OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 9 van 227 resultaten
recensie
Marketing
1 april 2009
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
'Hoe consumenten denken' - een meer pakkende titel zou ik voor een marketeer niet weten. De subtitel ('wat je klanten je niet kunnen vertellen en je concurrenten niet weten') verhoogt de nieuwsgierigheid nog meer. Nu zijn er de laatste tijd al meer boeken op de markt verschenen over het denken van consumenten, zoals 'Het slimme onbewuste' van Ap Dijksterhuis en 'Koop mij' van Martin Lindstrom.
recensie
Marketing
30 maart 2009
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
'Marketing aan de top – 10 problemen, oorzaken en oplossingen'. Mijn eerste reactie op de titel van dit boek van Ruud Frambach en Peter Leeflang is: 'Slechts 10 problemen? Dat valt dan nog mee.' De auteurs reiken u de oorzaken en oplossingen aan in dik 200 pagina's. Dat is gemiddeld 20 pagina's per probleem, dus ik ben benieuwd hoe dat varkentje wordt gewassen. Achteraf blijkt dat het varkentje een varken is. De auteurs weten duidelijk te maken dat de problemen, waar wij als marketeers mee te maken krijgen, groot zijn. Tenminste indien we ons vak serieus blijven nemen en daadwerkelijk iets toe willen voegen aan de organisaties waar we voor werken.
recensie
Marketing
13 februari 2009
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
De eerste kwalificatie die me te binnenschoot toen ik het boek uit had, was; 'een goed handzaam no-nonsense boek met een degelijke inhoud.' Eindelijk eens een boek zonder eindeloze herhalingen of lappen tekst waarvan je het gevoel hebt: 'dat had ook een stuk korter gekund'. Nee, to-the-point en klare taal. Het boek 'Positioneren' geeft op structurele wijze handreikingen om te komen tot datgene waar menig marketeer het meest moeite mee heeft, namelijk keuzes maken. Rik Riezebos en Jaap van der Grinten beschrijven de materie heel toegankelijk en het geheel wordt gecompleteerd met herkenbare voorbeelden.
recensie
Economie
22 januari 2009
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Medio 2007 zal de organisatie waar ik werk een gloednieuwe glasfabriek openen in China. Hoewel deze fabriek zich zal gaan richten op de Aziatische markt, krijg ik er ongetwijfeld ook mee te maken. We zien nu al een aantal mogelijkheden voor producten die, geproduceerd in China, op de Europese markt gebracht kunnen worden. Producten die aanvulling zijn op het bestaande assortiment. De titel van Kynge's boek 'China zet de wereld op z'n kop' sprak mij dan ook bijzonder aan.
recensie
Reclame en verkoop
15 januari 2009
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
De ondertitel van 'Koop mij' luidt 'waarheid en leugens over ons koopgedrag'. Dit wordt waargemaakt met resultaten van een onderzoek naar hersenacitiviteit bij reclame-uitingen. Een hersenscan legt exact vast welk gedeelte van onze hersenen wanneer actief is. Zo kom je er achter of er hersenenactiviteit plaatsvindt bij een reclame-uiting of bij het feitelijk zien van een product. Maar liefst tweeduizend vrijwilligers verspreid over de hele wereld namen hieraan deel.
recensie
Economie
6 januari 2009
Eric van Arendonk
Een stevig boek met bijna 500 pagina's; daar moet u dus even voor gaan zitten. Mijn aandacht voor 'De toekomst is groen' werd enerzijds getrokken door de auteur, Thomas Friedman. Hij is namelijk ook de auteur van 'De aarde is plat'. Anderzijds werd ik aangetrokken door de titel: 'De toekomst is groen' met als toevoeging 'warm, plat en vol'. Een actueel onderwerp waarvan ik als marketeer geen goed beeld heb hoe ik dit in praktijk kan toepassen.
recensie
Algemeen management
11 november 2008
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Om misverstanden te voorkomen; de auteur Stephen M.R. Covey is niet de auteur van de bestseller 'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap'. Zijn vader (Stephen R. Covey) schreef dat boek. Na het boek van zijn zoon gelezen te hebben, kan ik stellen dat de appel niet ver van boom is gevallen. Ik durf zelfs te stellen dat 'De snelheid van vertrouwen' beter is dan 'De zeven eigenschappen'. Natuurlijk zijn de eigenschappen voor effectief leiderschap (inmiddels acht) nog steeds van kracht. Maar 'De snelheid van vertrouwen' vat eigenlijk alles samen en brengt het terug naar de werkelijke essentie: vertrouwen.
recensie
Strategisch management
7 november 2008
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
State of the art van Nederlandse professionals. De auteur heeft maar liefst 36 Nederlandse marketingprofessionals bereid gevonden om samen dit boek te schrijven. Op zich al een hele prestatie om zoveel marketingkennis te bundelen in één boek. Iedere auteur laat zijn licht schijnen op een specifiek marketingonderwerp of beter gezegd een merkonderwerp.
recensie
Financieel management
5 november 2008
Eric van Arendonk
'De kredietcrisis' van Jac. Kragt is gedateerd op juni 2008. Het is nu november 2008 en in die paar maanden die hiertussen zitten is er, zoals iedereen weet, enorm veel gebeurd en ik vrees dat het einde nog niet in zicht is. Het boek verhaalt de oorzaken van deze crisis zoals die vóór juni 2008 bekend waren.
