OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 2

    Filter de resultaten

    Actieve filters 2

    Recensie 56419

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Toon resultaten

    Recensies

    Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
    Pagina 9 van 172 resultaten
    recensie
    Organisatiekunde
    5 januari 2016
    Jan Hoogstra
    4-5 minuten leestijd
    Innovatie staat hoog op de agenda van bestuurders van organisaties. Innovatie kan ook incrementeel zijn, waarbij de aandacht momenteel veel uitgaat naar disruptieve innovatie. Is de aanpak voor incrementele innovatie anders dan voor disruptieve innovatie? Arend Ardon beschrijft in zijn boek ‘Ontketen vernieuwing, blokkades wegnemen en beweging creëren’ een innovatieve aanpak voor innovatie. Niet meer de focus op het wegnemen van weerstand maar stimuleren van de start van een beweging, enthousiasmeren vanuit de organisatie zelf…
    recensie
    Advisering
    25 november 2015
    Jan Hoogstra
    2-3 minuten leestijd
    Adviseren is een vak apart, je moet kennis van zaken hebben, goed onderzoek doen en zorg dat je advies landt. Een boek met de subtitel ‘de ongeschreven regels van succesvol adviseren’ triggert dan om te kijken of er nog ongeschreven regels zijn die ik niet ken… Het boek van Ab van Urk Als ik je een advies mag geven, de ongeschreven regels van succesvol adviseren is lezenswaardig en geeft wel wat nieuwe inzichten.
    recensie
    Algemeen management
    4 september 2015
    Jan Hoogstra
    3-4 minuten leestijd
    De eerste keer dat ik Remco Claassen zag was op een congres over Beïnvloeden, waar onder andere Robert Cialdini sprak. Remco maakte een grote indruk op mij vanwege zijn appearance, energie en het feit dat hij je gedurende zijn hele spreektijd geboeid kon houden. Door het lezen van zijn boek Spreken met impact weet ik nu hoe...
    recensie
    Algemeen management
    3 september 2015
    Jan Hoogstra
    Net als veel andere managers geef ik leiding aan zogenaamde Young Professionals. Diverse keren heb ik mijzelf de vraag gesteld of mijn aanpak de juiste is, er lijkt immers een belevingsverschil te zijn tussen de jongere en de oudere garde. De titel ‘Hoe manage ik mijn Young Professionals?’ sprak mij dan ook zeer aan. Maar na het lezen van dit boek blijft mijn vraag onbeantwoord…
    recensie
    Economie
    16 juni 2015
    Jan Hoogstra
    3-4 minuten leestijd
    De bekende schrijver en antropoloog Joris Luyendijk heeft een boek geschreven over de oorzaken van de economische crisis: ‘Dit kan niet waar zijn’. Door zijn bekendheid krijgt dit boek de nodige aandacht, maar voegt alweer een boek over de economische crisis iets toe aan de beeldvorming van de gewone mens? Luyendijk is een aantal jaren op onderzoek uitgeweest, heeft hierover blogs geschreven voor The Guardian en columns in NRC Handelsblad.
    recensie
    Projectmanagement
    20 maart 2015
    Jan Hoogstra
    De titel ‘De kleine prinses en de chaos in het project’ van Nicoline Mulder en Fokke Wijnstra klinkt niet als de titel van een managementboek, toch gaat het boek over het managen van projecten. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld bieden de auteurs een beeldend verhaal over projectmanagement. Een aantal punten zoals filosofie, Agile en Scrum worden behandeld.
    recensie
    Projectmanagement
    13 januari 2015
    Jan Hoogstra
    3-4 minuten leestijd
    Veel (IT-)projecten slagen niet, of kosten twee keer zo veel en duren twee keer zo lang. Agile, Scrum: het zijn allemaal modewoorden die we de laatste tijd heel vaak horen als de heilige graal voor het laten slagen van projecten.
    recensie
    Financieel management
    23 juli 2014
    Jan Hoogstra
    3-4 minuten leestijd
    De theorie rondom management accounting wordt in dit boek volledig op zijn kop gezet. Het traditionele sturen op cijfers wordt aan de hand van 24 bouwstenen vervangen door het sturen op waarden. Het boek ‘Van cijfers naar waarden, de nieuwe realiteit voor management accounting & control’ van dr. Kees Tillema probeert daarmee het vakgebied aan het denken te zetten om een volgende stap in de ontwikkeling te kunnen zetten.
    recensie
    IT-management / ICT
    20 mei 2014
    Jan Hoogstra
    Het beheer van informatievoorziening krijgt meer en meer aandacht. De methoden voor IT-beheer zijn over algemeen bekend, met als belangrijkste exponenten ITIL en ISM. Een redelijk onontgonnen terrein is nog het functioneel beheer, de vertaalslag tussen de business en de IT-afdeling. 'De FSM-methode, procesmatig managen van functioneel beheer' van Van Bon en Hoving beschrijft een methode, die aansluit bij ITIL en ISM, om het functioneel beheer in te richten. Daarbij worden 6 processen uitgewerkt en een methode van invoering beschreven.
    recensie
    Verandermanagement
    21 maart 2014
    Jan Hoogstra
    2-3 minuten leestijd
    In deze roerige economische tijden is verandering aan de orde van de dag. Zijn het geen reorganisaties dan moeten medewerkers wel marktgerichter worden. Het boek ‘Praktijkboek Veranderdiagnose’ onder redactie van Rob van Es bevat een aantal praktijkvoorbeelden rondom verandering en het daarbij toepassen van het model veranderdiagnose. Interessante casussen waarbij echter de basis (het model) ontbreekt.
    recensie
    Algemeen management
    12 februari 2014
    Jan Hoogstra
    2-3 minuten leestijd
    Wie kent het consultancybedrijf McKinsey niet, eigenlijk een van de grote onbekende adviseurs? ‘De firma, het verhaal van McKinsey en de invloed op het moderne bedrijfsleven’ van Duff McDonald beschrijft het levensverhaal van het organisatieadviesbureau McKinsey. Daarbij worden zowel hoogte- als dieptepunten belicht en wordt de invloed van de werkzaamheden van McKinsey op de hedendaagse economische situatie beschreven.
    recensie
    IT-management / ICT
    13 januari 2014
    Jan Hoogstra
    IT wordt steeds belangrijker voor organisaties. Daarbij wordt IT meer en meer gezien als een nutsvoorziening, het moet gewoon werken, net als energie en water. In 'IT-servicemanagement op basis van ITIL 2011 Editie' geeft Pierre Bernard een beschrijving van een IT-beheermethodiek die gericht is op zowel proactief (voorkomen) als reactief (oplossing) omgaan met verstoringen. Een koppeling wordt gelegd met de levenscyclus van IT. Het boek is geschikt als theoretisch kader, praktische handvatten voor implementatie zijn beperkt aanwezig.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden