OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
Pagina 7 van 132 resultaten
recensie
Organisatiekunde
28 juli 2010
Louis Thorig
3-4 minuten leestijd
Meer dan 100.000 exemplaren zijn er verkocht van 'Bezieling en kwaliteit in organisaties'. Daniel Ofman is managementcoach en oprichter van het adviesbureau Core Quality. Hij is de geestelijke vader van het veel toegepaste Kernkwadrantmodel dat uitgebreid in zijn boek aan de orde komt. Een inspiratiebron voor managers die beseffen dat zij hun eigen bezieling op peil moeten houden!
recensie
Organisatiekunde
20 juli 2010
Louis Thorig
2-3 minuten leestijd
'Lerend organiseren', geschreven door Wierdsma en Swieringa, is niet een echt leerboek maar een praktisch boek over organiseren, veranderen en managen. Een lerende organisatie is een organisatie die het vermogen bezit zich telkens te verbeteren, te vernieuwen en te ontwikkelen. Of anders gezegd: Een lerende organisatie is een organisatie die veelzijdig leert. Veelzijdig betekent in dit verband op alle leerniveaus: regels, inzichten en principes. Het vereist het vermogen om collectief op het allerhoogste, maar ook het allermoeilijkste niveau van leren te kunnen leren. Dit boek heeft in belangrijke mate bijgedragen aan het begrip de lerende organisatie, zoals bekend uit de managementliteratuur.
recensie
Verandermanagement
8 juni 2010
Louis Thorig
2-3 minuten leestijd
Het boek 'Plezier beleven aan taaie vraagstukken' was genomineerd voor het Managementboek van het Jaar 2010. Vermaak heeft het boek geschreven voor managers en adviseurs die betrokken zijn bij een verandertrajecten en die bereid zijn over hun eigen handelen na te denken. Daarnaast is het boek geschreven voor academici die onderzoek willen doen naar organisatievernieuwing. Het is een lijvig boek bedoeld voor de echte liefhebber, vind ik.
recensie
Algemeen management
4 juni 2010
Louis Thorig
2-3 minuten leestijd
'De Broedfactor' van Peter Camp was afgelopen jaar genomineerd voor het Managementboek van het Jaar, en dat is terecht. Het boek is een aanrader voor managers en ondernemers die actief maatschappelijk betrokken zijn of willen zijn.
recensie
Verandermanagement
29 december 2009
Louis Thorig
2-3 minuten leestijd
Voor het succes van een onderneming is de organisatiecultuur een niet te onderschatten factor. Organisatiecultuur is iets waarop je moeilijk grip krijgt en dat niet zo gemakkelijk is te veranderen. Beoordeling van een organisatiecultuur kan nuttig zijn als bijvoorbeeld de interne communicatie van een organisatie te wensen overlaat en voor verbetering vatbaar is.
recensie
Internet en social media
5 november 2009
Louis Thorig
2-3 minuten leestijd
Na een jarenlange flirt is het dan toch zover: Microsoft en Yahoo trekken zelfs gezamenlijk ten strijde tegen de machtige zoekgigant Google. De twee bedrijven bundelen de komende tien jaar hun krachten op advertentie- en zoekgebied.
recensie
Communicatie en media
10 juli 2009
Louis Thorig
'Crisiscommunicatie', geschreven door Gerard F. Boulogne, is een handig en compact geschreven handleiding voor het stapsgewijs ontwikkelen van een crisiscommunicatieplan of crisiscommuncatiehandboek voor elke organisatie. Het bevat geen anekdotes en voorbeelden uit de crisiscommunicatiepraktijk maar wel veel tips en niet te vergeten de tien gouden regels.
recensie
Communicatie en media
30 juni 2009
Louis Thorig
2-3 minuten leestijd
'Het Media Handboek', geschreven door twee van de meer bekende en ervaren communicatieadviseurs van ons land, is geen academisch studieboek. Dit boek van Charles Huijskens en Dig Istha is een exercitie in het trekken van lessen uit de dagelijkse communicatiepraktijk.
recensie
Communicatie en media
12 juni 2009
Louis Thorig
'Piano leren spelen doe je niet alleen uit een boek. Iemand die echt handig en muzikaal is en bovendien ook nog noten leert lezen, zal door de combinatie van theorie en praktijk zijn talenten in de regel nog beter kunnen aanwenden', zegt Evert van Wijk in zijn boek 'Mediagenie(k)'. Dat geldt dus ook voor dit boek met allerlei nuttige tips en praktische aanwijzingen hoe om te gaan met de media. Maar de auteur van 'Mediagenie(k)' illustreert zijn adviezen met allerlei sprekende voorbeelden en anekdotes uit de praktijk. Evert van Wijk is een echte praktijkman, maar het is de vraag of Van Wijk erin slaagt om zijn ervaring over te brengen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
20 juli 2006
Louis Thorig
Innovatievermogen is van levensbelang voor organisaties. Toch wordt creativiteit, de bron van elke innovatie, zelden tot het primaire bedrijfsproces gerekend. Organisaties die innovatie tot een kerncompetentie hebben gepromoveerd, maken een grote kans om de concurrentiestrijd in hun voordeel te beslechten. Voor sommige is innovatie zelfs een randvoorwaarde om het marktleiderschap beheersen. Maar continu ideeën genereren die vroeg of laat ook nog eens leiden tot nieuwe producten of diensten die commercieel succesvol zijn, is verre van eenvoudig. Of anders gezegd: het bedenken van ideeën en deze in de wereld zetten is geen sinecure.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 september 2005
Louis Thorig
Weinig sociale vaardigheden zijn nuttiger dan het vermogen te onderhandelen. Onderhandelen is balanceren tussen de eigen belangen en die van de ander. Het is een vaardigheid die iedereen kan leren. Oefening baart kunst. We leven in een onderhandelingsmaatschappij. Thuis, op straat of op het werk: iedereen onderhandelt. De kunst van het onderhandelen is het presenteren van een standpunt en reageren op wat de ander te berde brengt en wel op een zodanige manier dat het de flexibiliteit bevordert. Sterker nog: Onderhandelen is het middel om meningsverschillen te hanteren. Maar je moet weten hoe het spel gespeeld dient te worden. Voor een beginnend onderhandelaar is het proces complex. Maar er zijn voorspelbare patronen in elk onderhandelingsproces te ontdekken.
recensie
Marketing
7 juni 2004
Louis Thorig
Communicatie is al zo oud als de mensheid. Communicatie tussen mensen ontwikkelt zich steeds verder door de telkens andere eisen die de maatschappij aan communicatie stelt. Communicatie is dynamisch en altijd in beweging. Bewust omgaan met communicatie om doelen te bereiken is een vak apart. Een communicatiemedewerker houdt zich voornamelijk bezig met uitvoering, uitvoeringsadviezen en productiebegeleiding. Hij of zij voert taken uit in opdracht van een leidinggevende en draagt de verantwoordelijkheid over kleinschalige projecten. Bovendien levert een communicatiemedewerker bijdragen aan de ontwikkeling van het interne en/of externe communicatiebeleid en de activiteiten die uit dit beleid voorvloeien. Een stap verder, de senior communicatiemedewerker of communicatieadviseur werkt vooral beleidsstrategisch. Deze houdt zich bezig met advisering, projectleiding en specialistische taken. Op strategisch niveau denkt een senior communicatiemedewerker mee over de bedrijfsfilosofische vraagstukken. Met andere woorden hoe vertaalt een organisatie haar organisatiedoelstellingen in communicatiedoelstellingen.