch kijkboek geschreven voor iedereen die zich wil laten inspireren om vrijer door het leven te gaan. André Meiresonne is naast schrijver ook trainer en spreker. Ik heb in één keer uitgelezen!
		recensie
							Werk en loopbaan
			
			23 juni 2008
				Gérard Hendriks
									2-3 minuten leestijd
							'Jij bent aan Z' is bedoeld voor iedereen die vragen heeft over bijsturing of herstart van zijn of haar loopbaan. Deze tweede editie is geheel herzien en aangepast aan de laatste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, waaronder een nieuw hoofdstuk over werkzoekende immigranten. Bij het boek hoort ook een website: www.jijbentaanz.nl
		recensie
							Personeelsmanagement
			
			12 maart 2008
				Gérard Hendriks
									3-4 minuten leestijd
							De auteurs van dit 'Handboek Vitaliteit' zijn van mening dat vitale mensen een vitale organisatie maken en andersom. Er wordt dan ook veel aandacht besteed aan wat een vitale medewerker is, hoe vitale organisaties eruit zien en wat hierin de rol is van leidinggevenden. Het boek is geschreven voor HR-professionals die (meer) werk willen maken van een vitale organisatie waarin vitale medewerkers goed gedijen.
		recensie
							Algemeen management
			
			30 januari 2008
				Gérard Hendriks
									2-3 minuten leestijd
							Eckart Wintzen (1939) is ondernemer en managementgoeroe, al noemt hij zichzelf liever een gesjeesde wiskundestudent. Wintzen richtte in 1976 BSO op; een dienstverlener in automatisering. Hij beschreef in 'Eckart's Notes' de oprichting, bloei en overname van BSO. Tegenwoordig is Wintzen eigenaar van Ex'tent, dat durfkapitaal levert voor 'groene' projecten. De belangrijkste les uit 'Eckart's Notes: 'je leert alleen écht, wanneer je fouten maakt.'
		recensie
							Psychologie
			
			28 januari 2008
				Gérard Hendriks
									1-2 minuten leestijd
							Elk jaar kom ik wel een boek tegen dat mijn leven beïnvloedt of zelfs een nieuwe wending geeft. Dit keer las ik zo'n boek terwijl ik op vakantie was in Nicaragua; een even mooi als arm land. Midden in de winter met een stapeltje boeken naar de zon, om als verse Abraham vast te oefenen als pensionado. Ik voelde me goed en vol energie, terwijl ik in Nederland wel eens overvallen word door een licht depressief gevoel.
		recensie
							Coaching en trainen
			
			28 maart 2007
				Gérard Hendriks
									3-4 minuten leestijd
							Insoo Kim Berg Peter Szabó beginnen hun boek 'Oplossingsgericht coachen' met een korte introductie over de grondbeginselen van oplossingsgericht werken. Daarna besteden ze veel aandacht aan het eerste gesprek, omdat dat tevens het laatste contact kan zijn (vanwege het succes). Tot slot bespreken Berg en Szabó een aantal moeilijke situaties die in de praktijk van het coachen voorkomen. Denk aan cliënten die niet vrijwillig naar een coach gaan of cliënten die een zware crisis doormaken of geen vooruitgang boeken. De appendix bestaat uit coachingsoefeningen en geheugensteuntjes.
		recensie
							Communicatie en media
			
			26 oktober 2006
				Gérard Hendriks
									2-3 minuten leestijd
							De centrale stelling in 'Hoera, het is weer maandag!' van Pim Elfferich is dat interne communicatie een zeer bepalende factor is voor de tevredenheid van medewerkers. Het boek begint met een overzicht van onderzoek naar arbeidsbeleving en enkele principes van tevredenheidonderzoek en interne communicatie. 
		recensie
							Leiderschap
			
			22 maart 2006
				Gérard Hendriks
							Rudy Vandamme (1958) is psycholoog, filosoof en antropoloog. Hij heeft in België de School voor NLP en Coaching & Co opgericht, met de bedoeling NLP toepasselijk te maken voor het bedrijfsleven. De auteur is ervan overtuigd dat leren boeiend en plezant moet zijn. 'Handboek coachend leiderschap' is bestemd voor managers die zich afvragen hoe ze coaching binnen hun leiderschap kunnen integreren. Laten we eens kijken hoe boeiend en plezant dit handboek is.
		recensie
							Organisatiekunde
			
			18 augustus 2005
				Gérard Hendriks
									3-4 minuten leestijd
							Daniel Ofman heeft in 2004 afscheid genomen van 'zijn' bureau voor organisatieontwikkeling: Kern Konsult. Hij heeft vervolgens Core Quality www.corequality.nl opgericht, waarmee hij zijn ideeën en producten ook internationaal wil verspreiden. Ofman lijkt onlosmakelijk gekoppeld aan zijn ontdekking van het kernkwadrant, dat tijdens een boswandeling spontaan in hem opkwam. 'Bezieling en kwaliteit in organisaties' is interessant voor iedereen die verbinding en ontwikkeling zoekt in leven en werk.
		recensie
							Werk en loopbaan
			