recensie
Marketing
29 oktober 2008
Eric van Arendonk
De titel van dit boek, 'De gehaakte aardbei', is ietwat vreemd en ik kan me er dan ook in eerste instantie niets bij voorstellen. De subtitel is anders; 'Waarom klanten en marketeers elkaar niet begrijpen'. Dat zegt veel meer, maar komt bij mij wel over als een tolk die de taal niet begrijpt. Vertalen lukt hem wel maar daar houdt het dan ook op. Het moet niet gekker worden met ons marketingvak, bedenk ik me.
recensie
Internet en social media
30 september 2008
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Hoe veranderen digitale netwerken onze contacten, samenwerking en organisaties? Een antwoord op deze vraag is de belofte die 'Iedereen' op de omslag doet. Wanneer een individu zijn netwerkcontacten raadpleegt en die raadplegen op hun beurt ook hun contact en zo verder, gaat het razendsnel. Je krijgt dan de combinatie van een olievlekwerking en een lopend vuurtje. Clay Shirky beschrijft niet alleen de techniek van het inzetten van digitale netwerken, maar ook de verrassende mogelijkheden ervan.
recensie
Marketing
29 september 2008
Eric van Arendonk
Marketing heeft een brede scoop; veel ontwikkelingen in de wereld hebben invloed op het marketingvak. Wat is nu werkelijk belangrijk en wat is minder relevant? Hoewel dit voor iedere marketeer natuurlijk anders is, heeft nagenoeg iedere marketeer met enkele grote ontwikkelingen te maken. NIMA heeft drie ontwikkelingen verheven tot extra aandachtpunten en deze verwoord in een zogenaamde 'NIMA Marketingagenda'.
recensie
Organisatiekunde
16 september 2008
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
'Handreikingen voor ondernemende managers.' Nog nooit ben ik het zo eens geweest met een titel. Rudy Kor, Gert Wijnen en Mathieu Weggeman zijn er in geslaagd een heus naslagwerk te schrijven over organisaties, managen, veranderen en alles wat je daar omheen kunt verzinnen. 'Meesterlijk organiseren' telt ruim vierhonderd pagina's maar dat heb je tijdens het lezen niet in de gaten. In zestien hoofdstukken voeren de auteurs u langs de belangrijkste theorie, aangevuld met de nodige praktijkvoorbeelden.
recensie
Marketing
26 augustus 2008
Eric van Arendonk
Is Greenmarketing een belangrijk issue voor de komende tijd? Deze vraag hield me al een tijd bezig. Een manier om hier achter te komen, is om je in het onderwerp verder te verdiepen. Dat deed me dan ook besluiten om 'The Green Marketing Manifesto' te gaan lezen. Een Engelstalig boek, omdat ik niet direct een Nederlands boek over dit onderwerp kon vinden.
recensie
Coaching en trainen
22 juli 2008
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
'Wisselende contacten', met als subtitel 'de ontmaskering van de coachingsrelatie', is een boek dat geschreven is voor coaches. Nu ben ik dat niet, tenminste ik oefen het vak niet als dusdanig uit. Op het gebied van coaching kan ik het boek inhoudelijk dan ook moeilijk beoordelen, maar ik geef wel al een kleine twintig jaar leiding aan een wisselende groep medewerkers.
recensie
Leiderschap
10 juli 2008
Eric van Arendonk
'Leiders van vandaag - lessen voor morgen' is vooral leuk en verrassend en leest vlot weg. De kleine 140 pagina's zijn ruim opgezet. Besteed er twee uur van uw tijd aan en u slaat het weer dicht. Het is dan ook terecht, zoals Wouter Hart en Harry Sonnenschein het zelf omschrijven, een 'boekje'. Een boekje in meerdere betekenissen, maar daarom niet minder waardevol.
recensie
Marketing
23 juni 2008
Eric van Arendonk
Value building in dienstverlening en in zeven stappen bereiken dat klanten niet meer zonder u willen. Dat belooft de omslag van het boek 'De onmisbaarheidsfactor'. Ik moet zeggen dat dit maar gedeeltelijk klopt. U krijgt namelijk meer. Het gaat veel verder dan alleen dienstverlening.
recensie
Leiderschap
10 juni 2008
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
'Nieuwsgierig leiderschap', een titel met een dubbele bodem. Wat wordt er nu eigenlijk bedoeld? Leiderschap vanuit een zekere mate van nieuwsgierigheid of zoals de subtitel aangeeft; een ontdekkingstocht naar de persoon achter de leider. Uiteindelijk blijkt het een mix van deze twee te zijn.
recensie
Marketing
13 mei 2008
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Een van de eerste dingen die ik doe zodra ik een boek in mijn handen krijg is de achterkant lezen. Hiermee hoop ik een beetje indruk te krijgen wat ik van het boek kan verwachten. De eerste alinea van de flap van dit boek belooft heel wat. Onder andere dat u een onthullend kijkje achter de schermen van de supermarkt krijgt. De auteur heeft zelf jaren bij een Nederlandse supermarkt gewerkt als communicatiemanager en is daarnaast vakbladjournalist. Genoeg, ik ben overtuigd, ik ga het lezen.
recensie
Algemeen management
7 mei 2008
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
'We-think' gaat eigenlijk over de mogelijkheden die internet ons biedt. Op zich is dit geen nieuws; inmiddels weten we dat deze oneindig zijn. Hier is ook al menig boek over vol geschreven. Het bijzondere van dit boek is, dat het één aspect van deze mogelijkheden uitlicht en uitvoerig beschrijft, namelijk de kracht van het met velen verbonden zijn. We hoeven niet alles meer zelf uit te denken, maar hebben binnen één klik een gigantische denktank tot onze beschikking.