			2 mei 2005
				Gérard Hendriks
									3-4 minuten leestijd
							Corinne Maier (1963) is een Franse econome, psychoanalytica en schrijfster. Zij werkt als parttime onderzoeker bij het Franse elektriciteitsbedrijf EDF. Momenteel werkt ze aan een boek over Louis Pasteur. 
		recensie
							Personeelsmanagement
			
			30 januari 2005
				Gérard Hendriks
							'Coachen op gedrag en resultaat' is geschreven voor managers, coaches, P&O functionarissen en HR adviseurs die concreet aan de slag willen met competentiemanagement. Verreweg het grootste deel van het boek (145 bladzijden) bestaat uit een beschrijving van 43 competenties. Deze zijn ingedeeld in zes clusters: Management en Leidinggeven, Ondernemen, Analyse en Besluitvorming, Communicatie, Persoonlijk gedrag en Motivatie. Na de definitie van de competentie volgen gedragsvoorbeelden en bijzonderheden (zoals de ontwikkelbaarheid van de competentie). Vervolgens beschrijven de auteurs vragen die een coach kan stellen om de competentie te analyseren en worden coachingsactiviteiten opgesomd om het gewenste gedrag bij medewerkers verder te ontwikkelen. Tot slot worden doe-het-zelf-tips voor de medewerker geformuleerd. Zo ontstaat een encyclopedie van veel voorkomende competenties.
		recensie
							Coaching en trainen
			
			11 oktober 2004
				Gérard Hendriks
									3-4 minuten leestijd
							Sir John Whitmore geeft wereldwijd adviezen en lezingen op het gebied van coachen en Human Resource Management. De auteur begon zijn carrière als autocoureur. In zijn boek 'Succesvol coachen' gebruikt hij regelmatig metaforen uit de sportwereld. Het boek is geschreven voor managers die een coachende stijl van leidinggeven willen aanleren.
		recensie
							Coaching en trainen
			
			4 januari 2004
				Gérard Hendriks
									2-3 minuten leestijd
							Julie Starr is directeur van Chrysos, een organisatieadviesbureau in Engeland. Haar boek 'The Coaching Manual' wordt in recensies beschreven als één van de beste boeken over coaching. Dat maakt nieuwsgierig... Voor wie? Dit boek is aan te raden voor beginnende coaches, omdat op gestructureerde wijze de grondbeginselen, het proces en de structuur van 'het coachende gesprek' worden behandeld.
		recensie
							Werk en loopbaan
			
			3 april 2003
				Gérard Hendriks
									3-4 minuten leestijd
							Richard N. Bolles (1927) is pastor en komt uit een familie van journalisten. Hij heeft reeds in 1970 onderzoek gedaan naar de 'banenjacht' in de VS en daarover in eigen beheer een boek uitgegeven: 'What Color Is Your Parachute?' Deze publicatie is in 33 jaar uitgegroeid tot het best verkochte boek over banen zoeken ter wereld: er zijn zeven miljoen exemplaren van verkocht en het is in tientallen landen verschenen. Het boek is geschreven voor werkzoekers en carrièreplanners.
		recensie
							Werk en loopbaan
			
			19 november 2002
				Gérard Hendriks
									3-5 minuten leestijd
							Adriaan Hoogendijk (1950) studeerde filosofie en menswetenschappen en werd eind jaren tachtig loopbaanadviseur. Hij is oprichter van Adviesbureau Hoogendijk, dat naast loopbaanadvisering, coaching en training, sinds 1994 ook een post hbo opleiding verzorgt tot loopbaan- en mobiliteitsadviseur.
		recensie
							Personeelsmanagement
			
			10 oktober 2002
				Gérard Hendriks
									3-4 minuten leestijd
							De auteurs van dit boek zijn erkend 'Investors in People' adviseur en zij geven ondersteuning en advies aan organisaties die het zogenaamde IiP keurmerk willen behalen en behouden. IiP is komen overwaaien uit Engeland. Daar werkt een kwart van de beroepsbevolking bij een bedrijf dat zich Investor in People mag noemen. 
		recensie
							Psychologie
			
			23 augustus 2002
				Gérard Hendriks
									1-2 minuten leestijd
							'Lessen van burn-out' is aan te raden voor iedereen die burn-out wil voorkomen of die herkenning zoekt bij iemand die het is overkomen. Ook leidinggevenden en hulpverleners kunnen veel leren van de lessen van een (ervarings)deskundige.